Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #1 Skrevet 31. juli 2021 Dette er IKKE en shaming tråd, men svar ærlig. Tidligere i sommer skulle min venninne og jeg gå en guidet tur i fjellet. Turen er rimelig tøff og tung. Da vi ankom oppmøtested så møter jeg på en kollega. Hun ser min venninne og mens hun driver og pakker sekken ved bilen så sier min kollega, -dere vet denne turen er veldig tøff? Jeg sier ja, hvordan det. Da sier hun, vet ikke om din venninne klarer det, kjedelig om hun sinker gruppa. 😳 Altså, min venninne er en frodig dame, alltid vært det. Hun er ikke på noen måte slapp og tykk. Hun er kanskje 30 kg overvektig men hun er den sterkeste og seigeste dama jeg vet om. Hun er ingen sprinter men hun er den stødigste fjellgeita og kan bære sekker jeg kan drømme om. Jeg ble rimelig irritert på min kollega og sa at slikt kan du ikke si basert på å ha sett henne i fem minutter. Hun flira bare litt og vi sa egentlig ikke noe mer. Uansett, det ble tur og den var veldig bra. Og min kollega så langt mer sliten ut enn min venninne på slutten. Så hva tenker du? Hvis du skal gå tur i fjellet som vi, ville du tenkt, å nei, skal hun tykke der ødelegge turen nå? Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #2 Skrevet 31. juli 2021 Kanskje jeg hadde tenkt det, men hadde selvsagt aldri sagt noe. Jeg har både folkeskikk og oppdragelse. Og lykke til med å holde fat shaming borte fra tråden, forresten. Anonymkode: eb87f...54e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #3 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Kanskje jeg hadde tenkt det, men hadde selvsagt aldri sagt noe. Jeg har både folkeskikk og oppdragelse. Og lykke til med å holde fat shaming borte fra tråden, forresten. Anonymkode: eb87f...54e Jeg ser at det er mulig å shame her. Jeg ville bare se hvor mange som i hemmelighet tenker slik. At en overvektig ikke kan være i form eller sterk. Det er jo egentlig mer begrensende for de som tenker slik enn for den de tenker det om. Å evne å forhåndsdømme folk og dermed avskrive de, det er jo de som taper på det. Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #4 Skrevet 31. juli 2021 Jeg er 35 kg for tung. Da vi gikk på fjelltur i sommer sa svigerinnen min overrasket: «du er skikkelig sterk, jo», der jeg travet forbi henne på den bratteste strekningen på vei mot toppen. For ja - det er jeg. Rød i ansiktet på toppen, men sterk som en okse. Jeg vet (altfor godt) selv at jeg er for tung, men jeg er jammen meg sterk også. Anonymkode: c6b0b...fb1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #5 Skrevet 31. juli 2021 Jeg tenker at jeg håper ikke hun trøstespiser og sliter psykisk sånn som meg. Anonymkode: c1ae7...81c
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #6 Skrevet 31. juli 2021 Jeg kjenner flere overvektige som er i langt bedre form enn jeg er selv. Det er langt verre å mangle antenner (slik kollegaen din tydeligvis gjør) enn å ha noe kg for mye på kroppen. Anonymkode: d3025...d6b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #7 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er 35 kg for tung. Da vi gikk på fjelltur i sommer sa svigerinnen min overrasket: «du er skikkelig sterk, jo», der jeg travet forbi henne på den bratteste strekningen på vei mot toppen. For ja - det er jeg. Rød i ansiktet på toppen, men sterk som en okse. Jeg vet (altfor godt) selv at jeg er for tung, men jeg er jammen meg sterk også. Anonymkode: c6b0b...fb1 Og sånn er min venninne også. Sterk som en okse. Kan bære en ekstra sekk om noen er slitne. Hun løper ikke først men hun sinker heller ikke. Og hun kan gå i det uendelige. Jeg har ofte behov for pause før henne. Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #8 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at jeg håper ikke hun trøstespiser og sliter psykisk sånn som meg. Anonymkode: c1ae7...81c Nei hun har alltid vært stor. Fra fødsel av liksom. Hun har forsøkt å slanke seg men går ikke ned. Legen tror det er noe metabolsk som gjør det vanskelig for henne. Da hun ble rundt 40 sa hun, nei nå er det søren meg nok, jeg skal bare sørge for å ta vare på og holde kroppen sterk. Hun innså at livet var for kort for mislykket slanking. Hun er veldig sprek. Er mye mer i bevegelse enn meg. Hun går med hunden hver dag, et par timer, hun sykler og trener med vekter. Hun er sporty men kroppen viser det bare ikke. Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #9 Skrevet 31. juli 2021 Jeg tenker ingenting, jeg legger ikke merke til det en gang, i alle fall om det bare er 30 kg. Men jeg har skjønt at jeg er usedvanlig lite observant når det gjelder hvordan folk ser ut. Legger ikke merke til om noen har vært hos frisøren eller fått seg briller heller. 😛 Anonymkode: 4f880...45f
KellyTaylor Skrevet 31. juli 2021 #10 Skrevet 31. juli 2021 I den settingen som du beskriver så hadde jeg ikke hevet et øyelokk om folk er tykke eller tynne, for hadde ikke en overvektig person klart en slik fjelltur så tenker jeg at vedkommende ikke hadde tatt denne turen. Er hardt nok for meg som er fjellvant og godt trent ( men som ønsker seg en sherpa på hver tur)
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #11 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker ingenting, jeg legger ikke merke til det en gang, i alle fall om det bare er 30 kg. Men jeg har skjønt at jeg er usedvanlig lite observant når det gjelder hvordan folk ser ut. Legger ikke merke til om noen har vært hos frisøren eller fått seg briller heller. 😛 Anonymkode: 4f880...45f Synes det er en bra ting jeg. Jeg er litt sløv selv. Jeg ser om feks folk er så tykke at de sliter med å gå men der stopper det. Ser tråder her inne om folk som sier de har sett så mange overvektige på stranden. Jeg ser de aldri jeg. 😊 Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #12 Skrevet 31. juli 2021 KellyTaylor skrev (1 minutt siden): I den settingen som du beskriver så hadde jeg ikke hevet et øyelokk om folk er tykke eller tynne, for hadde ikke en overvektig person klart en slik fjelltur så tenker jeg at vedkommende ikke hadde tatt denne turen. Er hardt nok for meg som er fjellvant og godt trent ( men som ønsker seg en sherpa på hver tur) Jeg tror at en overvektig som melder seg på en slik tur har større innsikt i egen kondisjon enn mange andre. Vi er årlig på en slik tøff tur og det har hendt at noen må kaste inn håndkle eller få hjelp med bæring etc. Det har aldri vært den største i gruppa. Anonymkode: bb63a...c8a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #13 Skrevet 31. juli 2021 For å være helt ærlig tenker jeg ingen forskjell på overvektig /vs tynn. Jeg selv er overvektig har prøvd alt men egentlig gitt opp. Så er som jeg er. Når jeg ser personer så tenker jeg ofte mye feks. Å hun/han var pen , kjekk osv. Anonymkode: 9c867...b38
Superdolly Skrevet 31. juli 2021 #14 Skrevet 31. juli 2021 Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å tro at jeg kan vurdere folks evner til å gå en fjelltur ut fra utseendet deres. Selv har jeg en skade som gjør at jeg sliter blant annet med balansen. I tillegg har jeg høydeskrekk, så da mannen min tok med barna for å gå Besseggen og Romsdalseggen så lot jeg være. Jeg vet at jeg aldri i verden hadde klart det, så da droppet jeg det. Og jeg tenker at folk flest tar sånne vurderinger på egne vegne: Klarer jeg dette? (Jeg vet at dette ikke stemmer, og at det er mange som overvurderer seg selv, men det er likevel det jeg tenker. At folk kan være realistiske rundt egne ferdigheter, kondis og evner.)
KellyTaylor Skrevet 31. juli 2021 #15 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror at en overvektig som melder seg på en slik tur har større innsikt i egen kondisjon enn mange andre. Vi er årlig på en slik tøff tur og det har hendt at noen må kaste inn håndkle eller få hjelp med bæring etc. Det har aldri vært den største i gruppa. Anonymkode: bb63a...c8a Ikke sant. Slike turer er harde og beundrer alle som klarer å fullføre røde / svarte løyper
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 31. juli 2021 #16 Skrevet 31. juli 2021 Her om dagen når jeg var og handlet, så stod jeg i kø og ventet på min tur. Da tok jeg meg selv i å tenke at jeg nok dessverre tenke mer negativt om store mennesker med usunne varer i kurven enn mindre mennesker. Jeg vet også at det er «feil» å tenke slik, men slik er det nå engang. Jeg sier selvsagt ikke noe. Når det gjelder din opplevelse, så tenker jeg at det er bedre å være frodig og sprek enn tynn og sosialt tilbakestående. Hvordan et menneske ser ut har oftest ingenting å si hvor spreke de er. Selv om jeg likevel blir mer imponert når store mennesker går tøffe turer, rett og slett fordi de drasser på mer enn meg og derfor også er sterkere/i bedre fysisk form enn meg.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #17 Skrevet 31. juli 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden): Her om dagen når jeg var og handlet, så stod jeg i kø og ventet på min tur. Da tok jeg meg selv i å tenke at jeg nok dessverre tenke mer negativt om store mennesker med usunne varer i kurven enn mindre mennesker. Jeg vet også at det er «feil» å tenke slik, men slik er det nå engang. Jeg sier selvsagt ikke noe. Når det gjelder din opplevelse, så tenker jeg at det er bedre å være frodig og sprek enn tynn og sosialt tilbakestående. Hvordan et menneske ser ut har oftest ingenting å si hvor spreke de er. Selv om jeg likevel blir mer imponert når store mennesker går tøffe turer, rett og slett fordi de drasser på mer enn meg og derfor også er sterkere/i bedre fysisk form enn meg. Samme her. Jeg sier aldri noe, og jeg vet at jeg ikke bør tenke slik, men jeg må innrømme at det automatisk kommer noen negative tanker når jeg ser veldig overvektige personer kjøpe mye usunn mat, eller der også barna er skikkelig overvektige og de spiser megaporsjoner på Burger King ol. Jeg vet jo godt at det kan være at dette er eneste gangen hele året de spiser akkurat der, men inni meg popper det likevel opp en automatisk "Er nå det der så lurt"?. Hadde ikke tenkt noe i forhold til tur annet enn at det er positivt at også overvektige personer er i aktivitet. Anonymkode: 3fad1...046
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #18 Skrevet 31. juli 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (13 minutter siden): Her om dagen når jeg var og handlet, så stod jeg i kø og ventet på min tur. Da tok jeg meg selv i å tenke at jeg nok dessverre tenke mer negativt om store mennesker med usunne varer i kurven enn mindre mennesker. Jeg vet også at det er «feil» å tenke slik, men slik er det nå engang. Jeg sier selvsagt ikke noe. Når det gjelder din opplevelse, så tenker jeg at det er bedre å være frodig og sprek enn tynn og sosialt tilbakestående. Hvordan et menneske ser ut har oftest ingenting å si hvor spreke de er. Selv om jeg likevel blir mer imponert når store mennesker går tøffe turer, rett og slett fordi de drasser på mer enn meg og derfor også er sterkere/i bedre fysisk form enn meg. Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Samme her. Jeg sier aldri noe, og jeg vet at jeg ikke bør tenke slik, men jeg må innrømme at det automatisk kommer noen negative tanker når jeg ser veldig overvektige personer kjøpe mye usunn mat, eller der også barna er skikkelig overvektige og de spiser megaporsjoner på Burger King ol. Jeg vet jo godt at det kan være at dette er eneste gangen hele året de spiser akkurat der, men inni meg popper det likevel opp en automatisk "Er nå det der så lurt"?. Hadde ikke tenkt noe i forhold til tur annet enn at det er positivt at også overvektige personer er i aktivitet. Anonymkode: 3fad1...046 Så bra at dere er klar over at det er feil å tenke sånn. Det er vanskelig å snu automatiske tanker dessverre. En venninne av meg sender alltid mannen for å kjøpe f.eks. brus og godteri til selskaper, halloween etc, fordi hun er overvektig og vet at folk automatisk tenker at hun skal proppe i seg alt selv... Anonymkode: 4f880...45f
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #19 Skrevet 31. juli 2021 Jeg er overvektig, var 30 kg mer enn jeg burde, men gått ned 10 kg siden mars, men jeg er faktisk veldig sterk. Jeg er sterkere enn min søster som trener 3-4 ganger i uken, har sixpack og omtrent ikke et gram fett på kroppen. Så jeg tenker egentlig ikke så mye over det når jeg ser en overvektig person. De kan faktisk være i bedre form enn en som er slank. Jeg som overvektig har bedre kondis enn venninnen min som er slank og normalvektig. Anonymkode: 3232f...819
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #20 Skrevet 31. juli 2021 Jeg tenker at mange som er overvektige er kjempesterke i f eks lår- og leggmuskulaturen. Bare tenk på den treningen det er i hverdagen å bære 30-40-50 kg ekstra! Derfor vil styrken hjelpe dem enormt på en fjelltur. Kondisjon kan for noen være et problem. Hva jeg tenker? Er det en veldig overvektig person, tenker jeg at hvorfor har ikke vedkommende fått tilbud og skikkelig informasjon om fedmekirurgi? Jeg har veid 130 kg før operasjon i 2011. Nå er jeg ca 65, som passer fint til meg som er 163 høy. Anonymkode: 2207c...c72
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #21 Skrevet 31. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så bra at dere er klar over at det er feil å tenke sånn. Det er vanskelig å snu automatiske tanker dessverre. En venninne av meg sender alltid mannen for å kjøpe f.eks. brus og godteri til selskaper, halloween etc, fordi hun er overvektig og vet at folk automatisk tenker at hun skal proppe i seg alt selv... Anonymkode: 4f880...45f Ja, jeg ønsker faktisk ikke å tenke slik. Jeg vet jo ikke noe om dem, tross alt. Det kan være medisinsk, en reaksjon på overgrep i barndommen eller hva som helst, og jeg har virkelig ingen rett til å dømme. Likevel flyr tankene gjennom meg. Anonymkode: 3fad1...046
Himmel og hav Skrevet 31. juli 2021 #22 Skrevet 31. juli 2021 Jeg tenker at om noen med 30+ kilo overvekt har meldt seg på en sånn tur, så er det fordi de vet at dette klarer de med glans. Det skal så lite til å bli dømt når du er overvektig, så jeg tror ikke noen har lyst til å bli historien om hun feite som måtte hjelpes/ hentes ned/ sinka gruppa osv.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #23 Skrevet 31. juli 2021 Jeg vet at skummet kan bedra. Jeg er langt undra overvektig, men har så elendig kondisjon at jeg alltid drar led meg venninnen min som har astma på toppturer og fjellturer. Vi har et matchende nivå på lungekapasitet og så kan jeg skylde på astmaen hennes for at det tar litt tid Anonymkode: 4782b...fee
prekæs Skrevet 31. juli 2021 #24 Skrevet 31. juli 2021 Ikke noe spesielt tror jeg. Hadde tatt det derfra og heller irritert meg over de som sinket turen i ettertid, uavhengig av hvilken størrelse de hadde. Hadde jeg betalt for en guidet tur i krevende terreng, så hadde jeg mislikt veldig at folk som ikke kjenner egne begrensninger melder seg på slikt og ødelegger for andre.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2021 #25 Skrevet 31. juli 2021 Jeg går motsatt vei enn de fleste i tråden. I de fleste situasjoner tenker jeg lite eller ingenting over overvekt. Men når det er snakk om en fjelltur som er kjent for å være tung og tøff, da tenker jeg at det er et greit spørsmål. I tillegg gjorde din kollega det på en såpass diskret måte da hun spurte deg, Hi, fremfor å spørre din venninne. Det er altfor mange (uavhengig av vekt) som overvurderer egne evner i fjellet/naturen, noe som skaper farlige situasjoner, ikke bare for dem selv, men også for andre i samme gruppe, i en del tilfeller. Slik sett er det fornuftig å spørre på forhånd, for å forsøke å kartlegge om alle er i stand til å gjennomføre turen. Samme spørsmål ville jeg stilt den slanke som kom i ikke egnet fottøy eller turklær, eller en som hadde en annen synlig fysisk forutsetning som man vet kan hemme gjennomføringsevne på en slik tøff og tung tur. Det finnes selvfølgelig også usynlige fysiske problemer som man ikke kan vite noe om, men også det kan man spørre om, eller gjøre oppmerksom på, at dette er en fysisk tung og tøff tur som krever at man har sånn og sånn erfaring i fjellet, og hvis noen ikke har det eller tror det kan bli for mye, da er det bedre å stå over denne gangen. De som leder slike turer har jo også et ansvar. Anonymkode: d782e...92d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå