Gå til innhold

Dere som eier egen bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger bruker dere hver måned på de enkelte utgifter, som dere ikke ville hatt hvis dere leide bolig? Tenker da på f.eks eiendomsskatt, renovasjon, vann, fellesutgifter (hva dekker de?), kommunale utgifter (hva dekker de?) eller andre utgifter dere må betale. Hvor mye tror du dere bruker på nødvendig vedlikehold hver måned?
Eier du/dere leilighet, enebolig, rekkehus, tomannsbolig eller noe annet?

Ønsker å kjøpe meg bolig, og  ønsker derfor å se hvor mye andre bruker på utgifter på bolig hver måned som man må betale.

Anonymkode: ac3bf...d22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier ei lita leilighet på 60 kvm.

Kommunale avgifter: 700

Fellesutgifter: 2700 (fjernvarme, wifi, drift av garasjesystem, måkking, strøm fellesarealer, vaktmestertjenester til fellesen osv (husker ikke alt)

Strøm uteom fjernvarme: 300 kr

Rikstv: 250 kr

Anonymkode: bda21...563

Skrevet

Jeg eier en selveier leilighet 3 roms. Helt ny bodd her i 1 år. Betaler 10.100kr i lån og 2100kr i husleie. Kommunale avgifter ca 1200kr for 3 måneder. Internett 300kr. Strøm ca 500kr mnd. 

Anonymkode: 03a35...d6a

Skrevet

Bor i Rekkehus, boenheter på denne størrelse og standard ligger 4-6000,- mer pr.mnd i leie enn hva vi betaler i lån, fellesutgifter, strøm, nett osv. 

Skrevet

Eier hus på 180 kvm med lån på 2,3 mill. Månedlige utgifter som følge:

Huslån: 10 000

Strøm: 3000 + - kommer an på sesong

Forsikring hus: 800

Kommunale avgifter: 1400

Internett: 599

Innboforsikring kommer i tillegg, men husker ikke hvor mye den er på, noen hundrelapper. Da jeg bodde i rekkehusleilighet på 90 kvm betalte jeg 9000,- i mnd på lån og fellesutgifter, dette var uten strøm, internett og innboforsikring.  Så er jo bare 3-4000 i forskjell, men vedlikeholdet står man jo 100 % for selv når man eier hus.

Anonymkode: 4406f...c54

Skrevet

Lån

Kommunale avgifter

Eiendomsskatt 

Forsikring 

Strøm

Internett/tv

Enebolig så ingen husleie. Må sette av litt hver måned så man har en buffer til vedlikehold. Kan gå flere år uten å bruke noe særlig, men andre år er det mye.

Du må kjøpe inn noe verktøy og ting som gressklipper, snømåke, hekkesaks, kangklipper osv 

Hva summene blir kommer jo an på boligens størrelse og hvilken kommune den ligger i. Ofte står det i boligannonsen hva kommunale avgifter er på og hva forrige eier betaler i strøm.

Anonymkode: bc14b...f39

Skrevet

Vi bor i leilighet tilknyttet et borettslag. Kommunale avgifter og eiendomsskatt er bakt inn i fellesutgiftene, så vi har to store regninger hver måned. Fellesutgifter: 7000,  lån 6500, strøm: 1000-2000

Anonymkode: a915f...989

Skrevet

4000. Fellesutgifter i borettslag, leilighet på 67 kvm. Dekker alt fra internett til trappevask. 

Anonymkode: f833f...1b2

Skrevet

Strøm, forsikring, kommunale avgifter mm. varierer stort fra kommune til kommune og fra bolig til bolig. Du finner tallene for den boligen du vurderer i informasjonen i boligannonsen på Finn. 

Anonymkode: 26683...0c8

Skrevet

Rekkehus i borettslag. 

Rett i overkant av 2000 kr pr mnd i fellesutgifter som dekker kommunale avgifter, bredbånd, brøyting, fellesanlegg, forretningsfører/revisor, gatelys, forsikring av bygg osv + snitt ett par hundre i strøm til gulvvarme som er felles pr bygg. 

Strøm utenom, snitt rett i underkant av 1000 kr mnd inkl to elbiler. 

Anonymkode: a1ae1...287

Skrevet

Enebolig (180 kvm, 1 mål tomt, Romerike)

Huslån ca 13 000,- pr mnd (lån 2,4)

Kommunale avgifter ca 1200,- pr mnd (betales 2 gr pr år) 

Strøm: 1200-2500,- pr mnd 

Bredbånd 500,- pr mnd

Tv/ parabol 650,- pr mnd

Eiendomsskatt 3500,- pr år

Villa- og innboforsikring 10 000,- pr år

Diverse: vedlikehold (olje til terrasse, reperasjoner mm) ca 4000,- min pr år, ved til fyring i peisovn, utstyr til hage/plen/snømåking. 

Anonymkode: f8314...d90

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har helt oversikt over hva vi betaler i forskjellige nødvendige utgifter, det går liksom av seg selv. Men det jeg vet, er at det er veldig lurt å tenke over at det ikke alltid er billigere å eie enn å leie - det er ikke all leien som går rett i lomma på utleier. Men selvfølgelig er forskjellen og fordelen at man sitter igjen med verdi i selve boenheten etter hvert nedbetaler på sin egen eiendom. 

Vi bor i rekkehus i borettslag, og betaler ca 3200 kroner i måneden i fellesutgifter. Det dekker forsikring på bygningen, kommunale avgifter,  snømåking, utvendig vedlikehold og utbedringer (maling, reparasjoner, utskifting av nødvendige ting, asfalt, mm), snømåking av fellesområder, vedlikehold av fellesområder, Internett/tv grunnpakke,  og selvfølgelig en liten sum som går til drift av borettslaget. I fjor mener jeg å huske at det utgjorde omtrent 400 kr i måneden. 

I tillegg til dette har vi utgifter til strøm, vann, fyring med andre ting enn strøm, innboforsikring, og innvendige utbedringer og vedlikehold, utvidet Internett/tv-pakke. Og en del ting som vi ikke MÅ ha, men vil ha. F.eks alarm. Noen steder er det også eiendomsskatt.

Utgiftene vil jo alltid variere etter hva man velger og hvor mye man bruker. Det hjelper lite hva andre betaler for vi har forskjellige ønsker og behov og ting koster forskjellige ting rundt omkring.  Så det er veldig lurt at du tenker nøye over dette og finner ut hva det vi koste deg. Jeg kjenner folk som bare har kjøpt seg hus / leilighet fordi folk forteller dem hvor dumt det er å leie, for så å finne ut at de må leve på knekkebrød og fiskepudding fordi de ikke har tenkt over hvor mye man betaler når man eier og som man ikke trenger å tenke på når man leier (eller bor i borettslag).  

Hm, kanskje jeg også skal sette meg ned å sjekke hva vi betaler....  

Anonymkode: a8d35...f63

Skrevet

Stor enebolig:

Lån 15 000 (men nå er renta ganske lav😅)

Kommunale avgifter 7500 i kvartalet 

Strøm 3500 - 6500 avhengig av årstid

Forsikring 1500 i mnd

Oppgraderinger/vedlikehold i snitt 4000 i mnd (eldre hus)

Skrevet

Bor i helt ny leilighet på 100kvm med stor takterrasse. Fellesutgifter er 3700 i mnd og inkluderer kommunale avgifter, Internett, tv, vannbåren gulvvarme, balansert ventilasjon, vaktmester, med mer

Anonymkode: fb181...fb0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...