Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #26 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): HI her. Jeg har egentlig bestemt meg for en stund siden, men blir likevel usikker på om det er det beste. Barna er store, yngste flytter til annen by for å studere, eldste har egen leilighet og samboer. Jeg har bestemt meg for å selge huset og flytte til et nytt felt som bygges her, har skrevet meg på liste til å kjøpe 4 roms romslig leilighet med god plass til besøk av barna. Tok dette opp med mannen nå i kveld igjen, og han klikka, slik han gjør når jeg tar opp at jeg vil skilles. Han krangler, blir sint, gråter, trygler.... Er så slitsomt! Jeg har lovet at han skal få 1 mill til egenkapital, til tross for at jeg tre ganger (!!!) har betalt hundretusener av idiotisk forbruksgjeld og kjøpekort for han. Han mener likevel at han kommer til å være lutfattig og at det er min skyld, og pga at han har dårlig historikk i banken med betalingsanmerkninger, vil han ikke få lån. Han mener jeg i det minste kan vente 5 år slik at han kommer seg litt frempå. Men jeg orker virkelig ikke mer! Er jeg hjertløs og ond som "kaster han på gata"? Anonymkode: b016c...c2f Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Takk for svar! Jeg har bestemt meg, men blir overmannet av tvil med jevne mellomrom. Nå oppfører han seg eksemplarisk, men vet at om jeg hadde forkastet planene, ville han fortsatt som før. Jeg kommer til å kjøpe leilighet, men den er ikke ferdig før til våren. Hva gjør jeg i ventetiden? Selger og leier noe? Om jeg blir boende i huset, får jeg han aldri i verden ut før da. Han kommer til å motarbeide salg/flytting, så jeg har bestemt meg for å leie folk til flyttejobben. Noen tips til hvordan komme gjennom dette best mulig? Anonymkode: b016c...c2f Jeg er enig med hun over, du lever faktisk med psykisk vold, HI. Måten mannen oppfører seg på viser at han er en kynisk manipulator. Han krangler, blir sint, gråter og trygler. Når du tilbyr ham en million til egenkapital, da skylder han plutselig på deg (som har betalt hans forbruksgjeld flere ganger!) fordi han selv har rotet til egen økonomi og at han har betalingsanmerkninger. Og så skal det liksom være din skyld at han ikke får lån. Dette er manipulasjon på høyt nivå, og psykisk vold. Og han viser det virkelig i dag når han da snur helt rundt og oppfører seg "eksemplarisk". Det er klassisk manipulasjon. I dag forsøker han å få deg til å håpe at dere kan få det bra igjen. Men det er kun en egoistisk handling fra hans side, for bare hvis du har det håpet kan han manipulere deg, og kun på den måten kan han oppnå det han ønsker seg - fortsette å utnytte deg og leve sitt liv som han vil totalt uten hensyn til deg. Det ER så bra av deg at du har gjennomskuet ham og ser at hvis du hadde ombestemt deg nå, så hadde han fortsatt på samme måte som før! Som en over skrev, du er dyktig nå, for du har sett ham for den han er, og det er ikke en mann man kan ha det godt med. Og da har han ikke makt over deg lenger, for nå har du bestemt deg. Han har imidlertid fremdeles et lite tak på deg (og han vet det nok veldig godt), siden du lar deg treffe følelsesmessig når du må ha bekreftelse på om du er hjerteløs eller ikke med de handlingene du nå tar. Men det er bra du spør her, for da kan du bli oppmerksom på dette også, for jeg tror det er det siste grepet han har på deg nå. Og det må du frigjøre deg fra! Du står i en god posisjon, HI, for du er helt selvstendig økonomisk og du har god råd. Da synes jeg du skal bruke de mulighetene det gir deg også. Jeg synes du skal kontakte advokat på mandag, for den kan hjelpe deg på alle måter, også med å få ham ut av huset, hvis huset er ditt. Eier dere sammen, så ville jeg fått advokaten til å sette opp en kontrakt hvor du kjøper ham ut (men har inntrykk av at det er ditt hus?). Videre synes jeg du skal snakke med advokaten om at du i går kveld sa at mannen skal få en million av deg til egenkapital. Det var en lovnad som jeg tenker er gitt under sterkt press fra mannen, siden han helt tydelig har manipulert deg tidligere og i går også manipulerte deg med krangling, sinne, gråt og trygling. Hvis du uansett ønsker å gi ham denne muligheten, da synes jeg du skal stille noen krav til at han skal få denne. Absolutte krav. Mine krav ville i så fall vært at han nå aksepterer at dere nå er ferdige med hverandre og ikke krangler mer med deg. Hvis han en eneste gang til krangler om dette ville jeg sagt at da trekker du de x antall hundretusener du har betalt av hans forbruksgjeld fra millionen. Og om han ikke flytter ut innen avtalt dato (kort tid frem i tid, men mulighet for ham å finne et sted å leie), så får han ikke en krone av deg. Selv ville jeg ikke betalt ham noe, slik han oppfører seg - med unntak av at jeg ville tilbydt meg å betale depositum på leilighet han må leie og ev. første måneds leie der. Men alt dette synes jeg du skal diskutere med din advokat, for det er viktig at du nå ikke lar deg manipulere til noe du egentlig ikke ønsker, og det er viktig at du raskest mulig blir kvitt ham. Selv om det ikke er noe som tyder på det ut fra hva du har skrevet, husk også at det er ved endelige brudd ev. partnerskader eller -drap gjerne skjer. Det betyr også at du må sikre at hvis noe skulle skje med deg, at han ikke får en krone, og at han heller ikke vil ha noen inflytelse på ev. arv til ungene. Men det viktigste er at du også passer på å sikre deg selv i hverdagen, snakker med andre, lar ham vite at du har personer rundt deg som passer på deg og følger med. Og i verste fall flytter du bare ut umiddelbart, og så får advokat ta saken med huset og utkastelse av mannen. Noen ganger er det greit å bare unngå mest mulig konflikt også. Jeg ville tatt rådet til en over her også, og kontaktet Krisesenteret, fordi de har erfaring med å vurdere risiko i slike saker. Man skaff deg advokat på mandag - og ikke skjul noe som helst for advokat om hvordan forholdet har vært og hvordan mannen er og hva han sier og hvordan han nå forsøker å manipulere deg. Du har makt med den gode økonomien din, HI! Makt til å hjelpe deg selv best mulig slik at du ikke lenger blir utnyttet. Jeg hadde holdt en lav profil i helgen, om jeg var deg, så får mannen bare tro hva han vil. Og mandag kontakter du advokat og Krisesenter (for råd og ev. risikovurdering). Snakk også med gode venner eller familie som du vet du kan stole 100 % på, slik at de vet hva som skjer i livet ditt! Anonymkode: 1d65f...63e
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #27 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jeg er enig med hun over, du lever faktisk med psykisk vold, HI. Måten mannen oppfører seg på viser at han er en kynisk manipulator. Han krangler, blir sint, gråter og trygler. Når du tilbyr ham en million til egenkapital, da skylder han plutselig på deg (som har betalt hans forbruksgjeld flere ganger!) fordi han selv har rotet til egen økonomi og at han har betalingsanmerkninger. Og så skal det liksom være din skyld at han ikke får lån. Dette er manipulasjon på høyt nivå, og psykisk vold. Og han viser det virkelig i dag når han da snur helt rundt og oppfører seg "eksemplarisk". Det er klassisk manipulasjon. I dag forsøker han å få deg til å håpe at dere kan få det bra igjen. Men det er kun en egoistisk handling fra hans side, for bare hvis du har det håpet kan han manipulere deg, og kun på den måten kan han oppnå det han ønsker seg - fortsette å utnytte deg og leve sitt liv som han vil totalt uten hensyn til deg. Det ER så bra av deg at du har gjennomskuet ham og ser at hvis du hadde ombestemt deg nå, så hadde han fortsatt på samme måte som før! Som en over skrev, du er dyktig nå, for du har sett ham for den han er, og det er ikke en mann man kan ha det godt med. Og da har han ikke makt over deg lenger, for nå har du bestemt deg. Han har imidlertid fremdeles et lite tak på deg (og han vet det nok veldig godt), siden du lar deg treffe følelsesmessig når du må ha bekreftelse på om du er hjerteløs eller ikke med de handlingene du nå tar. Men det er bra du spør her, for da kan du bli oppmerksom på dette også, for jeg tror det er det siste grepet han har på deg nå. Og det må du frigjøre deg fra! Du står i en god posisjon, HI, for du er helt selvstendig økonomisk og du har god råd. Da synes jeg du skal bruke de mulighetene det gir deg også. Jeg synes du skal kontakte advokat på mandag, for den kan hjelpe deg på alle måter, også med å få ham ut av huset, hvis huset er ditt. Eier dere sammen, så ville jeg fått advokaten til å sette opp en kontrakt hvor du kjøper ham ut (men har inntrykk av at det er ditt hus?). Videre synes jeg du skal snakke med advokaten om at du i går kveld sa at mannen skal få en million av deg til egenkapital. Det var en lovnad som jeg tenker er gitt under sterkt press fra mannen, siden han helt tydelig har manipulert deg tidligere og i går også manipulerte deg med krangling, sinne, gråt og trygling. Hvis du uansett ønsker å gi ham denne muligheten, da synes jeg du skal stille noen krav til at han skal få denne. Absolutte krav. Mine krav ville i så fall vært at han nå aksepterer at dere nå er ferdige med hverandre og ikke krangler mer med deg. Hvis han en eneste gang til krangler om dette ville jeg sagt at da trekker du de x antall hundretusener du har betalt av hans forbruksgjeld fra millionen. Og om han ikke flytter ut innen avtalt dato (kort tid frem i tid, men mulighet for ham å finne et sted å leie), så får han ikke en krone av deg. Selv ville jeg ikke betalt ham noe, slik han oppfører seg - med unntak av at jeg ville tilbydt meg å betale depositum på leilighet han må leie og ev. første måneds leie der. Men alt dette synes jeg du skal diskutere med din advokat, for det er viktig at du nå ikke lar deg manipulere til noe du egentlig ikke ønsker, og det er viktig at du raskest mulig blir kvitt ham. Selv om det ikke er noe som tyder på det ut fra hva du har skrevet, husk også at det er ved endelige brudd ev. partnerskader eller -drap gjerne skjer. Det betyr også at du må sikre at hvis noe skulle skje med deg, at han ikke får en krone, og at han heller ikke vil ha noen inflytelse på ev. arv til ungene. Men det viktigste er at du også passer på å sikre deg selv i hverdagen, snakker med andre, lar ham vite at du har personer rundt deg som passer på deg og følger med. Og i verste fall flytter du bare ut umiddelbart, og så får advokat ta saken med huset og utkastelse av mannen. Noen ganger er det greit å bare unngå mest mulig konflikt også. Jeg ville tatt rådet til en over her også, og kontaktet Krisesenteret, fordi de har erfaring med å vurdere risiko i slike saker. Man skaff deg advokat på mandag - og ikke skjul noe som helst for advokat om hvordan forholdet har vært og hvordan mannen er og hva han sier og hvordan han nå forsøker å manipulere deg. Du har makt med den gode økonomien din, HI! Makt til å hjelpe deg selv best mulig slik at du ikke lenger blir utnyttet. Jeg hadde holdt en lav profil i helgen, om jeg var deg, så får mannen bare tro hva han vil. Og mandag kontakter du advokat og Krisesenter (for råd og ev. risikovurdering). Snakk også med gode venner eller familie som du vet du kan stole 100 % på, slik at de vet hva som skjer i livet ditt! Anonymkode: 1d65f...63e Takk for langt, godt svar! Jeg har allerede advokat pga familiebedriften jeg har arvet, og det er denne advokaten som har sikret ektepakt, særeie, arv osv. Han er forsåvidt allerede "på saken" og har sikret det økonomiske. (advokaten mente f eks at jeg ikke burde betale 700 000 i forbruksgjeld siste gangen jeg gjorde det for mannen) Det med å bruke tilbudet mitt mht egenkapital som "pressmiddel" som du nevner, var egentlig ikke dumt! Det KAN være at han backer ut da, men det kan hende at han ennå ikke helt tror at jeg vil gjøre alvor av skilsmissen. Sist gang han måtte flytta, var barna små, og det var mye pga styret med samvær o.l at jeg flyttet sammen med han igjen. Barna er nå voksne, og det er mye pga den støtten de gir meg på at jeg må flytte, at jeg nå føler meg sterkere. Selv om jeg har bestemt meg, er det helt utrolig godt å se svarene her. Jeg er inne å leser hvert svar flere ganger! Jeg er ikke redd for at han skal gjøre meg noe, det er mer at det er kolossalt utmattende å måtte stå i diskusjoner, krangler, at han prøver å være romantisk.....HVER DAG!! Anonymkode: b016c...c2f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå