Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #1 Del Skrevet 24. juli 2021 I Bergen har de denne uken begynt å mikse Pfizer og Moderna. Dvs. at om man har fått første stikk med Pfizer får mange nå andre stikket med Moderna. Andre steder som Kanada og USA begynte med dette for ca. 1 måned siden, men kun i unntakssituasjoner der de ikke får tak i samme vaksine pga. sviktende levering. I Bergen går ryktene i kommentarfeltene på at de fortsatt gir Pfizer som førstedose i stedet for å gi noen to stikk med Pfizer og noen to stikk med Moderna. Man får ikke selv velge om man ønsker å være med på denne miksingen av vaksiner og i kommentarfeltene går det frem at flere ikke en gang ble informert om at de fikk en annen vaksine i dose 2. Teknologien i Pfizer og Moderna er lik så i teorien burde dette gi lik beskyttelse, men man vet ikke. Ettersom vaksinene bare unntaksvis har blitt mikset og dette kun er gjort i noen få land og kun startet opp i slutten av juni vet man ingenting om langtidsvirkning av verken beskyttelse eller sikkerhet. Det er antatt at dette skal være trygt, men om man får langtidsbivirkninger av vaksinen hvem tar da ansvar juridisk med to produsenter involvert? Og hvorfor får man ikke velge om man ønsker å være med på dette eksperimentet? Slik det er nå informeres man ikke før man sitter klar i vaksinasjonshallen og like før stikket (i beste fall) og må man enten akseptere den dosen man får tildelt eller trekke seg og da bare ha én dose. Det aksepteres ikke at man ønsker å vente på tilgjengelig doser av den vaksinen man fikk i første dose. https://www.ba.no/kryssvaksineringen-har-startet-i-bergen-dette-ma-du-vite/s/5-8-1663809 Anonymkode: f063c...337 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #2 Del Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): I Bergen har de denne uken begynt å mikse Pfizer og Moderna. Dvs. at om man har fått første stikk med Pfizer får mange nå andre stikket med Moderna. Andre steder som Kanada og USA begynte med dette for ca. 1 måned siden, men kun i unntakssituasjoner der de ikke får tak i samme vaksine pga. sviktende levering. I Bergen går ryktene i kommentarfeltene på at de fortsatt gir Pfizer som førstedose i stedet for å gi noen to stikk med Pfizer og noen to stikk med Moderna. Man får ikke selv velge om man ønsker å være med på denne miksingen av vaksiner og i kommentarfeltene går det frem at flere ikke en gang ble informert om at de fikk en annen vaksine i dose 2. Teknologien i Pfizer og Moderna er lik så i teorien burde dette gi lik beskyttelse, men man vet ikke. Ettersom vaksinene bare unntaksvis har blitt mikset og dette kun er gjort i noen få land og kun startet opp i slutten av juni vet man ingenting om langtidsvirkning av verken beskyttelse eller sikkerhet. Det er antatt at dette skal være trygt, men om man får langtidsbivirkninger av vaksinen hvem tar da ansvar juridisk med to produsenter involvert? Og hvorfor får man ikke velge om man ønsker å være med på dette eksperimentet? Slik det er nå informeres man ikke før man sitter klar i vaksinasjonshallen og like før stikket (i beste fall) og må man enten akseptere den dosen man får tildelt eller trekke seg og da bare ha én dose. Det aksepteres ikke at man ønsker å vente på tilgjengelig doser av den vaksinen man fikk i første dose. https://www.ba.no/kryssvaksineringen-har-startet-i-bergen-dette-ma-du-vite/s/5-8-1663809 Anonymkode: f063c...337 Har de ikke gjort dette i Oslo en god stund også da? Men ja, jeg kjenner litt på at jeg ikke helt liker tanken på at stikk to kan være Moderna. Jeg kommer uansett til å ta den, heller det enn å ikke bli fullvaksinert (er lærer i vgs så tråkker oppi flere hundre ungdommer hver dag når jeg er på jobb). Anonymkode: bff93...2b9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #3 Del Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): I Bergen har de denne uken begynt å mikse Pfizer og Moderna. Dvs. at om man har fått første stikk med Pfizer får mange nå andre stikket med Moderna. Andre steder som Kanada og USA begynte med dette for ca. 1 måned siden, men kun i unntakssituasjoner der de ikke får tak i samme vaksine pga. sviktende levering. I Bergen går ryktene i kommentarfeltene på at de fortsatt gir Pfizer som førstedose i stedet for å gi noen to stikk med Pfizer og noen to stikk med Moderna. Man får ikke selv velge om man ønsker å være med på denne miksingen av vaksiner og i kommentarfeltene går det frem at flere ikke en gang ble informert om at de fikk en annen vaksine i dose 2. Teknologien i Pfizer og Moderna er lik så i teorien burde dette gi lik beskyttelse, men man vet ikke. Ettersom vaksinene bare unntaksvis har blitt mikset og dette kun er gjort i noen få land og kun startet opp i slutten av juni vet man ingenting om langtidsvirkning av verken beskyttelse eller sikkerhet. Det er antatt at dette skal være trygt, men om man får langtidsbivirkninger av vaksinen hvem tar da ansvar juridisk med to produsenter involvert? Og hvorfor får man ikke velge om man ønsker å være med på dette eksperimentet? Slik det er nå informeres man ikke før man sitter klar i vaksinasjonshallen og like før stikket (i beste fall) og må man enten akseptere den dosen man får tildelt eller trekke seg og da bare ha én dose. Det aksepteres ikke at man ønsker å vente på tilgjengelig doser av den vaksinen man fikk i første dose. https://www.ba.no/kryssvaksineringen-har-startet-i-bergen-dette-ma-du-vite/s/5-8-1663809 Anonymkode: f063c...337 Jeg synes at det ikke er greit å ikke informere før når man sitter der med opprullet erme. Informasjonen skal gis før man bestiller time. Anonymkode: 61a5e...ef7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #4 Del Skrevet 24. juli 2021 De har heller ikke sjekket langtidsvirkningene av vaksine med påfølgende spising av grønne oliven med paprika eller om det er farlig å huske3 dager etter vaksinering... Anonymkode: bf85f...809 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #5 Del Skrevet 25. juli 2021 hjelpes, slutt og skrem Anonymkode: 1a92a...4de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #6 Del Skrevet 25. juli 2021 Hele vaksineringen er jo et eksperiment! Men det er bedre enn alternativet 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8c66b...a5c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #7 Del Skrevet 25. juli 2021 Du har faktisk ett valg her da, om du ønsker å ta i mot det tilbudet/alternativet vi har nå. Hvis du virkelig er engasjert i hvilke eksperiment vi utsettes for, ta en liten sjekk på hva du får i deg i løpet av en dag. Helt uvitende og uten et eneste alternativ hvor du kan velge ja eller nei. Flere stoffer som beviselig kan gi deg skikkelig trøbbel senere i livet. Her inne engasjeres det side opp og side ned over en frivillig vaksine, mens dere taster så tastaturet går varmt har dere allerede vært utsatt for både miljøgifter, tungmetaller, forurensning, mikroplast, stråling, cookies og deling av posisjon som sporer omtrent alt du gjør. Helt uten deres aksept! Tygg litt på den i stedet. Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #8 Del Skrevet 25. juli 2021 Uansett om man er veldig for eller veldig mot vaksiner, så er dette et eksperiment. Dette er tross alt begge to vaksiner som ikke er endelig godkjente, som kun har nødgodkjenning. Dvs. at mye forskning gjenstår. Det å kryssvaksinere med ulike vaksiner, med hastegodkjente vaksiner, det er et eksperiment, uansett hvor bra eller ikke det går. Det kan jo gå alle veier, det kan ha like god effekt som hver av vaksinene gir hver for seg, det kan gi dårligere effekt, eller bedre. Samme med ev. bivirkningene. Det som etter min mening er svært bekymringsfullt, det er hvordan myndighetene, både sentrale helsemyndigheter og lokale, informerer om dette. Mitt inntrykk er at det ikke er blitt veldig mye bedre siden massevaksineringen for svineinfluensaen. Den gang var det bare én vaksine. Når det i dag er flere, da stiller det enda større krav til informasjon. Jeg kjenner ganske mange som ikke har fått vite hvilken vaksine de har fått, selv ikke ved spørsmål. At man heller ikke informeres på forhånd om at man får en annen vaksine enn man fikk første gang, det vil jeg tro må stride mot en del lovfestede rettigheter man har om informasjon fra helsepersonell. En ting er da at den enkelte helsearbeider forsømmer sin plikt, men langt verre er det at dette styres av helsemyndighetene - uten at noen stiller spørsmålstegn ved det før etter at praksis er igangsatt. Da begynner det å bli mange som ikke gjør jobben sin. Å ikke vaksinere er kanskje ikke et alternativ, men da må det i det minste gjøres riktigst mulig. Og det gjøres ikke, etter min mening, når de tar sjanser med å blande vaksinene før mer forskning foreligger. Det er jo ikke strengt nødvendig å gjøre det på den måten, man kan godt la det ta bare litt lenger før alle blir fullvaksinerte. Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #9 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du har faktisk ett valg her da, om du ønsker å ta i mot det tilbudet/alternativet vi har nå. Hvis du virkelig er engasjert i hvilke eksperiment vi utsettes for, ta en liten sjekk på hva du får i deg i løpet av en dag. Helt uvitende og uten et eneste alternativ hvor du kan velge ja eller nei. Flere stoffer som beviselig kan gi deg skikkelig trøbbel senere i livet. Her inne engasjeres det side opp og side ned over en frivillig vaksine, mens dere taster så tastaturet går varmt har dere allerede vært utsatt for både miljøgifter, tungmetaller, forurensning, mikroplast, stråling, cookies og deling av posisjon som sporer omtrent alt du gjør. Helt uten deres aksept! Tygg litt på den i stedet. Anonymkode: 09fad...8e8 Det at man engasjerer seg i en dagsaktuell sak betyr ikke at man ikke engasjerer seg i mange andre saker, f.eks. slike som du nevner. Jeg har flere ganger opprettet tråder om flere av emnene du nevner, men på dette forumet er det mange som tydeligvis ikke er interessert i det. Det gjør likevel ikke behovet for bevissthet og saklig kritisk syn på håndteringen av pandemien og vaksinering noe mindre. Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #10 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det at man engasjerer seg i en dagsaktuell sak betyr ikke at man ikke engasjerer seg i mange andre saker, f.eks. slike som du nevner. Jeg har flere ganger opprettet tråder om flere av emnene du nevner, men på dette forumet er det mange som tydeligvis ikke er interessert i det. Det gjør likevel ikke behovet for bevissthet og saklig kritisk syn på håndteringen av pandemien og vaksinering noe mindre. Anonymkode: bcf49...c85 Du skriver at du ikke får velge om du vil være med på eksperimentet. Det stemmer jo ikke, du har full kontroll på om de setter en sprøyte på deg eller ikke. Det er ingen som setter noe som helst på deg før du har takket ja og satt deg ned i den stolen helt frivillig. De har også lært av svineinfluensavaksinen, det er langt mer åpenhet rundt mulige bivirkninger nå enn det var da. Norge var ett av kun to land i verden som faktisk gikk mot strømmen og tok ut en vaksine fra programmet på tross at EMA hevdet det ikke var nødvendig. Jeg har ingen problem med å fremme saklig kritikk, det har jeg gjort flere ganger selv og blitt kalt mye rart her inne. Men å grave meg ned i problemstillinger som i utgangspunktet ikke er der, ser jeg ingen nytte av. Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583386 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #11 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du har faktisk ett valg her da, om du ønsker å ta i mot det tilbudet/alternativet vi har nå. Hvis du virkelig er engasjert i hvilke eksperiment vi utsettes for, ta en liten sjekk på hva du får i deg i løpet av en dag. Helt uvitende og uten et eneste alternativ hvor du kan velge ja eller nei. Flere stoffer som beviselig kan gi deg skikkelig trøbbel senere i livet. Her inne engasjeres det side opp og side ned over en frivillig vaksine, mens dere taster så tastaturet går varmt har dere allerede vært utsatt for både miljøgifter, tungmetaller, forurensning, mikroplast, stråling, cookies og deling av posisjon som sporer omtrent alt du gjør. Helt uten deres aksept! Tygg litt på den i stedet. Anonymkode: 09fad...8e8 Whataboutism. Kjedelig. Anonymkode: 6b4f0...eb6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #12 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Whataboutism. Kjedelig. Anonymkode: 6b4f0...eb6 Wow, du har «lært» ett nytt ord skjønner jeg. Gratulerer med å slå meg overende med din fantastiske argumentasjon 👏🏻 Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #13 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Wow, du har «lært» ett nytt ord skjønner jeg. Gratulerer med å slå meg overende med din fantastiske argumentasjon 👏🏻 Anonymkode: 09fad...8e8 Du er helt vill på hersketeknikker. Anonymkode: 6b4f0...eb6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #14 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du er helt vill på hersketeknikker. Anonymkode: 6b4f0...eb6 Jepp, akkurat på samme nivå som svaret ditt fortjener👍🏻 Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #15 Del Skrevet 25. juli 2021 Første dosen min var pfizer, fikk andre dose før helgen i Bergen. Spurte ved innregistreringen om det var pfizer jeg skulle få, ja fikk jeg til svar. Satt meg ned og fikk andre dose. Etter noen minutter ble jeg kjempe dårlig. Ble tatt bak i et avlukke og fikk legge meg ned, lege og sykepleier kom. Fikk så vite at jeg hadde fått moderne som dose to! Jeg er steik forbanna 😡Var jo derfor jeg spurte om det var pfizer fordi jeg ikke vil blande to vaksiner. Det var heller ingen som helst informasjon noen sted om hvilke vaksine vi skulle få. Snakk om å lure folk! Anonymkode: f5590...c66 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #16 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Første dosen min var pfizer, fikk andre dose før helgen i Bergen. Spurte ved innregistreringen om det var pfizer jeg skulle få, ja fikk jeg til svar. Satt meg ned og fikk andre dose. Etter noen minutter ble jeg kjempe dårlig. Ble tatt bak i et avlukke og fikk legge meg ned, lege og sykepleier kom. Fikk så vite at jeg hadde fått moderne som dose to! Jeg er steik forbanna 😡Var jo derfor jeg spurte om det var pfizer fordi jeg ikke vil blande to vaksiner. Det var heller ingen som helst informasjon noen sted om hvilke vaksine vi skulle få. Snakk om å lure folk! Anonymkode: f5590...c66 Dette ville jeg gått videre med..... Anonymkode: d06e7...dfa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #17 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du skriver at du ikke får velge om du vil være med på eksperimentet. Det stemmer jo ikke, du har full kontroll på om de setter en sprøyte på deg eller ikke. Det er ingen som setter noe som helst på deg før du har takket ja og satt deg ned i den stolen helt frivillig. De har også lært av svineinfluensavaksinen, det er langt mer åpenhet rundt mulige bivirkninger nå enn det var da. Norge var ett av kun to land i verden som faktisk gikk mot strømmen og tok ut en vaksine fra programmet på tross at EMA hevdet det ikke var nødvendig. Jeg har ingen problem med å fremme saklig kritikk, det har jeg gjort flere ganger selv og blitt kalt mye rart her inne. Men å grave meg ned i problemstillinger som i utgangspunktet ikke er der, ser jeg ingen nytte av. Anonymkode: 09fad...8e8 Nå dikter du vilt her. Jeg har ikke skrevet det du påstår jeg har skrevet. Du får lære deg å skille ev. anonymkoder, om andre har sagt noe slikt, eller ev. bare slutte med hersketeknikker for å avspore fra saklige innlegg. Noe mer åpenhet rundt bivirkninger har det blitt siden svineinfluensavaksinen, men langt fra bra nok informasjon til de som skal vaksineres. Så mange eksempler den gangen, bl.a. at vaksinene ble satt på pasienter som ikke skulle hatt dem eller på feil steder på pasientene. Og det samme har skjedd flere nå også. Det er ditt valg om du velger å ta all informasjon for god fisk, i en verdenssituasjon som har vært tildels svært kaotisk det siste halvannet året. Det er nettopp i slike situasjoner det er viktig at noen greier å stille saklige og kritiske spørsmål, for at grensene ikke skal flyttes for langt i feil retning. Vis er f.eks. at flere land i løpet av pandemien har fått langt mindre demokrati. Derfor er det viktig at noen spør de riktige spørsmålene, at det er mulig å ha en saklig debatt, og at det er mulig å legge opp til en saklig diskusjon uten latterliggjøring og avsporinger. Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #18 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jepp, akkurat på samme nivå som svaret ditt fortjener👍🏻 Anonymkode: 09fad...8e8 Men det ER jo whataboutism som hun sier. Tråden gjelder diskusjon om blanding av vaksiner, ikke om blanding av stoffer i andre sammenhenger. Det blir som å kritisere noen som støtter kattehus og fosterhjem for kjæledyr fordi man ikke donerer til Redd Barna eller andre organisasjoner som redder barn, men i stedet for redder dyr. Mange har for øvrig snudd i døra da de fikk vite at dose to er Moderna. Jeg har ingenting imot blandingen som sådan, men problemet er at begge vaksinene er nye, og da er det viktig med tilstrekkelig og TIDSNOK informasjon. Helsepersonell som setter vaksiner vet hvilken vaksine som er kommet til kommunen. Det er ikke slik at de pakker opp en koffert med vaksinedoser foran deg og sier "Oj, her var det ikke Pfizer, men Moderna". Derfor kan man gi informasjon til folk FØR de kommer til vaksinasjonsstedet. Det vil spare tid (de som takker nei, kan gjøre det før de kommer til timen, og da kan timen tildeles noen andre på lista), og oppfylle informasjonsplikten. Sånn som det gjøres nå, holder ikke og skaper kun utrygghet. Særlig tatt i betraktning at det ikke fokuseres på bivirkningene av vaksinen, for eksempel blødningsforstyrrelser som MANGE kvinner opplever. Alt dysses ned. Anonymkode: 61a5e...ef7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #19 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Dette ville jeg gått videre med..... Anonymkode: d06e7...dfa Tror meg, det skal jeg! Anonymkode: f5590...c66 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #20 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå dikter du vilt her. Jeg har ikke skrevet det du påstår jeg har skrevet. Du får lære deg å skille ev. anonymkoder, om andre har sagt noe slikt, eller ev. bare slutte med hersketeknikker for å avspore fra saklige innlegg. Noe mer åpenhet rundt bivirkninger har det blitt siden svineinfluensavaksinen, men langt fra bra nok informasjon til de som skal vaksineres. Så mange eksempler den gangen, bl.a. at vaksinene ble satt på pasienter som ikke skulle hatt dem eller på feil steder på pasientene. Og det samme har skjedd flere nå også. Det er ditt valg om du velger å ta all informasjon for god fisk, i en verdenssituasjon som har vært tildels svært kaotisk det siste halvannet året. Det er nettopp i slike situasjoner det er viktig at noen greier å stille saklige og kritiske spørsmål, for at grensene ikke skal flyttes for langt i feil retning. Vis er f.eks. at flere land i løpet av pandemien har fått langt mindre demokrati. Derfor er det viktig at noen spør de riktige spørsmålene, at det er mulig å ha en saklig debatt, og at det er mulig å legge opp til en saklig diskusjon uten latterliggjøring og avsporinger. Anonymkode: bcf49...c85 Beklager, jeg antok det var trådstarter i og med svaret mitt var til vedkommende. Ser nå du er en annen. Det er mange som stiller kritiske spørsmål i Norge og har aldri vært en hemmelighet at vaksinen er betinget godkjent. Hva skal vi gjøre med det da? Vente til 2023 med å vaksinere? Hva tenker du de burde gjort i stedet? Og hva har det med demokrati i andre land å gjøre? Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #21 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Men det ER jo whataboutism som hun sier. Tråden gjelder diskusjon om blanding av vaksiner, ikke om blanding av stoffer i andre sammenhenger. Det blir som å kritisere noen som støtter kattehus og fosterhjem for kjæledyr fordi man ikke donerer til Redd Barna eller andre organisasjoner som redder barn, men i stedet for redder dyr. Mange har for øvrig snudd i døra da de fikk vite at dose to er Moderna. Jeg har ingenting imot blandingen som sådan, men problemet er at begge vaksinene er nye, og da er det viktig med tilstrekkelig og TIDSNOK informasjon. Helsepersonell som setter vaksiner vet hvilken vaksine som er kommet til kommunen. Det