Gå til innhold

Dårlig svømmer, voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så utrygg i vann. Jeg kan svømme hvis jeg står på "grunna", men må være sikker på at jeg når I bunn når jeg stopper. Jeg kan flyte på rygg. 

Men jeg tørr ikke hoppe uti bassenget på dypet. Jeg føler at jeg bare synker. En gang gikk jeg for langt ut, og jeg mister helt kontrollen.

Dere som hopper ut fra brygga, hvordan holder dere dere oppe, og ikke bare synker til bunnen? Hvordan kan jeg lære meg denne teknikken? Jeg svømmer jo helt vanlig,men greier (tørr?) ikke holde meg over vann om jeg ikke når bunnen med beina. 

Frustrert, og for flau til å ta svømmetimer :( 

Anonymkode: 8164d...5cf

Skrevet

Jeg trør i vannet hvis jeg er i ro, altså ikke svømmer, på et sted der jeg ikke når bunnen. Altså, liksom går litt med føttene og har armene litt ut til sidene for å balansere. Litt vanskelig å forklare. Du kan kanskje øve litt på det i et basseng på dypet der du er helt inntil kanten og kan gripe tak igjen hvis du ikke får det til. Å komme opp igjen når jeg hopper uti, gjør jeg vet å svømme, gjerne med bena litt samlet og "vifte" med dem, fort, mens jeg tar svømmetak med armene. 

Ellers kan det være lurt for deg å øve deg på å dykke og svømme under vann der du kan stå. Bruk gjerne dykkermaske (sånn barn bruker eller voksne når man snorkler) da er både nesen dekket og du kan se uten å få vann I øynene. 

Anonymkode: dd6d5...2da

Skrevet

Jeg tenker at du skal blåse i å være flau og lære deg å svømme skikkelig. Finn et voksenkurs til høsten, da vel, eller smugtren i en svømmehall? 

Det er mye glede i å mestre svømming, og skal du virkelig føle deg utrygg i vann resten av livet? 

Skrevet

Det er nok fordi du er redd du sliter med å svømme på dypet. Du kan nok svømme bra på dypet også, egentlig. Jeg tror det du trenger å øve på er å puste rolig, for oppdrift osv i vannet har mye med pusten vår å gjøre. Er man redd spenner man også musklene og det vil også motarbeide oppdriften og flyten. Når du blir med komfortabel vil det nok plutselig løsne.

Det er mer oppdrift i saltvann, men der kan jeg flyte på ryggen nesten uten å bruke krefter/røre meg i det hele tatt. For å få det til må man våge å slappe av. Kan også trå vannet uten å bruke særlig med krefter. 

Jeg ville som the amazing spidermamma sier meldt meg på et voksenkurs. Der vil du lære å bli trygg i vannet og ettersom du allerede kan svømme tror jeg resten vil komme av seg selv. For deg er det nok en trygghetskode som må knekkes og så er du der :) 

Anonymkode: f6f68...aad

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg trør i vannet hvis jeg er i ro, altså ikke svømmer, på et sted der jeg ikke når bunnen. Altså, liksom går litt med føttene og har armene litt ut til sidene for å balansere. Litt vanskelig å forklare. Du kan kanskje øve litt på det i et basseng på dypet der du er helt inntil kanten og kan gripe tak igjen hvis du ikke får det til. Å komme opp igjen når jeg hopper uti, gjør jeg vet å svømme, gjerne med bena litt samlet og "vifte" med dem, fort, mens jeg tar svømmetak med armene. 

Ellers kan det være lurt for deg å øve deg på å dykke og svømme under vann der du kan stå. Bruk gjerne dykkermaske (sånn barn bruker eller voksne når man snorkler) da er både nesen dekket og du kan se uten å få vann I øynene. 

Anonymkode: dd6d5...2da

Takk for tips og forklaring, da vet jeg hva jeg kan øve på. Ja, øver eventuelt ved kanten så jeg kan gripe tak om jeg blir hysterisk 🙈

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at du skal blåse i å være flau og lære deg å svømme skikkelig. Finn et voksenkurs til høsten, da vel, eller smugtren i en svømmehall? 

Det er mye glede i å mestre svømming, og skal du virkelig føle deg utrygg i vann resten av livet? 

Ja jeg burde det. Men har blitt med tanken de siste 5 årene nå, så tror jeg må øve litt på egenhånd. Bor på et lite sted, så vil ikke at folk jeg kjenner skal se meg på Svømmekurs i en alder av 43 år 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er nok fordi du er redd du sliter med å svømme på dypet. Du kan nok svømme bra på dypet også, egentlig. Jeg tror det du trenger å øve på er å puste rolig, for oppdrift osv i vannet har mye med pusten vår å gjøre. Er man redd spenner man også musklene og det vil også motarbeide oppdriften og flyten. Når du blir med komfortabel vil det nok plutselig løsne.

Det er mer oppdrift i saltvann, men der kan jeg flyte på ryggen nesten uten å bruke krefter/røre meg i det hele tatt. For å få det til må man våge å slappe av. Kan også trå vannet uten å bruke særlig med krefter. 

Jeg ville som the amazing spidermamma sier meldt meg på et voksenkurs. Der vil du lære å bli trygg i vannet og ettersom du allerede kan svømme tror jeg resten vil komme av seg selv. For deg er det nok en trygghetskode som må knekkes og så er du der :) 

Anonymkode: f6f68...aad

Ja tror nok det. Jeg flyter på rygg ved bare å ligge helt i ro. Er totalt avslappet, men hadde aldri turt det på dypet fordi jeg er redd jeg bare synker når jeg "reiser meg opp" (ferdig å flyte, om du forstod).

Er nok tryggheten som mangler. Jeg tror dønn seriøst at om jeg hopper uti bassenget på dypet så drukner jeg. Har null tro på at jeg greier å komme meg til overflaten igjen, og å holde hodet over vannet på samme sted slik andre greier når de bare dupper ute i vannet på samme sted uten at det virker som om de bruker noe som helst energi på å holde seg oppe. til og med barn hopper fra kanten og svømmer "på stedet", men ikke jeg...

Skrevet

Svøm masse. Det gjør ikke noe om det er så grunt at du kan stå, men svøm og svøm. Prøv å dykke og svømme under vannet også. Bare hold på på grunna til du føler deg trygg.

Hvis du er ute og bader er det bare fornuftig å holde seg ganske nære land. Du får like god trening og avkjøling av å svømme 200m langs land som 100 m ut og 100 m inn igjen.

Anonymkode: 73a2f...2af

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg - livredd for å legge meg på rygg selv om jeg vet at jeg kommer til å flyte, helt sperre mot å svømme i basseng der jeg ikke kan nå bunnen med føttene, selv om jeg klarer å svømme ellers, panikk for å få ansiktet under vann og sånt. Har bestemt meg for å melde meg på voksenkurs til høsten. Ja, det er flaut for meg, men alle andre er jo like dårlige siden de har meldt seg på svømmekurs for voksne nybegynnere. Så da kan vi ha det flaut sammen  :D Anbefaler deg å gjøre det samme. 

Anonymkode: 4deb6...01c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svøm masse. Det gjør ikke noe om det er så grunt at du kan stå, men svøm og svøm. Prøv å dykke og svømme under vannet også. Bare hold på på grunna til du føler deg trygg.

Hvis du er ute og bader er det bare fornuftig å holde seg ganske nære land. Du får like god trening og avkjøling av å svømme 200m langs land som 100 m ut og 100 m inn igjen.

Anonymkode: 73a2f...2af

Det skal jeg gjøre 😊😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som deg - livredd for å legge meg på rygg selv om jeg vet at jeg kommer til å flyte, helt sperre mot å svømme i basseng der jeg ikke kan nå bunnen med føttene, selv om jeg klarer å svømme ellers, panikk for å få ansiktet under vann og sånt. Har bestemt meg for å melde meg på voksenkurs til høsten. Ja, det er flaut for meg, men alle andre er jo like dårlige siden de har meldt seg på svømmekurs for voksne nybegynnere. Så da kan vi ha det flaut sammen  :D Anbefaler deg å gjøre det samme. 

Anonymkode: 4deb6...01c

❤ skal prøve å ta grep, og ikke la det bli med tanken.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja tror nok det. Jeg flyter på rygg ved bare å ligge helt i ro. Er totalt avslappet, men hadde aldri turt det på dypet fordi jeg er redd jeg bare synker når jeg "reiser meg opp" (ferdig å flyte, om du forstod).

Er nok tryggheten som mangler. Jeg tror dønn seriøst at om jeg hopper uti bassenget på dypet så drukner jeg. Har null tro på at jeg greier å komme meg til overflaten igjen, og å holde hodet over vannet på samme sted slik andre greier når de bare dupper ute i vannet på samme sted uten at det virker som om de bruker noe som helst energi på å holde seg oppe. til og med barn hopper fra kanten og svømmer "på stedet", men ikke jeg...

Dette kan du fint øve på der det er grunt nok til at du vet du står.

Legg deg til å flyte på ryggen, siden du kan det. Så bikker du deg opp, eller rettere sagt slipper beina ned mens overkroppen bikker opp. Men istedenfor å da sette beina ned i bunn, så kan du der forsøke å holde deg flytende rett opp og ned, men med bøyde bein (litt froskestilling) og bare holde deg flytende med hendene. Du får det til hvis du bare slapper av.

Når du flyter på ryggen kan du jo også rulle over på magen og bare starte og svømme med ett svømmetak og så slutte å sparke fra, og senke beina litt.

Men veldig, veldig enig i at du skal gi blaffen i "flauheten" og tenke at det å ta et slikt kurs for å bli trygg i vatnet, det kan være den beste investeringen du noengang gjør. Har du barn er det viktig å formidle trygghet i vann også.

Les denne og få motivasjon: :)

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/trikset-fra-barndommen-reddet-han-fra-a-drukne-1.15116812

I år har det jo også vært fokus på å være trygg i vannet og lære å flyte på ryggen. Så jeg er overbevist om at du blir møtt med en positiv holdning om du melder deg på kurs, Hi! Og en annen ting - er du ekstra tøff er jeg overbevist om at andre i nærmiljøet også vil innrømme lignende problemer eller at de ikke en gang kan svømme.

Jeg har troen på både deg og 0c1 :)

Anonymkode: faa6f...2a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dette kan du fint øve på der det er grunt nok til at du vet du står.

Legg deg til å flyte på ryggen, siden du kan det. Så bikker du deg opp, eller rettere sagt slipper beina ned mens overkroppen bikker opp. Men istedenfor å da sette beina ned i bunn, så kan du der forsøke å holde deg flytende rett opp og ned, men med bøyde bein (litt froskestilling) og bare holde deg flytende med hendene. Du får det til hvis du bare slapper av.

Når du flyter på ryggen kan du jo også rulle over på magen og bare starte og svømme med ett svømmetak og så slutte å sparke fra, og senke beina litt.

Men veldig, veldig enig i at du skal gi blaffen i "flauheten" og tenke at det å ta et slikt kurs for å bli trygg i vatnet, det kan være den beste investeringen du noengang gjør. Har du barn er det viktig å formidle trygghet i vann også.

Les denne og få motivasjon: :)

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/trikset-fra-barndommen-reddet-han-fra-a-drukne-1.15116812

I år har det jo også vært fokus på å være trygg i vannet og lære å flyte på ryggen. Så jeg er overbevist om at du blir møtt med en positiv holdning om du melder deg på kurs, Hi! Og en annen ting - er du ekstra tøff er jeg overbevist om at andre i nærmiljøet også vil innrømme lignende problemer eller at de ikke en gang kan svømme.

Jeg har troen på både deg og 0c1 :)

Anonymkode: faa6f...2a2

Takk❤

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ja jeg burde det. Men har blitt med tanken de siste 5 årene nå, så tror jeg må øve litt på egenhånd. Bor på et lite sted, så vil ikke at folk jeg kjenner skal se meg på Svømmekurs i en alder av 43 år 🙄

Jeg bor også på et lite sted, og jeg skal love deg en ting: Hadde jeg fått høre om en nabo eller venn eller mamma til noen av barnas venner som gikk på svømmekurs så hadde jeg tenkt at du var kjempetøff! Både fordi du våget å innrømme det til deg selv, og til alle andre, og fordi du faktisk gjorde noe med det. 

Skrevet

Jeg hadde nok tatt med svømmehallen eller svømmeklubben her i byen og forhørt meg om muligheten for en privat svømmetime. Om det er noen der som kan tilby eller om det hadde vært noen eldre svømmere som ville tjent noe ekstra. Si det rett ut at det er pga at du føler deg utrygg i vannet og du vil prøve å gjøre noe med det. For det  ikke svømmingen du trenger hjelp til, det er det å føle deg tryggere på deg selv i vannet. 

Jeg har en mor som er utrygg i vannet om hun ikke kan stå. Hun har forklart oss hvorfor hun er utrygg, så vi har alltid måtte vise hensyn. For oss har det ikke vært ett problem siden pappa og våre hyttenaboer har tatt oss med og lært oss å bli trygge i vann. Min mor ble dratt etter beina når hun svømte på dypet da hun var ungdom, så hun syns det er helt grusomt åvære på dypet nå. Det har gjort noe med oss som barn at hun har vært åpen om det, for dette vet alle hyttenaboer, små som store. Hun kan godt være langt utti vannet såfremt hun kan segte beina ned, deg har vi mange muligheter for på hytta så det fungerer veldig greit. 
Jeg har vært med henne på svømmeturer for å prøve om det har blitt bedre mange ganger i årenes løp. Som hun sier selv så hadde hun fint klart det om hun falt ut av en båt med vest, men uten vest så er hun redd hun hadde fått panikk. Panikken kommer med engang hun ikke kan sette beina ned. 

Jeg vil friske opp livreddning i vann. Jeg kjenner det er for mange år siden jeg har prøvd meg på dette, så jeg må nok leite litt for å finne det. Jeg trenger ikke ett langt kurs, men litt oppfriskning så jeg er trygg på det igjen. Tror kanskje det enkleste for meg blir å spørre en kompis siden han er ambulansearbeider.  
For deg å føle seg trygg er like viktig som å kunne svømme. Er du sikker på at du gjør det riktig så kommer også tryggheten med det. 

Anonymkode: 76ee6...4ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg er så utrygg i vann. Jeg kan svømme hvis jeg står på "grunna", men må være sikker på at jeg når I bunn når jeg stopper. Jeg kan flyte på rygg. 

Men jeg tørr ikke hoppe uti bassenget på dypet. Jeg føler at jeg bare synker. En gang gikk jeg for langt ut, og jeg mister helt kontrollen.

Dere som hopper ut fra brygga, hvordan holder dere dere oppe, og ikke bare synker til bunnen? Hvordan kan jeg lære meg denne teknikken? Jeg svømmer jo helt vanlig,men greier (tørr?) ikke holde meg over vann om jeg ikke når bunnen med beina. 

Frustrert, og for flau til å ta svømmetimer :(

Jeg er akkurat som deg! Jeg får panikk om jeg ikke når bunnen og er helt sikker på at jeg synker..Jsn svømme litt på ryggen men ikke så langt for jeg slapper ikke av ordentlig...Jeg er 43 år og har vært sånn siden jeg ble liggende under vann i 1 klasse da vi øvde på crawl, kom meg opp igjen men ble skremt..Lurer også på å melde meg på svømmekurs for voksne men har ikke turt..

Anonymkode: 7cb5d...0ff

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er flaut å melde seg på svømmekurs.
Hvis jeg fikk vite at en av naboene/en venn/kollega gikk på svømmekurs i voksen alder, så ville jeg jo ikke tenkt mer på det enn at jeg synes det var fint at de lærte seg å svømme hvis de ikke kunne det. Jeg hadde ikke brukt mye krefter på å tenke på det i hverken den ene eller den andre retningen, eller hatt noen trang til å snakke om det med andre.

Denne sommeren har mange mennesker druknet, og den beste forsikringen mot å drukne, er å kunne svømme skikkelig.

I tillegg er det sunt for barn å se at voksne som ikke mestrer tar seg på tak og gjør noe med det.

Skrevet

Jeg støtter de som anbefaler svømmekurs eller privattimer for å bli trygg i vannet. Det er noe med å stole på at kroppen din flyter, for det gjør den. Jeg har aldri svømt eller sprella meg opp igjen når jeg hopper, jeg har lungene fulle av luft og flyter jo opp igjen av meg selv på noen sekunder. Jeg tror det handler mye om å klare å slappe av. Slapper du av flyter du bedre, flyter du bedre føler du deg tryggere og er du tryggere klarer du å slappe bedre av i vannet. Jeg ville bare tenkt gode ting om voksne som valgte å gjøre noe med det om de ikke er trygge i vannet.

Skrevet

Du må bare øve, jo mer man øver jo tryggere blir man i vann. Øv der det er grunt, for når du har rullet fra mageleie til ryggleie mange nok ganger på grunna uten å drukne så vil du etterhvert tenke at du kan gjøre det på dypet uten å drukne også. Mengdetrening er altså stikkordet her, utfordre deg selv litt og litt, f.eks i basseng langs kanten, da vet du at du kan ta tak i den om du trenger det, men kjenner at du flyter selv om det har blitt dypt.

Ellers er da ikke svømmekurs noe å være flau for. Om noen jeg kjenner hadde sagt de skulle på svømmekurs hadde jeg ikke tenkt mer over det enn om noen sa de skulle ha timer pt på helsestudioet altså, jeg hadde tenkt at det var en investering i bevegelse og hadde overhodet ikke tenkt at hun kan nok ikke svømme....

Anonymkode: 0728d...29c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...