Gå til innhold

Intermittent fasting/Periodisk faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har drevet med IF i et halvt år. Gode resultater. Faster 5-6 dager i uken. Som regel 16-18 timer m/spisevindu på 8/6 timer. Har kjørt noe OMAD og 24-timers faster også.
Noen som har erfaring? Jeg avsluttet 24 timer lang faste i seks-tiden i dag. Har spist et måltid nå med kylling, grønnsaker og belgfrukter nå og er egentlig ganske fornøyd. Kan jeg gå inn i en 16-18timers faste nå, eller bør jeg ta en pause og gå inn i ny faste i morgen etter middag? Spisevindu på to og en halv time er liksom litt lite. 

Anonymkode: d2e2c...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarar du det uten å misse muskelmasse? Eg prøvde, men vart så svak av det... 

Anonymkode: 07756...f78

Skrevet

Jeg lever slik. Elsker det! Fått meg normalvektig og jeg tenker ikke lenger konstant på mat. Og ja, det kan du om du ønsker og kjenner det ikke påvirker deg negativt. Vi er jo forskjellige. Flere lever jo kun med OMAD. Noe jeg selv og gjør. Så går som regel 23 timer mellom hvert måltid her. Eller lengre med utvidede fastedager. 

Nå lever jeg på keto-kost og da. Så får kanskje en ekstra boost fra det.

Anonymkode: 4af4d...557

Skrevet

Hva er omad? 
og hva er poenget med faste? Hvilke gode resultater har du fått?

Vil tro man taper enormt med muskelmasse når kroppen er så lenge uten næring?

Anonymkode: b4d40...716

Skrevet

Takk for svar. Spiste litt hummus og gikk inn i ny faste på 16-18 timer 😊

Til deg som lurte ang.muskelmasse: dette har ikke virker negativt på musklene. Var «lett overvektig», men er nå innenfor normalen. Jeg vil imidlertid ned litt mer. Målet er 52 kg. Er 160 cm.høy.

Skrevet

OMAD = One Meal A Day

Skrevet

Ok! Men hva er omad?

Skal du fortsette å faste i fremtiden da? Om du begynner å spise normalt går du vel fort opp igjen? 😢 Ønsker deg lykke til altså. Jeg vil også ned litt i vekt, men har tenkt på faste som noe en ikke kan drive med lenge. 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Spiste litt hummus og gikk inn i ny faste på 16-18 timer 😊

Til deg som lurte ang.muskelmasse: dette har ikke virker negativt på musklene. Var «lett overvektig», men er nå innenfor normalen. Jeg vil imidlertid ned litt mer. Målet er 52 kg. Er 160 cm.høy.

Ja, vi er vel forskjellige tenkjer eg😉. Og har ulike musklar og ulike vbehov for dei musklane vi har. Eg merka tydleg forskjell, men eg har eit fysisk hard arbeid. 

Anonymkode: 07756...f78

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

OMAD = One Meal A Day

Ok, takk!

Men det må da bli altfor lite næring for kroppen? Klarer du å spise et dagsbehov i ett måltid? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok, takk!

Men det må da bli altfor lite næring for kroppen? Klarer du å spise et dagsbehov i ett måltid? 

Poenget er jo å begrense kaloriinntaket. Tar kosttilskudd. Ligger mye informasjon på nett 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ok! Men hva er omad?

Skal du fortsette å faste i fremtiden da? Om du begynner å spise normalt går du vel fort opp igjen? 😢 Ønsker deg lykke til altså. Jeg vil også ned litt i vekt, men har tenkt på faste som noe en ikke kan drive med lenge. 😢

Ja. Dette er en livsstil som passer meg veldig godt. Har mange helsegevinster i tillegg til vektnedgang /stabilisering av vekt. Jeg har ingen planer om å slutte med dette. For meg har dette blitt normalt. 

Skrevet

Dere som er skeptiske til litt "fasting" må huske at mennesket ikke er laget for å spise hele tiden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere som er skeptiske til litt "fasting" må huske at mennesket ikke er laget for å spise hele tiden. 

Det er heller ikke laget for å sulte hele tiden. Hun som er lett overvektig med høyde på 160 cm, samtidig som hun har drevet med sulting i lang tid - det er ikke noe rart hun fortsatt er overvektig. Forbrenningen er jo nesten nede på null, kroppen slår av funksjoner man ikke trenger når man spiser 500-600 kcal per dag og sulter resten. 

Anonymkode: 42eef...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er heller ikke laget for å sulte hele tiden. Hun som er lett overvektig med høyde på 160 cm, samtidig som hun har drevet med sulting i lang tid - det er ikke noe rart hun fortsatt er overvektig. Forbrenningen er jo nesten nede på null, kroppen slår av funksjoner man ikke trenger når man spiser 500-600 kcal per dag og sulter resten. 

Jeg VAR litt overvektig, ifølge min lege. Er nå INNENFOR NORMALEN og går stadig ned.  Jeg vil imidlertid ned til 52 kg.som er i nedre del av normalområdet. 
Lese innlegget skikkelig, kanskje, og ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på?? 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg VAR litt overvektig, ifølge min lege. Er nå INNENFOR NORMALEN og går stadig ned.  Jeg vil imidlertid ned til 52 kg.som er i nedre del av normalområdet. 
Lese innlegget skikkelig, kanskje, og ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på?? 
HI

Jada, selvfølgelig har man ikke peiling bare fordi man er uenig. Men bare fortsett å sulte deg hvis du synes det er kult. Det finnes ingen vitenskapelige bevis på at konstant sulting er bra for menneskekroppen. Det er bare mote og "inn" på lik linje med keto, paleo og andre matmessige perversjoner. 

