Gå til innhold

Føler seg diskriminert

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva vil du kalle mennesker som er halvt norske og identifiserer seg med begge kulturene? Oss eller dem?

Anonymkode: 2437e...895

Sånn til vanlig og i det daglige vil jeg ikke ha behov for å kalle dem noe som helst egentlig, jeg vil som de aller fleste andre omgås dem slik jeg omgås etnisk norske og ikke-etnisk norske.

Poenget mitt var heller ikke at det er et problem at noen identifiserer seg mer med andre kulturer enn den norske. Poenget mitt er at hvis noen SELV gjør et poeng av at de er «noe annet» enn norsk (ref. eksemplene jeg kom med) så ekskluderer man seg selv fra det norske «oss», og kan ikke bli fornærma over at etnisk norske heller ikke anser dem som fullstendig del av «oss».

Dette gjelder jo ikke bare etnisitet heller, dette er enkel gruppedynamikk. Hvis du vil være del av et «oss», enten det gjelder nasjonalitet, en supporterklubb, en bygd, en menighet eller en arbeidsplass, så kan du liksom ikke gå rundt og bedyre hvordan du EGENTLIG tilhører og identifiserer deg med en annen nasjonalitet/supporterklubb/bygd/menighet/arbeidsplass. 

Det er heller ikke et problem at utlendinger selv identifiserer seg med kulturen til landet de kom fra. Min beste venninne er fra Costa Rica, hun flyttet til Norge da hun giftet seg med en nordmann. Hun fungerer og trives i det norske samfunnet, med jobb, familieliv, venner og alt det der. Etter alle disse årene i Norge sier hun selv at hun er en «latina by heart», hun lærer barna sine spansk, hun går på steder der hun møter andre folk fra Latin-Amerika, hører på latinsk musikk osv. Og dette er selvsagt fullstendig uproblematisk. Men, når det kommer til kultur, er både hun og jeg innforstått med at her er det noen faktorer som skiller oss to, hun tilhører et «dem», jeg tilhører er «oss», eller et annet «dem» om du vil. Vi identifiserer oss med to ulike kulturer. Og IGJEN er dette uproblematisk, da det er langt flere andre faktorer som er felles for meg og min venninne. Som at vi er to eksemplarer av arten homo sapiens som liker hverandre og trives sammen.

Men det ville vært veldig rart om min venninne ble fornærma om jeg la merke til hennes «bånd» til en annen kultur enn den jeg selv tilhører, og anerkjente at akkurat når det gjelder kultur knyttet til nasjonalitet, språk og skikker, så tilhører ikke vi samme grupper. I hvert fall når hun selv gjør et poeng av det. DET var mitt poeng.

Anonymkode: a52b1...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, er ikke uenig i det. Hvis de selv ikke føler seg norsk så er det jo noe annet. Men det er så mange av oss andre som er halvt norsk eller født i et annet land/har utenlandskfødte foreldre som i mange etnisk norskes øyne aldri vil bli norsk. 
Jeg har fått barn med en mann som er fra et annet land så våre barn er da genetisk 25% norsk, men norsk er det eneste språket de kan. De er akkurat som alle andre etnisk norske barn, men min sønn på 10 år har flere ganger fått høre at han ikke er norsk. Det synes jeg er feil. Han kjenner kun til den norske kulturen og er norsk tvers igjennom, mens nordmenn vil se på mine barn som utlendinger og en av «dem» og det synes jeg blir helt feil. 

Anonymkode: eb59d...862

Det er selvfølgelig helt dustete at noen skal fortelle sønnen din at han ikke er norsk. Sånn skal det virkelig ikke være. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er selvfølgelig helt dustete at noen skal fortelle sønnen din at han ikke er norsk. Sånn skal det virkelig ikke være. 

Men det er slik det blir når man skiller mellom "oss" og "dem". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det er slik det blir når man skiller mellom "oss" og "dem". 

Og som jeg har argumentert for, så er det i noen kontekster logisk å skille mellom «oss» og «dem». F.eks når man selv identifiserer seg som noe annet enn «oss», eller når man nekter å akseptere noen andre som del av «oss». 

Skrevet

Her er han enten blitt diskriminert om han er forbigått av andre med dårligere kvalifikasjoner ellers så har han ikke fått et ærlig svar på hvorfor han ikke fikk jobben. Begge er problematisk. Det første er rasisme/fremmedfrykt og helt klart feil. Det andre vil jeg tro også bunner i en frykt. Man er redd for å si det som det er (f.eks. for dårlige norskkunnskaper). Man er redd man fornærmer/støter noen, håper de ikke vet om de andre søkerne og gir et generelt avslag. I stedet for at søkeren da kan vite hva den kan jobbe mer med (f.eks. forbedre norskkunnskapene) vil den i tilfelle der den vet om de andres kvalifikasjoner i stedet føle seg diskriminert da den sammenligner på feil grunnlag. Det vil ødelegge for denne personens opplevelse av arbeidsmarkedet, bedriften, kommunen, landet etc. I tillegg følger det til debatter som denne der man blir debatterende rundt årsak og om personen er diskriminert eller ikke i stedet for at man kan gå sterkere ut mot rasisme og ta tak i dette. 

Anonymkode: b6c69...8bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...