Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Sønnen min på 11 år var på overnatting hos en kompis i helga. Kompisen tar Melatonin pga søvnproblemer. Far hadde lurt på om ikke også min sønn ville ha slik at han sovnet fortere og slapp å ligge våken. Han hadde sagt ja, og fått Melatonin. Dette syns jeg rett og slett var et grovt overtramp, selv om jeg vet at Melatonin er et naturlig stoff vi har i kroppen. Man gir vel ikke slike ting til andre unger helt uten videre? Dette var det sønnen min som fortalte meg. Anonymkode: f3c75...281
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Ikke greit i det hele tatt!! Anonymkode: a4b8f...6d3
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Oi, nei det gjør man virkelig ikke. Vi spør foreldrene før vi gir vitaminbjørn liksom... Anonymkode: dfa27...891
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Men er det på noen måte farlig? Om ikke synes jeg ikke det er noe å ta videre. Bare si til sønnen at han ikke tar imot neste gang. Anonymkode: fa9e9...4c4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Sønnen min på 11 år var på overnatting hos en kompis i helga. Kompisen tar Melatonin pga søvnproblemer. Far hadde lurt på om ikke også min sønn ville ha slik at han sovnet fortere og slapp å ligge våken. Han hadde sagt ja, og fått Melatonin. Dette syns jeg rett og slett var et grovt overtramp, selv om jeg vet at Melatonin er et naturlig stoff vi har i kroppen. Man gir vel ikke slike ting til andre unger helt uten videre? Dette var det sønnen min som fortalte meg. Anonymkode: f3c75...281 Enig med deg, ikke greit. Rart han voksne ikke skjønte at det kom til å bli dårlig stemning etterpå. Melatonin får man kjøpt reseptfritt, så det er ikke så farlig. Men jeg er helt enig. Lite gjennomtenkt. Anonymkode: c4ba3...5e9
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #6 Skrevet 26. juli 2021 Jeg hadde blitt rimelig sint hvis noen hadde gitt mitt barn slikt uten å spørre meg først! Jeg hadde tatt en alvorsprat med disse foreldrene, for dette kan de rett og slett ikke fortsette å gjøre! Vil anta at det er lettvint for dem når eget barn har overnattingsbesøk. At barnet selv sier det ønsker det har ingenting å si, for barnet har ikke mulighet til å vurdere dette. Det er helt tankeløst å lære små barn uten søvnproblemer at de kan ta en "quick fix" som dette. Melatonin er faktisk ikke godkjent til bruk hos barn. Dermed må leger som skriver ut melatonin skrive ut resept på såkalt off-label, som gjør at legen påtar seg større ansvar for behandlingen, både medisinsk og juridisk. Å da gi dette til barn som ikke har søvnproblemer, og i tillegg gi det til barn uten å spørre foreldrene, det er helt uakseptabelt! De under 18 år skal rådføre seg hos lege før bruk av melatonin! Anonymkode: 17b10...7de
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Helt ufarlig og ganske uproblematisk. Litt dustete av den andre faren, liksom, men ikke noe å mase med. Anonymkode: 58bc0...1c3
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Synes det er over streken. Selvsagt ikke farlig men det er et «legemiddel» i den forstand at det foreskrives av en lege for søvnproblemer. Legen har vurdert barnet som har fått det og funnet ut at barnet kan trenge det. Å medisinere andres barn er i min verden totalt uakseptabelt uansett hvor harmløst én dose melatonin er. Jeg hadde ikke latt dette passere. Anonymkode: f78ae...ee7
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg hadde blitt rimelig sint hvis noen hadde gitt mitt barn slikt uten å spørre meg først! Jeg hadde tatt en alvorsprat med disse foreldrene, for dette kan de rett og slett ikke fortsette å gjøre! Vil anta at det er lettvint for dem når eget barn har overnattingsbesøk. At barnet selv sier det ønsker det har ingenting å si, for barnet har ikke mulighet til å vurdere dette. Det er helt tankeløst å lære små barn uten søvnproblemer at de kan ta en "quick fix" som dette. Melatonin er faktisk ikke godkjent til bruk hos barn. Dermed må leger som skriver ut melatonin skrive ut resept på såkalt off-label, som gjør at legen påtar seg større ansvar for behandlingen, både medisinsk og juridisk. Å da gi dette til barn som ikke har søvnproblemer, og i tillegg gi det til barn uten å spørre foreldrene, det er helt uakseptabelt! De under 18 år skal rådføre seg hos lege før bruk av melatonin! Anonymkode: 17b10...7de Nå selges det faktisk reseptfritt. Men jeg er enig. Uansett hva man gir et annet barn av medisiner eller naturpreperater, skal det alltid avklares med foreldrene først! Alltid! Anonymkode: c8ebf...490
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Jeg synes også det var over streken. Man behandler ikke andre barn uten å høre med foreldrene først. Dette er en grense det ikke hadde falt meg inn å overskride selv så jeg hadde blitt skeptisk til denne faren og hvilke andre merkelige avgjørelser han kunne finne på å ta. Anonymkode: 71675...e9f
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Dette var absolutt over streken. Man gir ikke andre sine barn medisiner uten å spørre foreldrene først. Hadde ikke en gang kommet så langt til å spørre om dette. Siden dette gis kun på resept til barn. Hadde ikke selv en gang gitt et barn allergimedisin uten resept, eller kosttilskudd uten å spørre foreldrene. Jeg er ikke den som klager eller tar opp ting i hytt og pine. Men dette hadde jeg faktisk tatt opp med denne faren. Anonymkode: a6a33...5ea
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #12 Skrevet 27. juli 2021 Ikke greit i det hele tatt! Anonymkode: d8f91...cae
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #13 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg synes også det var over streken. Man behandler ikke andre barn uten å høre med foreldrene først. Dette er en grense det ikke hadde falt meg inn å overskride selv så jeg hadde blitt skeptisk til denne faren og hvilke andre merkelige avgjørelser han kunne finne på å ta. Anonymkode: 71675...e9f Jeg har svart tidligere, men enig i dette også. Hvis ikke disse foreldrene umiddelbart hadde lagt seg flat og sagt at det selvfølgelig aldri skal skje igjen, så tror jeg faktisk ikke mitt barn hadde fått overnatte hos disse foreldrene mer. Deres barn hadde vært velkommen til overnattinger hos oss, men hadde ikke stolt på dem, om de begynte å bagatellisere dette. Anonymkode: 17b10...7de
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #14 Skrevet 27. juli 2021 Syns det var noe spesielt, og noe jeg ville gitt beskjed til han om at han ikke kan gjøre igjen. Utover det hadde jeg ikke brukt så mye energi på det. Det selges over disk på helsekosten... Anonymkode: b1060...03d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #15 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Syns det var noe spesielt, og noe jeg ville gitt beskjed til han om at han ikke kan gjøre igjen. Utover det hadde jeg ikke brukt så mye energi på det. Det selges over disk på helsekosten... Anonymkode: b1060...03d Ja men kun i mindre doser og til voksne. Måtte selv få det på resept. De dosene som selges i helsekosten er lave og fungerer stort sett ikke. Da må man isåfall ta flere doser. Anonymkode: a6a33...5ea
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #16 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Syns det var noe spesielt, og noe jeg ville gitt beskjed til han om at han ikke kan gjøre igjen. Utover det hadde jeg ikke brukt så mye energi på det. Det selges over disk på helsekosten... Anonymkode: b1060...03d Melatoninbehandling til barn skal gå via lege! Og det er gode grunner til det. Anonymkode: 17b10...7de
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #17 Skrevet 27. juli 2021 Hvorfor gjorde han det? For å få Barna til å sovne tidligere på overnatting av egne bekvemmelighetshensyn? Uansett ikke ok Anonymkode: 489b3...2cf
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #18 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Sønnen min på 11 år var på overnatting hos en kompis i helga. Kompisen tar Melatonin pga søvnproblemer. Far hadde lurt på om ikke også min sønn ville ha slik at han sovnet fortere og slapp å ligge våken. Han hadde sagt ja, og fått Melatonin. Dette syns jeg rett og slett var et grovt overtramp, selv om jeg vet at Melatonin er et naturlig stoff vi har i kroppen. Man gir vel ikke slike ting til andre unger helt uten videre? Dette var det sønnen min som fortalte meg. Anonymkode: f3c75...281 Det gjør da vel ingenting... Ser virkelig ikke problemet. Anonymkode: 2064e...87d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #19 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Ja men kun i mindre doser og til voksne. Måtte selv få det på resept. De dosene som selges i helsekosten er lave og fungerer stort sett ikke. Da må man isåfall ta flere doser. Anonymkode: a6a33...5ea De selges reseptfritt som 1 mg, på resept som 3 mg (mulig jeg bruker feil enhet, men poenget er at dosen er tre ganger så stor med resept), da kan man jo strengt tatt bare tredoble dosen og ha likt som med resept. Her bruker begge barna med adhd Melatonin i perioder, ene fra hun var nesten 5 år. Nå er hun 12 år og legen ber oss gi opp mot 9 mg hvis hun sliter veldig med å sove, men det har vi aldri gjort. Hun tar det stort sett bare i ferier uansett. Anonymkode: c8ebf...490
the amazing spidermamma Skrevet 27. juli 2021 #20 Skrevet 27. juli 2021 Det er da mye som selges reseptfritt som ikke bare uten videre skal deles ut til barn. For en dust.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #21 Skrevet 29. juli 2021 ser ikke problemet for og være ærlig.. hadde det vert narkotika hadde jeg skjønt reaksjonen Anonymkode: 51f85...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå