Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Jobber man i det stille for å sikre ekstra sunn og mager mat, eller sier man set som det er? At de bør passe kostholdet pga begynnende overvekt? Anonymkode: d2a85...b55
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Har en på 14 , som har lagt på seg! Har begynt å følge matvaner og han får ikke kontanter, kun penger/lønn på kort, for da vet han at vi kan følge med hvor pengene brukes.. dagligvarer=sjokolade f eks. Han skal spise frokost og må bort fra data i løpet av dagen. Ikke like lett nå i ferien, men har dratt han med på noen toppturer. Jeg tror han ser det selv, men er ikke så lett å slutte med sjokolade og pc spill! Anonymkode: 58bed...386
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Vi har sidene ungene var små hatt fokus på sunn mat før kos og litt yte før nyte. Fokuset er å ta vare på kroppen der helse er greia. Vi snakker aldri om vekt. Dette har vi vært beviste på for å slippe å havne der at ungen legger på seg og plutselig må man ta en vanskelig samtale eller endre kostholdsvaner. Vår eldste har tendenser til å legge på seg ser vi men nå er hun 14 år og alle gode vaner vi har terpet på i alle år sitter godt. Hun velger ofte frukt som kos og godteri spiser hun i hovedsak på lørdager. Jeg synes ikke man skal snakke om vekt med barn. Men jeg hadde siklet etter sjanser der de klager over dårlig form, sliten, uopplagt osv. Jeg hadde nok kjøpt inn lett produkter og håpet det hadde gått upåaktet hen. Selv spiser jeg mye magert og lett fordi jeg selv legger lett på meg så her er de vant med at dette er et valg i kjøleskapet. Jeg ser at eldste ofte velger magert, om det er et bevisst valg vet jeg ikke. Har aldri spurt. Jeg vet at tynn/tykk er et tema på skolen og hos venner så hun er nok rimelig klar over hvordan egen kropp er. Hun er normalvektig men har lite å gå på før hun blir overvektig. Hun balanserer seg selv fint og jeg er som sagt glad for at vi begynte tidlig med fokus på frisk kropp som orker å yte. Anonymkode: 3fbec...2fd
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Vi har sidene ungene var små hatt fokus på sunn mat før kos og litt yte før nyte. Fokuset er å ta vare på kroppen der helse er greia. Vi snakker aldri om vekt. Dette har vi vært beviste på for å slippe å havne der at ungen legger på seg og plutselig må man ta en vanskelig samtale eller endre kostholdsvaner. Vår eldste har tendenser til å legge på seg ser vi men nå er hun 14 år og alle gode vaner vi har terpet på i alle år sitter godt. Hun velger ofte frukt som kos og godteri spiser hun i hovedsak på lørdager. Jeg synes ikke man skal snakke om vekt med barn. Men jeg hadde siklet etter sjanser der de klager over dårlig form, sliten, uopplagt osv. Jeg hadde nok kjøpt inn lett produkter og håpet det hadde gått upåaktet hen. Selv spiser jeg mye magert og lett fordi jeg selv legger lett på meg så her er de vant med at dette er et valg i kjøleskapet. Jeg ser at eldste ofte velger magert, om det er et bevisst valg vet jeg ikke. Har aldri spurt. Jeg vet at tynn/tykk er et tema på skolen og hos venner så hun er nok rimelig klar over hvordan egen kropp er. Hun er normalvektig men har lite å gå på før hun blir overvektig. Hun balanserer seg selv fint og jeg er som sagt glad for at vi begynte tidlig med fokus på frisk kropp som orker å yte. Anonymkode: 3fbec...2fd Vi har gjort akkurat det samme som dere. Men det motiverer ikke. Det har aldri vært noe problem før, men nå etter menstruasjon har hun lagt på seg mye. Jeg har alltid vært bevisst på å ikke fokusere på vekt i retning utseende, men lurer nesten på om det er det eneste kortet jeg har igjen.. HI Anonymkode: d2a85...b55
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Vi har sidene ungene var små hatt fokus på sunn mat før kos og litt yte før nyte. Fokuset er å ta vare på kroppen der helse er greia. Vi snakker aldri om vekt. Dette har vi vært beviste på for å slippe å havne der at ungen legger på seg og plutselig må man ta en vanskelig samtale eller endre kostholdsvaner. Vår eldste har tendenser til å legge på seg ser vi men nå er hun 14 år og alle gode vaner vi har terpet på i alle år sitter godt. Hun velger ofte frukt som kos og godteri spiser hun i hovedsak på lørdager. Jeg synes ikke man skal snakke om vekt med barn. Men jeg hadde siklet etter sjanser der de klager over dårlig form, sliten, uopplagt osv. Jeg hadde nok kjøpt inn lett produkter og håpet det hadde gått upåaktet hen. Selv spiser jeg mye magert og lett fordi jeg selv legger lett på meg så her er de vant med at dette er et valg i kjøleskapet. Jeg ser at eldste ofte velger magert, om det er et bevisst valg vet jeg ikke. Har aldri spurt. Jeg vet at tynn/tykk er et tema på skolen og hos venner så hun er nok rimelig klar over hvordan egen kropp er. Hun er normalvektig men har lite å gå på før hun blir overvektig. Hun balanserer seg selv fint og jeg er som sagt glad for at vi begynte tidlig med fokus på frisk kropp som orker å yte. Anonymkode: 3fbec...2fd Vi har og fokusert på dette, men etter at de begynte på ungdomsskolen og fikk nye venner, som igjen hadde andre vaner, begynte de og å kjøpe skoleboller, sjokolade, brus osv. dette er ikke noe lett og styre. Litt lettere at guttene falt over på dette, enn jentene… Var til og med så gale, at skolen sendte Mail t foreldrene , at de måtte tenke hva barna spiste, dvs de hadde skoleboller til lunsj på skolen.. Anonymkode: 58bed...386
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi har og fokusert på dette, men etter at de begynte på ungdomsskolen og fikk nye venner, som igjen hadde andre vaner, begynte de og å kjøpe skoleboller, sjokolade, brus osv. dette er ikke noe lett og styre. Litt lettere at guttene falt over på dette, enn jentene… Var til og med så gale, at skolen sendte Mail t foreldrene , at de måtte tenke hva barna spiste, dvs de hadde skoleboller til lunsj på skolen.. Anonymkode: 58bed...386 Takk og lov er det ikke slik her. Et stykke unna å få kjøpt slik. Butikken er der men den har begrensninger på antall elever om gangen så da er det svært få som rekker handle i langfri. 10 min å gå dit også. Det er vanskelig når alle handler. Jeg hadde hatt null problemer å ikke gi penger om det gikk til slikt da. Her spiser de fleste matpakker. Hun er også en del av en idrettsgjeng, tror det er superbra. Hun påvirkes positivt av disse. Både trening og kosthold. Skjønner utfordringen, det er skikkelig vanskelig. Anonymkode: 3fbec...2fd
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi har og fokusert på dette, men etter at de begynte på ungdomsskolen og fikk nye venner, som igjen hadde andre vaner, begynte de og å kjøpe skoleboller, sjokolade, brus osv. dette er ikke noe lett og styre. Litt lettere at guttene falt over på dette, enn jentene… Var til og med så gale, at skolen sendte Mail t foreldrene , at de måtte tenke hva barna spiste, dvs de hadde skoleboller til lunsj på skolen.. Anonymkode: 58bed...386 Det er jo ikke lett for foreldrene når de både har kantine på skolen og butikk 2 min fra skolen hvor elevene står fritt til å gå i pausen 😳 men lurt det du nevnte å kun bruke kort.. I min datters vennegjeng er det kroppspositivisme som gjelder - og det er jeg jo utrolig glad for. Men samtidig så skulle jeg nesten ønske at hun hadde en indre motivasjon fir å spise sunt - uten at det bikket over. Jeg hadde selv en periode på ungdomsskolen hvor jeg spiste helt absurde mengder boller og loff og chips osv. fordi jeg kunne det. Etter å ha gått fra strengt regime hjemme, sto jeg plutselig fritt til å lange innpå med godteri midt i uka uten at foreldrene mine merket det. Luksus! Men jeg la på meg, og det endte med et veldig usunt forhold til mat på videregående og universitet. Så det er det jeg er redd fir å bidra til. Det bikker så lett over, særlig for henter på den alderen . Hun har nok fått høre det fra folk på skolen men hvis mamma sier det også, liksom.. HI Anonymkode: d2a85...b55
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #8 Skrevet 25. juli 2021 Det der er drit vanskelig. Har selv en snart 15 åring som har lagt på seg de siste årene. Hun går på medisiner for epilepsi, og jeg vet at det kan være med på å øke vekten. Hun har særskilte behov i tillegg, så trengs å aktiviseres litt også. Det er ikke alltid like kult å henge med mammaen sin, noe jeg skjønner. Vi har lånt hunden til broren min, for da et det lettere å få henne med på tur😅🤪 Anonymkode: 15b22...62c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #9 Skrevet 25. juli 2021 Det som er ulempen når alt er supert strengt hjemme. Jeg var selv sånn som ungen og ungdom, hjemme var det hardt regime på alt søtt. Som gjorde at jeg var som en narkoman når jeg endelig fikk sjansen. Er enda ekstremt glad i alt usunt . Min barn har alltid sett at vi har det og at de i en vis grad kan ta seg. Men de har ingen interesse. Var stas de første ukene på ungdomsskolen og kjøpe usunt . Men så var han over på matpakken. Anonymkode: da286...a51
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #10 Skrevet 25. juli 2021 Tenker det må være lov å si at man er bekymret for helsen pga usunt kosthold og lite aktivitet. Anonymkode: f4d79...ecb
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #11 Skrevet 25. juli 2021 Ville heller jobbet i det stille og invitert til mer aktivitet i hverdagen. Det er helt normalt å legge på seg når man er i puberteten, og så lenge hun har relativt sunne vaner går det seg til. Jeg ville vært svært forsiktig med å ta det opp, hvis jeg var deg. Anonymkode: 68bc5...3c4
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #12 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det som er ulempen når alt er supert strengt hjemme. Jeg var selv sånn som ungen og ungdom, hjemme var det hardt regime på alt søtt. Som gjorde at jeg var som en narkoman når jeg endelig fikk sjansen. Er enda ekstremt glad i alt usunt . Min barn har alltid sett at vi har det og at de i en vis grad kan ta seg. Men de har ingen interesse. Var stas de første ukene på ungdomsskolen og kjøpe usunt . Men så var han over på matpakken. Anonymkode: da286...a51 Akkurat sånn har jeg også opplevd det. Fikk veldig lite snop/snacks hjemme, men da jeg flyttet ut ble det mye!!! Som selvfølgelig har resultert i at jeg ikke er slank akkurat.... Mine barn spiser veldig lite sånt, vi har ikke vært strenge på det. De spiser heller frukt. Anonymkode: 242c4...80d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #13 Skrevet 25. juli 2021 Hvis ungdommen legger på seg mer enn det som er sunt og normalt når de vokser i rykk og napp og begynner å utvikle overvekt og en usunn livsstil så tenker jeg at man må kunne snakke om det med ungdommen. Hvis det er snakk om en 5 åring så kan man jobbe i det stille med sunn mat på bordet og legge opp til aktiviteter på fritiden fordi en 5 åring har man full kontroll over. En ungdom må være med på det selv og ta ansvar for egen helse og kosthold. Men husk på at det er helt normalt at mange legger på seg litt før vekstspurt og at hormonelle forandringer kan gjøre at de legger på seg litt i perioder. Så lenge de er oppvokst med gode vaner rundt kosthold og aktivitet så vil de fleste finne ut av dette selvom mange er litt ekstra glad i 🍔🍕🥤🍫i tenårene. Anonymkode: 89367...74f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Skrevet 25. juli 2021 Mine barns mor, altså jeg, er tjukk. Da er det enkelt å spørre dem: vil dere bli som meg? Anonymkode: 18d2e...eed
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 Uff.. her må en trå varsomt... Det er et sårt tema og i en vanskelig tid. Tror jeg hadde prøvd å flette det inn, men det må skje i «øyeblikket». Enten ved at en f.eks er på shopping, og kan si «jeg ser at vi må opp flere størrelser enn tidligere. Når jeg går på shopping og må det blir jeg ofte lei meg. Hvordan er dette for deg?...» Eller om en går på tur og kondisjon er merkbart ned.. o.l. «Jeg synes det er tungt å trene igjen når jeg plutselig er blitt i dårligere form. Tror mange har hatt det sånn denne rare korona perioden.. osv». kanskje det hjelper å generalisere, eller starte med seg selv som utgangspunkt? Anonymkode: 54424...236
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #16 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Uff.. her må en trå varsomt... Det er et sårt tema og i en vanskelig tid. Tror jeg hadde prøvd å flette det inn, men det må skje i «øyeblikket». Enten ved at en f.eks er på shopping, og kan si «jeg ser at vi må opp flere størrelser enn tidligere. Når jeg går på shopping og må det blir jeg ofte lei meg. Hvordan er dette for deg?...» Eller om en går på tur og kondisjon er merkbart ned.. o.l. «Jeg synes det er tungt å trene igjen når jeg plutselig er blitt i dårligere form. Tror mange har hatt det sånn denne rare korona perioden.. osv». kanskje det hjelper å generalisere, eller starte med seg selv som utgangspunkt? Anonymkode: 54424...236 Ikke enig om det med shopping og størrelse, ungen er da ikke dum. Selvsagt skjønner hun hva det dreier seg om. Anonymkode: 3fbec...2fd
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #17 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Jobber man i det stille for å sikre ekstra sunn og mager mat, eller sier man set som det er? At de bør passe kostholdet pga begynnende overvekt? Anonymkode: d2a85...b55 Jobber i det stille og innfører regler om godteri og is kun på lørdager osv Anonymkode: 9722b...e72
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #18 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Uff.. her må en trå varsomt... Det er et sårt tema og i en vanskelig tid. Tror jeg hadde prøvd å flette det inn, men det må skje i «øyeblikket». Enten ved at en f.eks er på shopping, og kan si «jeg ser at vi må opp flere størrelser enn tidligere. Når jeg går på shopping og må det blir jeg ofte lei meg. Hvordan er dette for deg?...» Eller om en går på tur og kondisjon er merkbart ned.. o.l. «Jeg synes det er tungt å trene igjen når jeg plutselig er blitt i dårligere form. Tror mange har hatt det sånn denne rare korona perioden.. osv». kanskje det hjelper å generalisere, eller starte med seg selv som utgangspunkt? Anonymkode: 54424...236 Nei nei nei Anonymkode: 9722b...e72
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #19 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke enig om det med shopping og størrelse, ungen er da ikke dum. Selvsagt skjønner hun hva det dreier seg om. Anonymkode: 3fbec...2fd Og ikke minst er det horribelt å si at mor blir lei seg av barnets overvekt, prøve å gi ungen dårlig samvittighet, i alle dager... Anonymkode: 9722b...e72
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #20 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Og ikke minst er det horribelt å si at mor blir lei seg av barnets overvekt, prøve å gi ungen dårlig samvittighet, i alle dager... Anonymkode: 9722b...e72 Det er jo helt galskap ja. Grip sjansen om ungen klager over trange klær eller dårlig kondis. «Vet du, jeg har lyst å trene litt selv jeg. Skal vi prøve sammen?» Husker min søster var litt lubben i tenårene. Mamma begynte å leve sunnere selv, fruktsalat til lørdagskosen osv. Selvsagt valgte vi ungene også da å kose oss med sunne ting. Det var selvsagt godteri på bordet men det gikk mindre av den når vi også fylte på med frukt. Det fine med unge mennesker er at det ofte bare skal små justeringer til. Anonymkode: 3fbec...2fd
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #21 Skrevet 26. juli 2021 Nå har jeg en 14 åring som trener 6 ganger i uka og er veldig aktiv. Han er opptatt av kosthold, men koser seg innimellom. Det vi, og han ikke minst har hatt fokus på, er alle pengene som bare går bort til boller, pølser, brus, sjokolade…. Han har selv fokus på å ikke bruke opp penger han har tjent i sommer på junk og godis. At det er lurt å spare noe til ting han ønsker seg… så jeg blir nesten glad når han kjøper seg en is når han er ute med venner. De er 5 gutter i gjengen hvorav en av de faktisk tipper over til fedme. Men gutten har masse penger på kortet sitt og i følge min sønn så brukes det myyye på Meny, Rema, Shell mm… Hva med å ha en maksgrense på kortet? Eks 100 de kan disponere til snop, så dekker foreldrene heller kino mm Ser noen av gutta her tar med matpakke når de skal ut å bade en hel dag….mens andre av de kjøper bolker/pølser. Anonymkode: 3c582...c3a
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #22 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Det er jo helt galskap ja. Grip sjansen om ungen klager over trange klær eller dårlig kondis. «Vet du, jeg har lyst å trene litt selv jeg. Skal vi prøve sammen?» Husker min søster var litt lubben i tenårene. Mamma begynte å leve sunnere selv, fruktsalat til lørdagskosen osv. Selvsagt valgte vi ungene også da å kose oss med sunne ting. Det var selvsagt godteri på bordet men det gikk mindre av den når vi også fylte på med frukt. Det fine med unge mennesker er at det ofte bare skal små justeringer til. Anonymkode: 3fbec...2fd Det er en sannhet når det gjelder yngre barn. Selv om det selvsagt til en viss grad kan forebygges hjemmefra. Problemet er når de begynner å gå i butikker selv når de er ute med venner, eller når de går fra skolen/ i lunsjen på skolen. Da tar de egne valg, og vi er avhengig av at hun selv tar de gode valgene. Hjemme hos oss har vi alltid hatt fokus på sunt kosthold - blant annet fordi både jeg og mannen har anlegg for å legge på oss. Det har vært godteri på lørdag og ellers sunn mat. Vi er mye ute på tur. Hun er veldig politisk. Kroppspositivisme og feminisme er noe hun er forkjemper for. Om hun får kommentarer virker det ikke som om hun blir lei seg (virker det ikke som…) men hun går rett inn i «alle kropper er vakre» modus. Så det er jeg KJEMPEGLAD for! men samtidig er jeg bekymret for at hun som 14 åring begynner å danne grunnlag for overvekt og hun har ingen indre motivasjon for å spise sunt eller trene. HI Anonymkode: d2a85...b55
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #23 Skrevet 26. juli 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nå har jeg en 14 åring som trener 6 ganger i uka og er veldig aktiv. Han er opptatt av kosthold, men koser seg innimellom. Det vi, og han ikke minst har hatt fokus på, er alle pengene som bare går bort til boller, pølser, brus, sjokolade…. Han har selv fokus på å ikke bruke opp penger han har tjent i sommer på junk og godis. At det er lurt å spare noe til ting han ønsker seg… så jeg blir nesten glad når han kjøper seg en is når han er ute med venner. De er 5 gutter i gjengen hvorav en av de faktisk tipper over til fedme. Men gutten har masse penger på kortet sitt og i følge min sønn så brukes det myyye på Meny, Rema, Shell mm… Hva med å ha en maksgrense på kortet? Eks 100 de kan disponere til snop, så dekker foreldrene heller kino mm Ser noen av gutta her tar med matpakke når de skal ut å bade en hel dag….mens andre av de kjøper bolker/pølser. Anonymkode: 3c582...c3a Dette med kort har jeg registrert som noe vi skal begynne ned. Hun har gjerne brukt kontanter, og da er det ikke sporbart 😊 HI Anonymkode: d2a85...b55
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #24 Skrevet 26. juli 2021 Trening og bevegelse er viktig og sunt, men overvekt kommer av inntak av kalorier, og det er i stor grad ved reduksjon av det man mister vekt. En 14 åring skal ikke slankes, men ha fokus på sunn mat og kontroll over hva egne penger går til kan være bra. Det er en hårfin balanse hvor kun én uforsiktig kommentar kan trigge alvorlig spiseforstyrrelse. Jeg kan love deg at du heller vil ha en lubben tenåring enn en radmager som kun har fokus på kropp og kalori. Anonymkode: 29b73...cf4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2021 #25 Skrevet 26. juli 2021 Dette er vel en alder hvor kroppen er i endring. 14-åringer kommer i alle størrelser fra de små og spede til de som er mer "ferdige" i kroppen. Selv veide jeg 50 kilo som 14-åring og jeg kan love at det er ikke der jeg er i dag. Tror dere må forsøke og godta henne også med ekstra kilo, det høres ikke ut som om kiloene plager henne og da bør de vel ikke være et problem for dere. Om hun lever litt sånn halvsunt og er litt "lat" så er det kanskje ikke dette hun er aller mest opptatt av. Anonymkode: c7733...215
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå