Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi utsette for mye som er uheldig hver dag. Når noe stoppes, kommer der andre stoffer/teknologier til. Noe av dette er testet litt, mens andre ting er ikke testet mot helse/sikkerhet før det viser seg at f.eks. sykdom kan spores til dette. Ting som kan påvirke helsen vår er f.eks. tilsetningsstoffer i matlaging/konservering/beplanting, stoffer i klær - f.eks. stoffer som gjør klærne vanntette, men pustende, nanopartikler i kosmetikk osv. listen er uendelig. I land med færre regler er det enda mer som kommer ut på markedet - som leker og barneklær med mye bly (f.eks. bly i knappene og i malingen). Smykker til barn ble for noen år siden trukket tilbake da de inneholdt giftig spylevæske. Ftalater er nå regulert i barneutstyr og leker (som lekematter) da barn kan spise på dette, men det er lov å ha i drikkebegre til barn og matbokser da dette faller inn under kategorien oppbevaring som ikke er regulert på samme måte... Listen er kjempelang. Før var det stor oppmerksomhet rundt mobilstråling. Når vi diskuterte forskjellige mobiltelefoner var det enkelte som påstod at det ikke var så farlig med mobilstråling fordi man fikk jo mye stråling fra samfunnet allerede. Det er jo sant det, men det er jo ikke slik at mobilstrålingen kommer i stedet for - den kommer i tillegg til. Slik er det med vaksinen også. Fordi det er andre ting i samfunnet som er uheldig/er et eksperiment så er det lov å rette søkelyset mot dette. Det er jo ikke slik at fordi man tar et valg om å gjøre noe (f.eks. bruke vanntette klær) så må man godta alt. Mange aner ikke eller vil ikke settes seg inn i alle slike problemstiller/dilemma, mens andre setter seg inn i mye og gjør valg. Noe betyr mye for noen og de går langt for å unngå det, mens andre ting godtar man. 

Som jeg skrev så regner jeg med at det går fint for de fleste med kryssvaksinering. Det er svært like vaksiner og virkningen og sikkerheten er nok tilsvarende. Men det er betenkelig med det juridiske om det går galt for noe. Ingen av produsentene kommer til å være veldig imøtekommende når det er to produsenter involvert. I tillegg er det mange som er skeptisk til vaksinene - og historiene som har dukket opp de siste dagene med lite info om kryssvaksinering gjør jo ikke folk tryggere (er det dette du mener med rykter?). I stedet for å gå åpent ut tidlig og informere om at man velger å kryssvaksinere, opplever mange dette som forsøkt skjult. Kommunene har jo en plan om hvilke vaksinasjonstasjoner som får hvilke vaksiner når. Man trenger ikke vente til folk sitter med oppkneppede ermer før man forteller hvilke dose det er. Leser man kommentarfeltene ser man at flere ikke er blitt fortalt hvilke dose de fikk i det hele tatt og anonym lenger oppe her fikk feil informasjon på direkte spørsmål. Det kan virke som om myndigheten visste at folk ville bli skeptiske og i stedet for å gå ut tidlig med info og satse på at informasjon/åpenhet trygget folk, så valgte de å prøve å skjule/nedtone dette. Ved å fordele dosene annerledes kunne også flere blitt vaksinert med én type. Mulig andre kommuner har vært mer tydelig og at dette kun gjelder Bergen.

Jeg kommer nok til å ta dose to når det blir min tur, uansett hvilke type det er, men jeg tror informasjonen rundt denne kryssvaksineringen har svekket myndighetenes troverdighet blant mange (mulig dette bare gjelder Bergen og andre har informert bedre). 

Anonymkode: f063c...337

Det er du selv som skriver «det går rykter i kommentarfeltet....» hva det betyr vet ikke jeg. 

Ingen påstand her om at det ikke er ugreit med feilinformasjon rundt hva du får. Som sagt, de fleste har opplyst både på siden til kommunen og i lokalaviser at det kan bli kryssvaksinering og hvilke de mottar hver uke. Vi har heldigvis alle valgfrihet, vi kan si nei. Vi kan spørre direkte, jeg har liten tro på at det finnes hold i en konspirasjon hvor de som setter vaksinen har fått beskjed om å unngå å gi informasjon. De fleste her er helsesykepleiere og andre helt vanlige borgere. De har da ingenting å tjene på å lure deg? 

Anonymkode: 09fad...8e8

Fortsetter under...

• Opprett ny...