Gå til innhold

Stor peis i hjørnet på huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra 1969.

Det er en stor teglsteinpipe - som pr dags dato er kledd med vedlikeholdsfrie Steni fasadeplater til mur. Slik resten av muren er. 
Selve pipen er hjørnet på huset, fra bunn til topp. Og vi ønsker ikke rive innvendig pga bæring. Vi ønsker ikke ta i bruk denne peisen pga rehabiliteringen vil koste enormt og alle plater må bort.  
Kan vi da kle igjen peis inne på stuen, oppe og nede? 
Det er akkurat samme store peis i hjørnet i kjellerstue under. 
Peisen er fyrt i en gang nede i kjeller av tidligere eier. Ser med andre ord ubrukt ut. 
Men ønsker et mer moderne uttrykk. 
Noen råd? 
Feier sa bare alt må bort og ønsket ikke diskusjon- eller kunne spørre om råd på noe. 
Blir ønske og peis, vil vi sette inn nytt stålrør når vi skifter tak, men ikke bruke denne gamle pipen.

Anonymkode: 028e1...6e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så mange råd, men jwg leste «penis» i stedet for «peis» i overskriften og tenkte egentlig å fortelle deg at kunst i huset også har begrensninger

Anonymkode: 04733...874

Skrevet

Forsto ikke helt hva du mente. Ta bort peisen , men ikke muren også kle igjen? Eller bare sette på plater på utsiden av peisen?

Anonymkode: 7020d...dc4

Skrevet

Vi fjernet peisen og satte inn en ny vedovn i stedet. Fikk et par ekstra m2 i stuen 😄

Anonymkode: 9a48b...8ef

Skrevet

Vi kan ikke bruke peisen slik den er idag. Då må plater utvendig fjernes og hele pipen må restaureres. Vi ønsker heller ikke å gjøre dette, da d vil bli en kjempejobb🥴 om vi evt ønsker oss en peis, velger vi stålrør og ny ovn når vi skifter tak og plasserer peisen en annen plass i huset.

Skrevet

Hva med å fjerne selve peisen inni og noe av muren som ikke er støttemur.
Kle med gipsplater og male i samme farge som veggene?

Anonymkode: 37172...32d

Skrevet

Herregud…..jeg leste «stor penis……….»

På tide å dra til Specsavers 🙄😅

Anonymkode: a00f8...cc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke så mange råd, men jwg leste «penis» i stedet for «peis» i overskriften og tenkte egentlig å fortelle deg at kunst i huset også har begrensninger

Anonymkode: 04733...874

Samme her. Lurte på om HI var utsatt for en blotter på hushjørnet. 😂😂

Anonymkode: f5de7...4a5

Skrevet

Det finnes løsninger for bæring som ikke trenger en pipe til å støtte opp. Vi har lagt inn jernbjelke her. Det du trenger er en snekker som kan sjekke hvor bæringen er. En teglsteins pipe fra 69, bør ikke nødvendigvis være dårlig, men personlig får jeg noe hetta av fasadeplater. Nå for tiden er det i tillegg moderne med slike teglsteinsvegger, så om pipen blir fjernet kan det jo hende at teglsteinen blir en fin detalj i rommet, hvis platene kan fjernes. Det finnes også håndverkere som rehabiliterer slike piper og sett i sammenheng med hva ny koster, er det ikke sikkert du kommer noe rimeligere ut av det med ny pipe. Tegl kontra leca, tenker jeg uansett er gull.

Skrevet
prekæs skrev (14 timer siden):

Det finnes løsninger for bæring som ikke trenger en pipe til å støtte opp. Vi har lagt inn jernbjelke her. Det du trenger er en snekker som kan sjekke hvor bæringen er. En teglsteins pipe fra 69, bør ikke nødvendigvis være dårlig, men personlig får jeg noe hetta av fasadeplater. Nå for tiden er det i tillegg moderne med slike teglsteinsvegger, så om pipen blir fjernet kan det jo hende at teglsteinen blir en fin detalj i rommet, hvis platene kan fjernes. Det finnes også håndverkere som rehabiliterer slike piper og sett i sammenheng med hva ny koster, er det ikke sikkert du kommer noe rimeligere ut av det med ny pipe. Tegl kontra leca, tenker jeg uansett er gull.

Det er ute det er fasadeplater på selve pipen. Den dekker et hushjørne fra kjeller til tak. 
innvendig i hjørnene, har vi to store mursteinpeiser. Disse kan ikke brukes pga fasadeplater på pipen ute.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er ute det er fasadeplater på selve pipen. Den dekker et hushjørne fra kjeller til tak. 
innvendig i hjørnene, har vi to store mursteinpeiser. Disse kan ikke brukes pga fasadeplater på pipen ute.

Jeg tenker at slike fasadeplater er brukt for å dekke til en mur av dårlig kvalitet. Det er nok det samme feieren tenker. Er det vanskelig å montere ned disse platene selv? Blir pipene restaurert innenfra og av fagfolk, tror jeg at pipene blir godkjent. (har gjort det her hjemme). Dessverre skjer det ofte at folk velger vedlikeholdsfritt, som dekker for feil. Tror også at pipearbeid må byggemeldes. Er det murt opp digre peiser innvendig, (vanlig i 69) kan jo det være mulighet for at de dominerer mer en de bærer. Det må du spørre fagfolk om. Selv spurte jeg feier om hva vi måtte gjøre for å få godkjent og feier kom i ettertid på befaring.

Skrevet

Vi ønsker ikke ta i bruk de store peisene eller bruke en formue på å ta ned alle plater, restaurere de gamle peisene. 
Kan platene da være på utendørs? 
Eller har feieren et problem med det, selv om peisene ikke er i bruk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...