Gå til innhold

Noen som har vært gjennom ivf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det mye styr med uthenting av egg osv? Hvordan følte du deg etterpå? 

Anonymkode: 4db49...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følte meg som et hormonhelvete i månedsvis. Egguttak var vondt, men fort over. En av gangene hadde jeg kraftige "menssmerter" et døgn i etterkant. 

Anonymkode: ad9a4...758

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var igjennom. Men, jeg gikk igjennom tre runder frivillig. Og mange har gått vesentlig flere runder. Så helt avskrekkende er det ikke. 

Noe hormonell ble jeg. Men, ble ikke helt psyko. Sprøytene klarte jeg ikke sette selv. Så det måtte mannen min. 

Ift egguthenting så var det ganske ubehagelig. Men, jeg har en eggstokk som ligger veldig høyt oppe. De vurderte derfor ved flere anledninger å hente eggene der gjennom buken min i stede for vaginalt. Det slapp jeg heldigvis. Fikk lokalbedøvelse. Låg en liten stund etterpå og fungerte greit resten av dagen. 

Ved innsetting så var det stort sett som å ta en celleprøve. 

Det viktigste er å bare prøve å slappe av.  Det er raskt overstått. 

Anonymkode: fe114...8d7

Skrevet

Litt upraktisk å måtte tilpasse legetimene til jobb, men ellers helt problemfritt. Kjente veldig lite til medisinene, uttak og innsett hadde jeg litt ubehag etter, men ikke noe stort :)

Anonymkode: d04c5...31f

Skrevet (endret)

Hi, jeg har 2 barn etter IVF. Med førstemann satt han etter tredje forsøk, med tre egguthenting. Lillebror kom på 4 forsøk, men bare to egguthentinger. 

Det medisinske rundt Ivf var ikke ille. Det psykiske var verre. Første runde var jeg veldig redd at vi ikke skulle lykkes. Og det at ingenting kan planlegges. Å starte på hormoner er avhengig av at mensen kommer til riktig tid. Og hvis det er jul, påske eller sommerferie snart - så kan du vedde på at det krasjer med oppstart. Også ultralyd midt i arbeidstid, i morgen! 

Anonymkode: 2df63...396

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat. Admin
Skrevet

Det er veldig ulikt hvordan man reagerer på hormonene, men noe ubehag må du regne med. Hetetokter, hodepine og humørsvingninger er vanlig.
Egguttak er i utgangspunktet relativt smertefullt, men du får god bedøvelse (morfin rett i åra på Riksen i alle fall), og det er ganske fort overstått. Innsetting er ikke vondt i det hele tatt. Så kommer dagene fram til du kan teste - det er det tøffeste med hele prosessen, syntes jeg.

Lykke til!

Anonymkode: 77f7d...c69

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger ❤🙏 Jeg er litt redd for når eggene skal vokse inni meg. Er det ikke sånn at det skal produseres mange egg. Hvordan  føles det? Er ikke redd for sprøyter men å putte ting i kroppen, også miste helt kontrollen. Om dere skjønner 🙏

Skrevet

Ikke noe styr med å hente ut egg. Jeg var så stresset pga skrekkhistorier. Lå må rumpa over setet i stolen, var så spent i kroppen. Så hørte jeg «tre egg» fra dama ved siden av. «Hva, har dere startet?». Ja nå har vi fem egg sa legen, å fortsatte å ta ut. Jeg var forbredt på smerter, kjente ett lite dytt og det var det. Hadde vondt noen timer etterpå, da følte jeg meg mørbanket. I dagene som fulgte også.

Jeg følte ikke at eggene vokste. De er så små så du kjenner det ikke nødvendigvis.  Hormonene var litt på bærtur da. Hadde mye hodepine, har kjent migrene fra før. Jeg hadde problemer med sprøytene. Ikke at det var vondt, men hånden ville liksom ikke sette de😅. Så  det var det verste for meg. Hele prosessen var en Berg og dalbane. Jeg slet mest med redselen om å aldri lykkes. En fin lege sa til meg. «Det er ikke snakk om å aldri lykkes, det er snakk om når du lykkes.  Du er ung, har vært gravid før (men mistet) og du har gode forhold. Vi ble gravide etter 4 mnd med ivf, 2 forsøk. Der å da føltes det lenge, nå i ettertid er det ikke lenge.  Men såklart, hadde jo prøvd naturlig lenge også. Nå sitter jeg her med en 6åring, 5åring og 1åring, og ivf prosessen er en prosessen som vi lærte mye av. Det var tungt og det var vakkert.  Mine egne negative følelser var det verste med hele prosessen. Medisiner og alt det andre gikk knirkefritt.

Anonymkode: 93c1e...bdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Takk for alle tilbakemeldinger ❤🙏 Jeg er litt redd for når eggene skal vokse inni meg. Er det ikke sånn at det skal produseres mange egg. Hvordan  føles det? Er ikke redd for sprøyter men å putte ting i kroppen, også miste helt kontrollen. Om dere skjønner 🙏

Eggene produserer vi så lenge vi er fertile. Det eneste som skjer er at det modnes flere egg samtidig om du skjønner. Disse er så ekstremt små at du merker det sannsynlig vis ikke. 

Det punktet du virkelig mister kontrollen på er den dagen spiren sitter og ett liv begynner å utvikle seg. Men, dette er stort sett bare en god følelse (hvis man ser bort fra noen av «bivirkningene» ved å gå gravid) ❤️

Anonymkode: fe114...8d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Merket ikke noe til det :) var mest styr med å stå opp til samme tidspunkt hver dag for å sette sprøytene (jobber turnus)!

Anonymkode: d04c5...31f

Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, og masse erfaringer❤❤🙏🙏Det gjør det hele litt enklere når jeg vet hva jeg kan forvente. Betyr så mye. Hva var verst med hele prosessen? Hvilken del av det ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, og masse erfaringer❤❤🙏🙏Det gjør det hele litt enklere når jeg vet hva jeg kan forvente. Betyr så mye. Hva var verst med hele prosessen? Hvilken del av det ?

Psykisk: -Negative følelser om å ikke lykkes og negativ test

Fysisk: mørbanket i dagene etter uttak.

Anonymkode: 93c1e...bdd

Skrevet

Jeg har hatt ca 20 forsøk inkludert fryseforsøk. Og jeg er en av få som har hatt mye smerter i forbindelse med uttak, mye grunnet hyperstimulering og mange egg. Men man blir godt ivaretatt. Har du pcos bør du kanskje forberede deg på at det kan skje, hvis ikke vil du nok kun merke litt oppblåsthet, og egguttak er som regel overstått på 10 min. Nesesprayen gjorde meg til et ustabilt troll, hadde heldigvis kun langt regime den ene gangen. Egginnsett er ikke vondt;) Det verste er om forsøk blir avbrutt, fra innsett til test, og for min del som har hatt mye SA, de første 12 ukene. Det er en psykisk påkjenning men fysisk er prosessen helt håndterbar. Masse lykke til, håper dere lykkes raskt❤

Anonymkode: 254da...dff

Skrevet

Jeg hadde veldig lite bivirkninger av hormonene og syntes prosessen var helt grei egentlig.  Litt styr selvfølgelig, men skuffelsen over flere negative tester på rad var nok det verste. 

Vi var heldige og trengte kun én runde med hormoner, og fire forsøk før jeg ble gravid. 

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Skrevet

Merket lite til hormonene, egguttakt var smertefullt. Men det var kanskje fordi morfinpreperater har liten effekt på meg. Gravid med tvillinger på første forsøk.

Anonymkode: 41975...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...