Gå til innhold

Male rett på striene, eller skarpe bort tapeten for så å male? Va er finest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vegg som er helt slett, resten av stuen er det striet tapet. Er det finest å ha helt slette malte vegger, eller er det fint med litt mønster i? 

Anonymkode: 7e1ae...5a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har en vegg som er helt slett, resten av stuen er det striet tapet. Er det finest å ha helt slette malte vegger, eller er det fint med litt mønster i? 

Vi har gipset og malt. Syns det er finest. Men der er man forskjellig 😀

Anonymkode: 110a5...478

Skrevet

Slett!

Anonymkode: 84bf9...68e

Skrevet

Glassfiberstrie? Går fint å helsparkle og pusse. Ganske omfattende, men egentlig enkelt om man setter av et par dager. Det viktigste er å tette rommet helt ved pussing.

Skrevet

Slett er finest med mindre man har tatt en tidsmaskin tilbake til tidlig 90-tall.

Anonymkode: 9a94e...4d1

Skrevet

Jeg synes strie er forferdelig, ville ikke beholdt det. Men du må nesten se hvordan du vil ha det. 

Anonymkode: c449c...5cb

Skrevet

For gudsskyld, mal ALDRI rett på gammel strie!! Det var jeg så dum å gjorde for 10 år siden på en vegg jeg kjapt ville endre og det får jeg aldri bort igjen. Må enten rive veggen eller slå plater på utsiden. Så fjern stria før maling. 

Anonymkode: 37895...e76

Skrevet

Kommer annn på hvor mye jobb du vil ha og hvor mye tid du har. 

Du kan male på strie, bare mal først med noe som er til dette. Aner ikke hva det heter, men det sparer deg for mye maling og mange malingsstrøk. Strie suger maling (vi malte rett på stria siden vi hadde mye maling vi skulle bruke opp og det var bare ett hobbyrom. Vi angret litt når vi så malingslag etter malingslag bare ble sugd inn, men det ble pent) 

Er det sånn glassfiberstrie kan det males rett på, dette hadde jeg aldri fjernet. Det er en sinnsyk jobb å fjerne så da bør du enten sparkle over eller slå plater/gips på. 

Jeg liker ikke gipsplater, jeg syns det er noe herk. Så jeg hadde nok slått på ferdiggrunnede plater på alle veggene. Du får også ferdig malte, men ikke så mange farger å velge mellom. Litt jobb å spikre opp, men totaltsett mindre jobb og ett resultat som holder lengre. Prismessig tror jeg ikke det blir så stor forskjell fra å male, for du må ha mye maling til strie. 

Anonymkode: bea5d...246

Skrevet

Takk. Jeg har tenkt den tanken, at det kanskje blir litt tilbake i tid å male rett på. 

Skrevet

Det er nok ikke lett å fjerne strie. Jeg helsparklet og malte. Det ble bra. Det er også et alternativ å legge plater.

Anonymkode: ebe68...959

Skrevet

Mye strie må også grunnes mye fordi det suger maling. Ville fjernet og hatt slett vegg. Fjerne kontra grunne tar sikkert like mye tid.  Synes malt strie er stygt. Men….. det blir sikkert moderne igjen da. 😊

Anonymkode: a9e35...a89

Skrevet

Å bare dra av strie og male på veggen under går ikke, så man må enten legge plater over strien, bruke veggfornyer enten i form av tapet eller sparkel/maling-produktet som du har fått tips om i denne tråden, helsparkle veggen før maling, legge tynne gipsplater over el.l. 

Du må gjerne fjerne gammel strie før du velger en av disse fremgangsmåtene, men jobben etterpå må gjøres uansett. 

Vi har stort sett revet hele veggen og satt opp ny gips. Men det går fint an å bruke veggene som er der. 

Anonymkode: c449c...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...