Gå til innhold

Skuffet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lite penger i år så blir ikke tur 😔Ble lovet hyttetur på hytten til mine foreldre. Nå er de reist på tur. Og det er nå en finværsperiode på vei. Har en ungdom som gledet seg. Skulle ha med venner 😔 Meldt dårlig uken etter. Dette blir ikke mye til sommer. Visste det i utgangspunktet og blir være enn forventet. Ikke fortalt ungdommen dette. Gruer meg til skuffelsen! 

Hva gjør man? 

Anonymkode: b89a5...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor låner dere ikke den hytta hvis den står tom? 

Anonymkode: c8859...9f3

Skrevet

Hadde du avtalt med dine foreldre hvilke dager ungdommen skulle reise på hytten? Da kan jeg forstå du blir skuffet hvis dine foreldre reiser de dagene dere/ungdommen skulle reist. Hvis dere ikke har avtalt har du/ungdommen ingenting å bli skuffet over.

Anonymkode: 52908...182

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor låner dere ikke den hytta hvis den står tom? 

Skulle sammen. Ikke lyst å sitte der alene og har ikke bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da er det stusslig da!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde du avtalt med dine foreldre hvilke dager ungdommen skulle reise på hytten? Da kan jeg forstå du blir skuffet hvis dine foreldre reiser de dagene dere/ungdommen skulle reist. Hvis dere ikke har avtalt har du/ungdommen ingenting å bli skuffet over.

Anonymkode: 52908...182

Nei, ikke bestemt dato. Var vær avhengig, men innen de 3 ukene jeg har ferie. Nå er straks uke en over og neste uke regn meldt. Nå frister det ikke heller så blir ikke tur. 

Skrevet

Har du snakket med foreldrene fine og avtalt?

høres ut som om du er veldig avhengig av de? De skulle kjøre dere? De må gi beskjed når det blir? Ungdommen skulle ha med venner på hytta? (Hvor mange har de egentlig plass til i bilen?) du vil ikke være alene?

Anonymkode: 16fa8...7e9

Skrevet

Hva sa foreldrene dine da du spurte hvorfor de reiste bort når dere hadde en avtale? Veldig spesielt. 

Anonymkode: 94f04...a25

Skrevet

Låne bil?

Anonymkode: 94653...a6d

Skrevet

Nå tenker jeg at det ikke blir. Meldt fint vær frem til søndag. Håpte fra fredag til søndag. Så håper ikke ungdommene blir for skuffet 😔

Det er væravhengig så. Nå bare lei meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Låne bil?

Anonymkode: 94653...a6d

Har lite penger. 

Skrevet

Har lite penger. 

Du virker veldig passiv. 

Skrevet

Du virker veldig passiv. 

Hvordan? Det var det eneste vi skulle i et par dager. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan? Det var det eneste vi skulle i et par dager. 

Du fremstår som et furtent barn som er sur fordi mamma ikke gjør som du vil! Vil dere på hytta kan dere vel reise selv om mamma ikke er der? Spør om de kan kjøre dere før de drar selv? Spør om venner kan kjøre? Ta buss? Låne bil? 

Du er voksen og kan ikke bare sitte og ‘håpe at ungdommen blir skuffet’. Ta tak og vis ansvar!

Anonymkode: eb8ca...a1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du fremstår som et furtent barn som er sur fordi mamma ikke gjør som du vil! Vil dere på hytta kan dere vel reise selv om mamma ikke er der? Spør om de kan kjøre dere før de drar selv? Spør om venner kan kjøre? Ta buss? Låne bil? 

Du er voksen og kan ikke bare sitte og ‘håpe at ungdommen blir skuffet’. Ta tak og vis ansvar!

De er reist. Og det går ikke. Ikke jeg som styrer dette 

Tror det blir skuffelse. 

Skrevet

Hvorfor har du ikke avtalt et tidspunkt eller spurt om dere skulle dra med en gang du begynte ferier hvis det var fint vær da? Du kunne jo ikke forvente at de satt åal hkemme og ventet på de perfekte hytteturdagene.

Hvor lenge blir foreldrene dine borte? Om ikke annet kan dere sikkert ta en helg på hytta etter at du har begynt å jobbe om dere ikke får det til i ferien.

Anonymkode: d97a4...f0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ikke lyst? Takk deg sjøl.

Anonymkode: d6b28...8ff

Skrevet

Men altså du må jo lage en klar avtale med dine foreldre. Tar ikke du kontakt og avtaler noe, så regner vel de med at du vil bruke hytta senere. 

Kan du og tenåringene ta tog eller buss til et sted ikke for langt fra hytta, så kan foreldrene dine hente dere der. Du må jo ta tak selv.

Anonymkode: 3f500...864

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De er reist. Og det går ikke. Ikke jeg som styrer dette 

Tror det blir skuffelse. 

Den største skuffelsen blir vel over sin tafatte mamma. Du er jo fullstendig ute av stand til ordne opp for dere. 

Skrevet

Er du den samme som skrev om at du skulle "teste" venner og familie ved å la være å ta kontakt for å se hvor lang tid det gikk før noen andre tok kontakt? Og den samme som skrev om lunsjavtalen der en eller annen ikke hadde møtt opp, og du nektet å ta kontakt for å høre hva som hadde skjedd?

Reaksjonen din i begge de tidligere tilfellene gikk ut over deg. I dette tilfelle går det tydeligvis også ut over en ungdom. Du fremstår som lettkrenket og vanskelig. Du skal i hvert fall ikke si noe, du skal i hvert fall ikke ta kontakt og be om noe eller ta noe som helst initiativ for å ordne opp i noe som helst. Og så lenge du kun straffer deg selv, så går det i det minste kun ut over deg. Men i dette tilfellet går det ut over barnet ditt, og da må du faktisk rive huet ut av din egen navle og ta tak i ting. 

Du spør i hi: Hva gjør man? Det skal jeg si deg: Man kommuniserer med omverdenen, man ordner opp i ting og man jobber for å få til det man ønsker seg.

I dette tilfellet ringer du dine foreldre og spør dem, helt konkret, når de tenkte å ta den hytteturen. Du forteller at ditt barn har gledet seg, og at dette er den eneste ferieturen dere får til i år og at du gjerne vil ha en konkret avtale på dette nå slik at du vet hva du har å forholde deg til og kan planlegge litt framover. 

Skrevet

Men i himmelens navn, dra nå på hytten uansett vær. Ta med riktige klær og finn på passende aktiviteter.

Anonymkode: fbf49...031

Skrevet

Du kan vel få lånt bilen av noen venner eller kjente? Eller kanskje foreldrene dine kan sponse bildeleringen eller noe? Eller kanskje det går buss eller båt?

Og så er du jo ikke alene, du er jo med ungdommen din. Dere to kan vel kose dere på hytten sammen, lage god mat, gå turer, bade, spille spill. En fin mulighet til å skape gode minner, bare dere to.

Skrevet

Hvor mange venner skulke egentlig vært med? Med to foreldre og dere to, er det jo plass til kun én til (hvis de ikke har 7-seter da). 

Og har du ikke avklart med vennenes foreldre om når det skulle blitt tur? Er det sånn at disse vennene bare sitter på gjerdet og venter på beskjed? 

Du sier du ikke har lyst å sitte alene, men undommen+venner skulle jo vært med. Er ikke alene da. Og som alenemor er du pliktig til å klare deg i ditt eget selskap. 

Nå tar du deg sammen og finner en måte å ta en hyttetur på. Selv om du må trygle dine foreldre om å hente dere. Det skylder du ungdommen din! 

Anonymkode: 1d75f...bc4

Skrevet

Da ringer du dine foreldre og avklarer. Spør konkret om når det passer, så underretter du ungdommen om når det blir tur.

Jeg husker foreldrene mine var så opptatt av været da vi var små, vi brydde oss ikke. Vi badet i all slags vær, og dro på oss gummistøvler om det regnet! 
Minner handler ikke om sol eller sky! 

Kom igjen og stå opp for deg selv!

Anonymkode: 977ae...184

Skrevet

Gud hjelpe, er du alltid like hjelpesløs? Ta tak, menneske! Hvis hytta står tom, så drar dere dit. Tog, buss, lånt bil, noen som kan kjøre dere. Hvis foreldrene dine er på hytta, så tar dere kollektivtransport til nærmeste stoppested fra hytta, og ber foreldrene dine hente dere der. 

Du er selv forelder til en ungdom, ergo er du voksen - da sitter man ikke bare helt stille og forventer at mamma og pappa ordner opp! 

Anonymkode: e9d9f...8b8

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...