Gå til innhold

Vurderer å flytte, men hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et stort hus, med fem soverom. Straks er det bare minstemann, tenåring, her hjemme. De andre ungene har flyttet ut. For noen år siden valgte vi å kjøpe et feriehus som har vært i slekta i flere generasjoner. Våre unger har også et nært forhold til dette stedet.

Kjøpet av feriehuset gjorde at vi måtte ta opp mer lån, og med det også øke nedbetalingstiden. Vi greier oss jo helt fint, men kan ikke skeie ut i særlig stor grad.

Nå har to av tre barn flyttet ut, tredje vil nok flytte ut i løpet av noen år. Da vil mannen og jeg sitte i det store huset. Vi funderer litt på om vi burde selge og flytte inn i noe mindre, slik at vi også vil sitte bedre i det økonomisk. Vi har nær familie i flere fylker, bla Vestland, Rogaland, Oslo og Møre & Romsdal. Vi leker dermed litt med tanken om å faktisk flytte på oss. Jobbmessig vil ikke det by på problemer.

Så til det jeg lurer på:

1) Ville dere ha solgt huset for å fått det romsligere økonomisk?

2) Hvor ville dere ha flyttet? Gjerne også hvorfor😊

Anonymkode: 6f1ea...b11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. 

Er sted med venner og/eller familie jeg trives sammen med. Det er viktigst mtp trivsel. Ved flere alternativer på det ville klima veid inn. Østlandet foran Finnmark feks. 

Anonymkode: ddf3a...ae5

Skrevet

Ja, jeg ville absolutt flyttet om jeg var dere. Huset skal jo også tas vare på, med renhold og vedlikehold, og da er det bedre med noe mindre, sånn jeg ser det. 

Vet ikke hvor dere bor nå, men vi planlegger å flytte til Os-siden i Bjørnafjorden. Jeg har vokst opp der, og er veldig fornøyd med plassen. Kort tur til Bergen med alt man trenger, samt Flesland flyplass og både sjø og fjell. Savner ingenting der, egentlig. Billigere enn i Bergen også, selv om prisene stadig er på vei opp. Gode skoler, fritidsaktiviteter (både for barn og voksne), turmuligheter, kulturhus og svømmehall, og egentlig alt man trenger i nærheten. 

Anonymkode: b9fd8...198

Skrevet

Har dere ikke nettverk der dere er?

Selv om det kan virke fristene å flytte til et sted med familie eller venner må dere opparbeide dere et helt nytt nettverk. Det er ikke noen selvfølge å bare hoppe inn i nettverke til dem dere kjenner.

Hva med barna? Er de så godt etablert at det er greit for dem å biste "hjemmebasen"?

Det kan godt hende det er riktig for dere å flytte, men jeg ville heller funnet noe mindre i mitt gamle miljø.

Anonymkode: a18b6...014

Skrevet

Sikkert lurt å nedskalere. Hvor i landet befinner de voksne barna seg da? Vil dere bo i nærheten av de?

Jeg bor i Møre og Romsdal, og har gjort det store deler av livet. Vi vurderer å flytte til østlandet på sikt, hovedsaklig pga klimaet og at jeg ønsker meg nærmere en større flyplass. Nærhet til familie og venner teller aller mest.

Anonymkode: 1bdfb...b10

Skrevet

Vi er snart i samme situasjon. Svær enebolig på 400 kvm og 5 soverom, pluss kontor og tre stuer. Det er utrolig greit og praktisk med fire barn, men når i hvert fall de to-tre eldste er flyttet ut (eldste er 19 år nå) vil vi veldig gjerne nedskalere og antageligvis bli gjeldsfrie. Nå bor vi i Vestland og har all familie og alle venner her, men som en som egentlig hater regn ville jeg nok ha valgt Østlandet eller Sørlandet hvis det var et alternativ. 

Anonymkode: bef53...cc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Sikkert lurt å nedskalere. Hvor i landet befinner de voksne barna seg da? Vil dere bo i nærheten av de?

