Gå til innhold

Ser du ned på folk som sliter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker psykisk. At de må skjerpe seg og ta seg sammen osv? 

Anonymkode: 6e79c...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hva de sliter med. Er veldig mange som ikke takler noe form for motgang i det hele tatt. Men det finnes jo også de som faktisk ikke har det noe bra, som virkelig har en grunn. Det er det enkle svaret jeg kan gi deg. 

Anonymkode: 16147...70d

Skrevet

Jeg vet hvor fort man kan havne i kjelleren. Også av noe andre ville kalt bagateller. Så nei, jeg ser slett ikke ned på mennesker som sliter. Jeg opplevde også kun støtte da jeg var i kjelleren. 

Men man må ta tak i egen situasjon! Luller man seg inn i egen håpløshet - da mister jeg fort store deler av medfølelsen. 

Anonymkode: b5399...b45

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Kommer helt an på hva de sliter med. Er veldig mange som ikke takler noe form for motgang i det hele tatt. Men det finnes jo også de som faktisk ikke har det noe bra, som virkelig har en grunn. Det er det enkle svaret jeg kan gi deg. 

Er du istand til å avgjøre hvem som har legitim grunn og ikke?

Anonymkode: 4a266...f26

Skrevet

Jeg går ikke aktivt rundt og ser ned på noen, egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er du istand til å avgjøre hvem som har legitim grunn og ikke?

Jeg har da en mening. Og nå mener jeg at du bør svare i tråden istedenfor å drive med avsporing. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har da en mening. Og nå mener jeg at du bør svare i tråden istedenfor å drive med avsporing. 

Avsporing? Min mening er at det var høyst relevant spørsmål. Min mening er også at du hverken har mandat til å avgjøre hvem som sliter psykisk av en «god grunn» og hvem som ikke gjør det. Eller å avgjøre hvem folk på dette forumet skal svare. 

Til HI kan jeg si at jeg ikke ser ned på dem som sliter psykisk. Fordi jeg eier et snev av empati.

Jeg kjenner flere som mener at de som sliter psykisk kan skjerpe seg. En av de største kritikerne fikk et veeeldig langt fall ned fra den hesten når både datteren og etterhvert også han selv fikk en psykisk knekk i en vanskelig tid i livet. 

Selv om vi er på et godt sted i dag, vet vi ikke når det kommer en motbakke i livet. Og når den kommer er det siste man trenger sofasynsere som skal sette seg til doms over hvorvidt problemene man har er reelle eller ikke. 

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva du legger i å se ned p noen. Jeg beundrer jo ikke folk for å slite psykisk, men jeg kan beundre dem for måten de takler sykdomen. Jeg kan også misslike og forakte folk på grunn av handlingene deres, selv om det kan skyldes at de sliter med noe psykisk.

Anonymkode: 9bb1c...9dd

Skrevet

Jeg vil jo aldri se ned på noen som sliter.

Men noen mener jeg må skaffe seg hjelp, for å prøve å få det bedre. Kjenner ei som alltid er det store offeret, samme hva, og som sliter veldig. Bortsett fra hver gang det skjer noe gøy, for alt som er gøy orker vedkommende. Alt som er slitsomt orker ikke vedkommende. Foreldrene må vaske leiligheten hennes, lage mat til henne osv. Men hun nekter å gå til psykolog.

Jeg har selv en svært traumatisk barndom bak meg, men jeg har og fått i behandling over lang tid, for å bli bedre. Og jeg lever jo livet mitt, sånn så jeg kan ha det best mulig.

Anonymkode: a6224...30b

Skrevet

Jeg ser ikke ned på noen som sliter psykisk. Men jeg kan se ned på hva de velger å gjøre med det. Jeg har selv kompleks ptsd, og i mange år gikk jeg med traumene og smertene alene. Mest fordi jeg synes det var flaut og bar på mye skam. Og det er egentlig greit for andre også. Å ikke klare å snakke om det. Er man ikke klar for å snakke om det, så må man vente. Men kan man legge ut om alt til alle (inkludert bekjente), så kan man prate om det, man velger bare å ikke gjøre det, og da tar man et valg jeg ser ned på. Slutningen i seg selv ville jeg aldri sett ned på

Anonymkode: 1f038...f3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det finnes nok personer som aldri har måttet føle på noe motstand, ofte fordi de er bært frem på puter av misforstått velmenende foreldre - som så får sjokk når de som voksne møter faktisk motstand. Men jeg tror dette gjelder de færreste.

Det som kan være greit å huske på er at det er ikke alltid det er store og opplagte grunner (som andre kan få med seg), som er "virkelige grunner" for å kunne slite. Det er enkelt å forstå at et alvorlig traume, eller egen plutselige funksjonshemming, eller barns alvorlige sykdom, bare for å nevne noe, kan gjøre at man begynner å slite psykisk.

Men altfor mange har kanskje fått "småting" gjennom hele livet, som etterhvert bygger på seg og bygger på seg. Det kan ha vært moderat omsorgssvikt, en forelder som slet psykisk og som derfor ikke greide å møte barnet emosjonelt selv om alt annet var på stell, det kan ha vært utestengelse, lese-/skrivevansker, diskriminering, ikke-alvorlig, men belastende kronisk sykdom, økonomiske problemer over lang tid/år, store bekymringer for noen av sine nærmeste, det å måtte ha en omsorgsfunksjon for nære man normalt ikke skal ha omsorgsfunksjon for, kanskje er det et dårlig forhold med psykisk vold andre ikke ser, fordi partneren utad fremstår som drømmepartneren. Utad vil få få med seg disse faktorene. Problemet er at man etterhvert blir sårbar av så mye motgang og kanskje lite støtte. Og da kan til slutt det andre ser på som bagateller være det som blir den berømte dråpen som får begeret til å flyte over. Det er mange slike skjebner der ute.

Kan være greit å ha i bakhodet når man tror man kan vurdere om andre har "gode nok" grunner til å slite.

Anonymkode: da87d...e97

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan være en tegneserie av tekst som sier 'PAST TRAUMA BAD NEWS PASTSTRESS STRESS TRAUMA PAS AD WS PASTSTRESS STRESS TRAUMA think you're overreacting. MINOR INCONVENIENCE theAwkwardYeti.com'

Anonymkode: 1a47c...a23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...