Gå til innhold

Hvor mye reker bør jeg beregne?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke veid da jeg tok i poser, men der ble rundt 2,2 kg. De ligger i fryseren nå, og jeg må ta opp passe mange til tining i morgen. Det er bare mannen og jeg som skal spise, men mannen min spiser gjerne 4 skiver med et godt berg med reker på hver skive. Jeg spiser 2 skiver med mer moderat mengde på. Hvor mye blir det sånn ca i frosne reker? Jeg spiser så sjeldent reker at jeg aner faktisk ikke. 

Anonymkode: 9054c...472

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144419779-hvor-mye-reker-b%C3%B8r-jeg-beregne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gammel regel sa at man skulle regne en liter reker pr. person, de ble som regel solgt i litermål fra båtene før i tiden. Mener det utgjør 400-500 gram.

Anonymkode: d57f6...e92

Ja, det har jeg også hørt, men jeg mener bestemt at vi gjorde det sist og at det da ble altfor lite reker. Problemet er bare at jeg ikke helt huser dette 😅 Var derfor jeg skrev mengden som faktisk blir spist, for i hvert fall mannen min spiser nok mer enn gammel beregning 😊

HI

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja, det har jeg også hørt, men jeg mener bestemt at vi gjorde det sist og at det da ble altfor lite reker. Problemet er bare at jeg ikke helt huser dette 😅 Var derfor jeg skrev mengden som faktisk blir spist, for i hvert fall mannen min spiser nok mer enn gammel beregning 😊

HI

Ta opp halvannen kilo, da, så bør dere ha rikelig. Og hvis ikke kan du sjokktine rekene ved å helle kokende vann over noen frosne reker og så ha dem rett i kaldt vann umiddelbart.

Blir det reker tilovers så kan dere kjapt rense disse og ha dem i majones sammen med litt sjalottløk, finhakket paprika, ferskpresset sitron (rør majones og sitron sammen først og ha resten i etterpå, så slipper du at majonesen skiller seg). Så har dere godt pålegg til søndagsfrokosten, eller til en søndagslunsj :)

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ta opp halvannen kilo, da, så bør dere ha rikelig. Og hvis ikke kan du sjokktine rekene ved å helle kokende vann over noen frosne reker og så ha dem rett i kaldt vann umiddelbart.

Blir det reker tilovers så kan dere kjapt rense disse og ha dem i majones sammen med litt sjalottløk, finhakket paprika, ferskpresset sitron (rør majones og sitron sammen først og ha resten i etterpå, så slipper du at majonesen skiller seg). Så har dere godt pålegg til søndagsfrokosten, eller til en søndagslunsj :)

Takk for gode tips! 😊

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

750 gram til 1000 pr pers.. 500 gram reker er to snaue skiver.. 

Anonymkode: 353ab...5c4

Det høres mer riktig ut, ja. Jeg spiser nok rundt 500 g, kanskje litt under (hvis det er to snaue skiver), men mannen min spiser jo minst dobbelt så mange som meg. Han virkelig elsker reker, jeg synes det er godt, men ikke mer enn der. Tar opp 1,5 kg jeg da, så har vi litt liggende til senere en gang også 😊

HI

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg fikk ikke veid da jeg tok i poser, men der ble rundt 2,2 kg. De ligger i fryseren nå, og jeg må ta opp passe mange til tining i morgen. Det er bare mannen og jeg som skal spise, men mannen min spiser gjerne 4 skiver med et godt berg med reker på hver skive. Jeg spiser 2 skiver med mer moderat mengde på. Hvor mye blir det sånn ca i frosne reker? Jeg spiser så sjeldent reker at jeg aner faktisk ikke. 

350 g per person

Anonymkode: 3e874...5ac

Annonse

Vi spiser ofte reker om sommeren og har ofte venner her «på reker». Aldri har jeg skjønt denne 500g per pers for det går laaangt mer. Man lager alt fra 2-4 skiver med reker, gjerne litt høye tårn på skiva.. 

Anonymkode: 2a932...bd3

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Vi spiser ofte reker om sommeren og har ofte venner her «på reker». Aldri har jeg skjønt denne 500g per pers for det går laaangt mer. Man lager alt fra 2-4 skiver med reker, gjerne litt høye tårn på skiva.. 

Anonymkode: 2a932...bd3

Ja, det er det mannen min gjør i hvert fall. Jeg er nok mer moderat. Nå har jeg i hvert fall tatt opp 1,5 kg, så får jeg se om det er passe 😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...