Gå til innhold

Lavere intelligens, eller dårlige allmennkunnskap i befolkningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påstand: De siste 20-30 år har det skjedd noe med allmennkunnskapen blant den yngre del av den voksne befolkningen. 

Som lærer i videregående skole diskuteres dette oftere og oftere blant mine kolleger. Vi ser en tendens til at elever, og unge nyansatte, mangler allmennkunnskap som vi litt eldre tar for gitt. Det kan være alt fra hvorfor butikken stenger tidlig på påskeaften, hvor mange helligdager hver høytid har, hvem hører til ulike kongehus  hvilke land har konge, dronning eller president, hva anses som vanlig høflighet, hva er husmannskost, osv osv. I tillegg språk som når brukes hva, hvem, hvilken. 

Samtidig har det aldri vært så stor andel av befolkningen med høyere utdanning. Hva er det som har gått galt? Hvorfor har generasjonen opptil, la oss si 30-40 år, ikke fått denne basiskunnskapen? Er det skolen som svikter, eller er det foreldrene/hjemmene som har sluttet med denne viktige opplæringen?

Hvis dagens unge foreldregenerasjon selv ikke har kunnskap, hvordan skal de kunne oppdra sine barn til "gangs borgere"?

Anonymkode: 1e26d...8e7

Skrevet

Jeg tror det er sammensatt. Godt mulig de områdene du nevner svekkes, men samtidig styrkes andre. Vi er en mye mer sammensatt befolkning enn for få tiår siden, da befolkningen i Norge var svært homogen. De unge i dag får nok flere impulser utenfra. Det gjør kanskje at litt særnorsk kunnskap og folkevett forsvinner, samtidig som internasjonale kulturer og skikker styrkes. 

Anonymkode: 8320a...c16

Skrevet

Norge er ikke et like homogent samfunn som tidligere og vi kan i større grad velge hva vi vil bli eksponert for av media. Før så alle på NRK og hørte på radio, nå velger folk det som interesserer dem.

Anonymkode: c6901...737

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Norge er ikke et like homogent samfunn som tidligere og vi kan i større grad velge hva vi vil bli eksponert for av media. Før så alle på NRK og hørte på radio, nå velger folk det som interesserer dem.

Og de mange velger fast food for hjernen og de få velger å utvikle seg. Dermed vil eliten være lenger og lenger foran i sporet.

Anonymkode: dac27...ba6

Skrevet

Vet du, jeg er ikke helt enig med deg i det. Men jeg tror det har med hva og hvordan vi får informasjon fra. Jeg er 40 og vi såg mest på naturprogram, vi såg nyhetene og vi hadde ofte påskenøtter/quiz og slikt i familien. Vi leste mer i bøker. 
Nå har folk mer kunnskap om helt andre ting og gjennom andre kanaler. Det er mye «fordummende» informasjon som flyter rundt. Samtalene dreier seg ikke om de samme temaene, folk bryr seg ikke on de samme tingene som før. Jeg mener at jeg er ganske oppdatert på mye, men langt fra alt. Mange ting jeg ikke kan eller har lært meg. Jeg kan være ganske treg i hoderegning nå, men spør meg om dyreliv og vitenskap så kan jeg mye. Det har med interesse å gjøre. Samfunnet spiller og en rolle i hva som flyter av informasjon. Bare se på VG feks. Så mye informasjon som betyr ingenting. Tror det var mer interessante artikler for 20 år siden.. 

Anonymkode: 1296a...226

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og de mange velger fast food for hjernen og de få velger å utvikle seg. Dermed vil eliten være lenger og lenger foran i sporet.

Ja det er mulig.

Før spilte NRK klassisk musikk på radioen nå er det kommet en alltid-klassisk kanal for dem som er spesielt interessert. Og det er jo bra, Men samtidig betyr det at mange aldri hører klassisk musikk fordi de ikke eksponeres for dette. Før hadde "vanlige" folk hørt mye av den mest kjente musikken på radioen.

Skrevet

Det er nok noe med den voldsomme valgfriheten som også blir problematisk. Når vi har så mye og velge i så er det lett å velge minste motstands vei. For eksempel leser jeg mye mindre etter at jeg fikk strømmetjenester, tipper jeg ikke er alene om det.

For HI så er det nok relevant at mange av de som i dag går studiespes på vgs er folk som før ville gått en mer praktisk vei, fått seg jobb osv. Det har blitt mindre plass for de som er praktisk anlagt, alle må ta utdannelse uansett hva du skal gjøre og mange er ikke egentlig motivert og har nødvendig forkunnskap.

Da min far tok "gymnaset" så var det for de som var teoretisk begavet. Da jeg tok det var det for de som ihvertfall var ninteressert i å studere. I dag?

Skrevet

Jeg tror det blir for enkelt å påstå at allmennkunnskapen blant de opp til 30-40 år er blitt dårligere. Min påstand er at samfunnet har forandret seg enormt mye bare de siste 10-20 årene,og at vi over 40 ikke klarer å se kunnskapen i lys av dette. Allmennkunnskapen i dag er så mye mer enn hvorfor butikkene stenger tidlig på påskeaften, eller hvilke land som har kongehus eller ikke. 

Jeg mener at mange over 40 ikke klarer å henge med i utviklingen og innse at tidene forandrer seg, og samfunnet med den. Mat er så mye mer enn husmannskost, og hvorfor er det lavere intelligens å ikke vite hva husmannskost er? De som er yngre enn oss har en helt annen kunnskap enn vi har, vi vil bare ikke innse det. Vi påberoper oss å sitte med fasiten på hva som er nyttig kunnskap, og det virker skremmende på meg at lærere på vgs-nivå ikke klarer å reflektere over dette, men henger dette på lavere intelligens og basiskunnskap? For mine barn er det basiskunnskap å kunne programmere datamaskiner. Kan du det? Eller dine kollegaer på skolen? Kanskje noen av dere kan,men bare en brøkdel tipper jeg. 

Ta inn over dere at samfunnet er i endring, og at basiskunnskap ikke er det det en gang var. 

Men for å til slutt svare på ditt spørsmål: Ja jeg tror skolen er en medvirkende årsak til dette. Skoleverket har etter mitt syn ikke klart å henge med i utviklingen, og lever i en virkelighet som er 20-30 år utdatert. 

Skrevet

Familier med lavere sosioøkonomisk status (og dermed lavere iq) får flere barn. Befolkningen vil over tid dermed bli dummere. 

Anonymkode: 4f077...191

Skrevet

Tror nok skolen har en stor del av skylden. Lærerne i norske skoler blir bare dårligere og dårligere. 

Anonymkode: a499c...640

Skrevet

Sikkert sammensatt, men kanskje noe av grunnen er lett tilgjengelig informasjon? Hvis en var uenig før, vel da var du nødt til å argumentere eller henvende deg til de andre. Nå kan du bare Google. Før ville du skrevet ned hva du har på konto, pugge telefonnummer til venner og visste alltid åpningstider. Nå kan du Google eller ty til duppedingsen i lomma som husker det for deg. 

Samtidig opplever i hvert fall jeg i jobbsammenheng at arbeidet mitt skal favne mer og mer. Du skal ha oversikt over uendelig mye mer og det går bare raskere og raskere. Da bruker jeg ikke mye tid på allmennkunnskap som konger og dronninger. 

Anonymkode: cefcf...c0a

Skrevet

Vi har fått google-hjerner. Vi trenger ikke å kunne noe for vi kan google alt med telefonen vi har i lomma. 

Anonymkode: 8430f...c35

Skrevet
Spanskeflua skrev (7 minutter siden):

Jeg tror det blir for enkelt å påstå at allmennkunnskapen blant de opp til 30-40 år er blitt dårligere. Min påstand er at samfunnet har forandret seg enormt mye bare de siste 10-20 årene,og at vi over 40 ikke klarer å se kunnskapen i lys av dette. Allmennkunnskapen i dag er så mye mer enn hvorfor butikkene stenger tidlig på påskeaften, eller hvilke land som har kongehus eller ikke. 

Jeg mener at mange over 40 ikke klarer å henge med i utviklingen og innse at tidene forandrer seg, og samfunnet med den. Mat er så mye mer enn husmannskost, og hvorfor er det lavere intelligens å ikke vite hva husmannskost er? De som er yngre enn oss har en helt annen kunnskap enn vi har, vi vil bare ikke innse det. Vi påberoper oss å sitte med fasiten på hva som er nyttig kunnskap, og det virker skremmende på meg at lærere på vgs-nivå ikke klarer å reflektere over dette, men henger dette på lavere intelligens og basiskunnskap? For mine barn er det basiskunnskap å kunne programmere datamaskiner. Kan du det? Eller dine kollegaer på skolen? Kanskje noen av dere kan,men bare en brøkdel tipper jeg. 

Ta inn over dere at samfunnet er i endring, og at basiskunnskap ikke er det det en gang var. 

Men for å til slutt svare på ditt spørsmål: Ja jeg tror skolen er en medvirkende årsak til dette. Skoleverket har etter mitt syn ikke klart å henge med i utviklingen, og lever i en virkelighet som er 20-30 år utdatert. 

Jeg ser det du skriver, og det er selvsagt noe vi som lærere til 16-19 åringer er innforstått med. Skolen er også kanskje mer oppdatert enn du tror, og har heldigvis holdt greit tritt med utviklingen. Det er klart at tidene forandrer seg, og behovet for kunnskap likeså. Vi må likevel ikke gå i fella og forkaste all allmennkunnskap som gammeldags. F eks er helligdager og monarki høyst aktuelt også i dag. Det er jo nettopp i diskusjoner omkring dagsaktuelle tema at mangelen på allmennkunnskapen viser seg.

Skrevet

Jeg jobber også i VGS og har overhodet ikke det inntrykket. Tvert imot blir jeg ofte imponert over hvor mye mange vet. Selvfølgelig har de kunnskapshull innenfor en del emner, men så er de jo fortsatt unge også og skal jo lære.

Anonymkode: 7c491...b83

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber også i VGS og har overhodet ikke det inntrykket. Tvert imot blir jeg ofte imponert over hvor mye mange vet. Selvfølgelig har de kunnskapshull innenfor en del emner, men så er de jo fortsatt unge også og skal jo lære.

Hm, der datt det ut litt av ene setning. De vet mye om mange ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tror nok skolen har en stor del av skylden. Lærerne i norske skoler blir bare dårligere og dårligere. 

Anonymkode: a499c...640

Ungene dine har ingen forutsetninger for å lære. Det er ikke skolens feil, det er din.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser det du skriver, og det er selvsagt noe vi som lærere til 16-19 åringer er innforstått med. Skolen er også kanskje mer oppdatert enn du tror, og har heldigvis holdt greit tritt med utviklingen. Det er klart at tidene forandrer seg, og behovet for kunnskap likeså. Vi må likevel ikke gå i fella og forkaste all allmennkunnskap som gammeldags. F eks er helligdager og monarki høyst aktuelt også i dag. Det er jo nettopp i diskusjoner omkring dagsaktuelle tema at mangelen på allmennkunnskapen viser seg.

Jeg er rimelig oppdatert på hvor oppdaterte skolene er i dag, da 3 av mine barn har gjennomført vgs de siste 5 årene. 

Jeg mener ikke at den allmennkunnskapen vi lærte på 80 og 90-tallet skal forkastes, men dere som lærere må heller ikke tro at dette er den eneste allmennkunnskapen som er verd noe. Mine 4 barn i aldersspennet 15-21 har en vanvittig større kunnskap om alle mulige emner enn jeg og mine medelever hadde på deres alder. Det er et spenn fra teknologi, data, mat fra alle verdenshjørner, gamle og nye kriger og alle deres våpen og utviklingen av disse, sosiale ferdigheter og dilemmaer osv osv. Og dette er i alle hovedsak ferdigheter de har tilegnet seg selv, gjerne via nett.

Når det kommer til lesing av bok som en nevnte her over, så opplever jeg at 3 av mine barn leser mye bøker, noe som jeg også gjorde. Men i motsetning til meg leser de nesten utelukkende engelske bøker. I mine øyne er det mye mer allmennkunnskap enn å kunne antall høytidsdager i en høytid. 

Det jeg reagerer mest på er at du linker dette opp mot lavere Intelligens. Der kjenner jeg at jeg får piggene ut med en gang, for er det noe jeg ikke kjenner igjen etter å hatt barn/ungdommer siden tidlig 2000, så er det at de er mindre intelligente. Jeg heller da mer mot at skolen ikke klarer å henge med i utviklingen, og ikke klarer å se verdien i ny frisk kunnskap.

Skrevet

Hva som regnes som allmennkunnskap endrer seg jo også. Dagens ungdommer har like mye kunnskap, men innenfor andre områder enn tidligere. 

Anonymkode: 93f43...9fc

Skrevet

De kan vel bare noe annet enn det vi lærte. De vet kanskje ikke når butikkene stenger på påskeaften, men de vet hva id og ramadan er. De vet ikke hva husmannskost er, men er flinke til å tilpasse maten når de får besøk som er allergiske, veganer, vegetarianere osv. De har kanskje noen språkfeil, men er mye bedre i engelsk enn noen generasjon tidligere. Kanskje vet de ikke alt om konger og  dronninger, men de vet om arbeidsforholdene for dem som produserer klærne våre. De har kunnskap om klima og  kjønnsidentitet, de tar bilder og filmer som er hundre ganger bedre enn våre. Og i tillegg til alt det viktige de vet, sitter de på kunnskap om haugevis av unyttige temaer. 

så nei, jeg synes ikke de er kunnskapsløse. Og jeg tror ikke min generasjon på noen måte er smartere enn dem som er yngre enn oss.

Anonymkode: 36c79...4b6

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg er helt enig. Jeg opplever at unge i dag har kunnskap om veldig mye, og de er ofte veldig reflekterte. Jeg kjenner jeg er veldig glad i dagens ungdom, de er flotte og høflige (ihvertfall her jeg bor)😊

Skrevet

De kjenner kanskje ikke til husmannskost men er djevler når det kommer til glutenallergi🤣

Skrevet

Vi kan godt rive av oss håret fordi dagens unge ikke har den kunnskapen vi hadde da vi var unge.

Men det er jo fordi verden forandrer seg at de ikke har den kunnskapen.

De kan mye vi ikke kunne da vi var unge. De kan mye vi ikke kan den dag i dag.

Men selvfølgelig, vi kan godt peke og le av at dagens unge ikke har den kunnskapen vi hadde da vi var unge.

Anonymkode: 766bd...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

De kan vel bare noe annet enn det vi lærte. De vet kanskje ikke når butikkene stenger på påskeaften, men de vet hva id og ramadan er. De vet ikke hva husmannskost er, men er flinke til å tilpasse maten når de får besøk som er allergiske, veganer, vegetarianere osv. De har kanskje noen språkfeil, men er mye bedre i engelsk enn noen generasjon tidligere. Kanskje vet de ikke alt om konger og  dronninger, men de vet om arbeidsforholdene for dem som produserer klærne våre. De har kunnskap om klima og  kjønnsidentitet, de tar bilder og filmer som er hundre ganger bedre enn våre. Og i tillegg til alt det viktige de vet, sitter de på kunnskap om haugevis av unyttige temaer. 

så nei, jeg synes ikke de er kunnskapsløse. Og jeg tror ikke min generasjon på noen måte er smartere enn dem som er yngre enn oss.

Anonymkode: 36c79...4b6

Dette! 

Og så er det vårt ansvar som lærere at de også får noen drypp av vår "gamle" allmennkunnskap, samtidig som vi tar inn over oss de unges allmennkunnskap. 

Jeg har passert 50 år, og for meg er det en selvfølge at de unge ikke kan all "min" allmennkunnskap, de vokser tross alt opp i en helt annen tid. 

Jeg ante virkelig ikke hva cøliaki var, for 35 år siden. I dag er dette barnelærdom, og viktigere kunnskap enn at prins Carl byttet navn til kong Haakon, underveis fra København til Kristiania i 1905. 

Anonymkode: cd97f...4fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi kan godt rive av oss håret fordi dagens unge ikke har den kunnskapen vi hadde da vi var unge.

Men det er jo fordi verden forandrer seg at de ikke har den kunnskapen.

De kan mye vi ikke kunne da vi var unge. De kan mye vi ikke kan den dag i dag.

Men selvfølgelig, vi kan godt peke og le av at dagens unge ikke har den kunnskapen vi hadde da vi var unge.

Anonymkode: 766bd...b5a

Jeg tipper dagens ungdom river seg litt i håret over eldre generasjoners evne til kildekritikk og filter på sosiale medier, for her er det i hvert fall mye kunnskapshull. 

Anonymkode: cefcf...c0a

Skrevet

Klagingen om at alt var bedre før finner man jo dokumentert fra Sokrates. Vil tippe det forekom fra steinalderen.

Allmennkunmskap endrer seg. Mine foreldre vet om mye som jeg ikke kan like godt, også kan jeg ting de ikke kan så mye om. Mine barn igjen, har kunnskap som er tilpasset deres tid. 

Dagens unge vet nok mer om miljø, teknologi og psykologi enn vi gjorde på 90-tallet 

PS. Det er tungt å innse at den nye voksne generasjonen er klokere på noen områder enn vi selv var. Nytter ikke å trøste seg med kunnskap om adelige da 😉

Anonymkode: 7111a...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...