Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Jeg har ennå ikke så store barn at de har begynt å følge store stjerner i disse kanalene. De vil nok ganske snart ønske å få tiktok. Jeg vil ikke at de skal ha dette av den enkle grunn at de får så mye feil kunnskap og vranglære. Mine nieser har tiktok og jeg blir skremt av utviklingen. Her om dagen sier min niese på 14 år at vaksiner er tull og skadelig osv. Dette har hun hørt på kanalen til en hun følger. Er fullstendig hjernevaska konspirasjonsteoretiker på 18 år. En på 14 er ikke god nok på kildekritikk og selvstendig tenking når en hun beundrer legger frem masse teorier uten kilde. Hun sluker alt rått og deler videre sin «kunnskap». Min søster synes det er «artig at de engasjerer seg» uten å legge seg borti den informasjon de deler ut. Jeg synes også engasjement er bra, MEN som en forelder er det vel din forbanna plikt å motdebatere og presentere mer fakta fra troverdige kilder når diskusjonen starter under familiemiddagen. Eller er jeg virkelig helt bak mål? Når fjortiser sier at feks koronavaksinen er så full av metaller at man blir magnetisk, da skal man ta en diskusjon og forklare de fakta? Man skal ikke bare humre og si det er fint å se engasjement. Hvis man ikke gir de motsvar vil jo kommende generasjon bli en gjeng med feilinformerte tullebukker som stoler på SoMe fremfor nyheter. Fake News er et reelt problem og deres reise inn i voksenverdenen trenger bistand og kunnskap fra flere områder enn tiktok. Jeg tok diskusjonen med min niese, en hyggelig og interessant diskusjon der hun flere ganger uttrykte forundring da det ikke var dét hun hadde hørt. Å ha egne meninger som fjortenåring er bra, men når den meningen er den eneste du er blitt eksponert for så er det ikke egen mening. Da er det bare en «sannhet» du er blitt fortalt. Anonymkode: 042e1...db8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Jeg tror ikke at veien å gå er å nekte dem tilgang til sosiale medier (når de har blitt gamle nok vel og merke). Men det er viktig å ta diskusjonen når de presenterer faktafeil som de har plukket opp fra influencere. Det som da er viktig er hvordan man tar diskusjonen. Forsøk å stille åpne spørsmål og være nysgjerrig i fremtoningen, så det oppleves som en toveis diskusjon. Jeg tror også at man får et mye bedre forhold til unger/ungdom når man tar seg tid til å diskutere. De blir tatt på alvor og blir samtidig inkludert i voksenverden. Møtes de med humring eller negativitet så trekker de seg tilbake og lever parallelt med de voksne, uten å gi noe innsyn i hva de tenker. Anonymkode: 8c28e...b0e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Jeg er helt enig i budskapet ditt, men ikke enig i at vi kan nekte dem sosiale medier Vi må lære dem kildekritikk, lære dem om fake news, fortelle dem at Internett er åpen for alle, også dem som mener helt ekstreme eller til og med feil ting. Vi må diskutere med dem, fortelle at de alltid må sjekke opp enten med oss foreldre eller andre steder om det de har hørt faktisk er sant. Det er litt av en jobb, men dagens oppvoksende generasjon skal leve med denne stadige flommen av riktig og uriktig informasjon og må lære seg å være litt kritisk. Jeg har barn på 14, 17 og 20 år selv og skjønner godt hva du snakker om... Anonymkode: fcbeb...6ed
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Alle mine fire barn er store nok til sosiale medier, men jeg reagerer nok ganske annerledes hvis det dukker opp utsagn som ikke er greie. Dessuten har jeg drillet dem i å være kildekritiske siden de var små (nå er jeg historielærer, så det ligger litt i blodet, haha). Hadde en av dem kommer med et utsagn om at vaksinen er farlig og full av metaller, hadde jeg snakket med tenåringen om det og vist til andre og sikre kilder, samt forklart dette med konspirasjonsteorier. Sistnevnte har jeg forøvrig snakket med alle om flere ganger allerede, så de vet godt hva det er. Å stenge barna av fra SoMe er ikke mulig, men det er mulig å lære dem nettvett, kildekritikk og å prate med dem. Anonymkode: 2677a...ace
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Jeg skal da ikke nekte de SoMe. Jeg kjenner jeg får lyst til at de ikke skal ha det pga alt det rare som er der. Vi er i 2021 så jeg kjemper ikke imot teknologien. Å inkludere barn i diskusjoner hvis de ønsker er viktig. Anonymkode: 042e1...db8
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 Tiåringen min har ikke sosiale medier, men har sett på YouTube nå i ferien. Han har nå blant annet kunnet informere oss om at det ikke var Titanic som sank, men en annen båt, og at månelandingen var fake og ble filmet i studio. Jeg klarte å stå i mot min impuls om å si skjerp deg og ta fra ham telefonen, og valgte heller å se på det som en ypperlig mulighet til å snakke om kildekritikk. Viktig å ikke gjøre narr av dem og sable ned det som egentlig er en god nysgjerrighet. Det er helt greit at han stiller spørsmål ved etablerte sannheter, men han kan ikke høre på én 18-åring på YouTube, han må finne gode kilder. Når det er sagt, er han fortsatt så liten at det er mulig å skjerme ham fra en del, så det blir mindre YT fremover, for å si det sånn. 😅 En vekker for mor også, dette. Anonymkode: 06a2d...c5d
the amazing spidermamma Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Det er jo din søster som er på bærtur her. Hun burde jo ta diskusjonen med denne fjortenåringen, lære henne kildekritikk. Vi snakker med ungene daglig om ting de har sett på f.eks YouTube. Du kan ikke holde dem unna internett, så du må faktisk engasjere deg i hva de ser på og lære dem f.eks at en som er flink til styling kanskje ikke er en autoritet på immunologi.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Det er sykt mye vi ikke får vite i vg, Dagbladet, nrk og tv2. De skriver nærmest ingenting om alle demonstrasjonene som foregår nå rundt om i Europa. I helgen var mer enn 200.000 samlet i Paris. Fikk vi vite noe om det i Norge? Nei. YouTube, tictok og de andre some-plattformene har brukere som viser bilder og filmer av blant annet politimenn som hiver gamle damer i bakken under disse demonstrasjonene. Uskyldige mennesker som bruker sin rett til å protestere. Dét er et stort problem med norske mediene i dag - de viser ikke alt. Anonymkode: 6c219...a40
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er sykt mye vi ikke får vite i vg, Dagbladet, nrk og tv2. De skriver nærmest ingenting om alle demonstrasjonene som foregår nå rundt om i Europa. I helgen var mer enn 200.000 samlet i Paris. Fikk vi vite noe om det i Norge? Nei. YouTube, tictok og de andre some-plattformene har brukere som viser bilder og filmer av blant annet politimenn som hiver gamle damer i bakken under disse demonstrasjonene. Uskyldige mennesker som bruker sin rett til å protestere. Dét er et stort problem med norske mediene i dag - de viser ikke alt. Anonymkode: 6c219...a40 Da er det bedre å følge med på internasjonale nyhetskanalen. Å basere en sannhet på påstandene vi finner på sosiale medier er veldig dumt. Anonymkode: 462ad...638
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Det er sykt mye vi ikke får vite i vg, Dagbladet, nrk og tv2. De skriver nærmest ingenting om alle demonstrasjonene som foregår nå rundt om i Europa. I helgen var mer enn 200.000 samlet i Paris. Fikk vi vite noe om det i Norge? Nei. YouTube, tictok og de andre some-plattformene har brukere som viser bilder og filmer av blant annet politimenn som hiver gamle damer i bakken under disse demonstrasjonene. Uskyldige mennesker som bruker sin rett til å protestere. Dét er et stort problem med norske mediene i dag - de viser ikke alt. Anonymkode: 6c219...a40 Eh, jo. Da leser du i hvert fall ikke nyhetene godt nok. Jeg leste om demonstrasjonene (på NRK?) og mannen og jeg hadde en fin samtale rundt dette da vi gikk tur med hunden. Husk nå på at mediene er avhengig av salg, der er millioner av ting som skjer rundt om i verden som norske aviser ikke skriver om. De plukker ut det de tror flest mulig vil lese om og som gir klikk. Man må selv lære seg å oppsøke skikkelig informasjon, og YouTube, TikTok ol. er ikke nødvendigvis den beste kilden til informasjon her, selv om det heldigvis finnes hederlige unntak. Anonymkode: 2677a...ace
the amazing spidermamma Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er sykt mye vi ikke får vite i vg, Dagbladet, nrk og tv2. De skriver nærmest ingenting om alle demonstrasjonene som foregår nå rundt om i Europa. I helgen var mer enn 200.000 samlet i Paris. Fikk vi vite noe om det i Norge? Nei. YouTube, tictok og de andre some-plattformene har brukere som viser bilder og filmer av blant annet politimenn som hiver gamle damer i bakken under disse demonstrasjonene. Uskyldige mennesker som bruker sin rett til å protestere. Dét er et stort problem med norske mediene i dag - de viser ikke alt. Anonymkode: 6c219...a40 Det er jo ikke sant? Dette ble jo omtalt i flere av de riksdekkende mediene som du nevner.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 Kildekritikk må være ett tema fra de får tilgang på internett. Kan ikke skjerme de fra dette, må lære de forskjell på seriøse og useriøse kilder. Datteren min på 12 kjenner godt til både flat earth society og mye annet som florerer på det store internettet. Anonymkode: 94e6d...4dd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 the amazing spidermamma skrev (14 minutter siden): Det er jo ikke sant? Dette ble jo omtalt i flere av de riksdekkende mediene som du nevner. Eh, nei. Jeg har ikke sett noe det, og jeg er innom disse mediene hver dag. Sto det om demonstrantene politiet kastet rundt? Om han som døde i Berlin? Om at det var flere hundre tusen? Anonymkode: 6c219...a40
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Eh, nei. Jeg har ikke sett noe det, og jeg er innom disse mediene hver dag. Sto det om demonstrantene politiet kastet rundt? Om han som døde i Berlin? Om at det var flere hundre tusen? Anonymkode: 6c219...a40 Jeg har sett det i flere aviser 🤷🏼♀️ Anonymkode: 94e6d...4dd
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eh, nei. Jeg har ikke sett noe det, og jeg er innom disse mediene hver dag. Sto det om demonstrantene politiet kastet rundt? Om han som døde i Berlin? Om at det var flere hundre tusen? Anonymkode: 6c219...a40 Da må du få deg briller ... Anonymkode: 2677a...ace
Anonym bruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Eh, nei. Jeg har ikke sett noe det, og jeg er innom disse mediene hver dag. Sto det om demonstrantene politiet kastet rundt? Om han som døde i Berlin? Om at det var flere hundre tusen? Anonymkode: 6c219...a40 Det står jo overalt, selv i sladreaviser som vg og Dagbladet Et eksempel: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/08/02/195777004/forbud-mot-demonstrasjoner-i-berlin-etter-at-mann-dode Anonymkode: fcbeb...6ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå