Gå til innhold

Kan barnevernet bistå med leilighet/hybel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om en ungdom ikke kan bo hjemme? Vet da jeg var ung at ei venninne fikk leie en leilighet og barnevernet betalte. Er det fortsatt en mulighet? 

Anonymkode: f65ea...b33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnevernet har omsorgen så kan det hende. Men å bare ringe til barnevernet og be om egen leilighet tror jeg er vanskelig.

Anonymkode: 2954c...bad

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis barnevernet har omsorgen så kan det hende. Men å bare ringe til barnevernet og be om egen leilighet tror jeg er vanskelig.

Anonymkode: 2954c...bad

I det tilfelle jeg vet om hadde ikke barnevernet omsorgen. Venninna mi gikk på vgs og kunne ikke bo hjemme pga problemer med stefar og mor.  Men det er mange år siden da 

Skrevet

Ja, barnevernet kan bistå med leilighet. Jeg vet ikke hva som må til for å få denne bistanden.  Men jeg vet om to ungdommer på vgs som får dette. 

Anonymkode: 7f2ee...f9b

Skrevet

Ja, de kan bidra. En jente som jobber hos meg bor på hybel og får dekket husleien gjennom barnevernet. Hun går på vgs og jobber i butikken min for å tjene litt lommepenger osv. Hun får bidrag både fra mor og far som er skilt.

Anonymkode: eef6d...f77

Skrevet

Hvis ungdommen ikke kan bo hjemme grunnet omsorgsforholdet og barnevernet fatter vedtak om dette, vil ungdommen bli plassert på institusjon eller eventuelt hybel med oppfølging. Det er ikke vanlig at barnevernet skaffer hybel uten et vedtak og plan om oppfølging. 

Anonymkode: a2655...22e

Skrevet

Ja. Jeg leide leilighet som bv betalte da jeg var tenåring.

Anonymkode: b9f13...ceb

Skrevet

En venninne av meg fikk dekket hybel av bv frem til hun var rundt 20 år

Anonymkode: adc38...01d

Skrevet

Ja, det er et mulig tiltak. Oftest for ungdom fra 16 år og oppover, og vanligvis med booppfølging i varierende tett grad. 

Det stemmer ikke at det offentlige må ha omsorgen. En stor andel av ungdommene i hybeltiltak bor der i samråd med foresatte, som et frivillig hjelpetiltak. 

Anonymkode: 984bf...0b0

Skrevet

I tjenesten jeg jobber i dekker vi kun for ungdommer som er under offentlig omsorg eller på ettervern. 

Anonymkode: 6fc58...084

Skrevet

Barneverntjesten må jo i tilfelle gjøre en undersøkelse hvis ungdommen ikke er kjent for dem fra før. I mitt boområde er det ganske stor forskjell mellom kommunene - i noen bor ganske mange i hybel eller leilighet betalt av barneverntjenesten, i andre nesten ingen. Foreldre har jo forsørgerplikt for sine barn, så det går ikke an å «bestille» bosted betalt av kommunen så sant det ikke foreligger faglig gode grunner til å innvilge det. 

Skrevet
Iiiiik skrev (37 minutter siden):

Barneverntjesten må jo i tilfelle gjøre en undersøkelse hvis ungdommen ikke er kjent for dem fra før. I mitt boområde er det ganske stor forskjell mellom kommunene - i noen bor ganske mange i hybel eller leilighet betalt av barneverntjenesten, i andre nesten ingen. Foreldre har jo forsørgerplikt for sine barn, så det går ikke an å «bestille» bosted betalt av kommunen så sant det ikke foreligger faglig gode grunner til å innvilge det. 

Nei, det er klart man ikke skal bestille det fordi man ikke kan bistå selv. Men om man f.eks er alenemor med omsorg for fler barn, og det er tungtveiende grunner til at barnet ikke kan bytte kommune/skole/tilhørlighet for å bo hos den ene forelderen... En alenemor med fler barn har ikke nødvendigvis råd til å betale for eget husvær samt ett til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er klart man ikke skal bestille det fordi man ikke kan bistå selv. Men om man f.eks er alenemor med omsorg for fler barn, og det er tungtveiende grunner til at barnet ikke kan bytte kommune/skole/tilhørlighet for å bo hos den ene forelderen... En alenemor med fler barn har ikke nødvendigvis råd til å betale for eget husvær samt ett til. 

Det må i så fall foreligge  en dokumentasjon på at omsorgsevnen ikke er god nok hjemme. At man har dårlig råd og ikke kan betale for et husvære til er alene ikke godt nok.

Anonymkode: a2655...22e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det blir jo en helhetsvurdering og også en skjønnsvurdering. Vet ikke helt om jeg skjønner deg, men hvis situasjonen er slik at barnet bør flytte for å kunne gå på videregående skole, og alenemoren ikke har råd, så er det vel allikevel en far som kan være med å betale? Slett ikke sikker på om barneverntjenesten vil betale for det altså. Man kan få borteboerstipend selvfølgelig, det hjelper vel også. 

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Det blir jo en helhetsvurdering og også en skjønnsvurdering. Vet ikke helt om jeg skjønner deg, men hvis situasjonen er slik at barnet bør flytte for å kunne gå på videregående skole, og alenemoren ikke har råd, så er det vel allikevel en far som kan være med å betale? Slett ikke sikker på om barneverntjenesten vil betale for det altså. Man kan få borteboerstipend selvfølgelig, det hjelper vel også. 

Barnet kan ikke bo hos mor pga miljøet rundt (altså venner) og ikke hos far der barnet går på skole fordi far er voldelig. Han betaler ingen verdens ting, men det er jo mulig å søke bidrag. Og klarer man seg uten hjelp er jo det det aller beste, jeg var bare nysgjerrig på om det fortsatt var en mulighet nå i disse dager 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barnet kan ikke bo hos mor pga miljøet rundt (altså venner) og ikke hos far der barnet går på skole fordi far er voldelig. Han betaler ingen verdens ting, men det er jo mulig å søke bidrag. Og klarer man seg uten hjelp er jo det det aller beste, jeg var bare nysgjerrig på om det fortsatt var en mulighet nå i disse dager 

Det er nok en mulighet, men den er ikke stor. Det er mors ansvar å hjelpe henne å klare seg på tross av dårlig mijø, evt må hun flytte med barna sine.

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Det er nok en mulighet, men den er ikke stor. Det er mors ansvar å hjelpe henne å klare seg på tross av dårlig mijø, evt må hun flytte med barna sine.

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...