Gå til innhold

Svært krevende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er virkelig ille. Jeg har ikke mulighet til å gi det barnet nok oppmerksomhet. Det resulterer i kaos hver bidige dag. Krangling og mekling.. what to do? Hva er årsaken? 

Anonymkode: 2f87c...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er barnet krevende da?

Anonymkode: 1df39...3fc

Skrevet

Jeg har også et barn som var ekstremt krevende da hun var yngre, litt bedre nå som hun er 12 år. Vi mistenkte adhd, og det stemte. Har tre andre barn også, men hun her har vært dobbelt så krevende som de tre andre tilsammen. Vi måtte lære andre måter å håndtere henne på, fikk hjelp via BUP, så nå går det utrolig mye bedre. 

Anonymkode: a799e...aa3

Skrevet

Det er jo umulig for noen her å si hva årsaken er, du beskriver minimalt. 

Anonymkode: d4c43...27c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor er barnet krevende da?

Anonymkode: 1df39...3fc

Hvorfor? Hvordan kan jeg vite det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har også et barn som var ekstremt krevende da hun var yngre, litt bedre nå som hun er 12 år. Vi mistenkte adhd, og det stemte. Har tre andre barn også, men hun her har vært dobbelt så krevende som de tre andre tilsammen. Vi måtte lære andre måter å håndtere henne på, fikk hjelp via BUP, så nå går det utrolig mye bedre. 

Samme her. Dette barnet er som 6 barn. Skulle ønske vi også kunne fått hjelp av BUP. Men vi blir ikke henvist 😔

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hvorfor? Hvordan kan jeg vite det?

Muligens hun mener hvordan barnet er krevende? Du gir jo svært lite opplysninger, så det er jammen ikke enkelt å vite hva man kan råde til. 

Anonymkode: f645b...3cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Muligens hun mener hvordan barnet er krevende? Du gir jo svært lite opplysninger, så det er jammen ikke enkelt å vite hva man kan råde til. 

Alder kan også være en liten fordel ift rådene. Stor forskjell på en krevende 1 åring og en krevende 17 åring 🤷‍♀️

Anonymkode: 08fce...4e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan prøve å forklare. Barnet er hyper til tider. Alt må gjøres på hans måter, han er svært viljesterk. Han blir veldig sur og sint hvis ikke han får viljen sin. Han angriper søsken hvis han ikke får sitte hvor han vil osv. Han er 4 år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan prøve å forklare. Barnet er hyper til tider. Alt må gjøres på hans måter, han er svært viljesterk. Han blir veldig sur og sint hvis ikke han får viljen sin. Han angriper søsken hvis han ikke får sitte hvor han vil osv. Han er 4 år. 

Hva årsaken er bør vel profesjonelle svare på, men noen barn er jo mer viljesterke enn andre. Jeg hadde valgt mine kamper, og vært urokkelig på de grensene jeg valgte å sette. For eksempel så bestemmer du hvor barna sitter ved måltidet. Retter han seg ikke etter det, må han forlate bordet og komme tilbake når han godtar det. Slår han søsken må han fjernes fra situasjonen, osv. Få, men helt klare regler og foreldre som er konsekvente kan hjelpe dere å få en bedre hverdag. Han gjør jo ikke dette for å være slem, men trenger hjelp til å regulere seg. Han er bare en liten gutt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva årsaken er bør vel profesjonelle svare på, men noen barn er jo mer viljesterke enn andre. Jeg hadde valgt mine kamper, og vært urokkelig på de grensene jeg valgte å sette. For eksempel så bestemmer du hvor barna sitter ved måltidet. Retter han seg ikke etter det, må han forlate bordet og komme tilbake når han godtar det. Slår han søsken må han fjernes fra situasjonen, osv. Få, men helt klare regler og foreldre som er konsekvente kan hjelpe dere å få en bedre hverdag. Han gjør jo ikke dette for å være slem, men trenger hjelp til å regulere seg. Han er bare en liten gutt. 

Jeg lover deg. Er dette jeg gjør. Da kan han skrike og være lei seg i 1 time. Det er virkelig ikke lett når jeg har flere barn å ta meg av. I tillegg smitter skriking over på de andre. Jeg har ikke nok hender, er det som er 😢 Han tisser også over alt, på trampolinen, prøver å tisse på søsken osv. Det er full fart 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er virkelig ille. Jeg har ikke mulighet til å gi det barnet nok oppmerksomhet. Det resulterer i kaos hver bidige dag. Krangling og mekling.. what to do? Hva er årsaken? 

Du, er årsaken. 

Anonymkode: 1a931...c4a

Skrevet

Du kan sende meg melding hvis du vil TS. Jeg har selv to svært krevende barn hvorav minste er litt eldre enn din, og lik ut fra din beskrivelse. Men vi har mange års erfaring med håndtering av vanskene samt at det er mitt fagfelt. Kanskje jeg kan bidra med noen tips eller råd? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samme her. Dette barnet er som 6 barn. Skulle ønske vi også kunne fått hjelp av BUP. Men vi blir ikke henvist 😔

Jeg ser du skriver at han bare er 4 år, og da er ofte BUP litt uvillig til å utrede fordi det er mer som faller innenfor normalen. Går han i barnehage? Hva sier de ansatte der? Er han like ekstrem der som hjemme, burde jo de også reagere. I så fall kan PPT være en start. Da kan de komme og observere ham i barnehagen og ev. skrive en uttalelse, og det kan bhg også gjøre, som fastlegen kan legge ved søknaden til BUP. Da er det også mye større sjanse for at de vil ta ham inn.

Du kan også kontakte BUP direkte og spørre om mulighet til å delta på kurs i "De utrolige årene" (tror jeg det heter), der lærer man mange teknikker for å håndtere barn som krever mer enn andre. For vårt barn f.eks. ble det bare verre og verre ved at jeg var streng, konsekvent, hadde tydelige grenser osv, sånn som fungerte på de andre barna. I stede måtte jeg bestemme meg for å satse på relasjonen vår, få den på plass igjen først. Så om hun begynte på et av raserianfallene sine fordi hun ikke fikk det som hun ville, lot jeg være å være bestemt og sta tilbake, og satte meg heller ned foran henne og sa "Ble du så sint og lei deg nå? Når jeg blir det trenger jeg ofte en klem, gjør du også?" Og så tok jeg henne på fanget og vugger henne, noe som roet henne fort ned. Etterpå snakket vi heller rolig om hva som skjedde, og så fikk hun selv komme med forslag til løsninger til andre måter å løse problemet på. 

I tillegg måtte jeg gi opp strenge rutiner og krav. Hun var trøtt og gretten om morgenen, javel, så kledde jeg/mannen på henne. Helt til hun ble 7-8 år. Hun kunne det selvsagt selv, men i stedet for at vi maste og hun ble rasende, ble det en rolig kosestund som gjorde henne blid. Hun begynte aldri å stelle seg når hun skulle for "jeg skal bare". I stedet for å mase, avbryte, kjefte osv, så javel, la henne bli ferdig da, det går uansett fortere enn at hun klikker og må roes ned. Osv.

Alt dette tar tid. Det er ikke gjort på 1-2-3 å snu måten man håndterer et barn på, og barnet responderer heller ikke alltid godt på dette heller, men på sikt har det gjort stor forskjell. Og det har den hyggelige bieffekten at hun er utrolig trygg på meg. Hun forteller meg om alt mulig hun lurer på, om mensen, pupper, gutter, angst osv, alt. Og jeg som var bekymret for at en så "slapp" oppdragelse skulle føre til en frekk og uoppdagen unge, opplever heller at jeg nå har fått en utrolig reflektert 12-åring med mye empati og som i følge venners foreldre er både høflig og grei. Også her hjemme oppfører hun seg nå stort sett bra. Selvfølgelig er det gnisninger, og alle som har barn med adhd kjenner nok igjen utfordringene som kan komme ved uvante situasjoner og andre plasser (å gå ut å spise f.eks., eller ferieturer er fortsatt svært utfordrende). Lykke til HI!

Skrevet

Vår eldste led veldig under det å være eldst. Hun fikk aldri nok av noe og startet noe hver dag. De to andre har aldri fått så mye oppfølging og egentid som henne. Fra hun ble ti snudde det, det skjedde samtidig som hun sluttet å interessere seg for leker osv. Nå er hun en super storesøster og en liten fornuftig frøken som vi har mye glede av. Det var en fullstendig dreining i adferd på tre måneder. Sjalusi var borte og hun sier selv at alle de rare tankene ble bare borte. 

Anonymkode: a8e36...9dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Du, er årsaken. 

Anonymkode: 1a931...c4a

Nei, nå må du gi deg! Man kan være en god forelder og fortsatt ikke ha mulighet til å gi nok oppmerksomhet. Noen barn krever én til én i perioder, og man kan faktisk ikke dele seg. Har selv to diagnosebarn og jeg kjenner igjen den bunnløse fortvilelsen. Man gjør så godt man kan. 

Hi, kontakt familiens hus eller PPT. Du kan henvise dere selv til PPT om bhg ikke er medgjørlige. BUP får du ikke time hos uten rapport fra PPT og bhg er min erfaring. 

Anonymkode: 4d039...91e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...