Gå til innhold

Hvilke kriterier hadde dere da dere skulle kjøpe hyttetomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter litt med å bestemme oss😅 det står mellom to steder. Stedene er ulike, både i pris, avstand og klima. Den dyreste tomta ligger bare en halvtimes kjøretur unna (på fjellet) , mens den billigste ligger 1 t og 45 min unna (behagelig innenlandsklima og mildere vintre). Stor forskjell altså! Plassen som er lengst unna er den flotteste, men siden det er så langt å kjøre får vi brukt hytta bare helger og ferier. Jeg tenker at det kanskje kan bli i minste laget. Helst kunne jeg tenkt meg å brukt hytta i hverdagene også om det passer, bare det å dra dit en kveld, gå på langrenn, legge seg og kjøre de 30 minuttene det tar til jobben dagen etterpå (bor på et lite sted, alt ligger nært). Dere som har hytte så nært som dette, bruker dere den i hverdagene også? Eller er dere fornøyd med å bare være der i helgene?

Anonymkode: fe5c7...150

Skrevet

At vi ikke skulle ha hytte nær en hovedvei med mye trafikk, at den skulle ligge for seg selv og ikke i et hyttefelt og at vi skulle ha stor plass rundt oss med utsikt til fjell.

Anonymkode: 395bd...ad2

Skrevet

Det vi så etter i en hytte var ikke helt det vi endte opp med. Vi så etter:

*Langt unna andre hytter (ikke hyttefelt).

* bilvei helt fram, året rundt

*Maks én time til hytta fra der vi bor (for å gjøre det lett å ta en helgetur/hverdagstur), endte opp med 30 min pendlevei fra norsk storby

*Hytte ved et fiskevann og helst skiløyper. (Fikk skiløype og sjø, men ikke i umiddelbar nærhet slik vi ønsket) 

* plass til mange gjester (har nå 10 sengeplasser), inkl. anneks

*badeplass

*stor hage og plass til dyrking av grønnsaker, frukter og uteaktiviteter

*innlagt vann og strøm

Vi endte opp med å slå til da en privatperson solgte uten megler. Hytta var underpriset og vi lempet på våre kriterier angående fiskevann og skiløyper. Har ikke angret, og har i ettertid fått prisantydning på mye mer enn vi kjøpte for. 

Ja, vi har hatt mye bruk for hytta i hverdagen. Det har blitt mye hyttekontor. Særlig etter at pandemien traff oss.

Anonymkode: 2618a...d9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det vi så etter i en hytte var ikke helt det vi endte opp med. Vi så etter:

*Langt unna andre hytter (ikke hyttefelt).

* bilvei helt fram, året rundt

*Maks én time til hytta fra der vi bor (for å gjøre det lett å ta en helgetur/hverdagstur), endte opp med 30 min pendlevei fra norsk storby

*Hytte ved et fiskevann og helst skiløyper. (Fikk skiløype og sjø, men ikke i umiddelbar nærhet slik vi ønsket) 

* plass til mange gjester (har nå 10 sengeplasser), inkl. anneks

*badeplass

*stor hage og plass til dyrking av grønnsaker, frukter og uteaktiviteter

*innlagt vann og strøm

Vi endte opp med å slå til da en privatperson solgte uten megler. Hytta var underpriset og vi lempet på våre kriterier angående fiskevann og skiløyper. Har ikke angret, og har i ettertid fått prisantydning på mye mer enn vi kjøpte for. 

Ja, vi har hatt mye bruk for hytta i hverdagen. Det har blitt mye hyttekontor. Særlig etter at pandemien traff oss.

Anonymkode: 2618a...d9d

De fleste punkter hun har. 
MUST. Innlagt vann, strøm og avløp. 
God avstand til naboer. Ikke på er nyetablert nybyggerfelt. 
Ellers kan jeg være fleksibel på avstand til vann og jeg tåler også å gå litt på ski til hytta på vinterstid. 

Anonymkode: efc6f...3f2

Skrevet

-Utsikt 

-Ikke langt hjemmefra 

-Vei helt frem

-Strøm og vann

-At vi ligger for oss selv. Det siste punktet var viktig for oss da vi er naturister. Kan ofte være nakne en hel helg der oppe, sommer som vinter. 

Anonymkode: 86e3a...291

Skrevet

1.45 er ikke langt. Selv ei hytte med dobbelt avstand av det kan man enkelt bruke i helga. Så velg den dere egentlig vil ha.

Vi ville ha stor nok tomt, ikke hyttefelt, skjerming og solforhold, og vei helt frem. Og vi har 3.30 å kjøre men skal opp i dag og ned på søndag.

Anonymkode: 9f383...5f3

Skrevet

Vi valgte hyttetomt langt unna for å få den tomta og det fjellområdet i synes er absolutt finest. Det er noe med at når man først er der, så skal ikke jeg sitte å tenke at jeg heller skulle sett utsikten et annet sted. Da sitter jeg mye heller en time ekstra i bilen hver gang. Men for oss er det for langt for hverdagsbruk uansett, så akkurat det var ikke et kriterie.

Anonymkode: d6357...8dd

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvordan dere bor også? Har dere ett hus, er ikke behovet for hytte i hverdagene like stort som hvis dere bor i leilighet. Bor dere trangt til vanlig ville jeg valgt den med kort vei. 

Mine kriterier:

I nærheten av strand/vann

God plass rundt

Kort vei

Innlagt vann og vei helt frem

Fordelen med hytte kort vei unna er at man kan samle hele familien selv om noen skal jobbe dagen etter. Må du innom for å vedlikeholde noe, kan du svinge innom etter jobb. Det er en stor fordel. 

Anonymkode: 4b4b2...959

Skrevet

Så hyggelig at dere tar dere tid til å svare:) vi tenker også på hele byggeprosessen også, at det er en kjempefordel å bare kunne dra etter jobb for å kunne gjøre arbeid på hytta, viss ikke har vi bare helgene og ferier, og da ser vi for oss at det er kun det vi kommer til å gjøre på i et par - tre år fremover. Det sitter litt langt inne, mest for meg da😂 

Når det gjelder plassering av tomt, så har vi ikke noe i mot å være i et hyttefelt,    litt betryggende å vite at man har flere rundt seg til enhver tid, å kjenne at man er en del av et samfunn:) kanskje noen har hytte i et hyttefelt her og vil dele lity erfaring? Vet jo at det finnes kranglefanter der vi har sett på tomt, og det kan jo skape litt uhygge😅

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Vi sliter litt med å bestemme oss😅 det står mellom to steder. Stedene er ulike, både i pris, avstand og klima. Den dyreste tomta ligger bare en halvtimes kjøretur unna (på fjellet) , mens den billigste ligger 1 t og 45 min unna (behagelig innenlandsklima og mildere vintre). Stor forskjell altså! Plassen som er lengst unna er den flotteste, men siden det er så langt å kjøre får vi brukt hytta bare helger og ferier. Jeg tenker at det kanskje kan bli i minste laget. Helst kunne jeg tenkt meg å brukt hytta i hverdagene også om det passer, bare det å dra dit en kveld, gå på langrenn, legge seg og kjøre de 30 minuttene det tar til jobben dagen etterpå (bor på et lite sted, alt ligger nært). Dere som har hytte så nært som dette, bruker dere den i hverdagene også? Eller er dere fornøyd med å bare være der i helgene?

Vi har hytte 2 timer fra oss! Viktig var klimaet, ville ha fin vår og sommer, samtidig at vi kan gå på ski på vinter.

God utsikt over fjorden, ikke for langt fra butikk og andre ting. Så vi gikk for en dyr tomt og er utrolig fornødd . Viktig at barna og trives da de er for små til å være hjemme

Anonymkode: c16bc...ea7

Skrevet

Hi kan jeg spørre om tomteprisene? Syns det er fryktelig dyrt her oppe( møre og romsdal for tomtene, og hyttene vi ser på ellers har gått laangt over takst siste året, selv gamle hytter med behov for mye renovering. Men kjent nå grunnet covid...

Anonymkode: 9ce61...2d6

Skrevet

Maks 90 minutter kjøring.

Ikke inntill vei. 

Vann i nærheten.

Oppkjørte løyper om vinteren.

Anonymkode: 491ae...9a1

Skrevet

Har hytte i hyttebebyggelse, men den er litt mer skjermet enn en del andre. Vi er mye på hytta og det er vårt andre hjem. Har 2 bad, 4 soverom, kjøkken, stue og gang. Bod i tilknytning til hytta er greit å ha. For oss er det viktig å dra dit i helgene og feriene. Mindre enn 3 timer hver vei, stabilt vær og snø. En av fordelene med å være i et hyttefelt er strøm, vann, fiber og måking. Vi kommer til nymåket vei hver gang det blir 10 cm og for oss er dette viktig når vi kommer dit fredag etter jobb. Med fiber i hytta kan vi jobbe derfra midtukes, enkeltdager i ferie, kunne streame tv, styre varme og vann etc.  Vi har kort vei til skiløyper og godt uteområde til å leke på. Det er veldig viktig for oss at det er lite vedlikehold på hytta og dette gjenspeiler seg i materialene og valg vi har gjort. Rydder hytta før vi drar og en robotstøvsuger tar turen rundt første etasje før vi kommer slik at alt er klart. Noen tenker på hytta som et fristed hvor en går tilbake til bæring av vann, utedo og lignende, men ingen av oss ønsker dette (samt at jeg vokste opp med en slik hytte). 

En av ulempene i felt er folk som baksnakker hvis du gjør ting på tomta som de ikke skjønner (som eksempelvis å henge opp ting for å skremme hakkespetter som legger elsk på hytta og lager hull i treverket). Det er også folk som ikke skjønner at området rundt hytta faktisk ikke er felles eiendom og enkelte kan ta seg til rette. Noen bruker møblene på terrassen, andre går opp til vinduene og kikker inn i hytta, andre igjen forsøker å åpne nøkkelskap og dører når ikke bilen er utenfor.

Hvis du vil ha mer privatliv bør du ha jordvoller med skigard på toppen.

Anonymkode: 7e3ff...e51

Skrevet

Har kjøpt hyttetomt ved sjøen i Vestland. Aller viktigste var utsikt og mulighet for å se solnedgangen. I tilfellegg til kort vei til båtplass. 

Anonymkode: 44006...9bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hi kan jeg spørre om tomteprisene? Syns det er fryktelig dyrt her oppe( møre og romsdal for tomtene, og hyttene vi ser på ellers har gått laangt over takst siste året, selv gamle hytter med behov for mye renovering. Men kjent nå grunnet covid...

Hei! Jeg bor i Møre og Romsdal jeg også 😂 frytelig dyre tomtepriser her ja, men de blir dessverre ikke billigere, derfor ser vi at vi er nødt til å bestemme oss litt fort😅 tomteprisen på et av stedene vi har i tankene ligger på ca 1 mill, med vann/avløp og vei helt frem. Helt sinnsykt dyrt, men det er dette vi har valgt å bruke pengene på, så..🤪

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har hytte i hyttebebyggelse, men den er litt mer skjermet enn en del andre. Vi er mye på hytta og det er vårt andre hjem. Har 2 bad, 4 soverom, kjøkken, stue og gang. Bod i tilknytning til hytta er greit å ha. For oss er det viktig å dra dit i helgene og feriene. Mindre enn 3 timer hver vei, stabilt vær og snø. En av fordelene med å være i et hyttefelt er strøm, vann, fiber og måking. Vi kommer til nymåket vei hver gang det blir 10 cm og for oss er dette viktig når vi kommer dit fredag etter jobb. Med fiber i hytta kan vi jobbe derfra midtukes, enkeltdager i ferie, kunne streame tv, styre varme og vann etc.  Vi har kort vei til skiløyper og godt uteområde til å leke på. Det er veldig viktig for oss at det er lite vedlikehold på hytta og dette gjenspeiler seg i materialene og valg vi har gjort. Rydder hytta før vi drar og en robotstøvsuger tar turen rundt første etasje før vi kommer slik at alt er klart. Noen tenker på hytta som et fristed hvor en går tilbake til bæring av vann, utedo og lignende, men ingen av oss ønsker dette (samt at jeg vokste opp med en slik hytte). 

En av ulempene i felt er folk som baksnakker hvis du gjør ting på tomta som de ikke skjønner (som eksempelvis å henge opp ting for å skremme hakkespetter som legger elsk på hytta og lager hull i treverket). Det er også folk som ikke skjønner at området rundt hytta faktisk ikke er felles eiendom og enkelte kan ta seg til rette. Noen bruker møblene på terrassen, andre går opp til vinduene og kikker inn i hytta, andre igjen forsøker å åpne nøkkelskap og dører når ikke bilen er utenfor.

Hvis du vil ha mer privatliv bør du ha jordvoller med skigard på toppen.

Kan se for meg at det er lett at det blir snakkis ja🤪 og alltid noen som følger med at ting blir gjort korrekt osv. noe som vi skal, misforstå meg rett😅 ikke lett dette… vi har surret fram og tilbake mellom disse to stedene i 3-4 år nå, så håper vi klarer å lande snart😂

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Kan se for meg at det er lett at det blir snakkis ja🤪 og alltid noen som følger med at ting blir gjort korrekt osv. noe som vi skal, misforstå meg rett😅 ikke lett dette… vi har surret fram og tilbake mellom disse to stedene i 3-4 år nå, så håper vi klarer å lande snart😂

HI

Bare ett forslag, mulig du alt har gjort det. Hva med å ta en tur innom begge tomtene, litt kaffe og noe bakevarer, sette deg ned på tomten og bare kjenne etter hva magefølelsen din sier? Vi valgte tomt til huset på den måten, kjente med en gang jeg satt der at dette var riktig sted å være. 

Anonymkode: 4b4b2...959

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg bor i Møre og Romsdal jeg også 😂 frytelig dyre tomtepriser her ja, men de blir dessverre ikke billigere, derfor ser vi at vi er nødt til å bestemme oss litt fort😅 tomteprisen på et av stedene vi har i tankene ligger på ca 1 mill, med vann/avløp og vei helt frem. Helt sinnsykt dyrt, men det er dette vi har valgt å bruke pengene på, så..🤪

HI

Kanskje en av tomtene vi og ser på da😅, ligger ute for 750 men eier nekter å selge for under 1 mill..

Tror vi har vært på 30 hyttevisninger siste året...her oppe er det jo helt galskap, alltid mye folk på visningene.

Lykke til med hyttebygging, om det blir😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI

Er det ved sjøen eller fjellet da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Sørlandet der vi er, kostet tomta rett over 2 mill

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sørlandet der vi er, kostet tomta rett over 2 mill

På sørlandet er jo tomtene ved sjøen selvfølgelig rådyre, samt noen av tomtene på fjellet og.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det ved sjøen eller fjellet da? 

Vi ser på fjellsetra ( litt tettpakket) Stordalen, Bjorli, Ørskog og Stranda. Samme som veldig mange andre🤔, men vil helst ikke mer enn 1-1,5 time unna sykehuset da vi går mye vakt og greit kunne pendle til hytten i ferier

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi ser på fjellsetra ( litt tettpakket) Stordalen, Bjorli, Ørskog og Stranda. Samme som veldig mange andre🤔, men vil helst ikke mer enn 1-1,5 time unna sykehuset da vi går mye vakt og greit kunne pendle til hytten i ferier

Så nå at det var Hi du spurte, så skal la hi svare😅

Skrevet

Vi tenkte på avstand hjemmefra, max halvannen time, men likevel alpint, skiløyper og godt helårs aktivitetstilbud. Endte med å velge et sted som ligger drøyt to timer hjemmefra, fordi det oppfylte mange andre ønsker. 

Tomtestørrelsen og avstand til nabohytter. Hadde et mål tomt som nedre grense. Ville også ligge «på toppen» pga solforhold, utsikt og følelse av luft rundt hytta. Fikk oppfylt alt dette, men har to hytter som har mer innsyn til vår tomt enn vi skulle ønske.

Avstand til alpint-anlegg. Så nær som mulig. Max 1km, slippe å alltid kjøre barn til og fra i bil. Dette fikk vi oppfylt, men ikke ski in/ski out.

To bad, og minst fire soverom. 
Store oppholdsrom, mye lys, store vinduer, praktisk og god nok plass til lagring av både friluftsutstyr og klær, lagring av tørr ved som ikke snør ned eller fryser fast osv. Utforming av hytta ble svært godt planlagt, og oppfyller godt våre behov. Veldig fornøyd med dette.

Alle fasiliteter (strøm, vann, fiber, varme, badstue, brøyte-tjenester, fullt utstyrt kjøkken (som hjemme), vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel+++). Vi fikk alt dette, men det er fordi vi er i et hyttefelt, som jo også medfører noen ulemper.

Anonymkode: 777e2...146

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Denne runden hadde vi også for en tid tilbake. Vi brukte en god stund på å bestemme oss, og var på forskjellige hytteområder + ivrig på Finn. Valget falt på din førstnevnte :)

Er enig med de ovenfor. De viktigste for oss var at veien mellom hytte og hjem ikke ble så lang. Og at det var "like fint" der om sommeren som om vinteren. :)

Anonymkode: 49780...8b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...