Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man søke om uføretrygd? Må man være på aap i fulle tre år før man kan søke om uføretrygd?

Har du erfaring med dette?

Anonymkode: c38e6...25d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke når saksbehandleren din mener at du er ferdig utredet og klar for å søke. Saksbehandler må åpne opp for at du kan søke, og det er såpass lang behandlingstid at det heller ikke er noe poeng i å søke før de mener du vil få det innvilget.

Hvor lang tid det må ha gått er svært individuelt. Hos meg tok det litt over to år, hos en venninne nærmere fire år. Begge fikk innvilget uten problemer.

Anonymkode: 3acec...7f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du kan søke når saksbehandleren din mener at du er ferdig utredet og klar for å søke. Saksbehandler må åpne opp for at du kan søke, og det er såpass lang behandlingstid at det heller ikke er noe poeng i å søke før de mener du vil få det innvilget.

Hvor lang tid det må ha gått er svært individuelt. Hos meg tok det litt over to år, hos en venninne nærmere fire år. Begge fikk innvilget uten problemer.

Så når min saksbehandler mener jeg kan søke, så kan jeg søke? Vil han legge inn en anbefaling eller ha en mening om man skal få det innvilget? Hvem er det som bestemmer om man får uføretrygd? Én person? En lege?

Skrevet

Man kan søke når saksbehandler sier du er ferdig avklart og kan søke, man trenger ikke ha hatt AAP i tre år. Jeg søkte etter å hatt AAP i ca 2 1/2 år.

Anonymkode: bf92e...e19

Skrevet

Søknaden sendes inn sammen med vurderingen til saksbehandleren. Når han/ hun åpner for å søke er det fordi det kan dokumenteres at du er ferdig utredet og behandlet uten at du har blitt arbeidsdyktig.

Du trenger ikke være max tid på aap nei.

Anonymkode: c9bbe...746

Skrevet

Jeg var ikke på aap i det hele tatt, fikk innvilget uføretrygd 3 måneder før maxdato på sykemelding. Stod i vedtaket at jeg hadde rett å være sykemeldt 3 måneder videre og gikk rett over i uføretrygd etterpå.

Anonymkode: 2ec6b...43c

Skrevet

Det er noen år siden jeg ble uføretrygd. 

Jeg trodde egentlig det ville gå mye fortere- da både fastlegen og sykehus mente at jeg burde søke uføretrygd.

Men nav var mer optimistisk. De første årene var veldig passive. Meldekort og samtaler med nav. Så var det på ny med nye vurderinger av sykdom- både hos andre leger og fysioterapeut.

Så ville de teste ut om hva Jeg hadde i testarbeidsevne- og da var det tiltak.

Etter dette ble det søkt uføretrygd. Ca.4 år tok det fra jeg kom på aap til det ble søkt..

Det var en tøff prosess synes jeg.

Anonymkode: 19871...b2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er noen år siden jeg ble uføretrygd. 

Jeg trodde egentlig det ville gå mye fortere- da både fastlegen og sykehus mente at jeg burde søke uføretrygd.

Men nav var mer optimistisk. De første årene var veldig passive. Meldekort og samtaler med nav. Så var det på ny med nye vurderinger av sykdom- både hos andre leger og fysioterapeut.

Så ville de teste ut om hva Jeg hadde i testarbeidsevne- og da var det tiltak.

Etter dette ble det søkt uføretrygd. Ca.4 år tok det fra jeg kom på aap til det ble søkt..

Det var en tøff prosess synes jeg.

Anonymkode: 19871...b2a

Dette er vår erfaring også.

Mannen min har MS. Lege, nevrolog, fysioterapeut, spesialistsenter hvor han var til vurderingsopphold - alle mener at han er 100% ufør.

Men NAV er tydeligvis optimistisk. Og ingenting skjer fra deres kant. Syns det er et helt tragisk system. 

Anonymkode: e5156...552

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er vår erfaring også.

Mannen min har MS. Lege, nevrolog, fysioterapeut, spesialistsenter hvor han var til vurderingsopphold - alle mener at han er 100% ufør.

Men NAV er tydeligvis optimistisk. Og ingenting skjer fra deres kant. Syns det er et helt tragisk system. 

Det er vanvittig krevende å stå i en slik situasjon og man burde egentlig være frisk for å klare å være såpass syk at man må kjempe i NAV-systemet.

Jeg hadde både fastlege, fysio og to andre spesialister med på laget, alle sa nøyaktig det samme men saksbehandleren min hadde «bestemt» seg for at jeg kunne jobbe pga alderen min og satte seg ikke inn i saken. Det ble bortpå trakassering og jeg måtte klage vedkommende inn. Fikk da ny saksbehandler og ting gikk noe raskere, men jeg var på randen av sammenbrudd da det endelig ble søkt og til slutt innvilget, og det burde ikke være nødvendig. Man blir dessverre sykere i prosessen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er vanvittig krevende å stå i en slik situasjon og man burde egentlig være frisk for å klare å være såpass syk at man må kjempe i NAV-systemet.

Jeg hadde både fastlege, fysio og to andre spesialister med på laget, alle sa nøyaktig det samme men saksbehandleren min hadde «bestemt» seg for at jeg kunne jobbe pga alderen min og satte seg ikke inn i saken. Det ble bortpå trakassering og jeg måtte klage vedkommende inn. Fikk da ny saksbehandler og ting gikk noe raskere, men jeg var på randen av sammenbrudd da det endelig ble søkt og til slutt innvilget, og det burde ikke være nødvendig. Man blir dessverre sykere i prosessen.

Helt forferdelig at det skal være slik. Så bra at det til slutt ordnet seg for deg.

Min mann har ingen utdanning som kan gi han en tilpasset kontorjobb. Han har alltid jobbet i fysisk krevende yrker. Nå er det dager hvor han må sove etter å ha dusjet, kjører han en lengre tur må gan hente energi i flere dager, han har enormt krevende nervesmerter og beintung fatigue. Men NAV, de har troa. 

Skrevet

Min venninne må hvert 5. år sende inn legeerklæring til nav at ungen enda har downs syndrom……som om han plutselig blir kvitt det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Helt forferdelig at det skal være slik. Så bra at det til slutt ordnet seg for deg.

Min mann har ingen utdanning som kan gi han en tilpasset kontorjobb. Han har alltid jobbet i fysisk krevende yrker. Nå er det dager hvor han må sove etter å ha dusjet, kjører han en lengre tur må gan hente energi i flere dager, han har enormt krevende nervesmerter og beintung fatigue. Men NAV, de har troa. 

Håper det ordner seg for dere også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Håper det ordner seg for dere også.

Det må jo gjøre det, han blir jo ikke bedre. Men det tar nok tid. Jeg håper bare de ikke kjører han gjennom måneder med arbeidsutprøving. Han har hatt nok mestringstap når han måtte innse at han ikke fungerte i jobben sin - og stått i flere ydmykende situasjoner som det har tatt tid å komme seg etter. Da er det mye bedre at han kan finne en måte å leve på som gjør at han kan ha energi nok til å få en god hverdag. 

Jeg håper du HI får et enklere løp. Jeg har et inntrykk av at det kommer veldig an på saksbehandler - noe som igjen understreker svakhetene i systemet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Min venninne må hvert 5. år sende inn legeerklæring til nav at ungen enda har downs syndrom……som om han plutselig blir kvitt det.

Det må alle som har barn med diagnose…..

Anonymkode: eff2f...683

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en standard prosedyre som alle med barn som får støtte fra nav må. Et enkelt regelverk å følge, likt for alle, uansett diagnose. Kan ikke helt sammenlignes synes jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er en standard prosedyre som alle med barn som får støtte fra nav må. Et enkelt regelverk å følge, likt for alle, uansett diagnose. Kan ikke helt sammenlignes synes jeg.

Greit nok at det er likt for alle, men det er jo helt helt på trynet at NAV skal bruke ressurser på behandle erklæringer på at man fremdeles har et syndrom som ikke forsvinner. Ikke rart de har lang saksbehandlingstid.

Anonymkode: 5ed13...ca7

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Greit nok at det er likt for alle, men det er jo helt helt på trynet at NAV skal bruke ressurser på behandle erklæringer på at man fremdeles har et syndrom som ikke forsvinner. Ikke rart de har lang saksbehandlingstid.

Anonymkode: 5ed13...ca7

Det er jeg SÅ enig i. Det er helt tragikomisk

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så når min saksbehandler mener jeg kan søke, så kan jeg søke? Vil han legge inn en anbefaling eller ha en mening om man skal få det innvilget? Hvem er det som bestemmer om man får uføretrygd? Én person? En lege?

Hvorfor skal du søke om uføretrygd? 

Anonymkode: 66610...631

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal du søke om uføretrygd? 

Fordi jeg er så syk at jeg ikke klarer å jobbe? Hvorfor ellers? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi jeg er så syk at jeg ikke klarer å jobbe? Hvorfor ellers? 

Hvis du virkelig er syk bør det ikke ta lang tid. Synes det er mange i dag som er uføretrygdet som fint kan jobbe. Så derfor lurte jeg. Lykke til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du virkelig er syk bør det ikke ta lang tid. Synes det er mange i dag som er uføretrygdet som fint kan jobbe. Så derfor lurte jeg. Lykke til. 

Haha Hva feiler det deg? Det lurer jeg på. Hva vil du oppnå? Være jævlig mot andre for at du selv skal føle deg bedre? 🤔 Du kjenner kanskje ikke nav-systemet. I dag får man ikke ufør uten grunn altså. Vær forsiktig, unngå ulykker og sykdom. Vipps er det du som er syk og fortvilet. Kanskje du skjønner hvordan det er. 

Anonymkode: e3306...be2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke sant. Det er akkurat det som er problemet. Man kan være veldig syk uten at NAV godtar det som gyldig grunnlag for uføretrygd. Det avhenger av saksbehandler, og NAVs evne eksperter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha Hva feiler det deg? Det lurer jeg på. Hva vil du oppnå? Være jævlig mot andre for at du selv skal føle deg bedre? 🤔 Du kjenner kanskje ikke nav-systemet. I dag får man ikke ufør uten grunn altså. Vær forsiktig, unngå ulykker og sykdom. Vipps er det du som er syk og fortvilet. Kanskje du skjønner hvordan det er. 

Anonymkode: e3306...be2

De som vil kan fint lyve på seg sykdommer som feks ME uten å være syke. Følger flere på fb som greier fantastisk mye- bortsett fra å jobbe. 

Anonymkode: 8a207...fea

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De som vil kan fint lyve på seg sykdommer som feks ME uten å være syke. Følger flere på fb som greier fantastisk mye- bortsett fra å jobbe. 

For det første - nedlatende holdning. Sett deg inn i hva ME er. Mange skjulte sykdommer medfører at man må energiøkonomisere. Det betyr ikke at man bare skal ligge på sofaen, men at man kan leve et godt liv ved å gjøre så mye man klarer, når man klarer det. Det er i mange tilfeller ikke forenelig med å stå i arbeid. Og dont get me started om arbeidsgivernes manglende vilje til å satse å ansatte som trenger tilrettelegging. På grunn av folk som deg er mannen min faktisk glad for å ha MS og ikke ME - uansett hvor jævlig MS er - nå blir han i alle fall tatt på alvor ( av alle andre enn NAV). 

For det andre. Om det er slik du sier så viser det i så fall bare svakhetene ved BAV-systemet. Da betyr det at mange går årevis uten å få uføretrygd til tross for alvorlig sykdom, og andre får uføretrygd uten å være syk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Nå er det faktisk sånn at man har lov til å ha et liv selv om man er uføretrygdet.

Anonymkode: bf92e...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...