Gå til innhold

Ansiennitet

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var jo da en merkelig formulert hovedinnlegg. 

Anonymkode: df299...164

Ja, men de fleste av oss har god nok lesekompetanse til å forstå hva hun egentlig mente uten å måtte kverulere på formuleringen hennes.

Anonymkode: 28014...c26

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle i jobb, som er over 18 år, får naturligvis ansiennitet innen sitt yrkesfelt og som vil telle med videre hvis man jobber med noe relevant senere. Men for at ikke kvinner skulle tape på å gå hjemme med barn, ble det i det offentlige, i hvert fall de fleste steder, innført at man også får ansiennitet for å være hjemme med barn. Her kan man få inntil 3 år med ansiennitet. Dersom man begynner i motsatt ende, slik jeg gjorde, altså først barn og så jobb, vil man få ansiennitet fra første barn er født og fram til det begynner i bhg el., så ny ansiennitet fra neste barn blir født osv. Omvendt blir det ikke like synlig, da bare fortsetter ansienniteten å løpe mens man er hjemme i permisjon.

Altså hvis f.eks. en lærer har jobbet i 6 år og da har 6 års ansiennitet, så får et barn og er hjemme med dette i ett år, så vil hun, når hun er tilbake på jobb, ha 7 års ansiennitet. For en annen lærer som begynte samtidig, men ikke får barn, vil også denne da ha 7 års ansiennitet på samme tidspunkt, men da uten et år hjemme i permisjon. Jeg som fikk to barn som student, startet karrieren min med litt under 2 års ansiennitet fordi jeg hadde vært hjemme med barn. Det er for at man ikke skal tape på å få barn. Skjønte du det nå?

Anonymkode: 28014...c26

Takk for tydelig og ryddig forklaring 😊 Hi

Anonymkode: a0570...6ac

Man får ansiennitet for hvert år man har jobbet. Arbeidsgiver avgjør hvilke arbeidsforhold som er relevante. Har du jobbet 50% i to år tilsvarer det et års ansiennitet. 

Man får også ansiennitet for omsorg for egne barn. Et år for hver gang man har vært hjemme i permisjon. 

For meg som først studerte, så fikk barn, hadde relevant jobb, fikk barn, jobbet, fikk barn og jobbet. Aldri arbeidsledig, aldri jobbet deltid, så starter beregningen av ansiennitet den dagen mitt eldste barn ble født. 

For dem som har hatt opphold i arbeid, tatt utdanning sent, hatt jobber som ikke er relevante for arbeidsgiver osv, så må man regne sammen år i fødselspermisjon og år i relevant arbeid, da ikke alt har skjedd sammenhengende. 

Anonymkode: af28e...f76

• 1 år senere...
Anonym bruker skrev (På 4.8.2021 den 23.16):

Man får på ingen måte ansiennitet for barn. Det høres direkte diskriminerende ut. Ansiennitet handler om lønnstrinn, og man regner med alt arbeid etter fylte 18 år.

Anonymkode: 797b1...772

Jo man får ansiennitet for å gå hjemme og steller med barn eller andre familiemedlemmer. Så det trenger ikke være dine egne barn.. det kan være en bestemor du steller til/med mens du går hjemme, tante,onkel,søsken osv. Jeg sitter daglig med utregning av ansiennitet til mine kollegaer. 

Anonym bruker skrev (På 5.8.2021 den 19.50):

Man får ansiennitet for hvert år man har jobbet. Arbeidsgiver avgjør hvilke arbeidsforhold som er relevante. Har du jobbet 50% i to år tilsvarer det et års ansiennitet. 

Man får også ansiennitet for omsorg for egne barn. Et år for hver gang man har vært hjemme i permisjon. 

For meg som først studerte, så fikk barn, hadde relevant jobb, fikk barn, jobbet, fikk barn og jobbet. Aldri arbeidsledig, aldri jobbet deltid, så starter beregningen av ansiennitet den dagen mitt eldste barn ble født. 

For dem som har hatt opphold i arbeid, tatt utdanning sent, hatt jobber som ikke er relevante for arbeidsgiver osv, så må man regne sammen år i fødselspermisjon og år i relevant arbeid, da ikke alt har skjedd sammenhengende. 

Helt feil!:) Man får ansiennitet for all jobb etter du har fylt 18 år og du kan dokumentere dette med tjenestebevis/bekreftelse på arbeid. Dette må inneholde signatur fra tidligere arbeidsgiver. Sjefen velger ikke hva han vil godta eller ikke, har du signatur og bekreftelsen inneholder datoer , hvor stor prosent du har jobbet eller antall timer( 142 timer= 1 mnd for turnus 35,5 timer!)  

Jobber du 50% stilling I 2 år så får du 2 år i ansiennitet 😊 all faste stillinger om du så har 13% stiling i 2 år så får du 2 år ansiennitet . Fast(uansett stillingsandel i fast arb= 100%!) . 

Når det gjelder barn og ansiennitet , så får man ansiennitet opp til 6 år. Dette gjelder ikke bare for dine egne barn, men om du har hatt omsorg/stelt for/med  andre familiemedlemmer også (søsken,mor,far,tante,onkel osv!) . 

Anonym bruker skrev (På 4.8.2021 den 20.33):

Hvordan regnes dette ut? Har lest at det regnes fra du får første barn, stemmer det?

Anonymkode: a0570...6ac

Man får ansiennitet for all jobb etter du har fylt 18 år og du kan dokumentere dette med tjenestebevis/bekreftelse på arbeid. Dette må inneholde signatur fra tidligere arbeidsgiver. Sjefen velger ikke hva han vil godta eller ikke, har du signatur og bekreftelsen inneholder datoer , hvor stor prosent du har jobbet eller antall timer( 142 timer= 1 mnd for turnus 35,5 timer!)  så må han godta det.

Jobber du 50% stilling I 2 år så får du 2 år i ansiennitet 😊 all faste stillinger om du så har 13% stiling i 2 år så får du 2 år ansiennitet . Fast(uansett stillingsandel i fast arb= 100%!) . 

Når det gjelder barn og ansiennitet , så får man ansiennitet opp til 6 år. Dette gjelder ikke bare for dine egne barn, men om du har hatt omsorg/stelt for/med  andre familiemedlemmer også(søsken,mor,far,tante,onkel osv!) . 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 5.8.2021 den 19.50):

Nei. I kommuner får du 1 års ansiennitet selv om du har jobbet 25% det året. Der er ansiennitet lik ansettelsestid.

Anonymkode: a8fdf...13d

Anonym bruker skrev (På 4.8.2021 den 20.44):

Det kommer vel an på hva slags yrke du har, tror ikke vi som er i handel og kontor får ansiennitet for barn...?

Anonymkode: 28b66...a82

Det er kun i omsorgsyrker i offentlig sektor barn gir ansiennitet

Anonymkode: a8fdf...13d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...