Gå til innhold

Virker kollagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har brukt dette i seks måneder nå. Jeg synes faktisk hun ser mye freshere ut. Men har lest at eksperter påstår det ikke virker. Det er jo ikke slik at jeg tenker wow har hun tatt ansiktsløft men hun har virkelig en helt annen glød. Noen som har forsøkt det her?

Anonymkode: 6a65a...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 39286...b21

Skrevet

Er ikke fysisk mulig at noe du spiser ender opp i huden. Så nei, det funker ikke. 

Skrevet

Leste kollegaen😂

Anonymkode: 2d6cf...af7

Skrevet
Daquiry skrev (48 minutter siden):

Er ikke fysisk mulig at noe du spiser ender opp i huden. Så nei, det funker ikke. 

Hvordan forklarer du biotins effekt på neglene da?

Anonymkode: 55706...66c

Skrevet

Kollagen er et protein, og som alle andre proteiner brytes det ned i magesekken til polypeptider, før det brytes ned videre og tas opp i kroppen som aminosyrer. Det er ingen forskjell på å innta kollagen og et hvilket som helst annet protein. Du kunne altså like gjerne spist et egg. Spar pengene!

Anonymkode: d904b...9be

Skrevet

Noen mener at det å innta kollagen for å styrke kroppens kollagen ikke har noen effekt, fordi alle proteiner brytes ned til enkelte aminosyrer—men kollagen er rikere på enkelte aminosyrer enn de vanlige proteinkildene i kostholdet vårt: Glycin, Prolin, Hydroxyprolin og Glutamin

Kollagen.jpg

Normalt sett produserer kroppen tilstrekkelig med kollagen, men følgende vil hemme eller kraftig redusere kroppens produksjon: autoimmune tilstander, aldring, stress, røyking, overdreven soling, høyt sukkerinntak, og næringsfattig kosthold generelt.

Da er dette en av årsakene til at forskning viser til såpass positive resultater ved inntak av kollagen. Forskning viser at flere enkeltstående aminosyrer kan ha spesifikke effekter i kroppen. For eksempel leucin som er en viktig ”trigger” til proteinsyntesen (oppbyggingen) av muskler etter trening, og tyrosin som er viktig for dannelsen av nevrotransmitteren dopamin (involvert i motivasjons- og belønningskretsene i hjernen), eller tryptofan og dens metabolitt 5-hydroxytryptofan og dannelsen av nevrotransmitteren serotonin (involvert i kretsene som regulerer følelsen av lykke og oppstemthet).

En stor meta-analyse av kollagen har også utredet hvordan det fordøyes, tas opp og påvirker kroppen, og det er for eksempel vist økning i nivåene av flere såkalte dipeptider, for eksempel hydroxyprolin etter inntak kollagen og gelatin.

En av årsakene til at kollagentilskudd er så effektiv, er aminosyren glycin. Glycin er en aminosyre som utgjør rundt 30% av aminosyrene i kollagen. Det fungerer som en nevrotransmitter, eller signalstoff, og binder til reseptorer i nervesystemet.

Forskning antyder at kroppen ikke selv klarer å produsere nok glycin fra et vanlig kosthold. Behovet for glycin kan være opptil 10g per dag for noen mennesker, og et vanlig kosthold vil kun gi ca 2,5-3g per dag. Kollagen som tilskudd kan bidra til å dekke dette behovet, i doser på 10g eller mer per dag.

Jeg bruker denne hver dag. Er seriøst super fornøyd. Folk kan si hva de vil men flytende har 98% opptak i kroppen, og jeg får ikke i meg det jeg trenger hver dag av Kollagen så da tar jeg tilskudd 😊👍

https://pharmahelse.no/?s=Kollagen&post_type=product&dgwt_wcas=1

Anonymkode: 402c6...b9f

Skrevet
Daquiry skrev (2 timer siden):

Hehehehe åå herregud du har peiling. Hi ikke hør på hun her. Du må sette deg inn litt i biologi tror jeg. Åå selvfølgelig fungerer tilskudd. Det er bare det at folk tror de får nok fra kosten, og her klager man over uren hud, høyt/ lavt stoffskifte, masse helseplager, også skjønner man ikke at det er på grunn av mangler. Man trenger ikke være rakettforsker for å se hvorfor vitaminer og mineraler er så viktig for kroppen. Det er nesten umulig å få alt man trenger daglig gjennom et kosthold, så da tar man tilskudd. Men for all del vær kritisk til hva dere putter i dere av tilskudd. Vil også påpeke at lille Norge er i toppen i verden når det gjelder tarmkreft og benskjørhet. Det er ikke noe å skimse av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hehehehe åå herregud du har peiling. Hi ikke hør på hun her. Du må sette deg inn litt i biologi tror jeg. Åå selvfølgelig fungerer tilskudd. Det er bare det at folk tror de får nok fra kosten, og her klager man over uren hud, høyt/ lavt stoffskifte, masse helseplager, også skjønner man ikke at det er på grunn av mangler. Man trenger ikke være rakettforsker for å se hvorfor vitaminer og mineraler er så viktig for kroppen. Det er nesten umulig å få alt man trenger daglig gjennom et kosthold, så da tar man tilskudd. Men for all del vær kritisk til hva dere putter i dere av tilskudd. Vil også påpeke at lille Norge er i toppen i verden når det gjelder tarmkreft og benskjørhet. Det er ikke noe å skimse av. 

Er jo for faen ikke jeg som sier dette, men høyt medisinske utdannede mennesker. Les deg opp før du uttaler deg om dette temaet. 

Skrevet

Nei, det fungerer ikke, det er umulig for kroppen å ta opp kollagen fra mat og fordele det ut i kroppen sånn som reklamen lovet.

Mye helsekost som høres bra ut, men som ikke helt fungerer som tenkt. 

Anonymkode: 81040...79c

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Skimse?

Anonymkode: 6b04b...4ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skimse?

Jeg satt på hendene mine da jeg leste det. Kostet litt å ikke kommentere. 😊

Anonymkode: 6a65a...d21

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, det fungerer ikke, det er umulig for kroppen å ta opp kollagen fra mat og fordele det ut i kroppen sånn som reklamen lovet.

Gjerne utdyp det du mener. Mangler du d-vitamin da tar du d-vitamin. Da fungerer det? Den får opp nivåene? Men det er anbefalt av lege. Kanskje derfor den fungerer? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skimse?

Beklager sneket seg inn en s der. KIMSE

Skrevet

A study published in the Journal of Medical Nutrition and Nutraceuticals confirmed collagen supplements are beneficial to skin health. The study revealed several women who drank a collagen supplement containing hydrolyzed collagen, reported significant improvements in their skin's hydration and elasticity.

A similar study was conducted by the Department of Dermatology, University of Kiel, Germany. In this study, women took either a collagen supplement or a placebo over weeks. At the end of the 8-week trial, the women who took the collagen supplement had higher skin moisture levels and improved skin elasticity.

Norske forskere mener det ene amerikanske noe annet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har tatt helsekost fra jeg var barn, og jeg har aldri slitet med helsen. Er veldig sjeldent syk. Er meget fruktbar, og ser ut som jeg er 18 år. Jeg mener og tror at om kroppen får det den trenger daglig så vil alle prosesser i kroppen fungere som den skal. Jeg føler i hvertfall at min gjør det i en alder av snart 45 år 😃👍

Skrevet
Tiin skrev (17 timer siden):

Jeg har tatt helsekost fra jeg var barn, og jeg har aldri slitet med helsen. Er veldig sjeldent syk. Er meget fruktbar, og ser ut som jeg er 18 år. Jeg mener og tror at om kroppen får det den trenger daglig så vil alle prosesser i kroppen fungere som den skal. Jeg føler i hvertfall at min gjør det i en alder av snart 45 år 😃👍

Syns du det er greit å se ut som en tenåring når du er 45? Jeg blir glad dersom noen tror jeg er litt yngre enn min alder, men hadde ikke blitt glad for å høre at jeg så ut som en tenåring!

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

A study published in the Journal of Medical Nutrition and Nutraceuticals confirmed collagen supplements are beneficial to skin health. The study revealed several women who drank a collagen supplement containing hydrolyzed collagen, reported significant improvements in their skin's hydration and elasticity.

A similar study was conducted by the Department of Dermatology, University of Kiel, Germany. In this study, women took either a collagen supplement or a placebo over weeks. At the end of the 8-week trial, the women who took the collagen supplement had higher skin moisture levels and improved skin elasticity.

Du kan ikke vise til en kilde som viser til en kilde. Det kan gi strykkarakter om du har tatt høyere utdanning.

Vis oss den egentlige kilden så skal vi vurdere å ta den til vurdering. 

Anonymkode: ac841...b06

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nå har det seg sånn at amerikanske forskere er oftere kjøpt og betalt av de som lager dette kostilskuddet. Det er ikke fysisk mulig at kollagen går til huden via mage. Det brytes ned til aminosyrer og kan ikke settes sammen igjen etterpå. Denne er ren logikk. At dere tror på dette, får dere ta på egen kappe. Det er bullshit fra ende til annen. 

Endret av Daquiry

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...