Gå til innhold

Endelig noen som er litt kritisk til vaksinen

Anbefalte innlegg

https://www.dagen.no/meninger/tid-for-sunn-kritisk-refleksjon/?fbclid=IwAR0zQf1NDjJdB-bX25Jd2yfPnEkYU4a5Nu7CHy_aCcsXpJESfPqtcaLnfnE

Håper ikke barn vaksineres.

Og håper nå at vaksinasjonen stoppes omgående, til vi vet litt mer om langtidsvirkninger.

Anonymkode: fa894...544

Fortsetter under...

Bare det at det lokkes, være seg vanlige rettigheter som vi alltid har hatt, som f.eks reiser utenlands, festivaler etc, sier meg at noe skurrer. Det føles som det mamma alltid advarte meg mot da jeg var liten - folk som lurer barn inn i biler med leker og godteri. Jeg får assosiasjoner til det. 

Anonymkode: 1a413...29f

Ja til sunn skepsis, men jeg mener også sunn skepsis kan like greit være skepsis for å bli smittet også. Ønsker ikke at vaksinasjonen skal stoppes, hvorfor skal den egentlig det, så lenge du fritt kan velge nei? 

Når det kommer til å vaksinere barn, har jeg høyere terskel enn å ta vaksinen selv. 

Anonymkode: d2669...5c2

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Endelig? Er det ditt første besøk på denne siden? Her florer det jo av vaksinemotstandere og propagandaen deres 😂

Anonymkode: f61e1...043

Man er ikke vaksinemotstander bare fordi man stiller spørsmål. 

Anonymkode: 7d132...cb4

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man er ikke vaksinemotstander bare fordi man stiller spørsmål. 

Nei, det er så, men det kryr av dem her inne. De som er motstandere, altså. Det er helt greit å stille spørsmål, men da må man også oppsøke skikkelig informasjon for å finne svar. Problemet er at en god del ikke er i stand til det og lar seg påvirke av propagandaen mot vaksinen og surrer sammen tall fra statistikker, uttalelser fra noen få enkeltindivider (som leger, eller "leger" som ikke er anerkjent i sitt miljø) og i det hele tatt tilpasser informasjon etter den skepsisen de i utgangspunktet har (gjerne sterkt knyttet sammen med en generell mistillit til myndighetene). Det er sjeldent jeg leser gode og holdbare argumenter mot vaksinen, og aldri her inne.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det er så, men det kryr av dem her inne. De som er motstandere, altså. Det er helt greit å stille spørsmål, men da må man også oppsøke skikkelig informasjon for å finne svar. Problemet er at en god del ikke er i stand til det og lar seg påvirke av propagandaen mot vaksinen og surrer sammen tall fra statistikker, uttalelser fra noen få enkeltindivider (som leger, eller "leger" som ikke er anerkjent i sitt miljø) og i det hele tatt tilpasser informasjon etter den skepsisen de i utgangspunktet har (gjerne sterkt knyttet sammen med en generell mistillit til myndighetene). Det er sjeldent jeg leser gode og holdbare argumenter mot vaksinen, og aldri her inne.

Kommer ikke jeg med gode argumenter?? Vaksinen er eksperimentell!

Hvorfor i alle dager skal barna vaksineres når 99,99% blir helt friske?

Har du glemt at vi har immunforsvar?

Konspirasjonsteoretiker? Bare fordi jeg er skeptisk? Det blir for dumt.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

En god del og det kryr av dem? Har vi vært på samme forum dette året? 

Anonymkode: d2669...5c2

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Du kryr her inne. Hvorfor, egentlig? Har du som mål å kneble alle som ikke forherliger og tilber absolutt alt vi blir tredd nedover ørene? Skal man ikke få stille spørsmål?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men slutt å kalle folk vaksinemotstandere når de ikke er det. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Sjekk denne korte og informative filmen. Norsk lege som snakker litt om viruset. 

https://www.document.no/2021/07/16/doc-tv-narrativet-skurrer/?fbclid=IwAR1C4wKxa4erJwO1IOj6ZhKbRklFZCia_Hk3-42O6lcUL424ZErLjqwjpHk

Du bruker helt alvorlig Document.no som troverdig kilde?! Jøje meg. 
Høyreekstrem propaganda og vaksinemotstand går hånd i hånd… document.no er IKKE en nøytral og troverdig kilde. 

Anonymkode: c3f45...733

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Høyreekstrem propaganda og vaksinemotstand går hånd i hånd… document.no er IKKE en nøytral og troverdig kilde. 

Er det så vanskelig å gå inn og høre på en norsk lege som uttaler seg saklig og informativt??? 

Du dømmer boken etter omslaget.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Er det så vanskelig å gå inn og høre på en norsk lege som uttaler seg saklig og informativt??? 

Du dømmer boken etter omslaget.

Hadde han vært saklig og informativ, så hadde det ikke vært postet på dokument.no.

Anonymkode: ebced...000

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du kryr her inne. Hvorfor, egentlig? Har du som mål å kneble alle som ikke forherliger og tilber absolutt alt vi blir tredd nedover ørene? Skal man ikke få stille spørsmål?

Haha, les det jeg skriver da! Jeg sier jo at det er greit å stille spørsmål, være kritisk og oppfordrer til å lese seg godt opp. Hvordan er det å kneble noen? Problemet er at mange ikke klarer dette godt nok og dermed både bruker feile kilder, kilder på feil måte og/eller aktivt kun søker informasjon som passer til det man selv mener. 

På generelt grunnlag ser man at de som er mest skeptisk til vaksinen (og nå snakker jeg om andre land også, ikke bare i Norge), er de samme menneskene som er skeptiske til styresmaktene og i stor grad de som mangler høyere utdanning og har relativt lav levestandard. Land med lav dekning av vaksinerte er også land med lav dekning av mennesker med god skolegang og høyere utdanning. Det er land der folk ofte mangler jobb, inntekt og tilhørighet og føler seg utstøtt og lite ivaretatt av myndighetene og reagerer med sinne og skepsis (ofte med rette, for så vidt). I Norge ser man litt av de samme tendensene, men i mye mindre skala fordi Norge både har fungerende demokrati og høy grad av utdanning i befolkningen. Flere har tillit til myndighetene, og det ser man på at 90-95 % lar seg vaksinere. Det norske folket er i stor grad i stand til å lese seg opp på informasjon på egen hånd, og/eller velger å stole på at de som faktisk har kompetanse knyttet til immunologi gir de beste rådene. Det betyr ikke at man ikke kan være kritisk eller skeptisk, slik legen i artikkelen er (og han har forøvrig ikke noe i mot vaksinen i seg selv, men vil at man skal tenke over om alle bør ta den), og det er bra og nyttig å stille gode spørsmål på denne måten. Problemet er når noen kategorisk påstår at vaksinen er farlig, mer farlig enn covid-19, og det er disse jeg først og fremst refererer til som motstandere. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kommer ikke jeg med gode argumenter?? Vaksinen er eksperimentell!

Hvorfor i alle dager skal barna vaksineres når 99,99% blir helt friske?

Har du glemt at vi har immunforsvar?

Konspirasjonsteoretiker? Bare fordi jeg er skeptisk? Det blir for dumt.

Du kommer ikke med gode argumenter og hadde du lest bitte litt forskning hadde du skjønt at vaksinen ikke er eksperimentell.

Du kommer med påstander som du formidler på en måte som gjør at du fremstår svært grunn. 

Anonymkode: 3c890...c0e

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Haha, les det jeg skriver da! Jeg sier jo at det er greit å stille spørsmål, være kritisk og oppfordrer til å lese seg godt opp. Hvordan er det å kneble noen? Problemet er at mange ikke klarer dette godt nok og dermed både bruker feile kilder, kilder på feil måte og/eller aktivt kun søker informasjon som passer til det man selv mener. 

På generelt grunnlag ser man at de som er mest skeptisk til vaksinen (og nå snakker jeg om andre land også, ikke bare i Norge), er de samme menneskene som er skeptiske til styresmaktene og i stor grad de som mangler høyere utdanning og har relativt lav levestandard. Land med lav dekning av vaksinerte er også land med lav dekning av mennesker med god skolegang og høyere utdanning. Det er land der folk ofte mangler jobb, inntekt og tilhørighet og føler seg utstøtt og lite ivaretatt av myndighetene og reagerer med sinne og skepsis (ofte med rette, for så vidt). I Norge ser man litt av de samme tendensene, men i mye mindre skala fordi Norge både har fungerende demokrati og høy grad av utdanning i befolkningen. Flere har tillit til myndighetene, og det ser man på at 90-95 % lar seg vaksinere. Det norske folket er i stor grad i stand til å lese seg opp på informasjon på egen hånd, og/eller velger å stole på at de som faktisk har kompetanse knyttet til immunologi gir de beste rådene. Det betyr ikke at man ikke kan være kritisk eller skeptisk, slik legen i artikkelen er (og han har forøvrig ikke noe i mot vaksinen i seg selv, men vil at man skal tenke over om alle bør ta den), og det er bra og nyttig å stille gode spørsmål på denne måten. Problemet er når noen kategorisk påstår at vaksinen er farlig, mer farlig enn covid-19, og det er disse jeg først og fremst refererer til som motstandere. 

Jeg synes du er arrogant. Du åpner innleggene dine med «Haha, les hva jeg skriver! Pisspreik!» osv. Du innbyr ikke til saklig diskusjon på den måten. 
I tillegg har du en måte å ordlegge deg på som hever deg selv over andre. Du snakker om de som er skeptiske til vaksinen som lavt utdannede, fattige, utstøtte, arbeidsledige mm. Det er veldig generaliserende, og en implisitt måte å si at de er dårligere enn deg selv. For det første tar du feil av menneskene, og for det andre er ikke arbeidsledige, fattige, lavt utdannede mennesker dårlige, slik du antyder. 
Jeg kjenner endel folk som er kritiske til vaksinen. Samtlige er høyt utdannede, reflekterende, snille, gode. Noen er til og med søkkrike, hvis det betyr noe i din verden. Vi har en pilot, vi har en lege, vi har en med 10 mastere, vi har en fra politiet, vi har en toppidrettsutdøver, vi har en butikksjef, blant andre. Alle er søkende, ærlige, reflekterende. 
I Norge blir vi bombet med ensidige nyheter. På nrk dagserevyen intervjues mannen i gata om hans/hennes meninger om vaksinen. Samtlige er uber-positive. Neste innslag handler om at Norge er i verdenstoppen i vaksinetempo. Klapp på skulderen, flinke Norge. Deretter følger en reportasje fra Afrika, hvor vi ser en «Kongo-bongo-dame» heales» i stedet for å ta vaksinen. Hun stoler på gud, halleluja, gud vil beskytte henne. Dernest til USA hvor et ektepar forteller om hvorfor de ikke vil ha vaksinen. De tror de kan være en del av et eksperiment. Men er det så rart at de tenker sånn? I et land der folk har blitt fortalt at opiater er løsningen? Der hele byer er avhengige av opiater, godt hjulpet av en legemiddelindustri som kun er ute etter å tjene penger. Anbefaler å se dokumentarserien til Thomas Seltzer, UXA. 
Ser du? Mediene vinker det de velger å vise utelukkende for å fortelle hvor bra vaksinen er, og hvor dum man er om man ikke tar den.
Åpne øynene og åpne sinnet ditt bittelitt. Se deg rundt. Det er skoleoppskriften på propaganda slik vi lærte om det på ungdomsskolen. Så kan du lese litt rundt i internasjonale medier.
Mer enn 1 million mennesker demonstrerte i Frankrike i går mot Macrons tvangsvaksinering. Hvis du ikke tar vaksinen i Frankrike, får du ikke delta i samfunnet. Kafeer, restauranter, livet slik franskmenn kjenner det, er borte for dem som ikke ønsker å la seg injisere med en eksperimentell vaksine. For JO, den er fremdeles eksperimentell. Og hva minner det deg om? 

Vær så snill å se deg rundt litt. Åpne horisonten, hev blikket. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva tenker du om det da? Hvorfor får ikke denne legen uttale seg på nrk eller tv2? Hva sier det deg?
Jeg kan hjelpe deg. Det betyr at da er ikke mediene nøytrale lenger. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Du kommer ikke med gode argumenter og hadde du lest bitte litt forskning hadde du skjønt at vaksinen ikke er eksperimentell.

Du kommer med påstander som du formidler på en måte som gjør at du fremstår svært grunn. 

Hva sier du til påstanden hennes om at 99,99% blir friske av korona? Du valgte glatt å hoppe over den biten og heller konsentrere deg om å be henne «lese bitte litt forskning.» 

Jeg venter på en kommentar vedrørende det faktum at 99,99% blir friske igjen.

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vaksinen er per definisjon eksperimentell fordi den ikke er endelig godkjent. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vaksinen er per definisjon eksperimentell fordi den ikke er endelig godkjent. 

Definisjon av betinget godkjenning er ikke eksperimentell. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hva sier du til påstanden hennes om at 99,99% blir friske av korona? Du valgte glatt å hoppe over den biten og heller konsentrere deg om å be henne «lese bitte litt forskning.» 

Jeg venter på en kommentar vedrørende det faktum at 99,99% blir friske igjen.

Påstanden om at 99,99% blir friske kaller jeg vrøvl, den hadde hun også måttet revurdere om hun hadde lest det jeg kalte "bitte litt". Min kommentar til hennes påstand er derfor enkel, påstanden er vrøvl, pølsevev, tullprat all det hva du vil. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Definisjon av betinget godkjenning er ikke eksperimentell. 

Den er ikke betinget godkjent, men midlertidig godkjent. Endelig godkjenning vil kunne foreligge i 2023. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Påstanden om at 99,99% blir friske kaller jeg vrøvl, den hadde hun også måttet revurdere om hun hadde lest det jeg kalte "bitte litt". Min kommentar til hennes påstand er derfor enkel, påstanden er vrøvl, pølsevev, tullprat all det hva du vil. 

Hva er de riktige tallene ifølge deg? Med kilder og hele pakka. 

• Opprett ny...