er ikke slik at de pakker opp en koffert med vaksinedoser foran deg og sier "Oj, her var det ikke Pfizer, men Moderna". Derfor kan man gi informasjon til folk FØR de kommer til vaksinasjonsstedet. Det vil spare tid (de som takker nei, kan gjøre det før de kommer til timen, og da kan timen tildeles noen andre på lista), og oppfylle informasjonsplikten. Sånn som det gjøres nå, holder ikke og skaper kun utrygghet. Særlig tatt i betraktning at det ikke fokuseres på bivirkningene av vaksinen, for eksempel blødningsforstyrrelser som MANGE kvinner opplever. Alt dysses ned. Anonymkode: 61a5e...ef7 Nei, trådstarter baserer deler av innlegget på ett rykte og mener de blir utsatt for et eksperiment uten å kunne velge selv. Det er ikke whataboutism å påpeke at trådstarter faktisk blir utsatt for dette hver eneste dag, UTEN samtykke i motsetning til en vaksine. Vi får lite doser av Pfizer nå, for mange er da valget å blande eller ikke få dose 2 akkurat nå. Det er realiteten, de blander i min kommune også og jeg vil nok få tilbud om to forskjellige. Da er det opp til meg om jeg vil holde meg til en dose med 80 % beskyttelse eller gå for dose to med en annen. De fleste opererer åpent om dette, med noen unntak som hun over her, som absolutt kvalifiserer til å rapporteres. Det er forøvrig kommunen som svikter og unntak fra normal praksis i helsevesen. Anonymkode: 09fad...8e8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #22 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Nei, trådstarter baserer deler av innlegget på ett rykte og mener de blir utsatt for et eksperiment uten å kunne velge selv. Det er ikke whataboutism å påpeke at trådstarter faktisk blir utsatt for dette hver eneste dag, UTEN samtykke i motsetning til en vaksine. Vi får lite doser av Pfizer nå, for mange er da valget å blande eller ikke få dose 2 akkurat nå. Det er realiteten, de blander i min kommune også og jeg vil nok få tilbud om to forskjellige. Da er det opp til meg om jeg vil holde meg til en dose med 80 % beskyttelse eller gå for dose to med en annen. De fleste opererer åpent om dette, med noen unntak som hun over her, som absolutt kvalifiserer til å rapporteres. Det er forøvrig kommunen som svikter og unntak fra normal praksis i helsevesen. Anonymkode: 09fad...8e8 Vi utsette for mye som er uheldig hver dag. Når noe stoppes, kommer der andre stoffer/teknologier til. Noe av dette er testet litt, mens andre ting er ikke testet mot helse/sikkerhet før det viser seg at f.eks. sykdom kan spores til dette. Ting som kan påvirke helsen vår er f.eks. tilsetningsstoffer i matlaging/konservering/beplanting, stoffer i klær - f.eks. stoffer som gjør klærne vanntette, men pustende, nanopartikler i kosmetikk osv. listen er uendelig. I land med færre regler er det enda mer som kommer ut på markedet - som leker og barneklær med mye bly (f.eks. bly i knappene og i malingen). Smykker til barn ble for noen år siden trukket tilbake da de inneholdt giftig spylevæske. Ftalater er nå regulert i barneutstyr og leker (som lekematter) da barn kan spise på dette, men det er lov å ha i drikkebegre til barn og matbokser da dette faller inn under kategorien oppbevaring som ikke er regulert på samme måte... Listen er kjempelang. Før var det stor oppmerksomhet rundt mobilstråling. Når vi diskuterte forskjellige mobiltelefoner var det enkelte som påstod at det ikke var så farlig med mobilstråling fordi man fikk jo mye stråling fra samfunnet allerede. Det er jo sant det, men det er jo ikke slik at mobilstrålingen kommer i stedet for - den kommer i tillegg til. Slik er det med vaksinen også. Fordi det er andre ting i samfunnet som er uheldig/er et eksperiment så er det lov å rette søkelyset mot dette. Det er jo ikke slik at fordi man tar et valg om å gjøre noe (f.eks. bruke vanntette klær) så må man godta alt. Mange aner ikke eller vil ikke settes seg inn i alle slike problemstiller/dilemma, mens andre setter seg inn i mye og gjør valg. Noe betyr mye for noen og de går langt for å unngå det, mens andre ting godtar man. Som jeg skrev så regner jeg med at det går fint for de fleste med kryssvaksinering. Det er svært like vaksiner og virkningen og sikkerheten er nok tilsvarende. Men det er betenkelig med det juridiske om det går galt for noe. Ingen av produsentene kommer til å være veldig imøtekommende når det er to produsenter involvert. I tillegg er det mange som er skeptisk til vaksinene - og historiene som har dukket opp de siste dagene med lite info om kryssvaksinering gjør jo ikke folk tryggere (er det dette du mener med rykter?). I stedet for å gå åpent ut tidlig og informere om at man velger å kryssvaksinere, opplever mange dette som forsøkt skjult. Kommunene har jo en plan om hvilke vaksinasjonstasjoner som får hvilke vaksiner når. Man trenger ikke vente til folk sitter med oppkneppede ermer før man forteller hvilke dose det er. Leser man kommentarfeltene ser man at flere ikke er blitt fortalt hvilke dose de fikk i det hele tatt og anonym lenger oppe her fikk feil informasjon på direkte spørsmål. Det kan virke som om myndigheten visste at folk ville bli skeptiske og i stedet for å gå ut tidlig med info og satse på at informasjon/åpenhet trygget folk, så valgte de å prøve å skjule/nedtone dette. Ved å fordele dosene annerledes kunne også flere blitt vaksinert med én type. Mulig andre kommuner har vært mer tydelig og at dette kun gjelder Bergen. Jeg kommer nok til å ta dose to når det blir min tur, uansett hvilke type det er, men jeg tror informasjonen rundt denne kryssvaksineringen har svekket myndighetenes troverdighet blant mange (mulig dette bare gjelder Bergen og andre har informert bedre). Anonymkode: f063c...337 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583642 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #23 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Beklager, jeg antok det var trådstarter i og med svaret mitt var til vedkommende. Ser nå du er en annen. Det er mange som stiller kritiske spørsmål i Norge og har aldri vært en hemmelighet at vaksinen er betinget godkjent. Hva skal vi gjøre med det da? Vente til 2023 med å vaksinere? Hva tenker du de burde gjort i stedet? Og hva har det med demokrati i andre land å gjøre? Anonymkode: 09fad...8e8 Du får lese mitt første svar i tråden, der har jeg skrevet en del om dette. Demokrati i Norge og i verden generelt, fordi de fleste land i verden har tatt ulike "snarveier" til nye lover, og toleransen for slikt går ned fordi så mange gjør det. Går man spesifikt på det at man kryssvaksinerer uten å informere pasienten på forhånd, så bryter dette med både Pasient- og brukerrettighetsloven og Helsepersonelloven. Pasienter har lovmessig rett til å få nødvendig informasjon slik at de kan samtykke eller medvirke til tjenesten, de har rett til tilstrekkelig informasjon til å gi et samtykke. Ved behandling som ikke er allment anerkjent skjerpes kravet til å gi informasjon også. Dette har med rettssikkerhet å gjøre, og vi kan ikke tillate at vi går bort fra rettsstatens prinsipper og lover på denne måten! Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #24 Del Skrevet 25. juli 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Vi utsette for mye som er uheldig hver dag. Når noe stoppes, kommer der andre stoffer/teknologier til. Noe av dette er testet litt, mens andre ting er ikke testet mot helse/sikkerhet før det viser seg at f.eks. sykdom kan spores til dette. Ting som kan påvirke helsen vår er f.eks. tilsetningsstoffer i matlaging/konservering/beplanting, stoffer i klær - f.eks. stoffer som gjør klærne vanntette, men pustende, nanopartikler i kosmetikk osv. listen er uendelig. I land med færre regler er det enda mer som kommer ut på markedet - som leker og barneklær med mye bly (f.eks. bly i knappene og i malingen). Smykker til barn ble for noen år siden trukket tilbake da de inneholdt giftig spylevæske. Ftalater er nå regulert i barneutstyr og leker (som lekematter) da barn kan spise på dette, men det er lov å ha i drikkebegre til barn og matbokser da dette faller inn under kategorien oppbevaring som ikke er regulert på samme måte... Listen er kjempelang. Før var det stor oppmerksomhet rundt mobilstråling. Når vi diskuterte forskjellige mobiltelefoner var det enkelte som påstod at det ikke var så farlig med mobilstråling fordi man fikk jo mye stråling fra samfunnet allerede. Det er jo sant det, men det er jo ikke slik at mobilstrålingen kommer i stedet for - den kommer i tillegg til. Slik er det med vaksinen også. Fordi det er andre ting i samfunnet som er uheldig/er et eksperiment så er det lov å rette søkelyset mot dette. Det er jo ikke slik at fordi man tar et valg om å gjøre noe (f.eks. bruke vanntette klær) så må man godta alt. Mange aner ikke eller vil ikke settes seg inn i alle slike problemstiller/dilemma, mens andre setter seg inn i mye og gjør valg. Noe betyr mye for noen og de går langt for å unngå det, mens andre ting godtar man. Som jeg skrev så regner jeg med at det går fint for de fleste med kryssvaksinering. Det er svært like vaksiner og virkningen og sikkerheten er nok tilsvarende. Men det er betenkelig med det juridiske om det går galt for noe. Ingen av produsentene kommer til å være veldig imøtekommende når det er to produsenter involvert. I tillegg er det mange som er skeptisk til vaksinene - og historiene som har dukket opp de siste dagene med lite info om kryssvaksinering gjør jo ikke folk tryggere (er det dette du mener med rykter?). I stedet for å gå åpent ut tidlig og informere om at man velger å kryssvaksinere, opplever mange dette som forsøkt skjult. Kommunene har jo en plan om hvilke vaksinasjonstasjoner som får hvilke vaksiner når. Man trenger ikke vente til folk sitter med oppkneppede ermer før man forteller hvilke dose det er. Leser man kommentarfeltene ser man at flere ikke er blitt fortalt hvilke dose de fikk i det hele tatt og anonym lenger oppe her fikk feil informasjon på direkte spørsmål. Det kan virke som om myndigheten visste at folk ville bli skeptiske og i stedet for å gå ut tidlig med info og satse på at informasjon/åpenhet trygget folk, så valgte de å prøve å skjule/nedtone dette. Ved å fordele dosene annerledes kunne også flere blitt vaksinert med én type. Mulig andre kommuner har vært mer tydelig og at dette kun gjelder Bergen. Jeg kommer nok til å ta dose to når det blir min tur, uansett hvilke type det er, men jeg tror informasjonen rundt denne kryssvaksineringen har svekket myndighetenes troverdighet blant mange (mulig dette bare gjelder Bergen og andre har informert bedre). Anonymkode: f063c...337 Når det gjelder slike hastefremstilte vaksiner er faktisk produsentene fritatt for de fleste krav om ev. alvorlige bivirkninger, fordi vaksinene tas i bruk kun etter hastegodkjenninger og ikke er endelig godkjente. Så for produsentene har det lite å si. Det er staten som ev. har erstatningsplikt hvis man får alvorlige bivirkninger med varige følger. Problemet her er jo at det er ekstremt vanskelig å bevise at man får en plage etter en vaksine, så det er mange som ikke får slike erstatninger. Og det største problemet er kanskje at hvis alvorlige bivirkninger oppstår etter kryssvaksinering, da vet man ikke om det er ene eller den andre vaksinen som er årsaken, eller om det er selve kryssvaksineringen som er årsaken. Det vil gjøre det ytterligere vanskelig for pasientene å bevise ev. alvorlige følger, spesielt om bivirkningene de får ikke er registrert på de respektive vaksinene fra før, og enda verre hvis bivirkningen har symptomer som minner om "vanlige" sykdommer eller sykdommer som er vanskelige å diagnostisere. Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #25 Del Skrevet 25. juli 2021 Når Danmark er ferdig med alle ordinære koronavaksinasjoner av befolkningen, så skal de gi en tredje dose til de 150 000 personene som har fått førstedose av en vaksine og andredose med en annen. Dette fordi Sundhedsstyrelsen mener det helsefaglig er best, og fordi de fleste land krever to vaksiner av samme type for å bli regnet som fullvaksinert. Med det innrømmer de jo også at de ikke helt vet om en kryssvaksinering gir gode nok resultater (selv om det der er snakk om AZ og en mRNA-vaksine). Anonymkode: bcf49...c85 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419794-eksperiment/#findComment-149583659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg