Gå til innhold

Lavere intelligens, eller dårlige allmennkunnskap i befolkningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Kull! Kull! Kull! 🤣🤣

Anonymkode: dac27...ba6

Fnis. 

Skal ikke si noe, laget handleliste her om dagen på Google keep til mannen. Ginger hoe. Lykke til med å finne det på matbutikken 😅

Anonymkode: cefcf...c0a

Skrevet

Syns de unge idag kan veldig mye. Kanskje litt andre ting enn de vi litt eldre kan. Jeg er snart 40 og ser jo at skolen er litt annerledes idag enn da jeg gikk der. Ikke veldig mye annerledes på barneskolen siden de har en del av de samme bøkene som da jeg gikk der. 

tenker at vi litt eldre besitter kunnskap på en annen måte for vi måtte pugge ting. Det er ikke like nødvendig nå å pugge alt for nå er det viktigere å vite hvordan man finner ut av noe. 

jeg tok den vanskelige matematikken helt opp til 3.kl og det eneste vi fikk ha med på eksamen var et formelhefte. 4 år senere kunne de ha meg seg alle notater de ville. Det gjorde jo at jeg var tvunget til å huske mer enn de som var yngre. 

den allmennkunnskapen vi besitter er jo helt annerledes og trenger ikke å være allmennskunnskap. 

har en sønn på ti år og da vi overnattet på hotell i Oslo hadde de vanlig fasttelefon. Han skulle ringe til naborommet og så sier jeg når du har sagt hade må du bare legge på. Guttungen ser da rart på meg og sier - hva mener du med å legge på?  Han har jo kun sett mobiltelefoner og da legger man jo ikke på. Man sveiper eller trykker på en knapp. Det som er innlysende for oss er jo ikke det for andre når de ikke har de erfaringene med annen teknolog. 

Anonymkode: fcfe4...83a

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Påstand: De siste 20-30 år har det skjedd noe med allmennkunnskapen blant den yngre del av den voksne befolkningen. 

Som lærer i videregående skole diskuteres dette oftere og oftere blant mine kolleger. Vi ser en tendens til at elever, og unge nyansatte, mangler allmennkunnskap som vi litt eldre tar for gitt. Det kan være alt fra hvorfor butikken stenger tidlig på påskeaften, hvor mange helligdager hver høytid har, hvem hører til ulike kongehus  hvilke land har konge, dronning eller president, hva anses som vanlig høflighet, hva er husmannskost, osv osv. I tillegg språk som når brukes hva, hvem, hvilken. 

Samtidig har det aldri vært så stor andel av befolkningen med høyere utdanning. Hva er det som har gått galt? Hvorfor har generasjonen opptil, la oss si 30-40 år, ikke fått denne basiskunnskapen? Er det skolen som svikter, eller er det foreldrene/hjemmene som har sluttet med denne viktige opplæringen?

Hvis dagens unge foreldregenerasjon selv ikke har kunnskap, hvordan skal de kunne oppdra sine barn til "gangs borgere"?

Anonymkode: 1e26d...8e7

Du ser jo bare her inne på dib. Er veldig få intelligente brukere her. Se bort ifra meg selv og noen få andre selvfølgelig. 

Anonymkode: 8efd9...0b9

Skrevet

Faren min sa det samme om min skolegang. «Dere lærer jo ingenting. Dere kan ikke alle byer i Belgia, dere kan ingen salmevers, og dere lærer ikke hva hovedstedene i ulike land heter». Sokrates klagde også på at ungdom manglet kunnskap og høflighet. Det er nok ganske menneskelig å påstå at det man selv kan, det bør også generasjonen etter også kunne. Og samtidig avfeies ungdommens kunnskaper som irrelevant. 
Jeg synes mine unger lærer imponerende mye, både på skolen og via nett. De snakker engelsk med imponerende uttale og ordforråd, de er informert og engasjert i politikk og samfunnsutvikling, de kan resonnere og bruke kunnskapen sin til å argumentere for egne synspunkter både verbalt, skriftlig og i presentasjoner. De har lært mindre utenat enn meg, og enda mindre enn faren min, men de er helt klart kunnskapsrike. 
Voksne folk som klager på ungdommen er litt kjedelige synes jeg. Det er et valg å fokusere på svakheter og mangler, på samme måte som man kan velge å se hvor mange flotte ungdommer som finnes. 

Skrevet

Jeg så en dokumentar, men husker ikle hvor, om at ungdommer ikke trenger å tenke så mye og kunne så mye om allmenne ting. Det meste kan Googles, eller finnes på nett et eller annet sted. Derfor trenger de ikke å huske eller kunne alt dette og fokuserer heller på de tingene de skal spesialisere seg i. Derfor finner man et hav av unge voksne i dag som ikke aner de enkleste ting, men kan snakke i timesvis om et emne. 
Det er både praktisk og upraktisk. Det begrenser mulighetene for samtaleemner med andre som ikle er like interessert i det de kan, men det gjør dem også ekstremt forkurset på det de MÅ kunne for å klare jobben sin på en god måte

Anonymkode: 17379...07d

Skrevet

Pga smarttelefonene! Man bare skroller og skroller. Man leser bare overskrifter, man flakser forbi alt og man leser ikke bøker lenger. Alt skal gå fort, og vi bare googler det vi lurer på, uten at det egentlig fester seg da heller. Vi stopper sjeldent opp, gransker, undrer, lærer. Vi bare haster videre videre videre. Også i forhold og relasjoner (Tinder og likes) 
Man ser det best på de små; de er urolige, det må skje noe hele tiden, de må underholdes, stimuleres, og de passiviseres da forran en skjerm hvor «alt» flimrer forbi. 

Anonymkode: d2bba...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...