Gå til innhold

Åpent forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et ektepar i 40 årene, gift i 17 år. Mannen har vært utro for noen år siden, vi flyttet fra hverandre da, men flyttet sammen igjen etter ca ett år. Har to store barn. Ekteskapet fungerer egentlig ikke, mannen er veldig fornøyd med at vi fant sammen igjen. For min del ble derimot noe ødelagt, og det er som om balansen i forholdet er forskjøvet. Dessuten har mannen senere tid hatt noe kontakt med en kvinnelig kollega. Sannsynligvis helt uskyldig, men pga hans historie, kjenner jeg at jeg har problemer med å stole på han.

Det er ikke det at han evt har noe på gang med ei dame, men det å bli ført bak lyset/lurt, som føles som det verste.

Jeg har nå foreslått at vi kan ha et såkalt åpent forhold, noe som for meg blir "tryggere" da jeg ikke blir løyet for. Han var først litt interessert i å høre mer om det, men da han forsto at det innebar at jeg OGSÅ skulle kunne møte andre, nektet han. 

Jeg tenker egentlig at vi er ved veis ende, men han tviholder i ekteskapet. Jeg mistenker at økonomi spiller en rolle siden det er jeg som har penger (ektepakt med særeie pga tidligere formue), og han har surret litt med økonomien slik at han ikke eier nåla i veggen. Så lenge vi er gift, har jo ikke dette vært et problem, men tror han er redd for å stå på bar bakke (noe han også vil og er helt innforstått med).

Hva ville du ha tenkt om dette om det var deg?

Anonymkode: b016c...c2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du har dårlig selvtillit. Jeg tror ikke sex med andre vil forandre på det. Jeg tror at det å sette grenser, ta konflikter som er viktige for å opprettholde grensene dine, er noe som vil være med på å bygge opp selvtilliten din.

Du har et sår nå, som ikke vil leges. Det vil alltid være der. Det vil bli mindre med årene, men arret vil nok alltid være der. Han må akseptere det. Han må lære seg at ved å være utro så ødela han det som var mellom dere. Om det er rom for kjærligheten til å gro igjen er et godt spørsmål. Det vil ta tid i alle fall. Kanskje må dere være fra hverandre i flere år før dere tar fatt på det igjen.

Hvis det i det hele tatt skjer.

Det han ikke forstår er at han med det har sagt at du ikke er god nok - men det er du. Det er du.

Uansett om du prøver på noe nytt sammen med han en gang i fremtiden så tror jeg du ville hatt godt av å bo for deg selv en tid. Og lær deg å sette grenser!

Anonymkode: 0c692...29f

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Vi er et ektepar i 40 årene, gift i 17 år. Mannen har vært utro for noen år siden, vi flyttet fra hverandre da, men flyttet sammen igjen etter ca ett år. Har to store barn. Ekteskapet fungerer egentlig ikke, mannen er veldig fornøyd med at vi fant sammen igjen. For min del ble derimot noe ødelagt, og det er som om balansen i forholdet er forskjøvet. Dessuten har mannen senere tid hatt noe kontakt med en kvinnelig kollega. Sannsynligvis helt uskyldig, men pga hans historie, kjenner jeg at jeg har problemer med å stole på han.

Det er ikke det at han evt har noe på gang med ei dame, men det å bli ført bak lyset/lurt, som føles som det verste.

Jeg har nå foreslått at vi kan ha et såkalt åpent forhold, noe som for meg blir "tryggere" da jeg ikke blir løyet for. Han var først litt interessert i å høre mer om det, men da han forsto at det innebar at jeg OGSÅ skulle kunne møte andre, nektet han. 

Jeg tenker egentlig at vi er ved veis ende, men han tviholder i ekteskapet. Jeg mistenker at økonomi spiller en rolle siden det er jeg som har penger (ektepakt med særeie pga tidligere formue), og han har surret litt med økonomien slik at han ikke eier nåla i veggen. Så lenge vi er gift, har jo ikke dette vært et problem, men tror han er redd for å stå på bar bakke (noe han også vil og er helt innforstått med).

Hva ville du ha tenkt om dette om det var deg?

Dette er typisk utro menn. De tror at åpent forhold innebærer at de vil kunne være utro i øst og vest med en fornøyd kjerring hjemme. Men når de forstår at det betyr at kona også kan ha sex med andre, nei, det vil de ikke gå med på. Dobbeltmoralske drittsekker. 

Skrevet

Ville bare gitt et ultimatum. Åpent, eller ingen forhold. Evt. at han driter i å ha kontakt med andre kvinner utover det du er komfortabel med.. 

Anonymkode: c6eca...022

Skrevet
Milfy Way skrev (38 minutter siden):

Dette er typisk utro menn. De tror at åpent forhold innebærer at de vil kunne være utro i øst og vest med en fornøyd kjerring hjemme. Men når de forstår at det betyr at kona også kan ha sex med andre, nei, det vil de ikke gå med på. Dobbeltmoralske drittsekker. 

Les artikkelen. Menn har faktisk et annet behov enn kvinner. Menn kan ikke noe for det! Det ligger i genene deres.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Anonymkode: caa98...c6c

Skrevet

Det jeg leser ut av hovedinnlegget ditt, HI, det er at du egentlig er helt ferdig med dette forholdet og at du har vært det en god stund, trolig etter hans utroskap.

Du har ikke tillit til ham (forståelig nok) og det virker ikke som om du egentlig føler noen emosjonell nærhet til ham lenger.

Han har veldig mange fordeler av å fortsette forholdet med deg, ikke minst mtp økonomi og ev. den statusen det gir også ham.

Når han var veldig interessert i åpent forhold - hvis det var frikort for ham til å ha sex med hvem han ville, men helt imot når det i så fall skulle innebære at også du kan ha sex med hvem andre du vil, da viser han at han ønsker en kontroll over deg, men at han selv ønsker å være fri med alle fordeler som han ikke vil at du skal ha.

Du står helt fritt, Hi, du er ikke avhengig av ham på noen måte. Ikke lev livet ditt preget av mistanker og mistillit. Du fortjener bedre.

Anonymkode: 1d65f...63e

Skrevet
Milfy Way skrev (44 minutter siden):

Nei, det er ikke typisk menn, utro eller ikke. 

Anonymkode: 9d49b...a2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Les artikkelen. Menn har faktisk et annet behov enn kvinner. Menn kan ikke noe for det! Det ligger i genene deres.

Jeg påberoper meg det samme behovet. Sikkert en genfeil

Skrevet

Åh, for noe vrøvl. Jeg har behov for å spise masse godteri og drikke brus hele dagen, men jeg gjør det ikke, fordi jeg veit at det ikke er bra for meg. 

Anonymkode: 58215...3fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg påberoper meg det samme behovet. Sikkert en genfeil

Samme her. Har aldri møtt en mann med mer sexlyst enn det jeg har. Like mye, ja, men ikke mer.

Menn, i hvert fall de oppegående mennene, de vet at de ikke styres viljeløst av sine gener og testosteronnivå, men også av det miljøet og den tiden de lever i, de verdiene de har, hvilket medmenneske de ønsker å være. De oppegående mennene (og kvinnene) vet at skal sexlysten opprettholdes i et forhold, så krever det at begge to jobber aktivt for det sammen, og de vet og godtar at gjennom et samliv så kan sexlyst endre seg for begge to i perioder.

Anonymkode: 1d65f...63e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er en kvinne med stort behov for sex. Jeg har tidligere vært i to sexløse forhold, der mennene var utro, men ønsket ikke å ligge med meg. Jeg foreslo åpent forhold, fordi jeg ønsket å dekke behovene mine, men begge mennene nektet. Nå har jeg endelig møtt en mann som matcher meg seksuelt, og vi har sex hver dag. Begge har samme behov. 

Anonymkode: 4b053...628

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er en kvinne med stort behov for sex. Jeg har tidligere vært i to sexløse forhold, der mennene var utro, men ønsket ikke å ligge med meg. Jeg foreslo åpent forhold, fordi jeg ønsket å dekke behovene mine, men begge mennene nektet. Nå har jeg endelig møtt en mann som matcher meg seksuelt, og vi har sex hver dag. Begge har samme behov. 

Det er ikke lov å svare både med nick og som anonym i samme tråd. 

Skrevet

Nå skjønner jeg i utgangspunktet ikke hva du babler om, men ble nysgjerrig og gikk inn på reglene. Hvor? Retningslinjer - Foreldreforum (klikk.no)

Skrevet

Det du ønsker er jo ikke et åpent forhold, men et trygt forhold basert på kjærlighet og respekt, og det har du ikke nå...

Jeg tror rett og slett du må tenkte gjennom hva du vil ha og hvordan du vil leve resten av ditt liv.

Fortiden får du ikke gjort noe med, den er som den er, men fremtiden kan du være med og forme 

Du har tre valg 

Enten lever du i det forholdet du er, gjør det beste ut av det.

Eller du velger å leve alene.

Eller du finner en ny mann.

Husk å ta med i regnestykket at barna nesten er voksne, og livet består av flest hverdager. Klart det er greit å være gift med barnas far når det kommer, giftemål, barnebarn, julefeiringer og bursdager, men hele uka gjennom skal du leve med denne mannen som du egentlig ikke føler noe særlig for lenger 

Er det verdt det?

Anonymkode: 0b775...3ee

Skrevet

Hva vil du få ut av forholdet av å ha et åpent forhold? Du er fortsatt relativt ung og ungene er store, dere trenger ikke å bo sammen for ungenes del. Hvorfor ikke gjøre det slutt og kanskje finne en ny mann som kan gjøre deg lykkelig? 

Anonymkode: 5ef22...021

Skrevet

HI her.

Jeg har egentlig bestemt meg for en stund siden, men blir likevel usikker på om det er det beste. Barna er store, yngste flytter til annen by for å studere, eldste har egen leilighet og samboer. Jeg har bestemt meg for å selge huset og flytte til et nytt felt som bygges her, har skrevet meg på liste til å kjøpe 4 roms romslig leilighet med god plass til besøk av barna.

Tok dette opp med mannen nå i kveld igjen, og han klikka, slik han gjør når jeg tar opp at jeg vil skilles. Han krangler, blir sint, gråter, trygler.... Er så slitsomt! Jeg har lovet at han skal få 1 mill til egenkapital, til tross for at jeg tre ganger (!!!) har betalt hundretusener av idiotisk forbruksgjeld og kjøpekort for han. Han mener likevel at han kommer til å være lutfattig og at det er min skyld, og pga at han har dårlig historikk i banken med betalingsanmerkninger, vil han ikke få lån. Han mener jeg i det minste kan vente 5 år slik at han kommer seg litt frempå. Men jeg orker virkelig ikke mer! Er jeg hjertløs og ond som "kaster han på gata"?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

HI her.

Jeg har egentlig bestemt meg for en stund siden, men blir likevel usikker på om det er det beste. Barna er store, yngste flytter til annen by for å studere, eldste har egen leilighet og samboer. Jeg har bestemt meg for å selge huset og flytte til et nytt felt som bygges her, har skrevet meg på liste til å kjøpe 4 roms romslig leilighet med god plass til besøk av barna.

Tok dette opp med mannen nå i kveld igjen, og han klikka, slik han gjør når jeg tar opp at jeg vil skilles. Han krangler, blir sint, gråter, trygler.... Er så slitsomt! Jeg har lovet at han skal få 1 mill til egenkapital, til tross for at jeg tre ganger (!!!) har betalt hundretusener av idiotisk forbruksgjeld og kjøpekort for han. Han mener likevel at han kommer til å være lutfattig og at det er min skyld, og pga at han har dårlig historikk i banken med betalingsanmerkninger, vil han ikke få lån. Han mener jeg i det minste kan vente 5 år slik at han kommer seg litt frempå. Men jeg orker virkelig ikke mer! Er jeg hjertløs og ond som "kaster han på gata"?

Herregud. Begynn ditt eget liv! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Men jeg orker virkelig ikke mer! Er jeg hjertløs og ond som "kaster han på gata"?

Grenser. Sett grenser. Det vil være uhyre befriende! Du har vært hjerteløs mot deg selv i alle år fordi du ikke har klart å sette ned fote og sette grenser. Det er derfor mannen oppfører seg som han gjør, for han tror jo at der ikke er noen grenser.

Ikke bry deg om du er slem eller ikke. Ikke bry deg om hva andre måtte mene. Sett grenser!

Ser du har begynt med det. Bra! Nå er du flink! Jeg mener det. Jeg synes det. For du har tydelig lot deg selv bli stående i stikken i alle år. Nå lar du ikke det skje mer. Bra! Flink!

Lykke til!

Åh, og min mening likevel, selv om du bare skal gi blanke i hva jeg mener og gjøre det du mener er riktig uansett, han har selv valgt å være utro, han har valgt å ødelegge det dere hadde. Ditt ansvar for å være omsorgsfull for partneren din opphørte det øyeblikk han bestemte seg for at dere ikke var partnere mer, men han i stedet skulle leve som om han var singel. Han skulle ha tenkt på dette før han ødela. Han ødela for både deg og seg selv. Han har valgt dette. Du setter en grense. Det er alt du gjør. Den grensen var langt der borte, den har han krysset for lenge siden. Dette er konsekvensene av å krysse den.

Du fortjener et så mye bedre liv enn dette.

Anonymkode: 0c692...29f

Skrevet

Virker som du bare tenker på hans beste. Hva med DEG ? Er du redd for å være alene ? Redd for å måtte være singel resten av livet? 

Anonymkode: b9f20...caa

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Joda, det er lov 👍

Anonymkode: a7bec...a8a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Herregud. Begynn ditt eget liv! 

Sier det samme. Hva har HAN gjort for DEG egentlig? 

Skrevet

Nei, du vil ikke være ond og hjertesløs om du skiller deg og begynner å tenke på deg selv! Slike folk blir nok sjeldent bedre, det hjelper ikke å vente 5 år til. Håper du tar mot til deg og sier at du virkelig vil skilles. Ikke la ham overtale deg til å la være. Lykke til!

Anonymkode: 5ef22...021

Skrevet

Takk for svar! Jeg har bestemt meg, men blir overmannet av tvil med jevne mellomrom. Nå oppfører han seg eksemplarisk, men vet at om jeg hadde forkastet planene, ville han fortsatt som før. Jeg kommer til å kjøpe leilighet, men den er ikke ferdig før til våren. Hva gjør jeg i ventetiden? Selger og leier noe? Om jeg blir boende i huset, får jeg han aldri i verden ut før da. Han kommer til å motarbeide salg/flytting, så jeg har bestemt meg for å leie folk til flyttejobben. Noen tips til hvordan komme gjennom dette best mulig?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Jeg har bestemt meg, men blir overmannet av tvil med jevne mellomrom. Nå oppfører han seg eksemplarisk, men vet at om jeg hadde forkastet planene, ville han fortsatt som før. Jeg kommer til å kjøpe leilighet, men den er ikke ferdig før til våren. Hva gjør jeg i ventetiden? Selger og leier noe? Om jeg blir boende i huset, får jeg han aldri i verden ut før da. Han kommer til å motarbeide salg/flytting, så jeg har bestemt meg for å leie folk til flyttejobben. Noen tips til hvordan komme gjennom dette best mulig?

Høres ut som psykisk vold du lever i. Kontakt krisesenter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...