Gå til innhold

Trenger hjelp til middager og matpakke tips:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som plutselig enke, står jeg litt i mellom sorg og at hverdagen må fungere om 1 ukes tid. 
Fra å være to om alt om morgenen, står jeg alene. Veldig rart og veldig sårt, men dette klarer vi❣️ 
Vi har alltid smurt matpakker om morgen, men ser at med min timeplan er ikke dette alltid mulig. 
Ting man fryser, som f eks pizzaboller. Tar dere disse opp om morgen eller kveld? 
Middagstips: enkle middager i uken som barna faktisk spiser og som ikke inneholder tusen ingredienser 😆 
Barna er 6 og 8 år. 
Trenger planer å forholde meg til så jeg vet at barna får i seg det de trenger og jeg får struktur igjen.

noen som kan hjelpe med råd? Tusen takk på forhånd 🥰

Anonymkode: b3316...957

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdens enkleste middag som jeg av og til tyr til: steker fiskekaker, i mellomtiden skjærer jeg opp agurk/gulrot/paprika/hva enn jeg har i staver. Serveres med brødskiver. Det tar bare maks 10 minutter fra jeg går inn på kjøkkenet til vi spiser. Helt ok sunt også.

Anonymkode: fea69...2c0

Skrevet

Kondolerer så mye ❤️

Jeg er alene med mine 100% av tiden (men er ikke enke), jeg gjør følgende:

-matpakker smøres på kvelden. Kun på dne måten sikrer jeg litt variasjon i innhold og at de får med seg frukt og grønt.. Lista ligget lavt, ingen matpakker for sosiale medier her. Fokuserer på at de får med seg noe de spiser, brød/knekkebrød med ulikt pålegg, frukt og grønt, av og til lomper eller yoghurt. 

-middager har måttet gå ned noen hakk. Jeg lager middagsliste for en uke, ellers blir det bare rot. Avhengig av timeplan og aktiviteter den dagen, blir det valgt en passende middag. Noen favoritter som går raskt her:

Fiskepinner med mango og grønnsaker i tacolompe 

Havregrøt

Diverse supper

Ferdige wokmixer og noe protein ungene spiser

Pannekakerøre som du lager kvelden før, går superraskt å lage da

Lapskaus er en favoritt nå utover høsten, mye grønnsaker og noe kjøtt (jeg bruker medisterdeig, det går raskt, men har du tid er det godt med svineknoke feks), lag en diger gryte og frys ned til en kjapp middag neste gang. 

Her er ikke ungene så glad i laks, men det går jo superraskt å lage. 

Sender deg en stor klem, det er tøft å bli alene sånn brått, og særlig med sorgen på toppen. Rutiner er superviktig når man er alene, og involver barna. De må rydde mer etter seg selv enn de kanskje har gjort før, de må gå med søpla, dekke på osv. Noen barn har sikkert gjort dette allerede, men når man blir alene er dette enda viktigere. Det styrker ungenes familiefølelse og følelse av at de er viktige og bidrar, og så er det en faktisk hjelp i hverdagen. 

Støvsuging gjør at gulvet ser rent ut, vask doen og vasken så ser det fint ut, ikke heng deg opp i støv eller vinduvask. Ta vare på deg selv og gi deg selv tid til å sørge, eller bare sitte i sofaen og drikke brus, selv om ikke alt er strøkent rundt deg❤️

Skrevet

Hvor gamle er barna? Her har barna laget sine egne matpakker fra de begynte på skolen. Da får de akkurat det de vil ha. Jeg kjøper inn cherrytomater, miniagurker, knaskerøtter, eple, banan o.l. Som de kan ha med i tillegg. Av og til blir det god morgen youghurt også. 

Anonymkode: 608c4...ad5

Skrevet

Kondolerer ❤️

Jeg er veldig glad i boka matprepp til Ingvill Bovim, greie oppskrifter og god oversikt på hva som holder hvor lenge i kjøleskapet. Avhenger litt av hvor gamle barn du har, maten er kanskje litt mer treff for skolealder og oppover. 

Anonymkode: bee88...dca

Skrevet

❤️

Tacolefser, gjerne grove, er veldig godt som Pizzabunn, ta på litt Tomatsaus, Ost og det dere ønsker. 4 åringen elsker å lage sin egen pizza med ost og salami, veldig kjapt og enkelt, godt med salat til. Og Tacolefser er godt i matpakken, med kylling eller pålegg og grønnsaker. 

Anonymkode: c6bb7...458

Skrevet

Venn  barna til å smøre brød selv om morgenen. Det tjener du mye på på sikt. Pizzasnurrer ol tar vi foresten opp om morgenen. De tiner til lunch i romtemperatur.

Mine barn er glade i det meste. Vi lager noen store gryter med bønnegryte, lapskaus ol. Gull å ha liggende i fryseren i passe porsjoner som kan varmes opp på travle dager.

Pastasauser er også fint å ha liggende klart. 

Ellers anbefaler jeg å sette av 10 minutter ekstra til middagslaging når det går. De minuttene kan gi mye matglede.

Anonymkode: 54716...650

Skrevet

Gjør det enkelt. Barn trenger ikke et helt tivoli i matpakka hver dag. La de smøre selv om morgenen, med litt hjelp og sleng oppi noen cherrytomater, druer eller annet som ikke trengs å skjæres opp eller pakkes i plast. 

Bruk litt tid i helgene til å lage større porsjoner av middager som kan fryses ned. Det tar ofte ikke veldig mye lengre tid å lage dobbelt porsjon av ting som lasagne, lapskaus, gryteretter, kjøttkaker osv. Da har du middag som du kan fiske opp av fryseren kvelden før, legge i kjøleskapet og så kan det varmes i mikro eller ovn dagen etter. 

Raske middager som er lette å tilpasse ulike smaksløker:

Pytt i panne eller bondeomelett. Godt og fint for å bruke opp rester. Kok noen ekstra poteter en dag dere skal ha det, så kan de brukes til dette.

Wok og ris (velg de ferske wokblandingene fra kjøledisken og laks i biter eller svinekjøtt eller kylling i strimler) Da er maten klar på den tida risen koker. La hver enkelt smake til med sauser som soya, sweet chili, hoisin el på sin tallerken. 

Karbonader på brødskive med salat, tomater og litt paprika ved siden av.

Invester i en god smørbrødgrill om du ikke har. Mye rart kan puttes mellom to brødskiver og serveres som toast, og de fleste unger liker det. 

Skrevet

Nå er ikke jeg egentlig alene, men er det mye likevel da mannen min er myyye borte. 

Enkle middager vi har:

fiskekake med salat og dressing i hamburgerbrød 

tacoskjell med ferdig salat og kylling eller torskefilet med tacokrydder 

linsesuppe

kylling i form. Fileter jeg deler i biter. Lager en hvis ostesaus med purre som jeg heller over. 20 min i ovn i ildfast form. Server med ris eller pommesfrites. 

Enkel kylling curry. Kyllingfilet i biter, saus av curry,  tomat og fløte. Serveres med ris 

Anonymkode: e9560...d4d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...