Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #1 Skrevet 20. juli 2021 Har en gutt på 7 år som har trang forhud.Han tisser ok, men det er veldig liten åpning... Legen mener han burde omskjæres, men jeg klarer ikke godta det. Er det noen annen løsning?Jeg tenker han blir traumatisert av en slik operasjon...han er jo såpass stor nå. Kan det gå seg til?Vil bare det beste for han💙 Anonymkode: 3870c...4aa
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #2 Skrevet 20. juli 2021 Gjør det nå når han er liten hvis det må til, det er ikke noe bedre når han er stor. Menn som sliter i årevis ønsker det hadde blitt gjort før. Det er ikke sikkert en full omskjæring må til heller. Anonymkode: 818e7...a05
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #3 Skrevet 20. juli 2021 Har legen brukt ordet omskjæring? Vår sønn var fem når de gjorde det, var veldig plaget med infeksjoner o.l., men det var bare et lite snitt som ble foretatt. Ingen omskjæring. Anonymkode: cc54f...b41
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #4 Skrevet 20. juli 2021 Full omskjæring altså, de fleste får vel bare et snitt? Uansett er det bedre å gjøre det nå enn senere. Har en kompis som måtte omskjæres helt da han var 18, da ble det prøvd med bare et snitt først. Det var veldig smertefullt for han å få reisning før han ble omskjært, og du kan jo selv forestille deg hvordan det er å være tenåring som ikke kan få stå pga smerter, ikke kan onanere osv... Han var veldig bitter på at det bør gjort så sent. For etter operasjonen er det veldig følsomt og han slet med tidlig sædavgang lenge før det gikk seg til. Så ikke vent om det må gjøres, det blir ikke bedre når puberteten kommer Anonymkode: 10d87...014
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #5 Skrevet 20. juli 2021 Å operere penis pga en medisinsk tilstand kommer ikke under omskjæring og vil selvsagt ikke traumatisere gutten mer enn noen andre inngrep. Men hvis du stresser rundt det, kaller det omskjæring og hauser det opp, kan han selvsagt reagere på det. Hvis du ikke er lege selv så syns jeg det er arrogant av deg å stille spørsmål ved behandlingsmetoden. Anonymkode: 8883a...ed9
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #6 Skrevet 20. juli 2021 Unødvendig å gjøre noe som helst sier jeg, kun basert på min egen erfaring som en gang ung gutt. Jeg hadde det selv i den alderen, det går seg til når han begynner å runke. Huden er veeldig elastisk. Anonymkode: 46107...877
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #7 Skrevet 20. juli 2021 Sønnen min hadde samme problemet. Forhuden blåste seg opp som en ballong når han tissa. Vi prøvde først, etter legens anbefaling, kortisonkrem og varsom tøying av huden, men det holdt ikke. Da ble han operert. De la bare et lite snitt i forhuden og bretta den på en spesiell måte og sydde sammen. Det ble da stor nok åpning, han har fortsatt forhud og det synes ikke at noe er gjort. Snakk med legen og spør spesifikt hva de har tenkt å gjøre. Det er ikke sikkert det som skal gjøres er i nærheten av omskjæring. Uansett gjøres det i narkose. Anonymkode: ca5ff...fca
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #8 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har en gutt på 7 år som har trang forhud.Han tisser ok, men det er veldig liten åpning... Legen mener han burde omskjæres, men jeg klarer ikke godta det. Er det noen annen løsning?Jeg tenker han blir traumatisert av en slik operasjon...han er jo såpass stor nå. Kan det gå seg til?Vil bare det beste for han💙 Anonymkode: 3870c...4aa Litt matolje på q-tips og prøv å strekke forhuden litt ut. Samt dra forhuden tilbake når den er smurt med olje og etter bading. Forhuden vil strekkes litt etter litt og problemet vil løse seg selv. Dette tipset gav legen oss. Anonymkode: b09cb...d20
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #9 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sønnen min hadde samme problemet. Forhuden blåste seg opp som en ballong når han tissa. Vi prøvde først, etter legens anbefaling, kortisonkrem og varsom tøying av huden, men det holdt ikke. Da ble han operert. De la bare et lite snitt i forhuden og bretta den på en spesiell måte og sydde sammen. Det ble da stor nok åpning, han har fortsatt forhud og det synes ikke at noe er gjort. Snakk med legen og spør spesifikt hva de har tenkt å gjøre. Det er ikke sikkert det som skal gjøres er i nærheten av omskjæring. Uansett gjøres det i narkose. Anonymkode: ca5ff...fca Omtrent samme som meg. Jeg husker jeg syntes det var litt skummelt med en kul på forhuden når jeg tisset, fordi det presset på. Men jeg tisset. Sa det ikke til noen. Forsvant ganske raskt når jeg fikk mine første sterke ereksjoner. Husker ikke nøyaktig alder. Kanskje lurt å snakke med gutten uansett, dersom han er redd, det er det ingen grunn til å være, så lenge han kan tisse. Anonymkode: 46107...877
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #10 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Å operere penis pga en medisinsk tilstand kommer ikke under omskjæring og vil selvsagt ikke traumatisere gutten mer enn noen andre inngrep. Men hvis du stresser rundt det, kaller det omskjæring og hauser det opp, kan han selvsagt reagere på det. Hvis du ikke er lege selv så syns jeg det er arrogant av deg å stille spørsmål ved behandlingsmetoden. Anonymkode: 8883a...ed9 Nettopp! Anonymkode: da284...749
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #11 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Litt matolje på q-tips og prøv å strekke forhuden litt ut. Samt dra forhuden tilbake når den er smurt med olje og etter bading. Forhuden vil strekkes litt etter litt og problemet vil løse seg selv. Dette tipset gav legen oss. Anonymkode: b09cb...d20 Godt tips dette. Du kan vise han, fortelle at det er vanlig at gutter trekker huden godt bakover hver gang de tisser, da vil den strekkes. Anonymkode: 46107...877
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #12 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Å operere penis pga en medisinsk tilstand kommer ikke under omskjæring og vil selvsagt ikke traumatisere gutten mer enn noen andre inngrep. Men hvis du stresser rundt det, kaller det omskjæring og hauser det opp, kan han selvsagt reagere på det. Hvis du ikke er lege selv så syns jeg det er arrogant av deg å stille spørsmål ved behandlingsmetoden. Anonymkode: 8883a...ed9 Arrogant å stille spørsmål ved behandlingsmetoden? Wow håper jeg aldri møter deg. Anonymkode: b09cb...d20
Pobie Skrevet 20. juli 2021 #13 Skrevet 20. juli 2021 Selvfølgelig følger du legens anbefaling. Ubehandlet kommer dette til å føre til problemer med samleie senere, og er mye verre for en voksen mann enn en liten gutt. Det er mye verre å tisse og prøve å ha samleie med for trang forhud enn det er å ha samleie når man er omskjært.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Å operere penis pga en medisinsk tilstand kommer ikke under omskjæring og vil selvsagt ikke traumatisere gutten mer enn noen andre inngrep. Men hvis du stresser rundt det, kaller det omskjæring og hauser det opp, kan han selvsagt reagere på det. Hvis du ikke er lege selv så syns jeg det er arrogant av deg å stille spørsmål ved behandlingsmetoden. Anonymkode: 8883a...ed9 Tvert om! Som pasient bør man stille mer spørsmål til behandling! Undersøkelser har vist at pasienter får med seg bare rundt 20 % av det en lege (på sykehus) informerer pasienten om ang. pasientens diagnose og behandling. Og det er gjerne under optimale forhold, at pasienten er klar, ikke har for mye smerter, ikke har for mye frykt osv. - da er tallene for hva de får med seg enda lavere. Mye av det samme gjelder dessverre for fastleger. Hvis Hi hadde spurt flere spørsmål så antar jeg at hun hadde sluppet å føle på den frykten og bekymringen hun nå føler på. Hvis Hi f.eks. hadde spurt hvorfor legen mener det bør gjøres, om det finnes andre muligheter de ev. kan forsøke før operasjon, og ev. følger av operasjonen eller det å ikke operere, samt hva som kan bli følger av å utsette operasjonen... da hadde hun og legen trolig hatt en grei dialog, hvor Hi hadde forstått mer av konsekvensene for og mot. Og ikke minst hva et slikt inngrep hos hennes sønn betyr i praksis (er det et snitt eller er det full omskjæring?). Noe av det viktigste en lege gjør, i tillegg til å ha god fagkompetanse, er jo kommunikasjon med pasientene, vurdere helheten og å lytte. Hi, du har fått flere svar her som viser at det er både veldig ulike meninger og ulike erfaringer. Trang forhud kommer i ulike grader, derfor vil det for noen fungere å tøye, andre må kanskje få gjort et lite snitt, delvis eller hel fjerning av forhuden. Hva som er riktig for din gutt avhenger av hvor trang forhud din gutt har. Det er noe legene kan vurdere - men da må du stille spørsmål for å få vite Hva som er riktig for din sønn, det vet jeg ikke. Men anbefaler deg å ta en ny time hos legen og diskutere noe av dette. Var jeg deg ville jeg forberedt meg, og sagt kort når du kommer at du sliter litt med tanke på en slik operasjon, at du ikke har forstått hva som gjøres, om det er et snitt for å løsne forhuden, eller om det er full omskjæring, og at du også har hørt at noen har greid å tøye forhuden og sluppet operasjon og om det ev. kan være noe for din sønn eller ev. hvorfor legen mener det ikke vil være nok for din sønn. Det er jo mange grader av dette også, noe som vil påvirke hvor stort eller lite inngrepet ev. må bli. Det er jo uansett ikke et stort inngrep. Det er helt relevant å si at du er redd for hvordan dette ev. kan komme til å påvirke guttens psyke og ev. guttens sexliv senere. Tross alt er det viktig at du, Hi, forstår alt dette, for det er du som kommer til å få flest spørsmål fra gutten om dette. Skal han ta denne lille operasjonen, snakk gjerne med lege der også og si at gutten kan spørre legen om noe, hvis det er noe han lurer på. Alle er forskjellige, noen vil ha og trenger mye informasjon, andre ønsker minst mulig informasjon. Til slutt, jeg forstår bekymringen din, HI. Men hvis det er slik at gutten din virkelig trenger en slik operasjon, da er det viktig å huske at det er stor forskjell på de operasjonene som tas på norske sykehus av medisinske årsaker, og de legene som foretar slike inngrep av religiøse grunner i private praksiser. Så unngå alle mulige skrekkhistorier som du finner på nett. Gå heller tilbake til legen din, forbered deg, ha gjerne med deg en lapp med hvilke spørsmål du føler du trenger svar på. Jeg synes det er flott at du bryr deg. Jeg hadde ikke vært redd for at gutten skal traumatiseres, for slike operasjoner blir gjort i narkose og du får være med til barnet sover, og du får være der etter inngrepet også, så du er der når gutten din våkner igjen. Jo roligere du er, jo bedre er det for gutten også, hvis det beste for han er å operere dette nå. Hvis far er inne i bildet, så ville jeg tatt med far til den timen også, Hi, i tilfelle gutten senere synes det er enklere å snakke med far om dette. Dere bør uansett begge være like mye informert om dette. Ring og bestill en ny legetime, du, og skriv deg en liste over spørsmål som du føler for å spørre legen. Anonymkode: 612ad...8d7
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 Har ei venninne med en sønn med samme problem. Får han ble omskåret prøvde de med et snitt i forhuden for å se om det var nok. Du kan spørre om de kan prøve det først. BTW: Ser enkelte her sier at det ikke kalles omskjæring så lenge det er av medisinske grunner, omskjæring er navnet på operasjonen uavhengig av årsak og heter også omskjæring når det er av medisinske grunner Anonymkode: 6db81...9f6
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #16 Skrevet 20. juli 2021 Min sønn måtte gjennom det samme da han var ti. Faren er også operert av samme grunn. Det var vondt og sårt i starten, men gikk seg fint til. Kirurgen her ville fjerne hele forhuden med en gang, siden han hadde erfaring med at et snitt ble en halvgod løsning som krevde revisjon senere. Anonymkode: 8fa66...ff1
Elizabeth Skrevet 20. juli 2021 #17 Skrevet 20. juli 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har en gutt på 7 år som har trang forhud.Han tisser ok, men det er veldig liten åpning... Legen mener han burde omskjæres, men jeg klarer ikke godta det. Er det noen annen løsning?Jeg tenker han blir traumatisert av en slik operasjon...han er jo såpass stor nå. Kan det gå seg til?Vil bare det beste for han💙 Anonymkode: 3870c...4aa Synes du skal følge legens anbefalinger. Jeg føler at det er bedre å snitte ham nå. Penisen hans er langt ifra ferdig utvokst, å tar dere grep nå, vil det neppe synes eller bli noe problem for han når han kommer i puberteten.
Admin Skrevet 20. juli 2021 #18 Skrevet 20. juli 2021 Tråden er ryddet for helseskadelig informasjon og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2021 #19 Skrevet 20. juli 2021 Det er nok ikke som religiøs omskjæring. De lager som regel bare et lite snitt. Be om mer info! Anonymkode: 93e63...0ee
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2021 #20 Skrevet 21. juli 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Litt matolje på q-tips og prøv å strekke forhuden litt ut. Samt dra forhuden tilbake når den er smurt med olje og etter bading. Forhuden vil strekkes litt etter litt og problemet vil løse seg selv. Dette tipset gav legen oss. Anonymkode: b09cb...d20 Det tror jeg som sjuåring jeg hadde opplevd mye mer traumatisk enn operasjon! Om foreldrene mine hadde brukt matolje/q-tips og dratt i forhuden min 😳 Anonymkode: 4ed79...303
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2021 #21 Skrevet 21. juli 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Unødvendig å gjøre noe som helst sier jeg, kun basert på min egen erfaring som en gang ung gutt. Jeg hadde det selv i den alderen, det går seg til når han begynner å runke. Huden er veeldig elastisk. Anonymkode: 46107...877 Ikke for alle. Min eks fikk blålig penishode da den var erigert fordi det ble så stramt. Han var godt voksen da han måtte innse at operasjon faktisk måtte til og at han ikke trengte å ha ubehag. Så jeg mener operasjon i ung alder kan være smart om det allerede er et problem og legen mener det er nødvendig. Anonymkode: 4ed79...303
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2021 #22 Skrevet 21. juli 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Ikke for alle. Min eks fikk blålig penishode da den var erigert fordi det ble så stramt. Han var godt voksen da han måtte innse at operasjon faktisk måtte til og at han ikke trengte å ha ubehag. Så jeg mener operasjon i ung alder kan være smart om det allerede er et problem og legen mener det er nødvendig. Anonymkode: 4ed79...303 Nettopp. Faktisk endel som sliter med dette og da er det viktig å ta grep. Anonymkode: ca1c5...98f
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2021 #23 Skrevet 22. juli 2021 Anonym bruker skrev (På 2021-7-20 den 9.30): Unødvendig å gjøre noe som helst sier jeg, kun basert på min egen erfaring som en gang ung gutt. Jeg hadde det selv i den alderen, det går seg til når han begynner å runke. Huden er veeldig elastisk. Anonymkode: 46107...877 Ikke alle det går seg til på da🙄 Hadde en samboer som måtte omskjæres når han var 19. Ikke gøy for ham, og mye plager opp gjennom åra før det. Anonymkode: 4b315...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå