Gå til innhold

Baby 6,5 mnd, ett glass vin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge må man vente med amming da? 

Anonymkode: 0f8b9...9a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tuller nå, ikke sant?

Tenker du at det kan være skadelig for babyen med ETT glass vin som til gjengjeld er fortynnet i kroppen din?  

Anonymkode: 35848...c90

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du tuller nå, ikke sant?

Tenker du at det kan være skadelig for babyen med ETT glass vin som til gjengjeld er fortynnet i kroppen din?  

Jeg trodde det var noe med at man må vente? Er det bare når de er yngre? 

hi 

Skrevet

Må vel vente litt iallefall? Lenge sidan eg dreiv med det der, men syns eg hugsar at eg av og til pumpa for å vere sikker. 

Anonymkode: ff15c...733

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Må vel vente litt iallefall? Lenge sidan eg dreiv med det der, men syns eg hugsar at eg av og til pumpa for å vere sikker. 

Det gjorde jeg også "før i tida". Nå har de visst funnet ut at det ikke går an å pumpe ut promille siden det ligger i blodet. 

Hi 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du tuller nå, ikke sant?

Kan du ikke bare svare vanlig og gi informasjon i stedet for å stille konfronterende spørsmål som får folk til å føle seg dumme?

Anonymkode: 43ede...f0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det gjorde jeg også "før i tida". Nå har de visst funnet ut at det ikke går an å pumpe ut promille siden det ligger i blodet. 

Hi 

Men ei eining tar vel ca ein time å forbrenne ca? 

Skrevet

Ved ett glass vin trenger du ikke vente noe. Melken vil ha lik promille grad som blodet ditt. Så om du har 0,2 i promille etter ett glass, vil da babyen drikke melk med 0,2 promille alkohol. Dvs så å si ingenting. Vin vil stort sett heller ikke gi babyen magevondt (noen babyer får vondt i magen av syrlig vin). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Kan du ikke bare svare vanlig og gi informasjon i stedet for å stille konfronterende spørsmål som får folk til å føle seg dumme?

Anonymkode: 43ede...f0a

Jo, det har du rett i. Beklager, HI. Jeg ble bare så overrasket. 

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (50 minutter siden):

Ved ett glass vin trenger du ikke vente noe. Melken vil ha lik promille grad som blodet ditt. Så om du har 0,2 i promille etter ett glass, vil da babyen drikke melk med 0,2 promille alkohol. Dvs så å si ingenting. Vin vil stort sett heller ikke gi babyen magevondt (noen babyer får vondt i magen av syrlig vin). 

" Noen babyer får vondt i magen av syrlig vin"??? Er du seriøs? 

Skrevet

Som de andre sier her, trenger du ikke å pumpe ut noe som helst. Kos deg med glasset ditt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvor lenge må man vente med amming da? 

Helt til baby er sulten.

Du vil ikke klare å drikke nok til at melken din blir regnet som alkoholholdig, ettersom den speiler blodet ditt. Drikker med alkoholinnhold på under 0,7% regnes som alkoholfritt, og du vil da måtte ha en promille på 7 for at melken skal nå grensen. Det er det dobbelte av hva som regnes som dødelig.

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (4 timer siden):

Ro deg ned! HI skal ha ett glass. Det er ikke å gå på fylla!

🤔

Jeg har vel ikke sagt noe om at HI skal på fylla? Har du sett klippet?

Anonymkode: 781ca...9d2

Skrevet

Det er bare å kjøre på og amme selv om du har drukket et (eller fem for den saks skyld) glass vin. Det hele er enkel matematikk, egentlig. Når du drikker alkohol får morsmelken samme promille som blodet ditt. I motsetning til når du er gravid, da deler du alt du spiser og drikker med babyen, ufortynnet. Derfor må gravide holde seg unna alkohol. Likevel kan gravide drikke for eksempel Munkholm (O,7 prosent alkohol) eller kefir/yoghurt (som også inneholder små menger alkohol), fordi alkoholinnholdet er så lavt at det ikke betyr noe. For at morsmelken skal inneholde 0,7 PROSENT alkohol (dvs det samme som en Munkholm, som en gravid kan dele med fosteret sitt), måtte du altså ha hatt en promille på 7. Det er umulig, du ville vært død for lenge siden. Allerede en promille på 3, som vil gi morsmelken under halvparten av alkoholkonsentrasjonen i Munkholm, kan være dødelig for mor. Rådene om at ammende ikke skal drikke er dermed ikke laget for å hindre at barnet ikke får i seg alkohol (noe det uansett ikke får i noen som helst relevant mengde), men av en annen grunn. Antakelig fordi det ikke er noen god idé at mødre som håndterer småbarn er rusa. Men det ene glasset med vin kan du nok drikke med god samvittighet, altså.

Anonymkode: 59ed7...200

Skrevet

Med sistemann drakk jeg det ene fredagsglasset med vin samtidig som han spiste. Helt uproblematisk. 
Man anbefaler dog å vente med alkohol til baby har blitt 6 uker. 

Anonymkode: 5b253...457

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...