Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #26 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Greit nok at det er likt for alle, men det er jo helt helt på trynet at NAV skal bruke ressurser på behandle erklæringer på at man fremdeles har et syndrom som ikke forsvinner. Ikke rart de har lang saksbehandlingstid. Anonymkode: 5ed13...ca7 Det er jo ikke selve diagnosen de behandler, men omsorgs- og oppfølgingsbehov. Barn med samme diagnose har slett ikke likt behov. Og behovene endrer deg med alder. Jeg har et barn med autisme. Selv om diagnosen er den samme så er gapet mellom han og jevnaldrende, og dermed hans behov for hjelp, svær annerledes nå da han er 12 enn da han var 3. Anonymkode: 4b8e7...6dc
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #27 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (På 6.8.2021 den 17.07): Dette er vår erfaring også. Mannen min har MS. Lege, nevrolog, fysioterapeut, spesialistsenter hvor han var til vurderingsopphold - alle mener at han er 100% ufør. Men NAV er tydeligvis optimistisk. Og ingenting skjer fra deres kant. Syns det er et helt tragisk system. Anonymkode: e5156...552 Desverre så hjelper det ikke mye hva leger eller spesialister sier hvis Nav har bestemt seg for noe annet. Det som er tragisk er at det virker som om det kommer mye an på hvilken saksbehandler man har. Jeg hadde flere og fikk aldri beskjed når det ble byttet saksbehandler, og hadde omtrent ingen oppfølging, i løpet av det ene året med sykemelding og 2 1/2 på AAP var jeg på 3 møter med de, det ene på mitt initiativ. Den siste saksbehandleren min var lei jobben sin tror jeg, for hun var helt uinteressert. Systemet er i noen tilfeller bra, men i andre tilfeller helt sørgelig trasig. Anonymkode: bf92e...e19
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #28 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (På 2021-8-6 den 21.12): Greit nok at det er likt for alle, men det er jo helt helt på trynet at NAV skal bruke ressurser på behandle erklæringer på at man fremdeles har et syndrom som ikke forsvinner. Ikke rart de har lang saksbehandlingstid. Anonymkode: 5ed13...ca7 Det gjelder vel hjelpestønad. Nå er det sånn at selv om syndromet ikke endrer seg, så kan hjelpebehovet endre seg. Legeerklæringen skal ikke bare si noe om diagnose, men funksjonsnivå. Så det er faktisk helt på sin plass å vurdere dette med noen års mellomrom. Det kan være stor forskjell, i begge retninger, på hva en 15-åring trenger i forhold til hva barnet trengte som 10-åring. Anonymkode: 1ac16...f37
Anonym bruker Skrevet 7. august 2021 #29 Skrevet 7. august 2021 Anonym bruker skrev (På 6.8.2021 den 19.58): Min venninne må hvert 5. år sende inn legeerklæring til nav at ungen enda har downs syndrom……som om han plutselig blir kvitt det. Anonymkode: 2ec6b...43c Anonym bruker skrev (På 6.8.2021 den 21.12): Greit nok at det er likt for alle, men det er jo helt helt på trynet at NAV skal bruke ressurser på behandle erklæringer på at man fremdeles har et syndrom som ikke forsvinner. Ikke rart de har lang saksbehandlingstid. Anonymkode: 5ed13...ca7 Det er jo ikke diagnosen de må få bekreftet, men det utvidede omsorgs- og hjelpebehovet. Noen ganger øker det med alderen sammenlignet med jevnaldrende funksjonsfriske barn. Jeg har selv et barn med diagnose og hvert 3. år får vi brev fra nav hvor man må beskrive hjelpebehovet. Den første gangen vi måtte det skrev jeg kun at hjelpebehovet var det samme som sist. Den andre gangen vi fikk dette brevet, altså 6 år etter barnet fikk diagnosen sin så beskrev jeg hjelpebehovet utfyllende og barnet fikk da høyere sats på hjelpestønaden. Det er jo derfor man får det slik at de som ikke trenger denne stønaden lengre ikke får den, eller de som har økt hjelpebehov får høyere sats. Anonymkode: 60008...7a5
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #30 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (På 7.8.2021 den 0.17): De som vil kan fint lyve på seg sykdommer som feks ME uten å være syke. Følger flere på fb som greier fantastisk mye- bortsett fra å jobbe. Anonymkode: 8a207...fea Så du vet alt hva som skjer hjemme hos dem? Jeg kan gå på kino = ligge sengeliggende 3 dager etterpå. Gå en fjelltur, være på ferie i 1 uke= dårlig i ca 4 uker etter hjemkomst. Være på en fest ett par timer = sengeliggende hele dagen etter. Familiebursdag = sengeliggende 1-2 dager etterpå. Alle i familien, venner, sosiale medier ser bare venstre siden av lista, ingen ser høyresiden. Du vet det ikke, så jeg opplyser deg: Ingen klarer å lyve på seg sykdommer og får ufør hos nav i dette ti-året. Det kan tar flere år å bli avklart. Mange mange møter, spesialister osv osv. Og nav er gjerne litt ekstra strenge også,selvom man har en bunke med papirer som sier at du er 100%syk. Jeg var bare 23 år da jeg var i en alvorlig bilulykke. Mange spesialisterkleringer osv osv,ble kjempedårlig bare jeg snakket én time hos Delta, heldighvis så hun at jeg ble kjempedårlig og skjønte at dette ikke gikk. Nav har alltid trodd på meg, men tok 6 år før jeg ble ufør, pga jeg var ung og nav mente at det kunne jo hende at jeg ble plutselig frisk på mirakuløst vis. Så ikke døm så hardt du. Du aner ikke hva folk sliter med bak lukkede dører. Anonymkode: e3306...be2
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #31 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (På 7.8.2021 den 0.17): De som vil kan fint lyve på seg sykdommer som feks ME uten å være syke. Følger flere på fb som greier fantastisk mye- bortsett fra å jobbe. Anonymkode: 8a207...fea Det er så fascinerende at dette kommer hver eneste gang det er en tråd om uføretrygd. Tror du virkelig at noen ønsker å motta stønad fremfor å jobbe? Er du klar over hvor lite man får og hvor mange hindringer man møter på fordi man aldri får økt inntekten sin? Tror du helt seriøst at folk drømmer om å aldri kunne få boliglån pga for lav inntekt som man ikke kan gjøre noe med? Som en over nevner så skal man være ganske spesielt skrudd sammen for å klare å lyve på seg sykdommer og uføre i 2021, for det er rett og slett en helvetes prosess som jeg ikke engang unner min verste fiende. Om noen har et så sterkt ønske om det at de lyver i årevis så tenker jeg at de uansett er såpass psykisk syke at de sannsynligvis har behov for uføretrygden likevel. Å misunne noen med uføretrygd, å påstå at de lyver, det er søren meg lavmål. Anonymkode: 3acec...7f4
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #32 Skrevet 8. august 2021 Til dere som kan jobbe, kom dere ut i arbeid! Det sier jeg bare... Anonymkode: 66610...631
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #33 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Til dere som kan jobbe, kom dere ut i arbeid! Det sier jeg bare... Anonymkode: 66610...631 Jeg kan jobbe, en dag innimellom. Problemet er at jeg ikke kan si når, formen svinger veldig. Kanskje klarer jeg jobbe noen timer to dager til uken, kanskje må jeg gå hjem etter en time, eller så kan jeg klare å jobbe hele dagen. Mest sannsynlig blir jeg sengeliggende etter å jobbe, så da kan det fort gå noen dager før jeg kan prøve meg igjen. legg inn 5 faste timer på sykehus, fysioterapeut og fastlege hver uke som må tas hensyn til (og så trenger jeg tid å komme meg etterpå). I tillegg er det ofte akutte operasjoner som krever lang opptreningstid. jeg savner jobben og kollegene mine SÅ mye. Jeg skulle gitt alt for å jobbe igjen, ha et normalt liv med hverdager og ferier, ha noe å svare når nye folk spør hva jeg jobber med. jeg KAN jobbe litt innimellom, men hvilken arbeidsgiver vil ansette meg når jeg aldri vet om jeg kommer, når på dagen jeg klarer komme eller hvor lenge jeg klarer å være der? Så de timene jeg kunne vært på jobb så går jeg kanskje en lett fjelltur istedenfor, eller jeg er på shopping og ordner klær til ungene så alt er klart til neste sykehusopphold. Ting er ikke alltid slik de ser ut, de fleste sykdommer er usynlige….. Anonymkode: 2ec6b...43c
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #34 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er så fascinerende at dette kommer hver eneste gang det er en tråd om uføretrygd. Tror du virkelig at noen ønsker å motta stønad fremfor å jobbe? Er du klar over hvor lite man får og hvor mange hindringer man møter på fordi man aldri får økt inntekten sin? Tror du helt seriøst at folk drømmer om å aldri kunne få boliglån pga for lav inntekt som man ikke kan gjøre noe med? Som en over nevner så skal man være ganske spesielt skrudd sammen for å klare å lyve på seg sykdommer og uføre i 2021, for det er rett og slett en helvetes prosess som jeg ikke engang unner min verste fiende. Om noen har et så sterkt ønske om det at de lyver i årevis så tenker jeg at de uansett er såpass psykisk syke at de sannsynligvis har behov for uføretrygden likevel. Å misunne noen med uføretrygd, å påstå at de lyver, det er søren meg lavmål. Anonymkode: 3acec...7f4 Selvfølgelig er det noen som heller ønsker å motta stønad. Og har du barn får du ikke "lite" - alt er relativt. Har selv en person i nær familie som har løyet på seg ME. Hun har mer utbetalt enn meg i mnd. Jeg har master og 20 års ansiennitet. Hun har ikke fullført videregående. Du glemmer å vurdere utgangspunktet - det er flest uføre uten høyere utdanning/høy lønn før uførhet. Jeg misunner ingen, men er heller ikke naiv. Selvfølgelig er det fleste reelt syke; og selvfølgelig er det noen som utnytter systemet. Anonymkode: d4144...77d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #35 Skrevet 8. august 2021 Selvfølgelig er det noen som klarer å lure til seg uføretrygd! Jeg vet om 3 stk som holder på med det. Ene har nylig fått uføretrygd. Hun jobber svart i en butikk 5-6 timer hver dag fra man-fredag hver uke. Også får hun uføretrygd i tillegg. Ene annen jeg vet om går på aap på tredje året. Hun jobber svart hjemmefra og tjener alt fra 15.-25.000 kr svart hver mnd. Hun håper på uføretrygd også. Begge disse to får uføretrygd/aap pga «psykisk sykdom» men de fungerer helt fint og har løyet på seg psykisk sykdom. Det er jo egentlig ganske lett, ingen blodprøver eller MR undersøkelser kan påvise/avkrefte dette. Tredje jeg kjenner er en god venninne av meg. Hun har klart å få stilt diagnosen kronisk migrene på seg av spesialister. Går på aap, men har sendt søknad om uføretrygd noe hun mest sannsynlig også får. Hun har vært enda mer slu og fikk seg uføreforsikring da hun planla dette her og vil få en utbetaling på rundt 400.000 når hun blir uføre. Hun har i perioden hun har gått på aap klart å pusse opp et helt hus, dvs hun og mannen kjøpte en rønne og hun har daglig i over 1 år jobbet med huset, revet ned, bært, hamret, osv alt dette med kronisk migrene..🙄 Så joda, å lure systemet er faktisk ikke så lett. Og nei, til dere som sier at det er noe mer med disse som jeg kanskje ikke vet, så er det ikke det. Disse tre har bevist gått inn for å lure systemet og klart det. Og ja, jeg har meldt i fra til nav om alle tre! Anonymkode: 60008...7a5
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #36 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig er det noen som heller ønsker å motta stønad. Og har du barn får du ikke "lite" - alt er relativt. Har selv en person i nær familie som har løyet på seg ME. Hun har mer utbetalt enn meg i mnd. Jeg har master og 20 års ansiennitet. Hun har ikke fullført videregående. Du glemmer å vurdere utgangspunktet - det er flest uføre uten høyere utdanning/høy lønn før uførhet. Jeg misunner ingen, men er heller ikke naiv. Selvfølgelig er det fleste reelt syke; og selvfølgelig er det noen som utnytter systemet. Anonymkode: d4144...77d Hvis du med master og 20 års ansiennitet får mindre utbetalt enn en person uten høyere utdanning på uføretrygd - da må du nesten ha gjort noen store feiltrekk i arbeidslivet. Anonymkode: e5156...552
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #37 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Så du vet alt hva som skjer hjemme hos dem? Jeg kan gå på kino = ligge sengeliggende 3 dager etterpå. Gå en fjelltur, være på ferie i 1 uke= dårlig i ca 4 uker etter hjemkomst. Være på en fest ett par timer = sengeliggende hele dagen etter. Familiebursdag = sengeliggende 1-2 dager etterpå. Alle i familien, venner, sosiale medier ser bare venstre siden av lista, ingen ser høyresiden. Du vet det ikke, så jeg opplyser deg: Ingen klarer å lyve på seg sykdommer og får ufør hos nav i dette ti-året. Det kan tar flere år å bli avklart. Mange mange møter, spesialister osv osv. Og nav er gjerne litt ekstra strenge også,selvom man har en bunke med papirer som sier at du er 100%syk. Jeg var bare 23 år da jeg var i en alvorlig bilulykke. Mange spesialisterkleringer osv osv,ble kjempedårlig bare jeg snakket én time hos Delta, heldighvis så hun at jeg ble kjempedårlig og skjønte at dette ikke gikk. Nav har alltid trodd på meg, men tok 6 år før jeg ble ufør, pga jeg var ung og nav mente at det kunne jo hende at jeg ble plutselig frisk på mirakuløst vis. Så ikke døm så hardt du. Du aner ikke hva folk sliter med bak lukkede dører. Anonymkode: e3306...be2 Såklart folk greier å lyve på sec uføretrygd. Å tro noe annet er utrolig naivt. Det er mange «sykdommer» som ikke kan bevises. Anonymkode: 8a207...fea
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #38 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis du med master og 20 års ansiennitet får mindre utbetalt enn en person uten høyere utdanning på uføretrygd - da må du nesten ha gjort noen store feiltrekk i arbeidslivet. Anonymkode: e5156...552 Neida, har en ganske så gjennomsnittlig statlig distriktslønn. 650 000,- Husk på at man skatter mindre av en mindre bruttoinntekt og at man får barnetillegg og andre tilleggstønader som er skattefrie når man er ufør. Jeg skrev utbetalt, ikke bruttoinntekt. Anonymkode: d4144...77d
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #39 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Neida, har en ganske så gjennomsnittlig statlig distriktslønn. 650 000,- Husk på at man skatter mindre av en mindre bruttoinntekt og at man får barnetillegg og andre tilleggstønader som er skattefrie når man er ufør. Jeg skrev utbetalt, ikke bruttoinntekt. Anonymkode: d4144...77d Hvilken skattefrie tilleggstønader får man når man er uføretrygdet? Anonymkode: bf92e...e19
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #40 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Neida, har en ganske så gjennomsnittlig statlig distriktslønn. 650 000,- Husk på at man skatter mindre av en mindre bruttoinntekt og at man får barnetillegg og andre tilleggstønader som er skattefrie når man er ufør. Jeg skrev utbetalt, ikke bruttoinntekt. Anonymkode: d4144...77d Maksimal uføretrygd er nå 414.675 kroner. Du må ha tjent greit før du ble ufør for å få det, for uføretrygden er drøye 60% av tidligere gjennomsnittslønn. Barnetillegg er ikke skattefritt, så der tror jeg du har misforstått noe. Anonymkode: c9bbe...746
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #41 Skrevet 8. august 2021 Kan jeg spørre om noe? Dersom det tar langveis før man får innvilget uføretrygd, da beregnes likevel satsen på bakgrunn av inntekten personen hadde før AAP? Anonymkode: e5156...552
Anonym bruker Skrevet 8. august 2021 #42 Skrevet 8. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre om noe? Dersom det tar langveis før man får innvilget uføretrygd, da beregnes likevel satsen på bakgrunn av inntekten personen hadde før AAP? Anonymkode: e5156...552 Ja, det stemmer. Anonymkode: 615dc...d5e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #43 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, det stemmer. Anonymkode: 615dc...d5e Puh! Bra 😊 Anonymkode: e5156...552
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #44 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (På 8.8.2021 den 3.26): Så du vet alt hva som skjer hjemme hos dem? Jeg kan gå på kino = ligge sengeliggende 3 dager etterpå. Gå en fjelltur, være på ferie i 1 uke= dårlig i ca 4 uker etter hjemkomst. Være på en fest ett par timer = sengeliggende hele dagen etter. Familiebursdag = sengeliggende 1-2 dager etterpå. Alle i familien, venner, sosiale medier ser bare venstre siden av lista, ingen ser høyresiden. Du vet det ikke, så jeg opplyser deg: Ingen klarer å lyve på seg sykdommer og får ufør hos nav i dette ti-året. Det kan tar flere år å bli avklart. Mange mange møter, spesialister osv osv. Og nav er gjerne litt ekstra strenge også,selvom man har en bunke med papirer som sier at du er 100%syk. Jeg var bare 23 år da jeg var i en alvorlig bilulykke. Mange spesialisterkleringer osv osv,ble kjempedårlig bare jeg snakket én time hos Delta, heldighvis så hun at jeg ble kjempedårlig og skjønte at dette ikke gikk. Nav har alltid trodd på meg, men tok 6 år før jeg ble ufør, pga jeg var ung og nav mente at det kunne jo hende at jeg ble plutselig frisk på mirakuløst vis. Så ikke døm så hardt du. Du aner ikke hva folk sliter med bak lukkede dører. Anonymkode: e3306...be2 Det som er litt merkelig her, er jo at folk som beskriver at de blir så dårlige av en del ting alltid har opptil flere unger. Det orker de. Og da snakker jeg om folk som får unger etter at de ble uføre. Akkurat som om små barn tar hensyn til helsa di! Anonymkode: 94695...640
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #45 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det som er litt merkelig her, er jo at folk som beskriver at de blir så dårlige av en del ting alltid har opptil flere unger. Det orker de. Og da snakker jeg om folk som får unger etter at de ble uføre. Akkurat som om små barn tar hensyn til helsa di! Anonymkode: 94695...640 Hvilken uføretrygdet gjorde ditt liv ulevelig da? Det virker som om du virkelig har sterke meninger, og dokumentasjon, om uføretrygdede.. Anonymkode: e5156...552
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #46 Skrevet 9. august 2021 Før misunnet jeg de som var uføretrygdet. Sa dumme ting som "Hvordan kan de gjøre så mye greier, få barn, osv., når de ikke kan jobbe?". Så ble jeg syk. Utbrent. Utviklet sterk depresjon og angst. Ser helt fin ut utad. Ingen vet hva som feiler meg utenom legene og mannen. Sikkert noen som spør om det samme om meg som jeg gjorde tidligere. Men jeg skjønner det. Ingen kan forstå det de ikke ser. Har ikke skrevet i pannen at jeg holder på å besvime av angst eller av og til får lyst å ende det hele... Jeg priser meg lykkelig for at systemet har fungert for meg. Jeg kan ikke jobbe nå, har mer enn nok med å overleve. Ønsker meg tilbake til da jeg kunne misunne de trygdede... Anonymkode: c38e6...25d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #47 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvilken uføretrygdet gjorde ditt liv ulevelig da? Det virker som om du virkelig har sterke meninger, og dokumentasjon, om uføretrygdede.. Anonymkode: e5156...552 Det er jo bare å lese her inne. En haug av uføretrygdede med unger! Det må være lov å stille kritiske spørsmål. Anonymkode: 94695...640
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #48 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er jo bare å lese her inne. En haug av uføretrygdede med unger! Det må være lov å stille kritiske spørsmål. Anonymkode: 94695...640 "En haug med uføretrygdede med unger"? Jeg er uføretrygdet, hadde et hjerneslag da jeg var 42 år gammel og har en del skader/følger etter det så jeg makter ikke stå i jobb lenger. Men jeg jobbet jo full tid frem til jeg ble syk, og barna mine fikk jeg før jeg var 35 år. Jeg kjenner personlig to stykker som er uføre, ene ble ufør da hun var nærmere 50 år, av revmatisme, og barna fikk hun i 20-årene, andre har vært syk hele sitt liv og har ikke barn men hadde helt sikkert klart å ta seg av et barn om hun hadde en mann som kunne hjelpe til. Du kan ikke bruke denne siden som statistikk, det er klart vi er flere som titter innom her som ikke er på jobb, og mange blir uføre etter at de har fått barn. Det er heller ikke sånn at ingen uføre kan få barn, det å ta seg av et barn sammen med en partner kan gå helt fint selv om man ikke kan stå i jobb. Anonymkode: c9bbe...746
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå