Anonym bruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Nokon som har fått behandling og blitt betre? Evt fått hjelp til å leve med den? Eg har tre konstante høge lydar, ein jamn høgfrekvent pipelyd som går tvers gjennom hovudet, ein djupare durelyd (som ei gammal kjøleskåp i det høgre og ein midt i mellom dei to i det venstre øyret. Det går stort sett bra på dagtid, høyrer dt som regel men det plagar meg ikkje, men når eg skal sove aukar volumet. Eg har eigentleg heilt til no tenkt at eg høyrer det ekstra godt fordi eg ikkje får sove. (eller har iallfall prøvd å innbille meg det) no må eg kanskje innsjå at dette faktisk plagar meg slik at eg søv dårleg og blir stressa (eller omvendt...). Har ikke fastlege, har stått på venteliste eit år no, men den forrige legevikaren eg var med sa berre at det er det ingenting å gjere med tinnitus. Nokon som har erfaringar? Anonymkode: ebe75...74e
Anonym bruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Det finnes ikke noe kur for tinnitus. En tinnituslege sa til meg at jeg måtte lære meg å leve med den. Og når den økte i volum så skulle jeg gå igjennom en sjekkliste på om det var for lenge siden forrige måltid, en om jeg hadde vært utsatt for høy lyd over tid, om jeg hadde slått hodet, om jeg hadde sovet nok i det siste, om jeg hadde mye fysisk eller psykisk stress. Og hvis alle disse punktene ikke trigget det frem så var neste punkt å finne noe som fikk oppmerksomheten min vekk fra tinnitusen. For meg hjalp fysisk trening, for da kobler jeg ut hjernen mens jeg trener. Samme med diverse hobbyaktiviteter som får fokuset vekk fra tinnitusen. Og når tinnitusen er veldig ille så gjør jeg pusteøvelser som da stresser meg ned og som igjen da demper toppen av tinnitusen. Det verste for meg er å ha det helt stille, så når jeg er hjemme alene så har jeg f.eks tv'n på som bakgrunnsstøy. I starten ved legging så ble det å sovne med en serie på nettbrettet, som mannen fjernet for meg da han kom for å legge seg. Nå sovner jeg på egenhånd. Det er trengs mye øvelse å dempe volumet på tinnitusen, men ikke gi opp. Anonymkode: 94e4c...32e
the amazing spidermamma Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Det finnes noe opplegg for å lære å håndtere tinnitus, i Oslo er det et eller annet i regi av kommunen - kanskje det finnes noe tilsvarende der du bor? Mannen min var helt desperat en stund, han fikk en hørselsskade med tilhørende tinnitus. Høye lyder, svingende lyder, piping og susing. Egentlig skulle han melde seg på et behandlingsopplegg, men etter den første samtalen med terapeuten (eller hva det nå var) klarte han å hjelpe seg selv. Jeg vet ikke helt hvordan, men det handler om å fokusere på noe annet hver gang lyden tar overhånd, og etter hvert lærer du hjernen å 'glemme' lyden.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Jeg gikk på kurs og lærte avspenningsteknikker, noe ala yoga. Hjalp ikke meg, men for andre er det jo en hjelp, ellers ville de ikke hatt det som tema. Fikk ei hodepute med innebygd radio som også kunne spille av naturlyder, slik at det skulle ta fokus når jeg skulle sove om kvelden. Likte ikke det heller jeg, for er mildt sagt dritlei lyder etter en dag. Det som hjalp meg var å rett og slett bare akseptere lydene i hodet. De er en del av meg liksom og ser jeg ikke på de som en fiende så gjør det ikke noe at de er der. Har hatt lydene siden liten jentunge. Kommer av medfødt dårlig hørsel, nesten døv på ene øret og noe redusert på andre. Bruker apparater. Tinnitusen blir sterkere ved stress, aktivitet med høy puls og dersom jeg må konsentrere meg mye om å høre andre, og etter konserter o.l. Blir fort sliten og trenger mye hvile. Anonymkode: 48423...5df
Himmel og hav Skrevet 5. august 2021 #5 Skrevet 5. august 2021 Jeg legger meg alltid med lydbok i øret på veldig lavt volum. Noen opplesere har en stemme som maskerer min konstante, høyfrekvente susing. Tok det opp med fastlegen en gang, men han bare trakk på skuldrene og noterte tinnitus i journalen, og det var det.
tante grusom master of law Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Min tinnitus kommer i høy grad av spenninger i nakke og hals. Den blir mye bedre av å gå og få skikkelig massasje annenhver uke. Den blir ikke helt borte, men mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 Leger kan ikke hjelpe deg på annen måte enn å formidle ting som du kan google deg til selv. Jeg har hatt det i årevis, det var helt fryktelig til å begynne med, vrengte lyder og vondt når jeg hørte diskantlyder, uling og piping opp og ned. Nå har jeg bare et lite fjernt sus som jeg hører når det er helt stille, ellers helt normal hørsel. Jeg fant ut at varme drikker/supper og kunstige søtningsstoffer påvirket tilstanden, og jeg antar at det også var årsaken til at jeg fikk det. Drikker nå maks 3 kopper kaffe/te pr dag, unngår varme supper, og har kuttet helt kunstige søtningsstoffer. Suset er veldig dempet og helt stabilt, føler meg frisk og kurert. Anonymkode: c61c1...731
Anonym bruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 For meg hjelper det å myke opp ekstremt stramme nakke- og kjevemuskler. Går til kiropraktor ca hver 3. mnd. Stress, dårlig søvn og støy over tid trigger min tinnitus. Akkurat nå for tiden er den helt jævelig. Anonymkode: b821d...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå