Anonym bruker Skrevet 6. august 2021 #1 Skrevet 6. august 2021 Er vimsete, lat og rotete (føler jeg, ikke ekstremt, men masse smårot som jeg er treg til å rydde). Tror nok dette også påvirker barna, at det et smårot, for de er ikke gode til å rydde selv. Jeg blir stresset av rotet, men klarer ikke å få system, og bli strukturert til å ta ting etterhvert istede for at det hoper seg opp. Jeg må fokusere nå på meg selv og hvordan JEG kan bli strukturert, så hiver jeg med barna etterhvert i familien AS, selvfølgelig må de også gjøre ting, men nå må jeg fokusere på meg. Samboer er borte halve året, og gjør «for mye» når han er hjemme, jeg synes at han skal slippe å komme hjem å rydde etter oss hver gang han har vært borte. Ønsker ett koselig hjem, både synlig og i skuffer og skap. Noen supertips? Anonymkode: 7a4ec...5be
Syngensang Skrevet 6. august 2021 #2 Skrevet 6. august 2021 La alt ha sin faste plass, og legg det tilbake dit med ein gong ein har brukt det. Det trur eg må vere løysinga. Har rett nok aldri fått det til sjølv, men eg er igrunn sjølve definisjonen på rotehaud.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #3 Skrevet 7. august 2021 Gå gjennom skuffer og skap. Gi bort, selg eller kast ting du ikke trenger. MSN trenger ikke så mye greier🤪 Få faste plasser til ting. Rydd bort ting som du har brukt. Anonymkode: ccf0f...62a
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #4 Skrevet 7. august 2021 Jeg tror du bør prøve deg frem med ulike metoder og se hva som passer deg. Da jeg hadde samboer med barn på hver vår kan måtte vi tilslutt finne ett system for å få litt orden i huset hver dag, for jeg var lei av å være den som måtteydde alt. Jeg sliter med å sette meg ned når det er rot, dafår jeg ikke slappa av. Det trenger ikke å være strøkent, men bomba klarer jeg ikke. Vi endte opp med å sette av en halvtime hver dag, vi tok 17,30-18 hver dag da det passet best hos oss når vi starta med det. Da skulle alle ungene gjøre sine faste oppgaver (det prøvde vi ut først, det fungerte men ble litt mye kluss når de gjorde det til ulike tider og unger syns vi masa. Så de var flinke til oppgavene, men tid ble problemet) Da gjorde alle sine ting, så rydda vi og ordna det som trengtes ellers. Dette varierte fra dag til dag. Når ungene skjønte at jo raskere vi var, jo kortere kunne den halvtimen bli. For når halvtimen var ferdig så slutts vi uansett om vi var helt ferdige eller ikke. Da hadde vi uansett fått gjort det viktigste. Når det hadde gått litt tid så skjønte ungene st jo flinkere de var til å rydde ting på plass med en gang, sette skoa på plass, henge opp jakka, få skittentøyet i kurva osv så ble ryddetiden kortere. Når alle rydda samtidig og det var en fast tid, så var det ingen unger som klaget ellerr syns vi maste. Når ungene ble større og de ofte var borte i den tiden så skrev de lappom hva de hadde gjort før de dro slik at de slapp å komme tilbake for å rydde den halvtimen. Det syns jeg var helt greit, men veldig viktig at de gjorde det før de dro og ikke etterpå. For om de kom sent hjem ble det bare mas, de var trøtte eller det var ikke noe å rydde for de. Så når de rydda før de dro kunne jeg gjøre ting som jeg ofte ikke rakk istede om det var greit rydda osv. Da det ble samlivsbruddmog jeg og ungene flytta ut slutta vi med dette. For dagen vi gikk inn i ny leilighet tok ungne ting de så med engang. Så de at det måtte vaskes en maskin klær gjorde de det, måtte en maskin henges opp gjorde de det, måtte det støvsuges gjorde de det. Så jeg tror det vi hadde gjort før gjorde at de nå hadde lært seg at det var enklee å ta ting når de så noe også var det ikke en tid de måtte være hjemme til. Anonymkode: 89a14...447
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #5 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Er vimsete, lat og rotete (føler jeg, ikke ekstremt, men masse smårot som jeg er treg til å rydde). Tror nok dette også påvirker barna, at det et smårot, for de er ikke gode til å rydde selv. Jeg blir stresset av rotet, men klarer ikke å få system, og bli strukturert til å ta ting etterhvert istede for at det hoper seg opp. Jeg må fokusere nå på meg selv og hvordan JEG kan bli strukturert, så hiver jeg med barna etterhvert i familien AS, selvfølgelig må de også gjøre ting, men nå må jeg fokusere på meg. Samboer er borte halve året, og gjør «for mye» når han er hjemme, jeg synes at han skal slippe å komme hjem å rydde etter oss hver gang han har vært borte. Ønsker ett koselig hjem, både synlig og i skuffer og skap. Noen supertips? Anonymkode: 7a4ec...5be Sitter på tiktok å pøser på med motivasjon når jeg ser på #cleantok. Masse tips og råd der. Blir ofte inspirert av det og har sortert nærmest hele huset. Anonymkode: 5aa71...66b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #6 Skrevet 7. august 2021 Sett på en alarm på 30 min. Og rydd alt du klarer til alarmen går. Hver dag! Anonymkode: 9614b...c12
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #7 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (På 6.8.2021 den 17.25): Er vimsete, lat og rotete (føler jeg, ikke ekstremt, men masse smårot som jeg er treg til å rydde). Tror nok dette også påvirker barna, at det et smårot, for de er ikke gode til å rydde selv. Jeg blir stresset av rotet, men klarer ikke å få system, og bli strukturert til å ta ting etterhvert istede for at det hoper seg opp. Jeg må fokusere nå på meg selv og hvordan JEG kan bli strukturert, så hiver jeg med barna etterhvert i familien AS, selvfølgelig må de også gjøre ting, men nå må jeg fokusere på meg. Samboer er borte halve året, og gjør «for mye» når han er hjemme, jeg synes at han skal slippe å komme hjem å rydde etter oss hver gang han har vært borte. Ønsker ett koselig hjem, både synlig og i skuffer og skap. Noen supertips? Anonymkode: 7a4ec...5be Kurver/ bokser med lapp på. En til ladere, penner (kast de som ikke virker), hårstrikker, osv. Og en til ting du ikke vet hva du skal gjøre med (bare for å samle det et sted, og gå gjennom denne jevnlig). Har du 5 slikkepotter og bruker alltid bare en? Gi bort de 4 andre. Kast/ gi bort ting du aldri bruker. Sett av 30 min hver dag, sånn at det ikke blir 6 timer en hel dag fordi det har samlet seg opp. Anonymkode: a69a6...9e5
prekæs Skrevet 7. august 2021 #8 Skrevet 7. august 2021 Jeg tror det å ha det ryddig er å lære seg kunsten å se rot og ta med seg/rydde i forbifarten. Hvis det blir innarbeidet nok, går ting av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #9 Skrevet 7. august 2021 Aldri gå ut av et rom uten å ta med deg noe som ikke skal være der 😊 Anonymkode: a69a6...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå