Gå til innhold

Skolestart og karantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir fler og fler land oransje eller røde samtidig som ganske mange barnefamilier er på ferie. Selv om foreldrene er vaksinert og slipper karantene når de kommer hjem gjelder jo ikke det barna. De må jo i hjemmekarantene. 

Hva skjer ved skolestart med dem som er i karantene? Jeg tenker særlig på dem som skal starte på videregående. Der er det jo litt krise å ikke møte første dag. Får man registrert fravær som går ut over fraværsgrensen når man sitter i innreisekarantene? Har elever rett på noen digital undervisning?

Anonymkode: e8f33...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå blir fler og fler land oransje eller røde samtidig som ganske mange barnefamilier er på ferie. Selv om foreldrene er vaksinert og slipper karantene når de kommer hjem gjelder jo ikke det barna. De må jo i hjemmekarantene. 

Hva skjer ved skolestart med dem som er i karantene? Jeg tenker særlig på dem som skal starte på videregående. Der er det jo litt krise å ikke møte første dag. Får man registrert fravær som går ut over fraværsgrensen når man sitter i innreisekarantene? Har elever rett på noen digital undervisning?

Anonymkode: e8f33...9d9

Jeg vet ikke , men vil tro at vanlig fravær vil føres. Gjelder det ditt barn så ville jeg kontaktet skolen og forhørt meg😊

Skrevet

På VGS har de ikke kommet med retningslinjer for fraværsføring enda, så det er faktisk ikke mulig å svare på. Før sommeren fikk man ikke fravær dersom man var i karantene. Man har heller ikke rett på digital undervisning, det er en del problemer knyttet opp mot personvern når det gjelder å ha hybridundervisning (altså streamer fra klasserommet).

Anonymkode: 6f75f...26c

Skrevet

Er barna under 18 år har de ca 4 døgns karantene (teste seg på dag 3 og er ute av karantene når de får svaret). Håper og tror de som har reist på ferie nå har planlagt med litt karantene slik at barna er klare til skolen starter. 

Anonymkode: 30ae6...2d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Er barna under 18 år har de ca 4 døgns karantene (teste seg på dag 3 og er ute av karantene når de får svaret). Håper og tror de som har reist på ferie nå har planlagt med litt karantene slik at barna er klare til skolen starter. 

Det tror og håper jeg også! Ikke hørt om noen som ikke har planlagt for det.

Skrevet

Idiotisk å ikke ta hensyn til eventuell karantene , når en bare må feriere utenlands i år, det må en bare legge inn i ferien.

Men synes det er dumt at det går ut over barn og fravær , når det ikke tas hensyn til, er jo barna det går ut over, enten det blir gyldig eller ugyldig fravær! 
Det blir jo nesten planlagt fravær isåfall, så er noe annet en at en plutselig må i karantene , slik som tidligere

Anonymkode: 74c74...90b

Skrevet

På vgs mine barn går på fikk de beskjed før sommeren at karantene blir ført som vanlig fravær siden skolen ikke er på rødt nivå. Eldstebarnet som er over 18år fikk denne beskjeden på skolen og digitalt, og yngstebarnet som begynner nå snart har fått det digitalt samt at vi voksne har fått det digitalt. 

Jeg husker ikke alt som sto, for det var ikke så relevant for oss. Men mener at reisekarantene ga fravær, men smittekarantene gir coronafravær. Hvordan de skal gjennomfør det aner jeg ikke, men når jeg leste det så tenkte jeg for meg selv at dette må være skrevet for å få foreldre til å tenke seg litt om før de drar på ferie. Skoleåret som har vært har vært helt kaotisk med hjemmeskole, karantener, skole, halve skoledager osv. Så jeg håper ungene slipper det kaoset som var når de begynner igjen. 

Anonymkode: 6e8d1...0b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

På vgs mine barn går på fikk de beskjed før sommeren at karantene blir ført som vanlig fravær siden skolen ikke er på rødt nivå. Eldstebarnet som er over 18år fikk denne beskjeden på skolen og digitalt, og yngstebarnet som begynner nå snart har fått det digitalt samt at vi voksne har fått det digitalt. 

Jeg husker ikke alt som sto, for det var ikke så relevant for oss. Men mener at reisekarantene ga fravær, men smittekarantene gir coronafravær. Hvordan de skal gjennomfør det aner jeg ikke, men når jeg leste det så tenkte jeg for meg selv at dette må være skrevet for å få foreldre til å tenke seg litt om før de drar på ferie. Skoleåret som har vært har vært helt kaotisk med hjemmeskole, karantener, skole, halve skoledager osv. Så jeg håper ungene slipper det kaoset som var når de begynner igjen. 

Fikk også skriv om at karantene utløst av reiser i utlandet ble vanlig fravær. De kjører en ganske beinhard linje i kommunen. Og det er bra. Ferie i utlandet nå er ikke nødvendig. 

Anonymkode: f53b3...8b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg også, denne våren var et helsikes styr. Fikk dere beskjed om hvordan det da skal dokumenteres? Eldste her går på videregående og var mye smittekarantene i våres. Vi fikk jo ingen skriv på dette noe sted, kun telefon fra sporingsteamet🤔 

Hvis jeg har fått med meg riktig skal smittekarantene for elever kortes ned nå med testing. 

Anonymkode: a2501...94c

Skrevet

Fra 16 august er alle under 18 år fritatt fra karantene

A2517882-0B7B-4632-9CA0-0CBE4F747056.jpeg

Anonymkode: f004b...a57

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fra 16 august er alle under 18 år fritatt fra karantene

A2517882-0B7B-4632-9CA0-0CBE4F747056.jpeg

Det du refererer til her er smittekarantene, spørsmålet til HI gjelder innreisekarantene. Jeg har ikke sett at den er fjernet. I tillegg er ikke de under 18 unntatt fra karantene. De har bare endret reglene. Tidligere i år havnet alle i karantene om en i klassen var smittet. Nesten ingen av disse var smittet og man har nok tenkt at man har rammet for bredt når man satte så store grupper i karantene.  Nå er reglene endret til at kun de som er nære den smittede skal i karantene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det du refererer til her er smittekarantene, spørsmålet til HI gjelder innreisekarantene. Jeg har ikke sett at den er fjernet. I tillegg er ikke de under 18 unntatt fra karantene. De har bare endret reglene. Tidligere i år havnet alle i karantene om en i klassen var smittet. Nesten ingen av disse var smittet og man har nok tenkt at man har rammet for bredt når man satte så store grupper i karantene.  Nå er reglene endret til at kun de som er nære den smittede skal i karantene. 

Det er samme regelverk👍🏼

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er samme regelverk👍🏼

Innreisekarantene og smittekarantene er ikke det samme

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden):

Innreisekarantene og smittekarantene er ikke det samme

Er du sikker? Syns det er vanskelig å finne ut av det, men mulig du vet om en link? :)

Skrevet
prekæs skrev (13 minutter siden):

Er du sikker? Syns det er vanskelig å finne ut av det, men mulig du vet om en link? :)

Vel… det står riktignok litt kronglete altså. Det står blant annet at det er lettelser i innreise for barn under 18 som reiser med vaksinerte foreldre. Det handler da altså ikke om å slippe karantene men å ha lov å reise inn i landet. De får reise med sine foreldre som slipper karantene , men må i karantene selv. Slik det er i dag må uvaksinerte mindreårige som kommer fra land med andre farger enn grønn i karantene . 

Skrevet
prekæs skrev (10 minutter siden):

Innreisekarantene slår til om man kommer fra et land som ikke er grønt og man ikke er fullvaksinert  eller har andre unntak som samvær med barn f.eks. Det ble en del lettelser angående innreisekarantene f.eks på hvem som får komme inn i Norge. Barn og unge under 18 år som ikke kommer inn under noen unntak har gått fra fra karantene i 10 dager, der man kunne teste seg ut på dag 7 til at man kan teste seg ut på dag 3. I praksis har man da gått fra åtte dager i karantene til fire. 

Nå kommer det endringer på smittekarantene. "Fra 16. august vil barn og unge under 18 år stort sett bli unntatt plikt til smittekarantene, opplyser regjeringen. Ungdom må fortsatt i smittekarantene når de er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære kontakter til den smittede personen, som for eksempel en kjæreste."

Er man nærkontakter må man altså fortsatt i karantene, men er det personer man ikke har vært så nært på settes man ikke lenger i karantene. Tidligere i år kunne hele klasser og trinn settes i karantene om en ble smittet selv om man knapt hadde hatt kontakt. Nå går man, for de under 18 år, bort fra å gå så bredt ut, men konsentrerer seg om å sette reelle nærkontakter i karantene. For å få dette til uten at smitten går i taket regner jeg med at perifere nærkontakter må teste seg ofte. På den måten oppdager man de som har blitt smittet slik at disse også kan gå i karantene. Vil tro denne testingen vil skje ofte. De fleste er ikke så smittsom før man har symptomer eller man får utslag på en test så da regner de sikkert med at de fanger opp de smittede før de rekker å spre så mye smitte selv om de ikke sitter i karantene,

Her kan man lese mer om de forskjellige typene med karantene. Siden inneholder også en link videre til en veileder man kan klikke seg gjennom for å se hvilke regler som gjelder for en selv på innreisekarantene: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/karantene#personer-som-ankommer-norge-fra-omrader-med-karanteneplikt-skal-vaere-i-innreisekarantene-i-10-dogn

Her kan du lese mer om unntakene for ungdom og smittekarantene: https://www.nrk.no/norge/her-er-korona-endringene-som-kommer-fra-neste-uke-1.15590111 Dette er fra NRK og man finner det sikkert på mer offisielle sider (som helsenorge) etterhvert om man titter rundt der

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...