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne tråden ikke er slettet enda. Her kjøres det reklame for en skadelig livsstil og spiseforstyrrelser. Senest i dag var det artikkel om at forekomst av spiseforstyrrelser blant ungdom har eksplodert i det siste. Er ikke reklame av slik livsstil i strid med forumsreglene? I går var det mange som latterliggjorde mennesker som bruker botoks. Men det å sulte seg er visst helt greit når man skal være forbilde for barna sine. Fytti helvete. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne tråden ikke er slettet enda. Her kjøres det reklame for en skadelig livsstil og spiseforstyrrelser. Senest i dag var det artikkel om at forekomst av spiseforstyrrelser blant ungdom har eksplodert i det siste. Er ikke reklame av slik livsstil i strid med forumsreglene? I går var det mange som latterliggjorde mennesker som bruker botoks. Men det å sulte seg er visst helt greit når man skal være forbilde for barna sine. Fytti helvete. 

Dette er på ingen måte skadelig, eller å regne som en sykdom. Det er trist at tråden min trigger deg slik. Jeg forstår ikke helt hvorfor du setter likhetstegn mellom å faste og å sulte seg. Foreslår at du leser deg litt opp på tema. Kanskje finner du ut at dette er noe for deg?

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg ikke har en spiseforstyrrelse og at jeg heller ikke er en tenåringsjente.  Det er heller ikke synd på barna mine. De er veldig fornøyde med å ha en litt lettere mamma med masse energi og overskudd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dette er på ingen måte skadelig, eller å regne som en sykdom. Det er trist at tråden min trigger deg slik. Jeg forstår ikke helt hvorfor du setter likhetstegn mellom å faste og å sulte seg. Foreslår at du leser deg litt opp på tema. Kanskje finner du ut at dette er noe for deg?

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg ikke har en spiseforstyrrelse og at jeg heller ikke er en tenåringsjente.  Det er heller ikke synd på barna mine. De er veldig fornøyde med å ha en litt lettere mamma med masse energi og overskudd.

Enda mer reklame. Nei, det er ikke noe for meg. Og hvorfor tror du at jeg ikke har lest meg opp på dette bare fordi jeg er uenig med deg? Det er synd på barna dine som aldri kan ha mamma med på andre måltider enn frokost, som må se at mamma avstår fra å spise i selskap, ikke kan spise god frokost på hotellet med dem, grille pølser på stranda eller lignende. Mamma er opptatt av å sulte seg 18 timer i døgnet og spise etter klokka. Noen ganger sulter mamma ett døgn i strekk. Fordi det er mote og noen bloggere har fortalt mamma at slik livsstil er sunn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Enda mer reklame. Nei, det er ikke noe for meg. Og hvorfor tror du at jeg ikke har lest meg opp på dette bare fordi jeg er uenig med deg? Det er synd på barna dine som aldri kan ha mamma med på andre måltider enn frokost, som må se at mamma avstår fra å spise i selskap, ikke kan spise god frokost på hotellet med dem, grille pølser på stranda eller lignende. Mamma er opptatt av å sulte seg 18 timer i døgnet og spise etter klokka. Noen ganger sulter mamma ett døgn i strekk. Fordi det er mote og noen bloggere har fortalt mamma at slik livsstil er sunn. 

Nå lager du deg mange rare forestillinger her, altså 😂😂😂 Du vet ingenting om vår hverdag. Du vet at man ikke trenger gjøre IF hver dag, ikke sant? Jeg har fått svar på det jeg lurte på, og jeg gidder ikke bruke tid på å rettferdiggjøre min livsstil for en eller annen fremmed person på nett 😂😂😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

HI

Humøret og kort lunte er vel en av de første tegnene på lavt blodsukker og for lite mat 😉

Anonymkode: dffbe...d2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Humøret og kort lunte er vel en av de første tegnene på lavt blodsukker og for lite mat 😉

Anonymkode: dffbe...d2a

Alle som praktiserer OMAD får for lite mat, det er jo bare logisk. Det er umulig å innta ETT måltid på 1200-1400 kcal, som er det aller minste anbefalte for en voksen dame. En annen ting er at hvis man faktisk lykkes med å spise SÅ mye mat på en gang, vil det i lengden gå ut over fordøyelsessystemets funksjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Alle som praktiserer OMAD får for lite mat, det er jo bare logisk. Det er umulig å innta ETT måltid på 1200-1400 kcal, som er det aller minste anbefalte for en voksen dame. En annen ting er at hvis man faktisk lykkes med å spise SÅ mye mat på en gang, vil det i lengden gå ut over fordøyelsessystemets funksjon. 

Med nok fett er det ikke noe problem :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Med nok fett er det ikke noe problem :) 

Ikke noe problem å få i seg alt for få kalorier over tid? Med masse fett? Blir spennende å se hvordan blodårene til folk som holder på med denne dietten i lang tid, vil se ut. Bare det at man synes det er uproblematisk å ha stort kaloriunderskudd over tid, også etter at man har kommet ned til ønsket vekt, tyder på at man er hjernevasket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...