Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #1 Skrevet 25. juli 2021 Sønnen min i begynnelsen av tjueårene har fått diagnosen OCD. Jeg har så mange spørsmål, men finner liksom ingen svar. Er det min skyld? Kunne jeg ha gjort noe annerledes? Det ble slutt mellom faren og meg da han var liten. Det var jo krangling i forkant, faren kan ha litt av et temperament. Gjennom oppveksten var han alltid litt engstelig, samtidig som han var trygg og god. Om det gir mening? Hva er min rolle nå da, som mor? Hvordan kan jeg støtte og hjelpe han på best mulig måte? Han bor i en annen by, så vi ses ikke så ofte. Snakker ofte med hverandre i telefonen. Noen som har tips og råd? Jeg sitter her med svart samvittighet her, og føler at jeg er mislykket i det ene oppdraget jeg har i livet… Anonymkode: 812e5...cf8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #2 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Sønnen min i begynnelsen av tjueårene har fått diagnosen OCD. Jeg har så mange spørsmål, men finner liksom ingen svar. Er det min skyld? Kunne jeg ha gjort noe annerledes? Det ble slutt mellom faren og meg da han var liten. Det var jo krangling i forkant, faren kan ha litt av et temperament. Gjennom oppveksten var han alltid litt engstelig, samtidig som han var trygg og god. Om det gir mening? Hva er min rolle nå da, som mor? Hvordan kan jeg støtte og hjelpe han på best mulig måte? Han bor i en annen by, så vi ses ikke så ofte. Snakker ofte med hverandre i telefonen. Noen som har tips og råd? Jeg sitter her med svart samvittighet her, og føler at jeg er mislykket i det ene oppdraget jeg har i livet… Anonymkode: 812e5...cf8 Han får vell behandling? Anonymkode: f0323...eed
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #3 Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Han får vell behandling? Anonymkode: f0323...eed Ja, han får det i byen han bor. Jeg er evig takknemlig for det. Likevel skulle jeg ønsket at det var noe jeg kunne gjøre for han. Anonymkode: 812e5...cf8
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #4 Skrevet 25. juli 2021 Noen kommuner har tilbud til pårørende til psykisk syke, kanskje du kan sjekke om det finnes slikt der du bor, Hi? Hvis ikke finnes ulike støttegrupper for pårørende til psykisk syke, så om du googler vil du finne noe der også. Du har kanskje gjort det, men jeg ville lest meg opp på saklig informasjon om diagnosen. Vil tro det også finnes noe om hvordan være pårørende til noen med OCD? Jeg tenker at kunnskap er viktig for at du skal forstå, men kanskje like mye for at du ikke risikerer å uten å ville det går inn i noen "medavhengige" mønster når dere møtes. Slike mønster er gjerne noe man gjør i beste mening, men som kan bidra til at den andre "kan" opprettholde sine handlinger. Begrepet medavhengighet er oftere brukt rundt alkoholmisbruk og rusmisbruk, men det kan også være gjeldende ved psykisk sykdom. Sier ikke at du gjør dette, kun at jeg ville lest litt rundt temaet, om jeg var deg, for å hindre å gå inn i slike mønster fremover. Anonymkode: 90a6d...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå