Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #1 Skrevet 26. juli 2021 Hva var grunnen til at du ble igangsatt? Hvilket sykehus fødte du på og når var det? Hva skjedde fra du kom inn på sykehuset den dagen du skulle bli igangsatt til fødselen var over? Hvor lang tid tok det? Hvordan opplevde du fødselen? Jeg skal ha en igangsatt fødsel på Haukeland om få dager. Dette er min tredje fødsel, de to andre skjedde spontant (som normalt). Jeg settes i gang i uke 38 på grunn av svangerskapsdiabetes. Anonymkode: aa6f1...b97
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #2 Skrevet 26. juli 2021 Jeg ble satt i gang da hun ikke tok til seg næring. Det er det j***** jeg noen gang har vært med på. Riene var konstante, jeg ville presse, men fikk ikke lov. Så kom omsider guds gave til den fødende kvinne… Anestesilege som satte epidural 🥰 Det var så deilig. Men jeg mistet jo selvfølgelig pressriene, så hun måtte tas med tang. Ble satt i gang lørdag kl 19:30 og hun var ute natt til søndag kl 01:25 Jeg har også hatt keisersnitt. Det gjør jeg aldri igjen, med mindre det står om liv. Da vil jeg heller ha igangsatt fødsel 10 ganger 😅 Fødte på KK. Ble tatt godt vare på hele veien. Lykke til med fødsel 😀 Anonymkode: ea646...613
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #3 Skrevet 26. juli 2021 Jeg ble satt i gang med min første, av fire, på termin. Det ble ekstremt intenst, riene kom i ett og så hardt at jeg svimte av innimellom. Til gjengjeld gikk jeg fra 0-10 cm på under 2 timer og hadde bare noen pressrier etter det, så det gikk jo fort. Anonymkode: 9d5c9...3b6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #4 Skrevet 26. juli 2021 Jeg ble satt igang med nr 3 en uke før termin pga styrtfødsel med store barn på de to første. Når jeg kom inn om morningen tok jordmoren vannet for å se om fødselen startet av seg selv da. Det gjorde den ikke og noen timer senere satt de igang fødselen. Og det ble veldig intenst med konstante rier. Det tok bare 45 min før hun var ute. Så det ble veldig i intenst, men var likevel den beste fødselen synest jeg. Anonymkode: ed890...507
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #5 Skrevet 26. juli 2021 Ble igangsatt med nummer to. Fredag to uker før termin gikk vannet, men ingenting skjedde. Var på sykehuset til kontroll, men ble sendt hjem. Tilbake på lørdag for å sjekke at babyen hadde det bra, men ingen rier. Fikk beskjed at om ingenting skjedde skulle jeg tilbake å settes i gang klokken 12 på søndag. Jeg trodde det var farlig å gå sånn, men man produserer visst fostervann hele tiden, så det var lekkasje fra meg hele helgen 😅 Søndag drar vi på sykehuset. Blir sendt hjem da de sier det kan ta en stund før noe skjer, det gjorde det ikke. Klokken 2 kjente jeg første rie, en time etterpå kryper jeg inn tilbake på sykehuset. Det var rier nesten uten pause og klokken 5 var ungen ute, rakk ikke en gang å få epidural. Måtte være under oppsyn første dagen siden jeg gikk så lenge etter fostervannet gikk, men ungen kom frisk og rask og dro fra sykehuset i god form. Hun er i dag ei sunn og frisk jente på 12 år Anonymkode: ca932...8de
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #6 Skrevet 27. juli 2021 Ble satt igang med nr tre siden barnet var så rolig og de ikke var helt fornøyd med pulsen hennes (for lite variasjon i den) De gav meg riestimulerende drypp pp morgenen for å se hvordan hun tålte det, de synes ikke hun reagerte noe greit så de skrudde det av igjen. Hun virket slapp og hadde samme puls gjennom riene jeg fikk. I 12 tiden tok de vannet og jeg fikk uregelmessige ikke så kraftige eller effektfulle rier. Klokka fem satte de meg på riestimulerende drypp igjen og jeg fikk tette og vonde rier. Ganske intenst. Klokken halv ni ble hun født. Hadde ikke noe smertestillende og det var ganske heftig, og vondt. Men likevel min beste fødsel. Med førstemann lå jeg i 36 timer, drypp siste 5 timene og endte med sugekopp, det var en tøffere fødsel. Anonymkode: 9cf1c...331
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #7 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ble satt igang med nr tre siden barnet var så rolig og de ikke var helt fornøyd med pulsen hennes (for lite variasjon i den) De gav meg riestimulerende drypp pp morgenen for å se hvordan hun tålte det, de synes ikke hun reagerte noe greit så de skrudde det av igjen. Hun virket slapp og hadde samme puls gjennom riene jeg fikk. I 12 tiden tok de vannet og jeg fikk uregelmessige ikke så kraftige eller effektfulle rier. Klokka fem satte de meg på riestimulerende drypp igjen og jeg fikk tette og vonde rier. Ganske intenst. Klokken halv ni ble hun født. Hadde ikke noe smertestillende og det var ganske heftig, og vondt. Men likevel min beste fødsel. Med førstemann lå jeg i 36 timer, drypp siste 5 timene og endte med sugekopp, det var en tøffere fødsel. Anonymkode: 9cf1c...331 Det var forresten i uke 37 Anonymkode: 9cf1c...331
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #8 Skrevet 27. juli 2021 Jeg kom inn på sykehuset kl 23 på kvelden og hadde 4 cm åpning, men etter det gikk det veldig sakte fremover så jeg ble igangsatt på morgenen, gutten vår kom 13.30. Anonymkode: 16d79...01b
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #9 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hva var grunnen til at du ble igangsatt? Hvilket sykehus fødte du på og når var det? Hva skjedde fra du kom inn på sykehuset den dagen du skulle bli igangsatt til fødselen var over? Hvor lang tid tok det? Hvordan opplevde du fødselen? Jeg skal ha en igangsatt fødsel på Haukeland om få dager. Dette er min tredje fødsel, de to andre skjedde spontant (som normalt). Jeg settes i gang i uke 38 på grunn av svangerskapsdiabetes. Anonymkode: aa6f1...b97 Jeg ble igangsatt på Ullevål med første barnet grunnet vannavgang hjemme nesten 2 døgn tidligere. På meg brukte de bare drypp med riestimulerende som igangsetting, jeg hadde allerede hatt litt smårier 1 døgn først, men det stoppet opp igjen. Igangsettingen fungerte greit, riene startet etterhvert, men stoppet opp litt og det tok lang tid før fødselen kom ordentlig igang og aktiv fødsel var også forholdsvis lang (9 timer). Mulig dette først og fremst skyldtes at det var min første fødsel, det tar jo ofte mer tid med den første. Det endte i hvertfall opp med vaginal fødsel uten komplikasjoner og et friskt barn. Jeg opplevde fødselen som normal og grei, men ble veldig sliten pga det pågikk såpass lenge. Anonymkode: 6d89b...d0e
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #10 Skrevet 27. juli 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hva var grunnen til at du ble igangsatt? Hvilket sykehus fødte du på og når var det? Hva skjedde fra du kom inn på sykehuset den dagen du skulle bli igangsatt til fødselen var over? Hvor lang tid tok det? Hvordan opplevde du fødselen? Jeg skal ha en igangsatt fødsel på Haukeland om få dager. Dette er min tredje fødsel, de to andre skjedde spontant (som normalt). Jeg settes i gang i uke 38 på grunn av svangerskapsdiabetes. Anonymkode: aa6f1...b97 Blitt igangsatt to ganger. Pga at jeg får store barn. I 2015 og 2018. På St Olavs. Kom inn på mandag med begge. Fikk ballong først med begge. Så tabletter i underlivet med begge. Vannet ble tatt på torsdag med begge. Den ene ble født på torsdag ca 50 minutter etter vannet ble tatt. Den andre ble født kort over midnatt fredag, vet ikke hvor lang tid det tok da ingen tok tiden. Men det gikk fort. Det tok dagesvis som du ser før jeg gikk i fødsel, men når det først skjedde gikk det fort. Kjappe, greie og enkle fødsler. Anonymkode: dd543...792
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2021 #11 Skrevet 27. juli 2021 Åtte dager over termin. Hadde kraftige kynnere ett døgn. Fostervann begynte å renne så ble bedt om å komme inn. Var på sykehuset rundt kl tre. Ble overvåket med belte til ca kl 18:00. Fikk sprøyte rundt 20:00. Fikk ganske raskt kraftige rier. Epudiral rundt kl 22:00 og slumret da til to på natten da var det full åpning. Barnet kom ut 04:10. Anonymkode: 79c43...50b
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2021 #12 Skrevet 28. juli 2021 Tusen takk for at dere delte erfaringene deres. Jeg får ta det som det kommer, men denne gangen er jeg veldig åpen for å bruke epidural hvis jeg synes det blir for ille. HI Anonymkode: aa6f1...b97
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2021 #13 Skrevet 28. juli 2021 Har 2 barn. Med første tok ting sin tid men det var jevne rier med gode pauser..med nr 2 ble jeg satt igang med tabletter som jeg måtte svelge. Jeg skal ikke lyge..det var den værste føsdselen..riene var konstante..ingen pauser imellom! Jeg trodde jeg skulle dø! Jeg hadde rier hele tiden så det var vanskelig for meg å si ordene epidural. Til syvende å sist så klarte jeg å hyle ut epidural 😅 jeg ville ha en pause! Men epiduralen ble satt allt for seint...så jeg fikk 5 minutter pause før pressriene startet. Jeg er enda forbannet på jordmor som ikke kunne registrere helvetet jeg var i med stormriene og sport meg om jeg ville ha epidural..jeg kunne ha nikket 😡 Anonymkode: 213c8...9a9
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2021 #14 Skrevet 28. juli 2021 Ble satt igang i uke 38 pga svangerskapsdiabetes. Fødte på Ahus i mai. Var umoden så fikk satt inn ballong. Den falt ut etter fem timer. Deretter fikk jeg modningspiller annenhver time på dagtid. Halvannet døgn etter jeg startet på pillene tok de vannet og jeg fikk kraftige rier nesten umiddelbart etterpå. Ba om epidural og fikk den kort tid etter. Fikk pressrier to timer etter de tok vannet og barnet var ute innen en halvtime etterpå. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten den epiduralen. Vær forberedt på heftige rier etter vannavgang. Jeg hadde ikke forestilt meg at riene skulle komme så brått og kraftig som de gjorde hos meg. Anonymkode: 61852...a8e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2021 #15 Skrevet 28. juli 2021 Jeg ble satt igang med min nr 3. Vannet gikk om natten, vi ble lagt inn kvelden etterpå. Jeg ble satt igang med tablett (?) i skjeden på morgenen etter, og riene kom igang en time etterpå. Jeg har bare raske fødsler, også denne gangen, tror det tok ca 45 min fra 4-5 cm til han var ute. Stor baby, og navlestreng rundt halsen, men det gikk fint uten smertestillende. Jeg syntes ikke fødselen var veldig forskjellig fra mine to første. Masse lykke til, det ordner seg 😊 Anonymkode: 7116d...830
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #16 Skrevet 29. juli 2021 Jeg ble satt i gang med nr to på grunn av stigende blodtrykk i uke 37. Fikk ballong først, så tabletter. Lå siste natta med riedrypp da vannet var gått. Seks døgn etter igangsettingen ble det ett keisersnitt på grunn av mislykket igangsettelse. Jeg hadde fått alt jeg kunne få av alt uten at barnet var ute. Jeg hadde lest mange historier om relativt raske og intense fødsler i forbindelse med igangsettelse. Mitt råd er å smøre deg med tålmodighet. Det kan ta tid. Lykke til! Anonymkode: aec18...01c
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #17 Skrevet 29. juli 2021 Ble igangsatt men nr to da vannet gikk og ingenting annet skjedde. Fødselen var vondt og intens, men over på 1 time og 40 min. Og det var jo ganske digg da 😊 Mer opplagt etterpå. Fikk kun lystgass. Tønsberg sykehus. Med førstemann ble jeg ikke igangsatt, og det tok 35 timer. Ikke så vondt egentlig, bare seigpining. Men var helt utslitt etterpå. Anonymkode: 66760...d2d
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #18 Skrevet 29. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 26.7.2021 den 23.29): Jeg ble satt igang med nr 3 en uke før termin pga styrtfødsel med store barn på de to første. Når jeg kom inn om morningen tok jordmoren vannet for å se om fødselen startet av seg selv da. Det gjorde den ikke og noen timer senere satt de igang fødselen. Og det ble veldig intenst med konstante rier. Det tok bare 45 min før hun var ute. Så det ble veldig i intenst, men var likevel den beste fødselen synest jeg. Anonymkode: ed890...507 Jeg ble igangsatt etter vannavgang og null rieaktivitet. Tok 37 minutter fra aktiv fødsel tok til, til hun var ute. Jeg synes også det var den beste fødselen, selv om det var intenst. Heller 37 minutter med intense rier enn seigpining med like vonde rier, men med biiiittelitt pause imellom i 16-20 timer. Anonymkode: c28c0...a6b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #19 Skrevet 29. juli 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Jeg ble satt i gang med nr to på grunn av stigende blodtrykk i uke 37. Fikk ballong først, så tabletter. Lå siste natta med riedrypp da vannet var gått. Seks døgn etter igangsettingen ble det ett keisersnitt på grunn av mislykket igangsettelse. Jeg hadde fått alt jeg kunne få av alt uten at barnet var ute. Jeg hadde lest mange historier om relativt raske og intense fødsler i forbindelse med igangsettelse. Mitt råd er å smøre deg med tålmodighet. Det kan ta tid. Lykke til! Anonymkode: aec18...01c Det er en ting jeg ikke skjønner - hvorfor tar de ikke keisersnitt, men lar heller mor pines i seks dager? Ja, keisersnitt er forbundet med noe risiko og er en operasjon, men seriøst folkens... Anonymkode: c28c0...a6b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #20 Skrevet 29. juli 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Har 2 barn. Med første tok ting sin tid men det var jevne rier med gode pauser..med nr 2 ble jeg satt igang med tabletter som jeg måtte svelge. Jeg skal ikke lyge..det var den værste føsdselen..riene var konstante..ingen pauser imellom! Jeg trodde jeg skulle dø! Jeg hadde rier hele tiden så det var vanskelig for meg å si ordene epidural. Til syvende å sist så klarte jeg å hyle ut epidural 😅 jeg ville ha en pause! Men epiduralen ble satt allt for seint...så jeg fikk 5 minutter pause før pressriene startet. Jeg er enda forbannet på jordmor som ikke kunne registrere helvetet jeg var i med stormriene og sport meg om jeg ville ha epidural..jeg kunne ha nikket 😡 Anonymkode: 213c8...9a9 De spør som regel ikke, du må mase og mase. Det koster penger og beslaglegger personell når man setter epidural, derfor kommer de med det pisset om "urkvinner" og så videre. Under fødsel av sistemann hadde jeg en dansk jordmor, og der satt epiduralen løst. Hun skrudde den heller ikke av under pressriene, uten at det påvirket fødselsaktiviteten på noen som helst måte. De norske nektet meg epidural under forrige fødsler, selv om fødslene var harde og langdryge. Anonymkode: c28c0...a6b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #21 Skrevet 29. juli 2021 Ble satt i gang med nr 2 pga icp. Dette var på sus i 2017. Onsdagskveld i 20:30 tiden satte de en cytotec. Da fikk jeg beskjed om at det neppe ble fødsel det første døgnet. Jordmor klarte så vidt å nå livmortappen. Umoden og ingen tegn til avflatet osv. Ble lagt inn på hotellet, med ny time påfølgende morgen. Lå hele natten med «mensverk». Hørte et «knepp» i magen i 4 tiden. Da jeg var på do i 04:30 tiden kjente jeg at jeg var skikkelig i gang. Vannet sitret. En lang, intens ri. Rakk ned til fødeavdelingen. Babyen ble født torsdagsmorgen kl 05:30. Rimelig intenst, men ikke verre en første fødsel. Hadde nesten styrtfødsel da også, men hun ble sittende fast, så jeg hadde en trykketid på 1 time og 15 min den gang. Hadde valgt fødsel nr 2 igjen og igjen 😉 Lykke til! Anonymkode: c152c...083
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2021 #22 Skrevet 29. juli 2021 Ble satt i gang med første. Fødselen tok ca 20 timer hvorav 3 av dem var med pressrier. Svimte av mellom riene og underveis i stormriene. Hadde epidural, men den virket bare på én side av gangen. Ble snakket om hastesnitt, men fant på utrolig vis kreftene til å fullføre. Ikke en særlig god opplevelse, men var usikker førstegangs. Nummer to gikk som en drøm. Med nummer tre stoppet fødselen opp på 4 cm. Da tok de vannet og det gikk 12 min til baby lå på brystet. Anonymkode: 40e53...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå