Anonym bruker Skrevet 1. august 2021 #1 Skrevet 1. august 2021 11 år og svarer meg frekt😔 Jeg har to jenter; 1 på 11 år og ei på 12 år. Hun på 12 år har det aldri vært noe problemer med, men hun på 11 år er skikkelig stygg i munnen. Hvordan skal jeg lære henne å håndtere sinnet?Spør jeg om noe så er det himmel og h****** i bevegelse. Hun sitter inne hele ferien på ipad/tlf. Vi har ikke ferie hele skoleferien (selvfølgelig)så da blir det ikke alltid vi kan ta de med på noe. Vi er mye ute når vi kan og hun er med de fleste gangene da. Jeg har prøvd å snakke rolig med henne flere ganger, men det nytter ikke. Jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg. Hun har grenser og vi har prøvd med å ta bort ting hun liker, men ingenting nytter. Noen råd? Anonymkode: 6b2c9...c99
Anonym bruker Skrevet 1. august 2021 #2 Skrevet 1. august 2021 Ingen med samme problemet?😳 Anonymkode: 6b2c9...c99
Anonym bruker Skrevet 1. august 2021 #3 Skrevet 1. august 2021 Vi hadde samme problemet. Vi fikk veiledning i hvordan møte henne i sinneepisodene. Det ligger gjerne noe annet bak, og når vi ikke blir strenge men heller nøster opp i følelsene som ligger bak så løser det seg. Hun er ikke så mye sint nå, kommer heller og snakker med oss om ting hun opplever som vanskelig Anonymkode: 13183...606
Anonym bruker Skrevet 1. august 2021 #4 Skrevet 1. august 2021 Hun er prepubertal. La henne frese. Det skal være sånn. Anonymkode: aad68...046
Anonym bruker Skrevet 1. august 2021 #5 Skrevet 1. august 2021 Ta fra henne telefonen og ipaden da... Anonymkode: 8d624...090
Anonym bruker Skrevet 2. august 2021 #6 Skrevet 2. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hun er prepubertal. La henne frese. Det skal være sånn. Anonymkode: aad68...046 Man er ikke prepubertal når man er 11, da er man i puberteten. Til HI det er ikke en helt unormal oppførsel, det vil bli bedre Anonymkode: 632dc...069
prekæs Skrevet 2. august 2021 #7 Skrevet 2. august 2021 Du får be henne oppføre seg da vet du. Å la en unge tro at fordi hun er prepubertal kan hun oppføre seg som hun vil, er i hvert fall helt feil.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2021 #8 Skrevet 2. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hun er prepubertal. La henne frese. Det skal være sånn. Anonymkode: aad68...046 Enig. Her er det fullt hormonkaos, men det er bare å overse det. Jo mer man reagerer, desto verre blir det. De ønsker oppmerksomhet og drama. Anonymkode: 1f19e...3e9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2021 #9 Skrevet 2. august 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): 11 år og svarer meg frekt😔 Jeg har to jenter; 1 på 11 år og ei på 12 år. Hun på 12 år har det aldri vært noe problemer med, men hun på 11 år er skikkelig stygg i munnen. Hvordan skal jeg lære henne å håndtere sinnet?Spør jeg om noe så er det himmel og h****** i bevegelse. Hun sitter inne hele ferien på ipad/tlf. Vi har ikke ferie hele skoleferien (selvfølgelig)så da blir det ikke alltid vi kan ta de med på noe. Vi er mye ute når vi kan og hun er med de fleste gangene da. Jeg har prøvd å snakke rolig med henne flere ganger, men det nytter ikke. Jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg. Hun har grenser og vi har prøvd med å ta bort ting hun liker, men ingenting nytter. Noen råd? Anonymkode: 6b2c9...c99 Lett å se problemet. Du tar bort ting hun liker. Idiotisk. Slutt med det, og snakk med preteen'en din. Lei deg trenger du heller ikke bli. Du tar det vel ikke personlig? Google og les mye om pre teen, hvordan snakke med ungdommer osv. Da får du mange gode tips. 😊 Anonymkode: bec1f...a19
Anonym bruker Skrevet 2. august 2021 #10 Skrevet 2. august 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Vi hadde samme problemet. Vi fikk veiledning i hvordan møte henne i sinneepisodene. Det ligger gjerne noe annet bak, og når vi ikke blir strenge men heller nøster opp i følelsene som ligger bak så løser det seg. Hun er ikke så mye sint nå, kommer heller og snakker med oss om ting hun opplever som vanskelig Anonymkode: 13183...606 Flott! Og takk. 😊😊 Anonymkode: bec1f...a19
Anonym bruker Skrevet 2. august 2021 #11 Skrevet 2. august 2021 Les litt om emosjonsfokusert foreldreveiledning. Det er veldig virkningsfullt og utrolig nyttig. Noen tror det handler om å forstå ihjel ungene og være så fordømt pedagogisk korrekt. Det gjør det ikke. Det handler bare om å gjøre ungene emosjonelt intelligente og hjelpe dem å regulere følelsene. Feks prøve å forstå HVA som gjør din datter så sint, og møte henne med forståelse på årsakene til dette. Eksempel fra egen erfaring. Hadde avtale med sønnen at han fikk være lenge oppe, og vi var enig om at han skulle legge seg fint uten å krangle på det når klokken var 22.30. Da klokken ble 22.30 hadde han og søsteren AKKURAT satt i gang med en aktivitet, og han ble suuuperfrustert når jeg kom inn og sa han måtte legge seg. Så det raste i kroppen hans, sinne, frustrasjon osv. I stede for gå rett i «du lovet at du skulle gå fint på badet, husk avtalen vi hadde, nå blir det tidligere legging i morgen», så sa jeg «jeg skjønner at du blir frustrert, dere hadde planlagt å finne på noe og så plutselig må du legge deg. Jeg hadde sikkert blitt ganske frustrert selv også.» Så snakket vi sammen om det og han ble møtt med forståelse. Da klarte han å roe seg og regulere sinnet sitt. Resultater ble det samme. Han gikk fint å la seg. Ettee jeg begynte med disse teknikkene føler jeg at jeg er mye bedre rustet til å hjelpe han med å regulere følelser, ikke bare sinne. Google it 😊 Anonymkode: 1daf5...4e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå