Gå til innhold

Kill the messenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler ofte budbringeren ender opp med å få skylden selv om de som legger skylden på budbringeren vet veldig godt at det er det denne er.
Man kan også ende opp med å få skylden om man tar ansvar og redder situasjonen, men ikke har mulighet til å få det 100%. F.eks. ved et arrangement er en nøkkeloppgave glemt. En personer i teamet som ikke har noe med dette å gjøre er observant og oppdager det. Denne jobber på spreng med det som finnes av tid og ressurser for å ro dette i land. Det blir ikke perfekt, men uten dennes innsatsen hadde det blitt katastrofe. Mange av de andre i teamet ser i ettertid ned på denne personen fordi oppgaven hadde mangler. De ser helt bort fra at de selv hadde like stort ansvar for denne oppgaven uten å gjøre noe med det og mange av dem uten å oppdage at oppgaven var glemt. Det ville ikke vært mulig for noen å gjøre dette bedre med tiden/ressursene som var til rådighet. De vet veldig godt at det ikke er personen som gjorde det sitt bord, men denne får likevel skylden for manglene i stedet for å få ros for å fikse det slik at det ikke ble en katastrofe. 
Samme synes jeg skjer når noen prøver å tilrettelegge for så mange som mulig. Tidligere har f.eks. en aktivitet ikke passet for mange slik at de har måtte takke nei (f.eks pga tid, sted, tilrettelegging). De har synes det er trist, men følt at det ikke har vært noe å gjøre med det. Så er det noen i arrangørteamet som prøver å forbedre dette til neste gang. De kartlegger behov og får det nå tilpasset slik at mange flere kan delta. Det er ikke mulig å få det til slik at alle kan delta da det er motstridende behov der det ene utelukker det andre. I stedet for at stemningen skulle gått opp, går den ned. Både de som ikke kan delta (og som heller ikke kunne delta før) og de som nå kan delta er misfornøyd.Mulig det bunner i at de før opplevde at man ikke kunne gjøre noe med det og at de nå oppdager at dette er mulig. Selv om arrangør ikke har lovet noe og vært tydelig på dette, så har nok kartleggingen av behov fått dem til å håpe/forvente at alles behov skulle bli møtt.  Personen som la inn ekstra innsats blir syndebukk. Personen blir lei seg og har ikke lyst til å legge inn ekstra innsats neste gang selv om det egentlig ble en suksess da mange flere kunne delta. Deltakerne er strålende fornøyd med arrangementet, men snakker ned personen som prøvde å tilpasse tiltross for at det egentlig er denne personen som har gjort arrangementet bedre. 

Flere som har sett eller opplevd det samme? 

Anonymkode: dcca6...6b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avsnitt!

Og nei, det har jeg aldri opplevd, med forbehold om at det var en utrolig slitsom tekst å lese så kanskje jeg ikke fikk med meg alt. 

Anonymkode: a01a7...edd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Avsnitt!

Og nei, det har jeg aldri opplevd, med forbehold om at det var en utrolig slitsom tekst å lese så kanskje jeg ikke fikk med meg alt. 

Anonymkode: a01a7...edd

Beklager, var skrevet i et annet program og la ikke merke til at mellomrommene forsvant da jeg limte den inn her. 

Anonymkode: dcca6...6b7

Skrevet

Opplevde det i jobb en gang. En kollega gjorde ikke jobben sin, totalt uforsvarlig og i tillegg lovbrudd. Det hele kunne dokumenteres. Jeg ble "syndebukk" og beskyldt for å være den vanskelige, som nektet å samarbeide med kollegaen på en måte som ville vært lovbrudd av meg. Konfliktsky ledelse. Jeg sluttet. Et halvt år senere hadde arbeidsstedet mistet halvparten av de som jobbet der pga. ledelsen som ikke turde være tydelig og sette grenser og krav. Noen år etterpå kom ledelsen og beklaget til meg, men det var jo jeg som betalte prisen for det.

Men vi har jo sett lignende siste halvannet året. De som har varslet om personer som på alvorlige måter har brutt smittevernloven og satt andres helse og liv i fare - varslerne blir kalt de styggeste ting. Også her på forumet.

Og det er jo mange kvinner som opplever noe av det samme etter voldtekt som de anmelder. Mange steder får voldtektsmannen sympatien av nærmiljøet, mens hun som ble (bevist) voldtatt blir mistenkeliggjort og beskyldt for å ødelegge "den stakkars mannens" liv.

Altfor mange har et behov for å rakke ned på noen, fremfor å ta tak i det egentlige problemet og forholde seg til det og ta ansvar der det er nødvendig.

Anonymkode: 6f610...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...