Gå til innhold

Nabobarn som gråter hele tiden!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har besøk av barnebarn på 3-4 år og hun gråter faktisk hele tiden! 

Hun vil ha is, vil ikke ha middag, vil bade, vil ikke opp av bassenget, hun dunker seg, klemmer seg og slår seg. Hun vil at mamma skal komme, vil ikke at pappa skal legge, bestemor må huske, bestefar er slem når de spiller fotball og hun ikke får ha ballen hele tiden, osv osv osv. 

Jeg har til vanlig stor tålmodighet med barn, men nå klikker jeg snart. Det er knapt så vi orker å sitte på vår egen terrasse fordi vi blir ufrivillig tilskuere til dette stadige drama. 

Noen barn har lettete for å gråte enn andre, men dette er ekstremt og jeg tror personlig at det er de voksne som diller for mye, hun styrer faktisk hele familien med tårene sine. Er jeg slem som tenker at hun hadde hatt godt av å bli tatt med inn og fjernet fra situasjonen når det gråtes heeele tiden?

Anonymkode: 32692...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde klikket selv. Men jeg hadde sagt ifra, hadde ikke vært redd for det. 

Anonymkode: 483f9...acd

Skrevet

Herregud, bare la det ligge. Ungen er på besøk! 

Anonymkode: d1024...98e

Skrevet

Jeg har sagt fra til en slik nabo. Nå har dette barnet hylt i hele dag. Kan vi vær så snill få 30 minutters ro mens vi spiser. De forsvant inn og kom ikke ut mer den dagen. Og i ettertid var de rask med å gå inn når ungen slo seg vrang. Man kan selvsagt si fra på en fin måte. 

Anonymkode: c2d54...3b2

Skrevet

Jeg syns ikke at jeg kan si noe, de er tross alt i sin egen hage og det er jo stille mellom 23-7.

De er på besøk, ja, men med lærerforeldre så tror jeg det er femte uken de er her, og de er (også) ute fra morgen til kveld i det fine været. 

Jeg føler meg virkelig som den sure nabokjerringa som misbilliger fra terrassen 🙈😂

Skrevet

Som mor til et slikt type barn, så hadde jeg blitt oppriktig lei meg dersom jeg hadde fått en slik tilbakemelding. Nå er barnet mitt større enn det du skriver om her, men oppførselen var slik du beskriver her da hun var på den alderen, og det er den fremdeles. Hun er under utredning på BUP, og jeg regner med at det vil komme en diagnose til i tillegg til den hun allerede har. 

Dette har også vært grunnen til at jeg ikke har hatt henne med på ferie til besteforeldre de siste årene, fordi folk som ikke kjenner til situasjonen vil oppfatte henne som kun uppdragen og frekk, og jeg har ikke mer å gå på. 

Så rådet mitt er å ikke si noe som helst, for hva skal det føre til, liksom? Hvis det er oppdragelsen som har feilet her får du jo ikke gjort noe til eller fra uansett, og du risikerer å få et noe anstrengt forhold til naboene dine. 

Anonymkode: 1e7dd...3ab

Skrevet

Sorry, men dette har du ingenting med. Du kjenner ikke ungen eller foreldrene her. De er hos besteforeldrene. De er neppe der hver dag fra 07-22 om kvelden. Skjønner du er lei, men du har ingen rett til å åpne munnen. 

Anonymkode: b03a5...33e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Som mor til et slikt type barn, så hadde jeg blitt oppriktig lei meg dersom jeg hadde fått en slik tilbakemelding. Nå er barnet mitt større enn det du skriver om her, men oppførselen var slik du beskriver her da hun var på den alderen, og det er den fremdeles. Hun er under utredning på BUP, og jeg regner med at det vil komme en diagnose til i tillegg til den hun allerede har. 

Dette har også vært grunnen til at jeg ikke har hatt henne med på ferie til besteforeldre de siste årene, fordi folk som ikke kjenner til situasjonen vil oppfatte henne som kun uppdragen og frekk, og jeg har ikke mer å gå på. 

Så rådet mitt er å ikke si noe som helst, for hva skal det føre til, liksom? Hvis det er oppdragelsen som har feilet her får du jo ikke gjort noe til eller fra uansett, og du risikerer å få et noe anstrengt forhold til naboene dine. 

Hadde sagt ifra til deg også. Når du har et slikt barn, må du tåle å høre at andre ikke liker å sitte å høre på grining hele dagen. Hvorfor skal jeg sitte å høre på det? Fordi hun har en diagnose? Nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men det må da være mulig å forstå at skrik en hel dag i hagen ikke er noe særlig for naboer? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hadde sagt ifra til deg også. Når du har et slikt barn, må du tåle å høre at andre ikke liker å sitte å høre på grining hele dagen. Hvorfor skal jeg sitte å høre på det? Fordi hun har en diagnose? Nei. 

Nek!

Anonymkode: 5582b...472

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nek!

Anonymkode: 5582b...472

Nek kan du være selv. Det er ikke en menneskerett å plage naboer dag ut og dag inn fordi om barnet har en diagnose. 

Anonymkode: 59a4c...53e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kunne jo selvsagt ha sagt fra, men det hadde ikke hjulpet det grann. Har man et barn med diagnose, hjelper det lite å be det om å ta seg sammen. Jeg kan love deg at vi har prøvd alt. Som sagt har det for vår del kommet så langt at vi kvier oss veldig for å ha henne med noen steder, til og med til besteforeldre. Er veldig glad for at vi fikk noen somre sammen da hun var mindre da (på mitt hjemsted), nå må ev. samvær med besteforeldre skje hjemme hos oss i vante og trygge omgivelser. 

Jeg forstår at du mest sannsynlig har lite erfaring med barn med denne diagnosesorten på måten du ordlegger deg på, og det er fullt forståelig at andre rundt blir slitne av å høre på slitsomme barn. Jeg tør ikke tenke på hvor slitne foreldrene til dette barnet kan være, når du blir såpass sliten av å bare bivåne det hele fra siden. 

Likevel, å si ifra vil mest sannsynlig, i beste fall, føre til at de trekker inn. Det vil jo i stor grad løse problemet for deg, men personlig ville jeg ha tenkt mitt om deg. Det kan jo også gjøre det ekkelt for besteforeldre i ettertid da jeg regner med at det er disse som er naboene deres? Og siden dette uansett ikke er en permanent situasjon hadde jeg virkelig uansett vært «the bigger person», men det er nå meg. Går jo an å være litt løsningsorientert selv hvis det er så plagsomt som du insinuerer!  

Skrevet

Grinete, survete unger er ufattelig slitsomt, men jeg hadde nok ikke fått meg til å si noe. 

Anonymkode: 333c0...656

Skrevet

Men det må da være mulig å forstå at skrik en hel dag i hagen ikke er noe særlig for naboer? 

Selvsagt. Og hvis det er så ille som HI beskriver, hadde jeg selvsagt prøvd å ta hensyn ved å holde oss mer inne eller finne på mer utenfor hjemmet. Men mulig at foreldrene er såpass på felgen at de ikke orker (snakker av erfaring). 

Jeg tenkte bare at det kunne være greit å belyse saken fra flere sider, da det ikke nødvendigvis umiddelbart er snakk om et barn uten grenser her, men at det kan være noe bakenforliggende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kunne jo selvsagt ha sagt fra, men det hadde ikke hjulpet det grann. Har man et barn med diagnose, hjelper det lite å be det om å ta seg sammen. Jeg kan love deg at vi har prøvd alt. Som sagt har det for vår del kommet så langt at vi kvier oss veldig for å ha henne med noen steder, til og med til besteforeldre. Er veldig glad for at vi fikk noen somre sammen da hun var mindre da (på mitt hjemsted), nå må ev. samvær med besteforeldre skje hjemme hos oss i vante og trygge omgivelser. 

Jeg forstår at du mest sannsynlig har lite erfaring med barn med denne diagnosesorten på måten du ordlegger deg på, og det er fullt forståelig at andre rundt blir slitne av å høre på slitsomme barn. Jeg tør ikke tenke på hvor slitne foreldrene til dette barnet kan være, når du blir såpass sliten av å bare bivåne det hele fra siden. 

Likevel, å si ifra vil mest sannsynlig, i beste fall, føre til at de trekker inn. Det vil jo i stor grad løse problemet for deg, men personlig ville jeg ha tenkt mitt om deg. Det kan jo også gjøre det ekkelt for besteforeldre i ettertid da jeg regner med at det er disse som er naboene deres? Og siden dette uansett ikke er en permanent situasjon hadde jeg virkelig uansett vært «the bigger person», men det er nå meg. Går jo an å være litt løsningsorientert selv hvis det er så plagsomt som du insinuerer!  

Der er ikke meg som er hi som du siterer her, bare for å ha sagt det. 

Som du ser at jeg skriver så har jeg ingen intensjon om å si noe, de er i sin egen hage og lydnivået er jo ikke sjenerende høyt. Det er bare helt utrolig slitsomt og fører til at vi trekker inn ved måltider osv. 

Jeg aner ikke om det er diagnose i bilde her, men den lille frøkena får i hvert fall fire voksne til å løpe rundt og lyde hennes minste vink. Diagnose eller ei så må man i det minste prøve å oppdra barnet. Tenker jeg. Litt sliten og frustrert i dag. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Der er ikke meg som er hi som du siterer her, bare for å ha sagt det. 

Som du ser at jeg skriver så har jeg ingen intensjon om å si noe, de er i sin egen hage og lydnivået er jo ikke sjenerende høyt. Det er bare helt utrolig slitsomt og fører til at vi trekker inn ved måltider osv. 

Jeg aner ikke om det er diagnose i bilde her, men den lille frøkena får i hvert fall fire voksne til å løpe rundt og lyde hennes minste vink. Diagnose eller ei så må man i det minste prøve å oppdra barnet. Tenker jeg. Litt sliten og frustrert i dag. 

hi

Hei

Ja, jeg skjønte etterhvert at det ikke var HI jeg siterte og diskuterte med her :-)!

Og helt klart, skjønner veldig godt frustrasjonen over å se på det hele fra siden, og det er ingen tvil om at det finnes flust med barn som bare er uoppdragne og dullet med, og godt mulig at dette er tilfellet her også. Poenget mitt var bare at det kan ligge mer bak enn bare bortskjemthet bak denne oppførselen, selv om det kan se ut som om jenta er peise bortskjemt. Det hjelper selvsagt ikke dere og naboene forøvrig altså, men kjenner dette bare fra mitt perspektiv som mor siden flere mente at det var helt riktig å si i fra. Det er vanskelig nok med et krevende barn, og GJETT om jeg i de aller fleste tilfeller tenker på hvordan det hele kan se ut fra omverdenen. Vet også at veldig mange tenker at vi rett og slett ikke har oppdratt datteren vår rett selv om vi selv vet at vi har gjort det som står i vår makt for å få det til riktig. Denne sommerferien har vi nesten ikke truffet folk pga. at vi ikke orker datteren vår i relasjon med andre enn de aller nærmeste. 

Håper iallfall at du får noen gode dager framover og resten av ferien, HI :-)!

Skrevet

Men herregud! Du må vel tåle å høre lyder hvis du bor nær naboen din? Enten det er grining, latter, skrik, lek på trampoline, hundebjeffing, lek i basseng…..

Og her er det i tillegg snakk om noen få dager? Hjelpes

Anonymkode: 4be1d...78e

Skrevet

Her kjenner jeg meg litt igjen. Vi hadde noen tidligere naboer som var slik. Det VAR utrolig slitsomt . Hver gang det var fint vær så var det hyl og skrik fra morgen til kveld. Ingen diagnoser så vidt jeg vet , men selvsagt så er det mulig. Til slutt så sa jeg i fra på en fin måte. Sa kort og godt at siden vi bor så tett så kommer lyden inn til oss hele tiden. ( de begynte fra tidlig tidlig morgen) . Jeg spurte om det var mulig at vi hadde en avtale at vi ba ungene våre komme inn når de hylte og skrek for mye slik at vi hjalp hverandre begge to. Nå var ikke mine sånn , men jeg tenkte det var fint med like regler for oss begge. Mine kunne når de var mindre bli høylytte på trampolinen og det høres jo godt. Da begynte jeg selvsagt å ta dem inn når de ble det og da begynte naboen med det samme. Da ble det bedre😊

Skrevet

Men herregud! Du må vel tåle å høre lyder hvis du bor nær naboen din? Enten det er grining, latter, skrik, lek på trampoline, hundebjeffing, lek i basseng…..

Og her er det i tillegg snakk om noen få dager? Hjelpes

Anonymkode: 4be1d...78e

5-6 uker, faktisk. Leseforståelse?

Skrevet

I hvilken verden er det greit at et barn terroriserer naboer med hyl og skrik en hel dag og i dagesvis? Noen barn er slik, det skjønner jeg. Men det må da kunne være mulig å ta hensyn på lik linje som at man må tåle mer? Hvorfor skal man tåle mer enn mann tar hensyn egentlig? 
Det handler heller ikke om å ta foreldrene, kalle barnet for bortskjemt drittunge. Det handler om hyl og skrik som ikke gir seg. Jeg sa fra til min nabo, det var hverken sure miner eller ble dårlig naboskap av den grunn. Selvsagt var naboen også sliten av eget barn, hvorfor skal naboer måtte tåle å være sliten av dette barnet?

Normalt nabostøy får man tåle. En illsint treåring hyler høyt altså. Noen barn er som sagt slik, det gir de ikke automatisk fribillett til å terrorisere fler enn sine foreldre. 

Skrevet

Du får være glad for at det ikke er ditt barn som hyler hele dagen, tipper foreldrene og besteforeldrene har det mer slitsomt enn deg.

Hvis man er overfølsom for lyd og støy bør man kanskje bosette seg med større avstand til naboen. 

Anonymkode: e26e2...5fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du får være glad for at det ikke er ditt barn som hyler hele dagen, tipper foreldrene og besteforeldrene har det mer slitsomt enn deg.

Hvis man er overfølsom for lyd og støy bør man kanskje bosette seg med større avstand til naboen. 

Anonymkode: e26e2...5fe

Det ville faktisk aldri vært mitt barn. De får oppdragelse som plukker av dem slik oppførsel. Selvfølgelig har det vært skrik, hyl og sutring på dem også i perioder da de var små, men det plukket vi fort av dem. Ja, barn er ulike, vi har fire stykker der to har diagnoser knyttet til oppførsel, men likevel, det går faktisk an å oppdra dem.

Anonymkode: dc348...05c

Skrevet

Det ville faktisk aldri vært mitt barn. De får oppdragelse som plukker av dem slik oppførsel. Selvfølgelig har det vært skrik, hyl og sutring på dem også i perioder da de var små, men det plukket vi fort av dem. Ja, barn er ulike, vi har fire stykker der to har diagnoser knyttet til oppførsel, men likevel, det går faktisk an å oppdra dem.

Jeg skal ikke si noe mer enn at dette i bedre fall er et tullete svar. Det som heldigvis har gjeldt for deg, gjelder dessverre ikke alle. 

Jeg hadde gitt både armer og føtter for å få et såkalt «veloppdratt» barn, men med diagnoser som feks tourettes går det dessverre ikke alltid. 

Så ikke generaliser så veldig, vær så snill. Det gjør igrunnen bare vondt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skal ikke si noe mer enn at dette i bedre fall er et tullete svar. Det som heldigvis har gjeldt for deg, gjelder dessverre ikke alle. 

Jeg hadde gitt både armer og føtter for å få et såkalt «veloppdratt» barn, men med diagnoser som feks tourettes går det dessverre ikke alltid. 

Så ikke generaliser så veldig, vær så snill. Det gjør igrunnen bare vondt. 

Ene barnet mitt har faktisk Tourettes og ADHD, et av de andre "bare" ADHD. Det er mye, mye mer jobb med oppdragelsen da, men det er mulig likevel. Og med oppdragelse mener jeg ikke nødvendigvis å være streng, men håndtere dem på måter som er hensiktsmessig slik at de lærer å regulere seg selv bedre. Og jeg mener i fullt alvor at det er mulig å oppdra alle barn, men man må finne riktig måte for hvert barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ene barnet mitt har faktisk Tourettes og ADHD, et av de andre "bare" ADHD. Det er mye, mye mer jobb med oppdragelsen da, men det er mulig likevel. Og med oppdragelse mener jeg ikke nødvendigvis å være streng, men håndtere dem på måter som er hensiktsmessig slik at de lærer å regulere seg selv bedre. Og jeg mener i fullt alvor at det er mulig å oppdra alle barn, men man må finne riktig måte for hvert barn.

Altså. Du hadde full kontroll da de var 3 år?

JA man tar hensyn til naboer, ja man oppdrar barna. Men tre år, brukte du pisk på ungene i oppdragelsen da eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...