Gå til innhold

Er jeg smålig? Svigermor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lenge siden vi har sett svigermor pga corona. Nå er hun på besøk, og mannen organiserer diverse aktiviteter med barna og henne. Som vi betaler for. Svigermor har veldig god råd og har ikke tatt del i barnas liv på lenge - for mye å forvente at hun betaler selv? Vi har ganske stram økonomi og går nå i minus denne måneden pga dette. Ingen krise, men likevel. Er jeg smålig? 

Anonymkode: 7b8af...df8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er hun som setter i gang aktiviteter hadde jeg forventet at hun betalte. Dersom hun mener dere må betale så får du si at hun må jenke ned dagsplanene og finne på aktiviteter som ikke koster noe.. 

Anonymkode: 75864...2ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er hun som setter i gang aktiviteter hadde jeg forventet at hun betalte. Dersom hun mener dere må betale så får du si at hun må jenke ned dagsplanene og finne på aktiviteter som ikke koster noe.. 

Ahh.. nå ser jeg at det er mannen som organiserer. Sorry.

Da bør jo han spørre henne om hun kan betale for seg i alle fall. Men kan ikke forvente at hun betaler for alt. Også bør jo mannen din kople seg på deres privatøkonomi og planlegge deretter

Skrevet

Men hvorfor faen organisere ting som koster penger? Ikke smålig, både du og mannen er jo stokk dumme som «lever på kreditt»

Få deg litt ryggrad og si dere ikke kan bruke penger dere ikke har. 
Unger skal man skaffe seg, når man er en unge sjøl. 🙄

Anonymkode: 0499c...21a

Skrevet

Hvis dere/mannen tar initdiativ til aktiviteten betaler dere. Hvis hun tar initsiativ betaler hun. Alternativt må dere avtale noe annet.

Anonymkode: 5d9c5...ba5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ahh.. nå ser jeg at det er mannen som organiserer. Sorry.

Da bør jo han spørre henne om hun kan betale for seg i alle fall. Men kan ikke forvente at hun betaler for alt. Også bør jo mannen din kople seg på deres privatøkonomi og planlegge deretter

Hehe, godt poeng. 
Han bryr seg dessverre litt for lite og jeg jobber med å forsøke å snu en nedadgående spiral når det gjelder økonomien. Det er derfor jeg irriterer meg over at ikke svigermor kan betale. Som jeg skrev - hun har litt å «ta igjen, men jeg skjønner at jeg ikke kan forvente det. Får bare holde ut - er jo veldig glad for at barna får hyggelige opplevelser med bestemor! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor faen organisere ting som koster penger? Ikke smålig, både du og mannen er jo stokk dumme som «lever på kreditt»

Få deg litt ryggrad og si dere ikke kan bruke penger dere ikke har. 
Unger skal man skaffe seg, når man er en unge sjøl. 🙄

Takk for hyggelig personkarakteristikk og konstruktiv tilbakemelding 👌🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hehe, godt poeng. 
Han bryr seg dessverre litt for lite og jeg jobber med å forsøke å snu en nedadgående spiral når det gjelder økonomien. Det er derfor jeg irriterer meg over at ikke svigermor kan betale. Som jeg skrev - hun har litt å «ta igjen, men jeg skjønner at jeg ikke kan forvente det. Får bare holde ut - er jo veldig glad for at barna får hyggelige opplevelser med bestemor! 

HUN har litt å ta igjen? Hva med dere da, har ikke dere også litt å ta igjen? Er jo ikke ensidig dette med at dere ikke har fått treffe hverandre noe særlig det siste 1,5 året.

Anonymkode: 686f2...318

Skrevet

Hehe, godt poeng. 

Hun kan ikke betale for at mannen din ikke kjenner økonomisk ansvar. Det ville egentlig vært uansvarlig av henne som mor. Mannen din må bære hele ansvaret her.

Selvsagt hadde det vært hyggelig om hun hadde spandert, men da må jo initiativet komme fra henne. 

Skrevet

HUN har litt å ta igjen? Hva med dere da, har ikke dere også litt å ta igjen? Er jo ikke ensidig dette med at dere ikke har fått treffe hverandre noe særlig det siste 1,5 året.

Anonymkode: 686f2...318

Det ble litt dårlig formulert. Hun bor i nærheten av andre barnebarn og har hatt mye kontakt med dem, men ikke vært med våre på lenge (hun bor på en annen kant av landet). Det var det jeg mente med mye å ta igjen, og det gikk ikke på henne som person. 

Skrevet

Hva med å ta en samtale med svigermor da? Hun er jo mannen sin mor og i deres nærmeste familie. Fortell at økonomien er litt stram for tiden og spør om hun har lyst eller anledning til å bidra med noe når dere drar på aktiviteter. Det er veldig mange her inne som forventer at andre er tankelesere og som blir fornærmet når andre ikke leser tankene deres og gjør det de forventer/ønsker/drømmer om eller bruker mye tid og krefter på å hinte. Hvorfor ikke bare si det som det er? Er sikker på at dere får et mye enklere forhold om dere kan være mer direkte og ærlige med hverandre. Forventning om å lese mellom linjene kan være ganske slitsomt og alle er ikke like gode på det. 

Anonymkode: f1d29...a78

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å ta en samtale med svigermor da? Hun er jo mannen sin mor og i deres nærmeste familie. Fortell at økonomien er litt stram for tiden og spør om hun har lyst eller anledning til å bidra med noe når dere drar på aktiviteter. Det er veldig mange her inne som forventer at andre er tankelesere og som blir fornærmet når andre ikke leser tankene deres og gjør det de forventer/ønsker/drømmer om eller bruker mye tid og krefter på å hinte. Hvorfor ikke bare si det som det er? Er sikker på at dere får et mye enklere forhold om dere kan være mer direkte og ærlige med hverandre. Forventning om å lese mellom linjene kan være ganske slitsomt og alle er ikke like gode på det. 

Det syns jeg er frekt! Man tigger ikke penger altså! Når man er voksen med familie, forventes at man har kontroll på sin egen økonomi, og ikke drar avgårde på aktiviteter som man ikke har råd til.

At svigermor ikke bidrar er en annen sak. Noen er bare slik. 

Anonymkode: 6d3c6...f2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det syns jeg er frekt! Man tigger ikke penger altså! Når man er voksen med familie, forventes at man har kontroll på sin egen økonomi, og ikke drar avgårde på aktiviteter som man ikke har råd til.

At svigermor ikke bidrar er en annen sak. Noen er bare slik. 

Frekt å snakke med sin nærmeste familie om hvordan man har det? Hjelpes.... 

Jeg ønsker at barna mine og deres familier skal være meg så nære at vi kan snakke om alt; også økonomiske utfordringer, psykiske problemer, alt... 

Om jeg var svigermor i dette tilfelle hadde jeg bidratt med glede. Jeg ønsker at barna mine skal kunne være ærlig med meg om hvordan de har det. Det er ikke slik at man syr puter under armene på barna sine fordi man tar med barnebarna på noe kjekt altså.... Hverdagsøkonomien må de beherske selv. Når det er sagt kunne jeg også hjulpet med å betale ned et dyrt kredittkortlån som et engangstilfelle om jeg hadde mulighet og det hadde fått familien på fote igjen. Det er jo mye bedre å hjelpe familien når de trenger det og får se gleden av det enn at de arver de samme pengene etter ens død.

Skrevet

Du er ikke smålig, men problemet her ligger 99% hos mannen din. 

Anonymkode: a539a...6fe

Skrevet

Du hadde reagert på samme måte om det var din egen mor?

Anonymkode: 1c8ab...c91

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du tenker ikke at det stiller svigermor i en litt kinkig situasjon? Hun har jo nesten ingen andre muligheter enn å si at hun selvfølgelig vil bidra. Ville du selv sittet i en sånn situasjon og svart at du ikke har lyst til å bidra økonomisk? 

HI, her er det mannen din som er problemet, ikke svigermor. Det er han som må få høre at han nå bruker penger dere ikke har, og som bør redegjøre for hvordan han har tenkt å betale strømregninga når han har brukt opp alt på en dag på badeland. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Frekt å snakke med sin nærmeste familie om hvordan man har det? Hjelpes.... 

Jeg ønsker at barna mine og deres familier skal være meg så nære at vi kan snakke om alt; også økonomiske utfordringer, psykiske problemer, alt... 

Om jeg var svigermor i dette tilfelle hadde jeg bidratt med glede. Jeg ønsker at barna mine skal kunne være ærlig med meg om hvordan de har det. Det er ikke slik at man syr puter under armene på barna sine fordi man tar med barnebarna på noe kjekt altså.... Hverdagsøkonomien må de beherske selv. Når det er sagt kunne jeg også hjulpet med å betale ned et dyrt kredittkortlån som et engangstilfelle om jeg hadde mulighet og det hadde fått familien på fote igjen. Det er jo mye bedre å hjelpe familien når de trenger det og får se gleden av det enn at de arver de samme pengene etter ens død.

Det er frekt å spørre om svigermor betaler, som greia er her! Man tigger ikke penger!

Hva du og jeg ville gjort om det var vi som var svigermor, er totalt irrelevant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Du hadde reagert på samme måte om det var din egen mor?

Anonymkode: 1c8ab...c91

Så klart! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så klart! 

Når det er sagt: jeg trives bedre med svigermor enn min egen mor! Og jeg skjønner at det er mannen som er problemet. Målet er at barna skal få sårt etterlengtede opplevelser med bestemor. Jeg forstår derfor at mannen forsøker å finne på ting siden bestemor ikke er så kjent her eller initiativrik. Samtidig er det vanskelig fordi vi ikke har flust av penger. Vårt problem, jeg innser det. 

Skrevet

Mannen er jo ikke helt på stasjon spm organisaserer masse aktiviteter som koster penger når dere ikke har penger. Har du ikke noe du skulle sagt? Felles økonomi? Er jo mye man kan gjøre som ikke koster penger. Hvordan skal svigermor vite at dere ikke har penger når mannen ber henne med på en haug med greier og står klar for å betale? Svigermor har ikke noe ansvar her, men tror du bør ha en alvorlig samtale med mannen om økonomi 😕 

Anonymkode: d4ca0...b9a

Skrevet
Himmel og hav skrev (54 minutter siden):

Du tenker ikke at det stiller svigermor i en litt kinkig situasjon? Hun har jo nesten ingen andre muligheter enn å si at hun selvfølgelig vil bidra. Ville du selv sittet i en sånn situasjon og svart at du ikke har lyst til å bidra økonomisk? 

HI, her er det mannen din som er problemet, ikke svigermor. Det er han som må få høre at han nå bruker penger dere ikke har, og som bør redegjøre for hvordan han har tenkt å betale strømregninga når han har brukt opp alt på en dag på badeland. 

Enig med Himmel og hav. Det er mannen som er problemet, ikke svigermor. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Det er mulig jeg bare har et mer åpent forhold til familien enn det flere andre her har. Nå hadde jeg ikke tenkt at mannen skulle organisere masse greier og deretter be moren betale. Og at det skulle være en følelse av at om svigermor ikke betaler så blir det leit for barna. Det jeg ser for meg er at mor og sønn setter seg ned sammen, ser på hva som er av muligheter og planlegger hva de ønsker å gjøre. I denne planleggingen hører økonomi med. Har svigermor lyst til å betale for en tur på f.eks. bowling så kan dere det selv om dere selv ikke økonomi til en slik tur denne måneden. Hvis ikke så velger dere et annet alternativ som ikke koster penger. 

Jeg vokste opp med dårlig økonomi og da jeg som ung voksen tjente egne penger kunne jeg godt spandere opplevelser på foreldre og yngre søsken. Vi satt oss sammen vi voksne og planla hva vi hadde og hva vi sammen kunne gjøre denne ferien. Jeg bidro med det jeg følte jeg kunne, skulle også ha nok til egen utgifter. Følte aldri noe press, det var bare en naturlig åpenhet. 

Som andre sier så synes heller ikke jeg svigermor er utfordringen. Det er som de andre sier mannen som styrer. Men om han har et åpent forhold til sin mor burde det jo være mulig å snakke sammen, planlegge sammen uten at noen skal føle et press (mann for å skape gøye opplevelser for barn/farmor og eventuelt svigermor på å betale). Det kommer jo selvsagt an på forholdet og hvordan man snakker sammen ellers også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for hyggelig personkarakteristikk og konstruktiv tilbakemelding 👌🏻

Bare hyggelig. Du er ikke lite frekk heller som sitter og synes og mener noe om svigermors økonomi og hva hun har råd til. Har du innsyn i hennes økonomi? 

Skrevet

Tror faktisk jeg hadde bedt mannen begrense den aktiviteten til ting som ikke koster for mye siden dere egentlig ikke har råd til det mens svigermor for eksempel var i naborommet og kan overhøre samtalen.

Da vil det bli litt opp til henne å bestemme seg for hva hun ønsker, eventuelt bidra med uten at man spør direkte, og mannen får klar beskjed om at dette ikke går.

Anonymkode: 5ee09...5b0

Skrevet

For meg høres det helt uvirkelig ut at bestemor lar sønnen betale for seg, uansett hvem som setter i gang aktivitetene. Hun vet da at det koster penger, og burde selvsagt i det minste tilbudt seg å betale sin del. I min familie betaler foreldrene for barna, uansett om de er 4 eller 40 år, men jeg skjønner at ikke alle har det slik. Men uansett burde hun ha skamvett nok til å legge ut for seg selv. 

Anonymkode: facae...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...