Jeg bor i Møre og Romsdal, og har gjort det store deler av livet. Vi vurderer å flytte til østlandet på sikt, hovedsaklig pga klimaet og at jeg ønsker meg nærmere en større flyplass. Nærhet til familie og venner teller aller mest.

Anonymkode: 1bdfb...b10

Vi har et barn i Stavanger og et i Oslo.

Det er ikke bare lett dette, for vi liker huset vårt godt. Samtidig drømmer vi om litt romsligere økonomi. Da kan vi jo bidra med mer til ungene også.

I forhold til klima er nok Østlandet å foretrekke. Samtidig er jeg svak for Stavanger. Der har vi også mye nettverk, både venner og familie. På Østlandet har mannen stort nettverk, jeg må nok «begynne på ny». Noe jeg i grunnen ikke har så mye i mot. Men føler det er rimeligere med bolig i Rogaland?

Skrevet

Jeg ville definitivt nedskalert, gjerne til en bolig på ca. 150 kvm. To mennesker trenger ikke mer enn det. 

Min personlige mening er at det eneste beboelige stedet i Norge er stripen Kristiansand-Oslo-Fredrikstad. Og på denne stripen ville jeg kun valgt de største byene, dvs. Kristiansand, Tønsberg, Drammen, Oslo, Fredrikstad. Her er det en god miks av nok mennesker og tilbud og ikke minst godt (nok) klima. 

Anonymkode: 4475f...012

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har et barn i Stavanger og et i Oslo.

Det er ikke bare lett dette, for vi liker huset vårt godt. Samtidig drømmer vi om litt romsligere økonomi. Da kan vi jo bidra med mer til ungene også.

I forhold til klima er nok Østlandet å foretrekke. Samtidig er jeg svak for Stavanger. Der har vi også mye nettverk, både venner og familie. På Østlandet har mannen stort nettverk, jeg må nok «begynne på ny». Noe jeg i grunnen ikke har så mye i mot. Men føler det er rimeligere med bolig i Rogaland?

I selve Stavanger koster boliger mye, i attraktive områder er det østlandspriser. Men flytter dere litt utenfor, så er det billigere. 

Vi bor i Stavanger med fire barn, og trives veldig godt!

Det er ikke så utrolig stor forskjell på klima lengre, siden østlandet er blitt våtere. Men dog, det er fremdeles litt mer stabilt på østlandet.

Anonymkode: ce7aa...f38

Skrevet

Jeg har og store barn som er på vei ut. Jeg ville tenkt på:

- er barna dine studenter eller har de bosatt seg i ulike byer.

- jeg ville flyttet i nærhet av en flyplass, slik det er enkelt for barna å komme på besøk. Dette ville vært veldig viktig for meg.

- jeg ville hatt bolig med plass til alle barn og barnebarn (ikke et rom til hver, men at alle kan komme hjem til jul osv)

- her i Stavanger er det ikke særlig snø (ungene går på ski på ca 2 millimeter snø og er fornøyd!). Men det er stort sett mildt klima. 
- det kan være vanskelig å finne nytt nettverk i voksen alder uten barn (som gjør at man møter andre foreldre osv),

- jeg ville tenkt på hvor mine foreldre/svigers bor og hvordan man kommer seg dit. Har en av de syke nå, og det er godt å kunne hjelpe.

- det viktigste ville vært å enkelt kunne få besøk av barna mine, at det er plass og at det alltid vil være deres hjem, selv om vi bytter hus.

Anonymkode: cceba...41b

Skrevet

Kommer jo også litt an på hvor dere bor i dag og hva slags marked dere skal selge i. Å kjøpe noe i Oslo er jo fortsatt dyrt, det hjelper ikke så mye å downsize hvis man flytter til Oslo fra et annet marked. 

Anonymkode: b1b7f...c12

Skrevet

Dere kan jo fint bytte til mindre bolig der dere bor nå vel? Minsten bør få gå helt ferdig med vennene sine før dere flytter på nytt sted synes jeg. 

Anonymkode: d7434...ec9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...