Gå til innhold

Dere med mye penger, oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har de siste årene gått fra stram økonomi til svært romslig økonomi og vi sliter faktisk litt med å finne en god balanse overfor barna, som forøvrig er store (12-17 år). På den ene siden har man jo lyst til å gi dem "hele verden" når man endelig kan, men samtidig sitter det i ryggmargen å være forsiktig med pengebruken. I tillegg vil jeg ikke at de skal bli bortskjemte og ufordragelige av typen "Drit i om vi får bot, pappa betaler" eller ler av andre som ikke har vesker og sko i rett merke. 

Nå er det sånn at de får det de trenger av klær osv., men jeg er tilbakeholden med å gi etter for merkeklær bare fordi det er merkeklær. Altså, jeg kan f.eks. gi 15-åringen 500 kr til jeans, men vil hun ha et bestemt merke til 1500 kr, må hun betale mellomlegget selv. Samtidig kan hun gjerne få shoppe skikkelig hvis vi går sammen og få endel av det hun har lyst på så lenge det ikke er plagg som er ekstra dyre pga merket. De får ukepenger, men tydeligvis mye mindre enn vennene sine (400 kr på eldste, 100 kr på yngste), men vi gir gjerne litt ekstra hvis de er tom og blir invitert med på f.eks. kino. Vil de ha nyeste mobilen, sånn bare fordi, må de spare selv, men da 12-åringen var uheldig og mobilen ble ødelagt, kjøpe vi ny til henne (en helt ok en, men ikke en splitter ny toppmodell) osv. Er vi for strenge? For rause? Passe?

Anonymkode: 127a7...145

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik vi gjør det. Vi er ikke millionærer men er gjeldfrie og tjener rundt 2,5 mill til sammen. Vi er rause på opplevelser men bare å få penger og kjøpe gjør vi ikke. De skal få lov å ønske seg, spare selv og endelig få kjøpe når det er spesifikke dyre ting. Vi er rause på jule og bursdagsgaver men ikke big spender der heller. De må lære seg å jobbe for ting. Får ukelønn men ikke mye, det varierer fra 50 til 100(minste på seks) 200-400 (eldste på 11) Men da skal de ha bidratt hjemme. Er ikke så tilhenger av lønn for å gjøre det vi forventer av de, men sånn har det nå blitt. 

Anonymkode: b7c55...f45

Skrevet

Høres passe ut. Lurt og ha tenkt gjennom dette. Det letteste for deg er jo å bare gi masse men jeg personlig tror ikke det er sunt for barn/ungdom å få alt man ønsker seg umiddelbart. Hva skal man da jobbe for og strekke seg mot her i livet? 

Anonymkode: ab7af...2e2

Skrevet

Takk for svar! Ja, det frister veldig innimellom å gi dem alt de vil, men vi holder tilbake sånn at de må lære seg å spare og at penger ikke kommer dalende. Derimot bruker vi nok litt mer som er mer "usynlig" for dem. Ene fikk f.eks. pusse opp rommet i sommer og gjorde utrolig mye av jobben selv med å rydde ut og sortere gammelt, samt ta på maskeringstape og male osv. Skikkelig innsats. Hun fikk være med å velge ut litt nye møbler og fikk ny seng ol. Hun tror det kom på noen tusenlapper, men bare sengen kostet drøye 25 000 kr, vi ville ha skikkelig kvalitet. Jeg regner med det blir sånn når de flytter ut også. At de må prøve seg på husleie og mat og sånt selv, erfare å ha lite, men at vi kan bidra med vaskemaskin, litt møbler ol hvis de vil.

HI

Skrevet

Høre helt greit ut. Er slik jeg praktiserer med ungene her også. Raus ved bursdag og jul, og  spare seg opp selv i andre anledninger. Skal sies at jeg jeg leaste bil til de ved 18 års dagen da jeg ikke ville at de skulle kjøre rundt i vrak og mente at de kjørte penere med ny bil. Noe de har gjort :)

Anonymkode: 9c3a4...96c

Skrevet

Du gjør det rette. Min bror og svigerinne skjemmer bort guttene på 11 og 15 år. På 1 år fikk begge to elektrisk sparkesykkel til 6000 kr. Nye pc til neste 20 000 pr stk. Trampoline til 16 000 kr. Noe av det var bursdagsgave da. De blir masete hvis de ønsker seg noe og ikke får det med en gang 

I fjor sommer ønsket han eldste seg den pc til 20 000. Han hadde nettopp bursdag, da fikk han elektrisk sparkesykkel og så fikk han 5000 kr av familien. Då du spare mye til sier svigerinne, du mangler 15 000 kr. 3 uker etter kom det snap om at han hadde fått pc. 

Svigerinne sier at hun får ikke på gutene annet enn merkeklær. Det er ikke rart. Det er hun som har kledd de opp i merkeklær siden de var små 

Anonymkode: dcc03...dba

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du gjør det rette. Min bror og svigerinne skjemmer bort guttene på 11 og 15 år. På 1 år fikk begge to elektrisk sparkesykkel til 6000 kr. Nye pc til neste 20 000 pr stk. Trampoline til 16 000 kr. Noe av det var bursdagsgave da. De blir masete hvis de ønsker seg noe og ikke får det med en gang 

I fjor sommer ønsket han eldste seg den pc til 20 000. Han hadde nettopp bursdag, da fikk han elektrisk sparkesykkel og så fikk han 5000 kr av familien. Då du spare mye til sier svigerinne, du mangler 15 000 kr. 3 uker etter kom det snap om at han hadde fått pc. 

Svigerinne sier at hun får ikke på gutene annet enn merkeklær. Det er ikke rart. Det er hun som har kledd de opp i merkeklær siden de var små 

Anonymkode: dcc03...dba

Det er akkurat dette jeg vil unngå. Da fortsetter vi som nå og håper at vi får anstendige barn til slutt 😊

HI

Skrevet

Jeg tenker at jeg ikke vil være den forelderen som gir minst, og ikke den som gir mest, midt på treet er greit. 

Det gjelder egentlig alt, ikke den fineste mobilen, men ikke den kleineste heller.

Mine unger har litt merkeklær, men mest fra de rimelige kjedebutikkene 

De har ikke nyeste modell mobil, men ikke den eldste heller.

De får ikke mest lommepenger, men ikke minst heller.

17-åringen får penger når han trenger klær, så er det opp til han om han 7 rimelige gensere eller 2 dyre. Forskjellen er hvor ofte det må vaskes og hvor mye han "går igjen" i de samme klærne. Det bestemmer han selv.

Dyre ting som pc o.l har de spart til og kjøpt selv, de får ikke alt oppi hendene. Selv yngste på 12 har selv spart til ting som ipad og saccosekk.

Lommepenger er ikke knyttet til husarbeid hos oss da, jeg mener alle må bidra etter alder og evner uten noe "hva får jeg for det"

Men de kan jobbe ekstra og få ekstra for det, ting som å vaske bilen, klippe gresset, stable ved o.l er ting jeg kan betale for. Rydding, ta ut av oppvaskmaskin, dekke bord, gå ut med søppel og slike ting er en selvfølge uten at de får noe for det

Vi har praktisert 50 kr uka på barneskolen og gått over til månedslønn på ungdomskolen. 400 kr mnd i 8.kl, 700 kr mnd i 9.kl og 1000 kr mnd fra 10.kl. Ingen økning etter det, trenger de mer får de finne seg en jobb. De to eldste på 17 og 20 år har jobbet siden de begynte på ungdomsskolen, i butikk og på lager.

Anonymkode: 695c7...d56

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at jeg ikke vil være den forelderen som gir minst, og ikke den som gir mest, midt på treet er greit. 

Det gjelder egentlig alt, ikke den fineste mobilen, men ikke den kleineste heller.

Mine unger har litt merkeklær, men mest fra de rimelige kjedebutikkene 

De har ikke nyeste modell mobil, men ikke den eldste heller.

De får ikke mest lommepenger, men ikke minst heller.

17-åringen får penger når han trenger klær, så er det opp til han om han 7 rimelige gensere eller 2 dyre. Forskjellen er hvor ofte det må vaskes og hvor mye han "går igjen" i de samme klærne. Det bestemmer han selv.

Dyre ting som pc o.l har de spart til og kjøpt selv, de får ikke alt oppi hendene. Selv yngste på 12 har selv spart til ting som ipad og saccosekk.

Lommepenger er ikke knyttet til husarbeid hos oss da, jeg mener alle må bidra etter alder og evner uten noe "hva får jeg for det"

Men de kan jobbe ekstra og få ekstra for det, ting som å vaske bilen, klippe gresset, stable ved o.l er ting jeg kan betale for. Rydding, ta ut av oppvaskmaskin, dekke bord, gå ut med søppel og slike ting er en selvfølge uten at de får noe for det

Vi har praktisert 50 kr uka på barneskolen og gått over til månedslønn på ungdomskolen. 400 kr mnd i 8.kl, 700 kr mnd i 9.kl og 1000 kr mnd fra 10.kl. Ingen økning etter det, trenger de mer får de finne seg en jobb. De to eldste på 17 og 20 år har jobbet siden de begynte på ungdomsskolen, i butikk og på lager.

Begynte på videregående skulle det stå...

Skrevet

Barna får ikke en eneste krone uten å jobbe for det. Her læres det at ting i livet ikke er gratis. 

Anonymkode: d8987...934

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Slik vi gjør det. Vi er ikke millionærer men er gjeldfrie og tjener rundt 2,5 mill til sammen. Vi er rause på opplevelser men bare å få penger og kjøpe gjør vi ikke. De skal få lov å ønske seg, spare selv og endelig få kjøpe når det er spesifikke dyre ting. Vi er rause på jule og bursdagsgaver men ikke big spender der heller. De må lære seg å jobbe for ting. Får ukelønn men ikke mye, det varierer fra 50 til 100(minste på seks) 200-400 (eldste på 11) Men da skal de ha bidratt hjemme. Er ikke så tilhenger av lønn for å gjøre det vi forventer av de, men sånn har det nå blitt. 

Anonymkode: b7c55...f45

Høres veldig fornuftig ut!

Anonymkode: 4fab9...478

Skrevet

Konkret forslag: Hver gang du får lyst til å gi dem "hele verden", så setter du inn et ekstra innskudd på sparingen deres. Tenk på hvor mye oppsparte midler vil bety for dem om ti år. Mye mer enn ei bukse i dag. 🙂

Anonymkode: 0a43c...25d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Konkret forslag: Hver gang du får lyst til å gi dem "hele verden", så setter du inn et ekstra innskudd på sparingen deres. Tenk på hvor mye oppsparte midler vil bety for dem om ti år. Mye mer enn ei bukse i dag. 🙂

Haha, fint tenkt! Nei, vi sparer nok heller i fond og investerer i aksjer enn egen sparing for dem. Det gir et langt høyere utbytte (selv om det må skattes av det). Så kan de heller få litt når det trengs senere i livet, f.eks. litt egenkapital til bolig.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Haha, fint tenkt! Nei, vi sparer nok heller i fond og investerer i aksjer enn egen sparing for dem. Det gir et langt høyere utbytte (selv om det må skattes av det). Så kan de heller få litt når det trengs senere i livet, f.eks. litt egenkapital til bolig.

HI

Du kan fint kjøpe egne fonds- og aksjespareprodukter til barna og sette det i ditt eget navn, hvis du foretrekker det. Jeg har det, det er gøy og motiverende å følge med på hvor mye de har helt spesifikt. Tenkte siden du har så lyst å dele pengene dine med dem. Med egne kontoer til barna får du virkelig følelsen av du gir dem noe, helt konkret. 🙂

Skrevet

Jeg synes du er veldig fornuftig. 

Vi har hatt svært variabel inntekt, alt fra å ligge på skattelistene i kommunen (hvor flaut er ikke det når lokalavisa absolutt må legge det ut🙈) til å være under fattigdomsgrensen. Vi praktiserer det samme hele veien. Ungene må gjøre oppgaver for å få ukepenger, klær er en fast sum, bruk det smart. Ferier har vi derimot valgt etter lommeboken, men feriepengene deres er ganske stabilt. I stedet for at de får det de ønsker, har vi satt pengene på en sparekonto til egenkapital. Jeg jobber med økonomi og her er det stadig innføring i budsjett og eie vs leie. Jeg håper noe når inn 😅

Anonymkode: 5417a...341

Skrevet

Mine får 1200 i måneden. Da må de betale alle klær, sko, kino, snop, frisør, sminke og gaver selv. Vi betaler opplevelser, fritidsaktiviteter ol. De jobber en del for å ha litt ekstra (130 kr/t)

Anonymkode: 9830c...9b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...