Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #1 Skrevet 23. juli 2021 Hvor tidlig må dere ut for å lufte den/ tisse tur. Vi har en liten hund på 7 måneder. Han er veldig snill og grei, men sover lite både dag og natt. Han har nå begynt å våkne kl.06.00 og piper. Tolker da at han må tisse og det gjør han når vi går ut, selv om han har hatt siste tissetur ca 23.00 på kvelden. Er i tidligste laget nå i ferien og jeg er usikker om det er nødvendig eller om jeg skal prøve å overse pipinga. Hva tenker dere? Anonymkode: 93e41...1aa
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #2 Skrevet 23. juli 2021 Mine har sovet så lenge jeg har sovet fra rundt 6-7 måneder. Jeg har aldri ignorert signaler på at de trenger å gå ut. Mindre hunder kan også bruke litt lengre tid på å utvikle «festblære» Den jeg har nå var utrolig sent renslig også. Kalte han bare pissemauern. Du kan jo prøve å overse men da kan det bli tiss inne. Synes det er dårlig gjort å utsette de for det når de skal lære å bli renslig. Lufte når den piper og inn og legg deg igjen. Den trenger ikke underholdning, lek eller mat og den kan fint lære seg at det fortsatt er «natta» så tidlig. Anonymkode: 5f631...082
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #3 Skrevet 23. juli 2021 Jeg har en chihuahua nå, og han var ikke 100% renslig før han var rundt 6 mnd. Hadde en kladd inne som vi ikke tok vekk før den var helt tørr. Nå er han straks 10 mnd og sover til han blir vekket. I dag sov han til drøye 8, men jeg gikk rett i dusjen og var ikke ute med han før halv ni. Nå om dagen har han gjerne suste turen ut for å tisse mellom ti og elleve om kvelden og første turen ut om morgenen i halv ni-ni tiden. Men som hun over ville jeg ikke ignorert et ønske om å ut å tisse for en så ung valp, må han så må han. Men hadde bare dratt på meg morgenkåpe, luftet han raskt i hagen og gått inn og lagt meg igjen da. Anonymkode: 1dc27...61b
Pobie Skrevet 23. juli 2021 #4 Skrevet 23. juli 2021 (endret) Mine har sovet til jeg står opp fra ung alder. Hvis de vekker meg gjør vi det så lite spennende som mulig og så rett tilbake i seng, vi er ikke oppe for dagen bare fordi vi ble vekket. For en unghund ville jeg tatt på bånd, ikke sagt noe men bare gått ut i to minutter, latt henne tisse, og så inn og tilbake i seng. Feilen mange gjør er at det er for spennende og belønnende å vekke eierne. Endret 23. juli 2021 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #5 Skrevet 23. juli 2021 Jeg måtte stå opp så tidlig i hvert fall det første året, kanskje to. Men nå er hun skikkelig treg om morgenen, ofte står hun ikke en gang opp når jeg star opp, og hvis jeg ikke går og vekker henne, kan hun ligge til klokken 12-13 Anonymkode: 3d454...5a1
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #6 Skrevet 23. juli 2021 Mine har veldig sjelden våknet så tidlig, de har blitt luftet i 23 tida og sovet natten gjennom og ikke vært så veldig morgenfugler. I blant har de våknet og pepet på natta eller tidlig morgen og da har det ofte vært en grunn, f.eks. løs mage. Jeg står selvfølgelig opp og lar de komme ut og tisse hvis de piper om natta/tidlig morgen, men jeg gir ingen oppmerksomhet eller kosing, det er bare gå på do, inn og sove videre. De fleste har fort forstått at ingenting interessant skjer på natt/tidlig morgen og har ikke vekket meg med piping hvis det ikke har vært nødvendig. Har hatt en liten frøken som kunne finne på å pipe som om hun måtte på do, men når hun kom ut sto hun bare og logret og så på meg. Da dette gjentok seg til stadighet begynte jeg å ignorere det og da sluttet hun fort. Anonymkode: 4bff1...6a3
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #7 Skrevet 23. juli 2021 Det et stor forskjell fra stor til liten rase, og fra hund til hund. Din hund er nå så flink at han sier fra at han må tisse, det er jo kjempebra! Tenker at han er så ung ennå at du ikke skal forvente at han sover lenge, det kommer ofte etterhvert. Ikke fall for fristelsen å ignorere, da kan du plutselig ha skaffet deg en urenslig hund som har lært at det nytter ikke si fra, bare tiss inne. Anonymkode: 62125...6fe
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #8 Skrevet 23. juli 2021 Takk for svar alle sammen. Han har vær veldig flink og renslig fra nesten dag 1. Skal ta til med rådene deres. Det som er som sagt hans utfordring at han sover lite. På dagen dupper ham av litt innimellom men våken ved hver lyd. På natt er han også mye våken og frem og tilbake, selv om han ikke gir mye lyd fra seg. Anonymkode: 93e41...1aa
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Han har vær veldig flink og renslig fra nesten dag 1. Skal ta til med rådene deres. Det som er som sagt hans utfordring at han sover lite. På dagen dupper ham av litt innimellom men våken ved hver lyd. På natt er han også mye våken og frem og tilbake, selv om han ikke gir mye lyd fra seg. Anonymkode: 93e41...1aa Les deg litt opp på tips og råd for å roe ned en litt stresset hund. Er en ganske vanlig misforståelse at valper skal aktiviseres hele tiden, de skal ikke det, de skal lære å finne roen, og sove 18 timer i døgnet Mye personlighetsavhengig dette da, man kan få en stresset og urolig hund selv om man gjør alt riktig, så ikke ta det som kritikk, bare et råd. Jobb med å finne roen. Både barn og voksne må gjerne legge ned en innsats i den jobben, selv om det for noen hunder kommer av seg selv er det slett ikke alltid det gjør det Anonymkode: 1dc27...61b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2021 #10 Skrevet 24. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 23.7.2021 den 11.43): Takk for svar alle sammen. Han har vær veldig flink og renslig fra nesten dag 1. Skal ta til med rådene deres. Det som er som sagt hans utfordring at han sover lite. På dagen dupper ham av litt innimellom men våken ved hver lyd. På natt er han også mye våken og frem og tilbake, selv om han ikke gir mye lyd fra seg. Anonymkode: 93e41...1aa Da må du venne hunden til et sted i fred fra andre. Feks i bur, under trappa, på et eget rom. Du må skjerme den fra lyder og inntrykk sånn at den får hvilt seg gjennom dagen. Vår hund tasser rundt og vil være med på alt som skjer. Men når jeg ser at det blir lite avslapping, legger jeg hunden i grinden, som er hunden sin plass. Da sovner den ordentlig, og kobler ut alt rundt. De trenger et eget hvilested. Anonymkode: 7cb6f...7f3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2021 #11 Skrevet 25. juli 2021 0600 er ikke tidlig. Da er det morgen for alle. Anonymkode: b7728...385
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå