Gå til innhold

Hva savner du på tapasbordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken rett hadde du savnet mest dersom den manglet på tapasbordet?

Anonymkode: 0284d...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Focacia med Aioli 

Anonymkode: 25e8d...a2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Focacia med Aioli 

Haha, skulle akkurat til å skrive dette! Helt enig! Det er en del typisk tapasmat jeg ikke er så veldig glad i, men så lenge det er rikelig med skikkelig godt foccaciabrød og aioli, så blir jeg i hvert fall mett. Jeg blir også veldig takknemlig for kjøttboller i tomatsaus, sånn god hjemmelaget, men ikke for sterk og kyllingspyd. Salater er også et must. 

Anonymkode: f77ea...c7b

Skrevet

Scampi i en eller annen versjon.

Anonymkode: 68b97...694

Skrevet

Skriver heller hva jeg liker :)

Saltbakte poteter eller en god potetsalat (gjerne uten rømme, bare med olje/urtedressing).

Kjøttboller i tomatsaus. Reker i tomatsaus.

God, smaksrik ost, som f.eks. manchego.

Syltet eller ovnsbakt sopp.

God skinke.

Brekkbønner (tror jeg det heter).

Salat.

Gode oliven må med.

Chorizzo-pølse.

Foccacia og aioli.

Lammeboller.

Klippfiskboller.

Fiskestaver surret med bacon.

Stekte asparges.

Andre grønnsaker.

Men helt ærlig, tapas kan for min del gjerne være superenkel, med få valg. Det viktigste er at man har gode smaker. F.eks. Lammeboller og/eller chorizzopølse, oliven og brød eller poteter og brekkbønner eller asparges. Og gjerne et godt glass rødvin til, om man drikker alkohol. Eller bare brød, aioli og kjøttboller i tomatsaus og oliven.. Viktigste er at det er godt og at det er nok mat. Har opplevd mange ganger at det er for lite mat, at mange forsyner seg med så mye av kjøttrettene at før skålene kommer rundt bordet er det en eller flere som ikke får i det hele tatt. Da er det langt bedre å ha få retter og ha (mer enn) nok mat til alle.

Anonymkode: 22572...d87

Skrevet

Interessant at så mange sier Foccacia, for det er noe jeg aldri har på mine tapas-bord. Og jeg kommer ikke til å begynne med det heller...  Så lenge det er litt variasjon, er jeg fornøyd. Men noe som alltid er på mine tapas bord er småpoteter, aioli og asparges og spekeskinke (stekt). Får jeg ikke tak i god asparges, blir det spekeskinke og melon.  Så om jeg MÅ si en ting, så må det sikkert være spekeskinke med noe fruktig ved siden av.

Anonymkode: 144c6...47d

Skrevet

Baconsurra dadler!! 

Anonymkode: 33f0b...fcf

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Interessant at så mange sier Foccacia, for det er noe jeg aldri har på mine tapas-bord. Og jeg kommer ikke til å begynne med det heller...  Så lenge det er litt variasjon, er jeg fornøyd. Men noe som alltid er på mine tapas bord er småpoteter, aioli og asparges og spekeskinke (stekt). Får jeg ikke tak i god asparges, blir det spekeskinke og melon.  Så om jeg MÅ si en ting, så må det sikkert være spekeskinke med noe fruktig ved siden av.

Jeg synes det er godt med foccacia av to grunner. Det er så godt å ha litt brød til å dyppe i sausene eller dressingene. Og så har jeg, som jeg skrev over, opplevd flere ganger at det har vært så lite mat at det har vært praktisk å ha brød (selv om de samme også har hatt for lite dressinger, olje eller sauser, siden de som forsynte seg først også tok det meste av slikt).

Utover dette er foccacia ikke en nødvendighet og ikke noe jeg ville savnet hvis det ellers var nok mat til alle :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg begrunnet det lenger oppe med at jeg da i hvert fall blir mett, og de aller fleste har heldigvis foccacia eller annet brød. Vi mennesker er ulike, og noen spiser som spurver og beregner mat til gjester deretter, noe som innebærer at vi som spiser mye (jeg er faktisk slank) ikke har sjans i havet å bli mett. Og tapas er typisk noe som har mye lett mat. Jeg ville aldri blitt mett av melon og spekemat f.eks., eller asparges, men småpoter er veldig bra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er godt med foccacia av to grunner. Det er så godt å ha litt brød til å dyppe i sausene eller dressingene. Og så har jeg, som jeg skrev over, opplevd flere ganger at det har vært så lite mat at det har vært praktisk å ha brød (selv om de samme også har hatt for lite dressinger, olje eller sauser, siden de som forsynte seg først også tok det meste av slikt).

Utover dette er foccacia ikke en nødvendighet og ikke noe jeg ville savnet hvis det ellers var nok mat til alle :)

Du er inne på noe der!  Egentlig vil jeg kanskje si at det jeg savner på Tapasbord, og forsåvidt andre anledninger hvor folk forsynes seg selv, er folk som skjønner at maten ikke er laget spesielt til DEM, men til alle som er der,  Er det 10 gjester og det ligger ca 10 scampispyd der og en liten bolle med saus ved siden av, så tar meg ETT spyd og LITT saus, og så får man heller håpe at det er noen som ikke vil ha sånn at det går an å få et til senere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg begrunnet det lenger oppe med at jeg da i hvert fall blir mett, og de aller fleste har heldigvis foccacia eller annet brød. Vi mennesker er ulike, og noen spiser som spurver og beregner mat til gjester deretter, noe som innebærer at vi som spiser mye (jeg er faktisk slank) ikke har sjans i havet å bli mett. Og tapas er typisk noe som har mye lett mat. Jeg ville aldri blitt mett av melon og spekemat f.eks., eller asparges, men småpoter er veldig bra. 

Jeg ville heller ikke blitt mett av å spise bare melon og spekemat / asparges. Men så har jeg heller aldri vært en plass hvor det er meningen. Jeg har masse rart på mine tapasbord, men nå var spørsmålet hva vi ville ha savnet, og da er det svaret mitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha, skulle akkurat til å skrive dette! Helt enig! Det er en del typisk tapasmat jeg ikke er så veldig glad i, men så lenge det er rikelig med skikkelig godt foccaciabrød og aioli, så blir jeg i hvert fall mett. Jeg blir også veldig takknemlig for kjøttboller i tomatsaus, sånn god hjemmelaget, men ikke for sterk og kyllingspyd. Salater er også et must. 

Ja, samme her 🙂

Skrevet

Focaccia, aioli og manchego. Det er et must som tilbehør. Ellers spiser jeg det meste men uten de tre overnevnte er bordet litt stusselig. 

Anonymkode: 31b51...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg elsker foccacia eller steinovnsbakt brød til. Det hører virkelig med til tapas. Smører på aioli og spiser ved siden av alt annet. Folk er forskjellige da og godt er det. Tapas uten brød er som pizza uten ost for meg. 

Anonymkode: 31b51...8b0

Skrevet

Focaccia, aioli, spekeskinke, manchego, kjøttboller i tomatsaus og oliven. 

Anonymkode: cb0d6...765

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvilken rett hadde du savnet mest dersom den manglet på tapasbordet?

Anonymkode: 0284d...414

Poteter

Anonymkode: 1d8a8...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...