Gå til innhold

Noen som har prøvd gestagenpiller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 37 år og bruker for tiden p-ring. Men den gjør ikke akkurat underverker for migrenen min, og jeg leser at man helst ikke skal bruke hormonpreparater når man har migrene eller er på min alder. Så da gjenstår langtidsvirkende preparater. Har prøvd p-sprøyte, p-stav og hormonspiral, men alle fikk håret mitt til å falle av. Hormonspiralen hadde jeg også store smerter i magen samt blødninger med, som er utrolig synd da jeg ikke hadde migrene det 1,5 året jeg brukte den. Jeg har også endometriose, så det er uaktuelt å slutte på prevensjon da det er det eneste som forhindrer meg i en sykemeldt hverdag. 

Så da er det eneste alternativet jeg kan se østrogenfrie p-piller, altså gestagenpiller. Men jeg lurer litt på hvordan det blir siden jeg har reagert med hårtap på de langtidsvirkende preparatene. Skiller de ut like mye gestagen som feks det jeg får i meg av gormonspiralen?

Hilsen fortvila, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: cca0b...5e5

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er 37 år og bruker for tiden p-ring. Men den gjør ikke akkurat underverker for migrenen min, og jeg leser at man helst ikke skal bruke hormonpreparater når man har migrene eller er på min alder. Så da gjenstår langtidsvirkende preparater. Har prøvd p-sprøyte, p-stav og hormonspiral, men alle fikk håret mitt til å falle av. Hormonspiralen hadde jeg også store smerter i magen samt blødninger med, som er utrolig synd da jeg ikke hadde migrene det 1,5 året jeg brukte den. Jeg har også endometriose, så det er uaktuelt å slutte på prevensjon da det er det eneste som forhindrer meg i en sykemeldt hverdag. 

Så da er det eneste alternativet jeg kan se østrogenfrie p-piller, altså gestagenpiller. Men jeg lurer litt på hvordan det blir siden jeg har reagert med hårtap på de langtidsvirkende preparatene. Skiller de ut like mye gestagen som feks det jeg får i meg av gormonspiralen?

Hilsen fortvila, vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hvorfor bruker du ikke pessar? Sammen med sæddrepende krem? Hvorfor utsette deg for hormondritet?

Anonymkode: 2bf76...e89

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor bruker du ikke pessar? Sammen med sæddrepende krem? Hvorfor utsette deg for hormondritet?

Fordi jeg har endometriose. Så fort jeg slutter på prevensjon som gjør at jeg ikke har menstruasjon får jeg store smerter som gjør meg arbeidsufør. Så det å ikke gå på hormonpreparater er uaktuelt for meg dessverre.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg har endometriose. Så fort jeg slutter på prevensjon som gjør at jeg ikke har menstruasjon får jeg store smerter som gjør meg arbeidsufør. Så det å ikke gå på hormonpreparater er uaktuelt for meg dessverre.

HI

Aha, da skjønner jeg, stakkars deg. Hormoner er så skummelt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det må være befriende enkelt å være så kort 🤦‍♀️

Anonymkode: cd607...ef8

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Er visst ikke meg det er synd i av oss to.

HI

Skrevet

Jeg har ikke prøvd hormonspiral selv, men går nå på Cerazette siden jeg ammer. Jeg er dessverre ikke så fornøyd. Problemet er at jeg må være veldig nøye med å huske hver pille til omtrent samme tid, ellers får jeg blødning med en gang. Med vanlig p-pille hadde jeg mye større slingringsmonn.

Du kan forresten bruke østrogenholdig p-pille hvis du ikke har migrene med aura. Alder ville jeg ikke tenkt på når hormonene jo faktisk er behandling for endometriosen din! Da vil jeg påstå at nytten trumfer risikoen.

Har du prøvd forskjellige hormonspiraler? Kanskje en annen type fungerer bedre? Ellers er det vel bare å prøve seg med gestagenpille. Alle reagerer forskjellig.

Anonymkode: 455d6...aee

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er visst ikke meg det er synd i av oss to.

HI

Virkelig? Jeg kommer med et forslag til løsning på et problem og uttrykker deretter sympati for din situasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Virkelig? Jeg kommer med et forslag til løsning på et problem og uttrykker deretter sympati for din situasjon. 

🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

🤦‍♀️

Hva mener du egentlig? At hormonpreparater er bra å tilføre kroppen? I så fall er du nok på jordet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kommentaren din fremsto som sarkastisk, jeg beklager om dette ikke var intensjonen. Jeg skulle gjerne latt være å bruke hormoner, men det er vanskelig.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke prøvd hormonspiral selv, men går nå på Cerazette siden jeg ammer. Jeg er dessverre ikke så fornøyd. Problemet er at jeg må være veldig nøye med å huske hver pille til omtrent samme tid, ellers får jeg blødning med en gang. Med vanlig p-pille hadde jeg mye større slingringsmonn.

Du kan forresten bruke østrogenholdig p-pille hvis du ikke har migrene med aura. Alder ville jeg ikke tenkt på når hormonene jo faktisk er behandling for endometriosen din! Da vil jeg påstå at nytten trumfer risikoen.

Har du prøvd forskjellige hormonspiraler? Kanskje en annen type fungerer bedre? Ellers er det vel bare å prøve seg med gestagenpille. Alle reagerer forskjellig.

Jeg skjønner, jeg trodde man mistet menstruasjon på Cerazette? Eller blør du kun når du ikke tar den til tiden?

Ja jeg har kun hatt auramigrene en gang, men det var etter jeg hadde anstrengt nakken fryktelig så tror det var i tilknytning til det. Slik jeg forstår det er ikke risikoen fryktelig mye høyere, så det er kanskje slik at nytten trumfer risikoen. Alternativet er jo en hysterektomi, og jeg er ikke så sikker på om jeg vil det.

Har prøvd to typer hormonspiraler, begge førte til smerter, blødninger og samboer kjente dem under samleie. Så det funket dårlig for meg. Kanskje jeg skal prøve gestagenpiller å se, er jo tross alt enklere å slutte med dem enn en p-sprøyte skulle det gå galt :)

Takk for svar!

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kommentaren din fremsto som sarkastisk, jeg beklager om dette ikke var intensjonen. Jeg skulle gjerne latt være å bruke hormoner, men det er vanskelig.

Jeg kan overhodet ikke skjønne at du leste den kommentaren sarkastisk, og svaret ditt er bare...wow

Anonymkode: 68412...318

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

HI

Nei, det var genuint ment fra min side.

Skrevet

Ferdig med å få barn? Da ville jeg søkt om å fjerner livmor.

Anonymkode: 57cb0...d1a

Skrevet

Nei, det var genuint ment fra min side.

Huff, det var ikke meningen å svare deg slik. Jeg leste helt feil din kommentar, og jeg beklager igjen. Takk for svar, jeg synes og det er kjipt å måtte bruke hormoner, skulle gjerne sluppet.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ferdig med å få barn? Da ville jeg søkt om å fjerner livmor.

Anonymkode: 57cb0...d1a

Jeg er ferdig med å få barn ja, så jeg har vurdert å fjerne livmoren. Men jeg er redd for å operere, syns det virker som en stor og smertefull operasjon. Det er sikkert et godt alternativ, så jeg får kvinne meg opp å ta en prat med legen.

HI

Skrevet

Jeg skjønner, jeg trodde man mistet menstruasjon på Cerazette? Eller blør du kun når du ikke tar den til tiden?

Man gjør det i teorien, men mange får mellomblødninger. Jeg får det fort hvis jeg ikke tar den til tiden. Har ikke regelmessig «mens» utenom. Men det er jo bare å prøve, ja, men bør gi det litt tid for at kroppen din stabiliserer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...