Gå til innhold

Er det viktig for deg å være gift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde noe manglet hvis du aldri giftet deg med din mangeårige partner?

Anonymkode: 29aca...095

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men vi er likevel gift. Nå føler jeg at vi er mer ett, en hel familie. Og ringen er symbolet på båndet mellom oss.

Anonymkode: efd73...a54

Skrevet

Jeg synes det er koselig å være gift, noe med at man er hverandres nærmeste pårørende i lovens forstand og at alt er i ordnede former når det kommer til felleseie, arv osv.

Men vi giftet oss etter å ha vært sammen i to år, før vi fikk barn sammen. Vi syntes det var riktig og viktig å gifte seg når vi kjøpte hus sammen og før vi fikk barn.

Hadde vi vært partnere i mange år og hatt barn sammen osv er det ikke sikkert jeg hadde tenkt på samme måte. Da var liksom de viktigste tingene allerede på plass, barn, familie, bolig osv, da er det ikke sikkert det å være gift hadde vært så viktig.

Vi giftet oss forresten i utlandet da, uten familie og venner, så det store selskapet og bløtkakekjolen var ikke så viktig for oss.

Anonymkode: 8791d...118

Skrevet

Nei. Vi har vært sammen i over 30 år og er fremdeles ikke gift. Vi hører sammen likevel. 

Anonymkode: 874d7...4f6

Skrevet

Følelsen hadde vært det samme om vi hadde vært gift eller ikke.. Men i forhold til det økonomiske og slike ting så er jeg glad vi er gift..

Anonymkode: a01ca...da6

Skrevet

Ja💗

Skrevet

Ja

Anonymkode: d9a5b...af1

Skrevet

Å være gift gir oss litt tryggere økonomiske og juridiske rammer enn om vi hadde vært samboere. På det følelsesmessige planet, ikke viktig.

Anonymkode: 9b102...4b1

Skrevet

Viktig for det økonomiske og formelle, i tillegg ønsker vi å gjøre det på grunn av vår religion (ikke kristen). Har utsatt det fordi vi har nærmeste familie i andre land og ønsker ikke å feire alene. 

Anonymkode: 9739c...ad4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Å være gift gir oss litt tryggere økonomiske og juridiske rammer enn om vi hadde vært samboere. På det følelsesmessige planet, ikke viktig.

Enig , slik føler vi det også.

Anonymkode: 4137f...315

Skrevet

Er glad for å være gift, en trygg ramme rundt familien og forholdet vårt, men forstår de som ikke synes det er så viktig. 

Anonymkode: 791c4...85e

Skrevet

Nei, for meg er det ikke viktig med tanke på mitt forhold til mannen min. Vi har riktignok vært gift i over 20 år. Da vi kjøpte felles leilighet før vi fikk barn, valgte vi å gifte oss for å sikre hverandre best mulig økonomisk. Om noe skulle hendt meg, hadde min familie grabbet til seg det de kunne. 

Anonymkode: b3e28...575

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan er det tryggere økonomisk?

Anonymkode: ea3a3...e78

Skrevet

Både ja og nei. Det er ikke viktig i den forstand at jeg hadde vært ulykkelig om jeg ikke var gift, men det føles godt å være gift. Tryggere og med en sterkere tilhørighet, og mer naturlig at vi alle da har samme etternavn. Økonomisk er det også enklere, spesielt dersom jeg skulle bli alene. 

Anonymkode: fa02d...98d

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har det motsatt! Vi har veldig ryddige avtaler oss i mellom grunnet særkullsbarn, så det å være gift er mest av alt en emosjonell greie. Det føles helt strålende!

Skrevet
ostepop123 skrev (23 minutter siden):

Jeg har det motsatt! Vi har veldig ryddige avtaler oss i mellom grunnet særkullsbarn, så det å være gift er mest av alt en emosjonell greie. Det føles helt strålende!

Jeg er som deg. Har ikke vært gift, er singel nå. Hvis jeg skal inn i et langvarig forhold igjen, da kommer jeg til å formidle at det å gifte seg er viktig for meg. Og det har kun med det emosjonelle å gjøre. Jeg ønsker det at forholdet ikke bare er mellom oss, men også at det er rammer rundt det, at man har forpliktet seg symbolsk i tillegg til emosjonelt.

Anonymkode: f58ee...29e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde noe manglet hvis du aldri giftet deg med din mangeårige partner?

Anonymkode: 29aca...095

Vi skal aldri gifte oss. Vi har vært samboere i over 10 år, og har tre barn. 

Anonymkode: 31e43...100

Skrevet

Det er koselig å være gift. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som har vært sammen i en årrekke ikke ønsker å gifte seg. Det trenger ikke koste noe særlig heller 

Anonymkode: 629ff...be8

Skrevet

Pga juridiske forhold er det viktig å være gift, og siden vi også har særkullsbarn, har vi også tinglyst ektepakt.

Bortsett fra det, er det å være gift eller ikke totalt uten betydning for meg.

Det er KUN ekteskap som fullt ut sikrer partene om den ene skulle dø.

Anonymkode: 07071...309

Skrevet

Heller motsatt; det er viktig for meg å IKKE gifte meg. Så skulle man kanskje tro at det hadde en dyp mening, men neida, jeg følte meg bare ufattelig kvalt første gang jeg gjorde det. Ikke noe for meg med andre ord.

Anonymkode: 8d675...ded

Skrevet

Jeg er ikke gift. Drømmer ikke om bryllup. Det er skrekken å gifte seg i kirka og så mye styr. Likevel kjenner jeg nå at jeg har lyst å gifte meg med min samboer gjennom ti år. Vi har barn sammen og jeg har lyst på ring og ha samme etternavn. Vi blir nok å formalisere det uten noe styr. Vi ønsker begge papirer og bruke ring. Fest og sermoni vil vi ikke ha. 

Anonymkode: 9f1ec...52d

Skrevet

Vi er ikke gift, og blir det mest sannsynlig heller ikke. Familien til samboer sørget for det. De har mast og mast og mast, og verken han eller jeg liker noe form for oppmerksomhet. Hver gang vi har møttes har det vært «når blir det bryllup da?» «Vi er klare for bryllupsfest.» «Dere må snart gifte dere.» 

Nå har vi det på tvers i halsen. 

Anonymkode: 8729e...80e

Skrevet

Det gjør det enklere i forhold til eiendeler og arv og er derfor enklere enn å måtte styre med samboerkontrakt. Utover det er det ikke viktig for meg.

Skrevet

Det var det. Vi hadde bare særkullsbarn, og etter arveloven den gang arvet ikke samboere hverandre. 

Anonymkode: 475ea...18b

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vi er ikke gift, og blir det mest sannsynlig heller ikke. Familien til samboer sørget for det. De har mast og mast og mast, og verken han eller jeg liker noe form for oppmerksomhet. Hver gang vi har møttes har det vært «når blir det bryllup da?» «Vi er klare for bryllupsfest.» «Dere må snart gifte dere.» 

Nå har vi det på tvers i halsen. 

Anonymkode: 8729e...80e

Jammen dere kan gifte dere uten at noen får vite om det! Dere trenger altså ikke si noe til noen!

Anonymkode: 07071...309

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...