Gå til innhold

Er dette bygdedyret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet til en bygd. Ikke veldig langt unna der jeg kommer fra, men stedet er nytt. Jeg har flere venninner der jeg kommer fra og det er bare 40 min i bil så jeg er mye med venninner. Jeg hadde likevel syntes det hadde vært hyggelig å bli litt venn i det minste med noen i bygda. Damene her er vanvittig vanskelige å komme innpå, fåmælt og sender signaler på at de ikke ønsker bli kjent med noen. Jeg er veldig utadvendt og tøff så jeg la like gjerne ut en melding på FB siden til klassen til ungene. NULL respons. 😳 Så var det en annen sak her som jeg tok opp som gjaldt klassemiljlet. Da fikk jeg flere svar samt en veldig hyggelig Mail fra en mamma om saken. Hun var utrolig hyggelig og startet mailen med å si at hun var veldig klønete sosialt så om hun skrev noe dumt så beklaget hun. Uansett hun inviterte meg på kaffe og vi har blitt venner. Kan gå litt turer, ta en kaffe og skravle litt på butikken. Hun er litt ensom og virket i starten litt skvetten, redd for å si dumme ting osv. Og nå i sommer så fikk jeg helt ut av det blå invitasjon til litt vin og skravling med en gruppe andre mødre. Den kvelden viste seg å være en kveld full av baksnakking om folk OG masse dritt og historier om henne jeg har blitt kjent med. Type dumme ting man kan gjøre i ungdommen. Ingen alvorlige ting, men ting jeg tror de fleste av oss kunne funnet på. Jeg leste mellom linjene at de rett og slett forsøkte å verve meg. Fikk så avsmak for hele greia. Sa at jeg likte å danne inntrykk basert på egne erfaringer og her og nå og at jeg likte denne damen veldig godt. Et par sa da, jo da hun er snill hun asså. Mens andre bare skula på meg. Kvelden ble kort for min del og kommer aldri til å gidde å henge med de igjen. Men nå tenker jeg, er dette typisk bygdedyret? Å aldri slippe fri fra gamle synder? Vi er alle damer mellom 35 og 45 så ingen er usikre ungjenter liksom. Kjente jeg fikk en skikkelig godhet for min nye venninne, det er søren meg ikke lett når 20 år gamle historier skal henge ved deg. 

Anonymkode: e0ed4...298

Skrevet

Det er typisk mennesker. Du reagerer bare fordi du ikke kjenner dem godt nok. Slik sladder er helt esensielt for å bli kjent og for å vite hvem du kan stole på. Du vet sikkert like mye om dine gamle venner.

Anonymkode: 56e6c...036

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er typisk mennesker. Du reagerer bare fordi du ikke kjenner dem godt nok. Slik sladder er helt esensielt for å bli kjent og for å vite hvem du kan stole på. Du vet sikkert like mye om dine gamle venner.

Eeeeeh nei. Det er ikke slik man oppfører seg når man blir kjent med andre. Jeg har vært i situasjoner selv i andre settinger der nye mennesker kommer inn. Jeg vokter meg vel for å si noe som helst negativt om andre nettopp fordi folk må få gjøre seg opp egen mening om folk. Om dette faktisk er normalt hos flere så blir jeg utrolig overrasket for hverken jeg eller mine venninner driver med slik baksnakking. Jo vi sladrer oss i mellom, men å sitte å trekke frem alle dumme ting en person gjorde for 20 år siden har jeg aldri gjort. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Eeeeeh nei. Det er ikke slik man oppfører seg når man blir kjent med andre. Jeg har vært i situasjoner selv i andre settinger der nye mennesker kommer inn. Jeg vokter meg vel for å si noe som helst negativt om andre nettopp fordi folk må få gjøre seg opp egen mening om folk. Om dette faktisk er normalt hos flere så blir jeg utrolig overrasket for hverken jeg eller mine venninner driver med slik baksnakking. Jo vi sladrer oss i mellom, men å sitte å trekke frem alle dumme ting en person gjorde for 20 år siden har jeg aldri gjort. 

Det føles helt ulikt når man er ny i en gruppe. Deres sladder ville nok blitt oppfattet omtrent på samme måte av en utenfra. Som hi skrev var det ikke noe alvorlig de fortalte.

Uten å få vite om disse historiene fra fortiden og hvordan andre ser på din nye venninne kommer du ikke til å bli skikkelig kjent med henne. Vi liker gjerne mennesker både på grunn av og på tross av hva de har gjort før, hvilke meninger de har osv. Hvem vil bruke tid på noen som fremstilles som perfekt i alle sammenhenger?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det føles helt ulikt når man er ny i en gruppe. Deres sladder ville nok blitt oppfattet omtrent på samme måte av en utenfra. Som hi skrev var det ikke noe alvorlig de fortalte.

Uten å få vite om disse historiene fra fortiden og hvordan andre ser på din nye venninne kommer du ikke til å bli skikkelig kjent med henne. Vi liker gjerne mennesker både på grunn av og på tross av hva de har gjort før, hvilke meninger de har osv. Hvem vil bruke tid på noen som fremstilles som perfekt i alle sammenhenger?

Ok så dette er normalt? Har aldri opplevd slikt før. For meg er en mer normal samtale å bytte informasjon om seg selv og ikke øse ut med alle dumme ting de som ikke er der har gjort. Om dette er normalen så tenker jeg at jeg har det fint som jeg har det med de vennene jeg har. 😊

Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Blant sladrekjerringer er det kanskje det, men folk som er rimelig oppegående og har andre interesser enn å grave opp gammel dritt snakker ikke sånn om andre. Jeg har bodd både i bygd og by. Jeg har truffet på de som har som hovedinteresse å snakke om andre menneskers liv, og det er sjelden noe positivt de har å komme med, og jeg har skygget unna så godt jeg kan. Det høres ut som du gjorde et godt valg da du valgte din nye venninne. Det er mulig jeg er sær, men hva som skjer i livene til de jeg bryr meg om vet jeg jo allerede, og hva som skjer i livene til andre mennesker, det være seg kjendiser eller naboen til hun som hadde samvirkelaget før de i det gule huset tok over, interesserer meg midt på ryggen, så jeg foretrekker å snakke om andre ting og har følgelig også venner som snakker om andre ting.

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke normalt. Blant sladrekjerringer er det kanskje det, men folk som er rimelig oppegående og har andre interesser enn å grave opp gammel dritt snakker ikke sånn om andre. Jeg har bodd både i bygd og by. Jeg har truffet på de som har som hovedinteresse å snakke om andre menneskers liv, og det er sjelden noe positivt de har å komme med, og jeg har skygget unna så godt jeg kan. Det høres ut som du gjorde et godt valg da du valgte din nye venninne. Det er mulig jeg er sær, men hva som skjer i livene til de jeg bryr meg om vet jeg jo allerede, og hva som skjer i livene til andre mennesker, det være seg kjendiser eller naboen til hun som hadde samvirkelaget før de i det gule huset tok over, interesserer meg midt på ryggen, så jeg foretrekker å snakke om andre ting og har følgelig også venner som snakker om andre ting.

Takk og lov for ditt svar. Begynte virkelig å lure på om dette er normalt for alle. Jeg er også lite interessert i sladder. Selvsagt sladrer vi noen ganger med venninner men det er svært sjelden. Når jeg blir kjent med folk så liker jeg å finne ut hvem DE er. Hvor jobber du, har du familie i området, hvor vokste du opp, hvilken skole har du gått på. 

Skrevet

Jeg tror helt sikkert at det er normalt, altså at mange gjør det. Jeg kjenner folk som liksom alltid skal ha en eller annen pikant 'hemmelighet' å innvie meg i. Det er forsåvidt underholdende nok, men den typen sladder har liksom alltid noe litt ondskapsfullt i seg, som jeg ikke har sansen for.   

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 minutt siden):

Jeg tror helt sikkert at det er normalt, altså at mange gjør det. Jeg kjenner folk som liksom alltid skal ha en eller annen pikant 'hemmelighet' å innvie meg i. Det er forsåvidt underholdende nok, men den typen sladder har liksom alltid noe litt ondskapsfullt i seg, som jeg ikke har sansen for.   

Jeg følte liksom at de var spesielt ute etter å baksnakke hun nye jeg er blitt kjent med nettopp fordi vi faktisk er blitt venninner. Hvorfor i himmelens navn skulle de ellers prate masse om henne? Virket som de forsøkte å få meg til å mislike henne. Og da ramler jeg av lasset, det er ikke en hyggelig kveld i mine øyne. Og du har helt rett, det var en ondskapsfull undertone der jeg ikke likte. 

Skrevet

I den bygda jeg har vokst opp i, er det sånn. 
I den nye bygda jeg nå har flyttet til, er det helt annerledes. Men fortsatt mye prat om andre, bare på en litt finere måte. 

Anonymkode: 77c86...f53

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I den bygda jeg har vokst opp i, er det sånn. 
I den nye bygda jeg nå har flyttet til, er det helt annerledes. Men fortsatt mye prat om andre, bare på en litt finere måte. 

Anonymkode: 77c86...f53

Klar over at prat om andre er mer naturlig på bygda. Alle kjenner alle. Da pappa ble syk (hjerneslag og mistet hukommelse) og ikke var seg selv var det fint at praten gikk. Da visste folk hvorfor pappa ikke pratet med folk eller svarte rart. Folk var også mer oppmerksom om de så han gikk tur alene. Det var positiv sladder og hele bygda pakket pappa inn i omsorg. Men ikke all sladder er av det positive slaget dessverre. 😢

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Flyttet til en bygd. Ikke veldig langt unna der jeg kommer fra, men stedet er nytt. Jeg har flere venninner der jeg kommer fra og det er bare 40 min i bil så jeg er mye med venninner. Jeg hadde likevel syntes det hadde vært hyggelig å bli litt venn i det minste med noen i bygda. Damene her er vanvittig vanskelige å komme innpå, fåmælt og sender signaler på at de ikke ønsker bli kjent med noen. Jeg er veldig utadvendt og tøff så jeg la like gjerne ut en melding på FB siden til klassen til ungene. NULL respons. 😳 Så var det en annen sak her som jeg tok opp som gjaldt klassemiljlet. Da fikk jeg flere svar samt en veldig hyggelig Mail fra en mamma om saken. Hun var utrolig hyggelig og startet mailen med å si at hun var veldig klønete sosialt så om hun skrev noe dumt så beklaget hun. Uansett hun inviterte meg på kaffe og vi har blitt venner. Kan gå litt turer, ta en kaffe og skravle litt på butikken. Hun er litt ensom og virket i starten litt skvetten, redd for å si dumme ting osv. Og nå i sommer så fikk jeg helt ut av det blå invitasjon til litt vin og skravling med en gruppe andre mødre. Den kvelden viste seg å være en kveld full av baksnakking om folk OG masse dritt og historier om henne jeg har blitt kjent med. Type dumme ting man kan gjøre i ungdommen. Ingen alvorlige ting, men ting jeg tror de fleste av oss kunne funnet på. Jeg leste mellom linjene at de rett og slett forsøkte å verve meg. Fikk så avsmak for hele greia. Sa at jeg likte å danne inntrykk basert på egne erfaringer og her og nå og at jeg likte denne damen veldig godt. Et par sa da, jo da hun er snill hun asså. Mens andre bare skula på meg. Kvelden ble kort for min del og kommer aldri til å gidde å henge med de igjen. Men nå tenker jeg, er dette typisk bygdedyret? Å aldri slippe fri fra gamle synder? Vi er alle damer mellom 35 og 45 så ingen er usikre ungjenter liksom. Kjente jeg fikk en skikkelig godhet for min nye venninne, det er søren meg ikke lett når 20 år gamle historier skal henge ved deg. 

Ja, det er nok dessverre det

Anonymkode: c0502...f99

Skrevet

Og vær stolt av integriteten din

Anonymkode: c0502...f99

Skrevet

Jeg vil heller si at den gjengen du var med, er bygdedyret. Folk som slenger drit om andre, er bedre enn andre og er gjerne de som klager og går mot det bhg/skole/andre gjør. 

Anonymkode: a5a61...1d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil heller si at den gjengen du var med, er bygdedyret. Folk som slenger drit om andre, er bedre enn andre og er gjerne de som klager og går mot det bhg/skole/andre gjør. 

Men er det ikke det hi sier da?

Anonymkode: 5caf8...219

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men er det ikke det hi sier da?

Anonymkode: 5caf8...219

Ah. Jeg kan ha misforstått. Leste det som at den nye venninen er uttafor gjengen og dermed bygdedyret. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ah. Jeg kan ha misforstått. Leste det som at den nye venninen er uttafor gjengen og dermed bygdedyret. 

Bygdedyret er et uttrykk som brukes om sladder som ofte foregår i en del bygder, og spesielt om sladder som enten er ute etter å grave i andres privatliv, spre falske rykter, lage ti høns av en liten fjær, ofte ondskapsfull sladder. Jeg tenker at nettopp det at flere/mange ofte går sammen om slik sladder gjør at de samlet blir et (u-)dyr.

Så HIs venninne er det stikk motsatte :) Den gjengen Hi ble invistert til, som snakket stygt om venninnen, de er "bygdedyret".

Anonymkode: 0fb95...817

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bygdedyret er et uttrykk som brukes om sladder som ofte foregår i en del bygder, og spesielt om sladder som enten er ute etter å grave i andres privatliv, spre falske rykter, lage ti høns av en liten fjær, ofte ondskapsfull sladder. Jeg tenker at nettopp det at flere/mange ofte går sammen om slik sladder gjør at de samlet blir et (u-)dyr.

Så HIs venninne er det stikk motsatte :) Den gjengen Hi ble invistert til, som snakket stygt om venninnen, de er "bygdedyret".

Det er akkurat derfor jeg svarte som jeg gjorde. Jeg trodde HI spurte om venninna var bygdedyret. 

Skrevet

Hi, du er normal, og det er også din nye venninne. Jeg synes hun er tøff, for da hun kontaktet deg innrømmet hun at hun var sårbar, men at hun likevel ønsket kontakt. Og hun har vist seg å være en god venninne. Det står det respekt av.

Den andre gjengen hadde jeg holdt meg unna, bare vært akkurat så høflig som du må. Men siden du sikkert fortsetter å være venninne med hun de baksnakket, så vær forberedt på at de også kan komme til å snakke om deg, for slik opererer en del av bygdedyra. Jeg fikk imidlertid litt inntrykk av at ikke alle i den gjengen er helt komfortable med denne sladringen, for når du sa saklig fra til dem at du foretrakk å bli kjent med folk selv, da var det noen som mumlet at din nye venninne var grei nok. Disse er nok blant de som ikke har turt å skille seg ut fra verstingene, fordi de har vært redde for å selv bli utsatt for samme sladring. De kan vise seg å bli gode venner, om de tør løsrive seg fra verstingene, så de kan være verdt å gi en sjanse, om du kommer på tomannshånd med dem og blir bedre kjent med dem.

Da jeg flyttet til en bygd ble det satt ut spinnville rykter om meg også helt motstridende rykter, men det var ingen hindring, visstnok, for alt var visst sannhet iflg. samme folk ;) En eller to veldig rederlige personer, som jeg fortalte om disse ryktene, fikk satt en stopper for dem. Jeg aner ikke hvordan, men dette var personer som var vel respektert, så de hadde tydeligvis innflytelse for å få stoppet alt tullet. Etter det snudde holdningene seg helt, men "dyra" ble aldri mine venner, de var "enkle" personer som levde for å snakke om andre, og stort mer var det ikke med dem. Men det finnes alltid mange hyggelige folk også i slike bygder, så let etter dem, HI :)  Jeg opplevde også å få gode og nære venner som var både var en del yngre og en del eldre enn meg, og det var givende. :)

Hvis de som sladret ikke hadde hatt noe ondskapsfullt for seg, Hi, da de sladret om din venninne, så ville de snakker på en helt annen måte. Da ville de kanskje snakket om hvor hyggelig hun er, sagt flere fordelaktige ting om henne, og så kunne de kanskje etterhvert ha nevnt at det er stor endring fra ungdommen hvor hun... også ledd litt og sagt at vi alle har heldigvis endret oss siden da. Men disse var kun ute etter sladringen.

Så hold på din nye venninne, hun er en verdt å beholde :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...