Gå til innhold

Dere som jobber i helsebransjen og ikke ønsker å ta vaksine

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner at det er tøft å stå i valget om ikke å vaksinere seg som sykepleier. Og at munnbind gjør at du skiller deg ut. 

Men du må anta at du ganske sikkert vil bli smittet på et tidspunkt. Og det er stor sjanse for at du er på jobb en dag eller to før du oppdager det. 

Jeg jobber på sykehus. Og vet godt hva som skjer da. Smittesporing og karantene på ansatte og pasienter. Det kommer til å stå på intranett akkurat hvor mange uvaksinerte pasienter og ansatte du har som nærkontakt. Og mange kommer til å vite at det var deg som forårsaket det. I tillegg er det slik at noen fullvaksinerte ikke har god effekt av vaksinen, dette gjelder særlig eldre, slik at du faktisk kan utsette noen for livsfare. 

Ja. Jeg vet det er brutalt. Men det er altså slik det er for oss innen helse. Og å være den som ikke ønsker vaksine er ikke enkelt i disse dager. Men jeg er veldig glad for at vi har mulighet til å velge. 

Anonymkode: b326f...c0c

Alle blir nok smittet på ett eller annet tidspunkt, vaksinerte og uvaksinerte. Dersom du leser vg i dag, står det at vaksinerte også smitter. Så kanskje ikke komme med en sånn "ting kan bli din skyld", når det likegodt kan være din skyld. Hva skal vi gjøre? 

Anonymkode: f5806...8ad

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle blir nok smittet på ett eller annet tidspunkt, vaksinerte og uvaksinerte. Dersom du leser vg i dag, står det at vaksinerte også smitter. Så kanskje ikke komme med en sånn "ting kan bli din skyld", når det likegodt kan være din skyld. Hva skal vi gjøre? 

Vaksinerte blir også smittet. Men på ingen måte i samme omfang som uvaksinerte. De som har størst risiko for å bli smittet selv om de er fullvaksinerte er eldre. 

For oss relativt unge er det lite sannsynlig at vi blir smittet. Se denne artikkelen fra vg som viser både risiko for alvorlig sykdom, mild sykdom, første og andre dose: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/8BLerw/nye-tall-saa-godt-beskytter-vaksinene-mot-deltavarianten. Du kan også lese om dette hos fhi. 

Det virker som det er fryktelig vanskelig å skjønne at ja, fullvaksinerte kan bli smittet og smitte videre. Men jo, sjansene for dette er fryktelig mye lavere enn for uvaksinerte. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vaksinerte blir også smittet. Men på ingen måte i samme omfang som uvaksinerte. De som har størst risiko for å bli smittet selv om de er fullvaksinerte er eldre. 

For oss relativt unge er det lite sannsynlig at vi blir smittet. Se denne artikkelen fra vg som viser både risiko for alvorlig sykdom, mild sykdom, første og andre dose: https://www.vg.no/forbruker/helse/i/8BLerw/nye-tall-saa-godt-beskytter-vaksinene-mot-deltavarianten. Du kan også lese om dette hos fhi. 

Det virker som det er fryktelig vanskelig å skjønne at ja, fullvaksinerte kan bli smittet og smitte videre. Men jo, sjansene for dette er fryktelig mye lavere enn for uvaksinerte. 

Tiden vil vise, og jeg håper du har rett. Jeg har gjennomgått korona, så jeg er ikke redd for å bli smittet igjen, eller smitte andre på mange måneder enda. Men det er viktig å huske at et menneske kan ta egne valg, uansett yrke! Så kan en selvsagt bli omplassert en periode, men dette er nok de som jobber i helsesektoren og velger å ikke ta vaksinen fullstendig klar over.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tiden vil vise, og jeg håper du har rett. Jeg har gjennomgått korona, så jeg er ikke redd for å bli smittet igjen, eller smitte andre på mange måneder enda. Men det er viktig å huske at et menneske kan ta egne valg, uansett yrke! Så kan en selvsagt bli omplassert en periode, men dette er nok de som jobber i helsesektoren og velger å ikke ta vaksinen fullstendig klar over.

Det er jeg helt enig med deg i. Både at alle bør kunne velge selv om de skal ta vaksinen eller ikke, også de i helsesektoren. Og at mye kan endre seg, og at vaksine ikke er noen garanti for all tid fremover, men at vi får håpe på det beste.  

Jeg vil bare si at jeg føler med dere helsearbeidere. Kan synes som om noen har glemt at det er vaksinefrihet i Norge. 

Har selv ikke tatt vaksinen, og er overrasket over hvor ukritiske mange synes å være til ny teknologi og manglende kunnskap om langtidsvirkninger. Jeg er ingen vaksinemotstander (alle barna har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet), og jeg tror helsemyndighetene gir råd utfra beste tilgjengelige kunnskap, men dette eksperimentet tør jeg rett og slett ikke være med på. 

Anonymkode: 1b5b4...9b6

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg vil bare si at jeg føler med dere helsearbeidere. Kan synes som om noen har glemt at det er vaksinefrihet i Norge. 

Har selv ikke tatt vaksinen, og er overrasket over hvor ukritiske mange synes å være til ny teknologi og manglende kunnskap om langtidsvirkninger. Jeg er ingen vaksinemotstander (alle barna har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet), og jeg tror helsemyndighetene gir råd utfra beste tilgjengelige kunnskap, men dette eksperimentet tør jeg rett og slett ikke være med på. 

Ikke jeg heller. Og jeg føler presset fra kolleger og arbeidsgiver. Mang en gang har jeg måttet forsvare valget mitt. Det blir kjapt stille når jeg begynner å snakke om mensen og mengder med blod, da. 😆

Anonymkode: e0a36...977

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Man trenger ikke være ukritisk til ny teknologi for å vurdere covid som mindre greit enn en vaksine. Det handler om vurdering for mange som takker ja. Ikke fordi jeg tror vaksinen er 100 %, men fordi jeg anser covid som mer risiko. Samtidig må man kunne la seg engasjere litt i hva dette kan bety for fremtiden, det er ganske stort og vil kunne gi noen ganske spennende muligheter, at vi nå har tatt i bruk en form for vaksine som kun krever koding. Jeg synes faktisk det er utrolig spennende, dette åpner for mange andre former for behandling. 

Når det er sagt, jeg legger meg ikke opp i hva andre velger, synes det er en uting at man spør og graver om hva andre velger. Det er ikke nødvendig i Norge hvor oppslutningen er så høy at noen få ikke vil kunne velte muligheten for flokkimmunitet. Det skal vi være utrolig glad for, se hva som skjer i land hvor dette ikke er tilfelle. Jeg er allerede godt beskyttet mot alvorlig sykdom med vaksinen, smitte i seg selv er jeg derfor ikke redd for. Da spiller det liten rolle for meg om en eller annen ikke er vaksinert. Samtidig er jeg også dritlei av de som alltid skal rope opp i kommentarfeltene, for pr nå er det tross alt for de fleste frivillig og derav ingen grunn til å lage drama over ett frivillig tilbud. 

Anonymkode: 14919...2ec

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Tall fra andre land viser vel strengt tatt det stikk motsatte, nemlig at andelen av uvaksinerte (altså de som ikke vil ta vaksinen) er størst hos den gruppen som har lav sosioøkonomisk status. Med andre ord der folk ikke har utdanning og ikke har utviklet evnen til kritisk tenkning og å oppsøke informasjon fra gode kilder. Det er en ganske både spesiell og farlig antagelse å tro at alle som tar vaksinen er ukritiske, det er for det meste tvert imot, spesielt i aldersgruppen 25-60 år.

Anonymkode: 44afa...c7e

Anonym bruker skrev (På 30.7.2021 den 8.42):

Jeg skjønner at det er tøft å stå i valget om ikke å vaksinere seg som sykepleier. Og at munnbind gjør at du skiller deg ut. 

Men du må anta at du ganske sikkert vil bli smittet på et tidspunkt. Og det er stor sjanse for at du er på jobb en dag eller to før du oppdager det. 

Jeg jobber på sykehus. Og vet godt hva som skjer da. Smittesporing og karantene på ansatte og pasienter. Det kommer til å stå på intranett akkurat hvor mange uvaksinerte pasienter og ansatte du har som nærkontakt. Og mange kommer til å vite at det var deg som forårsaket det. I tillegg er det slik at noen fullvaksinerte ikke har god effekt av vaksinen, dette gjelder særlig eldre, slik at du faktisk kan utsette noen for livsfare. 

Ja. Jeg vet det er brutalt. Men det er altså slik det er for oss innen helse. Og å være den som ikke ønsker vaksine er ikke enkelt i disse dager. Men jeg er veldig glad for at vi har mulighet til å velge. 

Ser hva du skriver og skjønner/er på mange måter enig i tankegangen din. 

På arbeidsplassen min er derimot flere fullvaksinerte kolleger ute å reiser nå + flere har kommet tilbake fra utenlandsferie fra røde land/soner. Og mtp at de stiller rett tilbake på jobb uten coronatest eller andre tiltak på arbeidsplassen, så tenker jeg det må være større sjans for at disse smitter pasientene våre enn jeg som har holdt meg hjemme og alltid har brukt munnbind (fortsatt bruker), samt holder avstand. 

Ingen fullvaksinerte holder avstand eller bruker munnbind per i dag til tross for at dette er anbefalt.

Sånn forøvrig i min situasjon, så har jeg fått litt tilpasset arbeidsoppgaver. 80% på kontor og kun tilkallingshjelp ved sykepleier behov, låse ut medisiner fra medisinrom o.l. Så har minimal pasientkontakt. Arbeidsgiver har vært super siste ukene og ingen maser lengre om at jeg skal/bør ta vaksinen❤️

Kommer likevel til å stille meg først i køen for å ta årets nfluensa vaksine👍 Og satser på ‘jeg er klar til å ta covid-vaksine fra nyåret.

Anonymkode: a853a...b06

Anonym bruker skrev (På 9.8.2021 den 0.55):

Ser hva du skriver og skjønner/er på mange måter enig i tankegangen din. 

På arbeidsplassen min er derimot flere fullvaksinerte kolleger ute å reiser nå + flere har kommet tilbake fra utenlandsferie fra røde land/soner. Og mtp at de stiller rett tilbake på jobb uten coronatest eller andre tiltak på arbeidsplassen, så tenker jeg det må være større sjans for at disse smitter pasientene våre enn jeg som har holdt meg hjemme og alltid har brukt munnbind (fortsatt bruker), samt holder avstand. 

Ingen fullvaksinerte holder avstand eller bruker munnbind per i dag til tross for at dette er anbefalt.

Sånn forøvrig i min situasjon, så har jeg fått litt tilpasset arbeidsoppgaver. 80% på kontor og kun tilkallingshjelp ved sykepleier behov, låse ut medisiner fra medisinrom o.l. Så har minimal pasientkontakt. Arbeidsgiver har vært super siste ukene og ingen maser lengre om at jeg skal/bør ta vaksinen❤️

Kommer likevel til å stille meg først i køen for å ta årets nfluensa vaksine👍 Og satser på ‘jeg er klar til å ta covid-vaksine fra nyåret.

Anonymkode: a853a...b06

I en kommune ikke langt fra der jeg bor har de nå tre smittede som kom fra grønt land, alle fullvaksinerte før utreise.

Vaksinepresset (influensa) er en av årsakene til at jeg tok et bevisst valg om å ikke jobbe på sykehus/i institusjon. Orker ikke ha de stadige diskusjonene rundt vaksiner. Tross risikofaktorer med min helse var jeg mindre syk og hadde langt mindre fravær enn kollegaer som tok influensavaksinen hvert år, men som ikke var særlig konsekvent med kosthold og livsstil ellers.

Jeg har hatt influensa omtrent hvert 10. - 15. - 20. år, helt gjennomsnittlig. Mellom disse gangene har jeg vært nærkontakt til  andre som har hatt influensa mange ganger, men uten å få det. Har en risikofaktor helsemessig, men er veldig konsekvent med sunt kosthold og tilskudd. Og lege har i alle år vært enig i at det ikke er noen grunn for meg å ta influensavaksine. Lege tar selv ikke denne vaksinen, tok ikke den mot svineinfluensaen heller, men innrømmer at det er noe som han aldri offisielt. Han anbefaler vaksiner til personer som er i risikogrupper og som han vet ikke er så god på å passe egen helse. For min del har jeg også fått varig bivirkning på en annen vaksine, så jeg avventer foreløpig koronavaksinen, da jeg har en ekstra risiko mtp. de blodproblemene som flere har opplevd med vaksinene.

Anonymkode: 4404c...c70

• Opprett ny...