Gå til innhold

Føler seg diskriminert

Anbefalte innlegg

Skrevet
prekæs skrev (14 timer siden):

Tror, på generelt grunnlag at det ofte kan være mange grunner til at man ikke får jobb. Kjemi og oppførsel som noen eksempel. Og tror ikke nødvendigvis det er rasisme. Tipper det var en mengde etnisk norske som ikke ble ansatt i dette tilfelle, sårt for alle, men sånn er livet. 

Det er så lett for dere nordmenn å si, når det er bevist igjen og igjen at mennesker med utenlandsk opphav blir diskriminert i arbeidslivet kun pga navn/opprinnelsesland. 

I denne saken er det ingenting som tilsier at han har dårlige norskkunnskaper så det er nok ingen tvil om at han ikke fikk jobben pga navnet sitt. 

Anonymkode: eb59d...862

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sug lut skrev (14 timer siden):

Nå er det heldigvis flest av oss og ikke dem.

Oss og dem? Wow! Her skiller vi mellom «oss» og «dem» ja. Hva skal til for at «dem» blir en av «oss»? Ikke rart enkelte utlendinger ikke klarer å bli skikkelig integrert i samfunnet når holdninger som dette finnes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er så lett for dere nordmenn å si, når det er bevist igjen og igjen at mennesker med utenlandsk opphav blir diskriminert i arbeidslivet kun pga navn/opprinnelsesland. 

I denne saken er det ingenting som tilsier at han har dårlige norskkunnskaper så det er nok ingen tvil om at han ikke fikk jobben pga navnet sitt. 

Strengt tatt så burde søknader bli sendt inn uten navn, kjønn og nationalitet. 

Når det er sagt så vet jeg ikke om andre land er så mye bedre. I Tyrkia f.eks. Så har man ikke lov til å ansette utlendinger før man har ansatt minst 5 tyrkere. 

Anonymkode: a02fd...81e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er flaut. En tur innom denne tråden bekrefter fordommer. Nå er det snart 3 sider hvor de fleste synser i vei om norskkunnskaper, tross det ikke er nevnt i artikkel annet enn at vg har tilgang og kan bekrefte at vedkommende har papirene i orden. 

Jeg håper vg kjører hardt på denne saken slik at alt kommer frem. Så slipper vi denne synsingen. 

Anonymkode: 4bda0...427

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Oss og dem? Wow! Her skiller vi mellom «oss» og «dem» ja. Hva skal til for at «dem» blir en av «oss»? Ikke rart enkelte utlendinger ikke klarer å bli skikkelig integrert i samfunnet når holdninger som dette finnes.

Ikke bry deg om bitre troll :)

Anonymkode: 2437e...895

Skrevet

Selvsagt skiller man mellom oss og dem. Hvis du er utenlandsk blir du ikke norsk ved å krysse grensen - nordmenn blir heller ikke spanjoler ved å flytte til Gran Canaria. Og det er fremdeles heldigvis flest norsktalende i Norge, det skulle bare mangle, slik at norskkunnskaper selvsagt er det som er viktig. De som ikke kan smittespores på norsk er jo ikke en ensartet gruppe med ett språk som man kan ansette etter. Ergo, vedkommendes ikke-norske kompetanse er uvesentlig i alt annet enn en promille av tilfellene, og promillen er ikke viktig.

Skrevet

Hvis de gikk etter navn, ville de da plukket han ut som en de skulle ringe opp? 

Anonymkode: 236cb...32a

Skrevet
sug lut skrev (20 minutter siden):

Selvsagt skiller man mellom oss og dem. Hvis du er utenlandsk blir du ikke norsk ved å krysse grensen - nordmenn blir heller ikke spanjoler ved å flytte til Gran Canaria. Og det er fremdeles heldigvis flest norsktalende i Norge, det skulle bare mangle, slik at norskkunnskaper selvsagt er det som er viktig. De som ikke kan smittespores på norsk er jo ikke en ensartet gruppe med ett språk som man kan ansette etter. Ergo, vedkommendes ikke-norske kompetanse er uvesentlig i alt annet enn en promille av tilfellene, og promillen er ikke viktig.

Selvfølgelig, for folk med slike holdninger er minoriteter ikke viktig. For øvrig vil du bli overrasket hvem som ikke er "oss". Hadde du møtt meg, så ville du aldri ha fattet mistanke om at jeg ikke er en av "dere" hvis jeg ikke fortalte det selv. Men jeg omgås vanligvis ikke mennesker med slike holdninger uansett, med mindre jeg absolutt må.

Skrevet

Selvfølgelig, for folk med slike holdninger er minoriteter ikke viktig. For øvrig vil du bli overrasket hvem som ikke er "oss". Hadde du møtt meg, så ville du aldri ha fattet mistanke om at jeg ikke er en av "dere" hvis jeg ikke fortalte det selv. Men jeg omgås vanligvis ikke mennesker med slike holdninger uansett, med mindre jeg absolutt må.

Det handler vel ikke om at minoriteter ikke er viktig, men at det er mer fornuft i å ansette en som kan snakke med og forstå de aller fleste de skal kontakte. Man ansetter jo ikke noen i en slik jobb det er snakk om her som kun kan snakke med en liten håndfull og så sitter og løser sudoku resten av uka. Jeg jobber på en arbeidsplass med høye krav til kommunikasjonsevne, både skriftlig og muntlig, og jeg har kolleger med bakgrunn fra mange land. Jeg ser bare gode ting med det, men jeg har også sittet som pårørende på en institusjon og opplevd at pleiepersonalet med utenlandsk bakgrunn ikke forstår hva pasienten sier, og jeg har gått til ledelsen med det. Det handler ikke om rasisme eller diskriminering. Det handler om kommunikasjon og hva som er praktisk. Oss som snakker samme språk og dem som ikke gjør det. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (8 minutter siden):

Det handler vel ikke om at minoriteter ikke er viktig, men at det er mer fornuft i å ansette en som kan snakke med og forstå de aller fleste de skal kontakte. Man ansetter jo ikke noen i en slik jobb det er snakk om her som kun kan snakke med en liten håndfull og så sitter og løser sudoku resten av uka. Jeg jobber på en arbeidsplass med høye krav til kommunikasjonsevne, både skriftlig og muntlig, og jeg har kolleger med bakgrunn fra mange land. Jeg ser bare gode ting med det, men jeg har også sittet som pårørende på en institusjon og opplevd at pleiepersonalet med utenlandsk bakgrunn ikke forstår hva pasienten sier, og jeg har gått til ledelsen med det. Det handler ikke om rasisme eller diskriminering. Det handler om kommunikasjon og hva som er praktisk. Oss som snakker samme språk og dem som ikke gjør det. 

"Vi" snakker da vitterlig samme språk som "dere".

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri skiller mellom «oss og dem» selv? Aldri?

For jeg kjenner mange utlendinger som blir rasende når nordmenn gjør denne distinksjonen, men som selv med den største selvfølgelighet og uten et snev av skam fremsnakker sin egen kultur over den norske, bruker uttrykk som «mitt EGENTLIGE hjemland», «min/vår kultur» og «mine folk» (i betydningen folk fra mitt hjemland).

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men når utlegningene selv skiller mellom oss og dem, så kan de jo ikke klandre nordmenn for å gjøre det samme.

Anonymkode: a52b1...daf

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri skiller mellom «oss og dem» selv? Aldri?

For jeg kjenner mange utlendinger som blir rasende når nordmenn gjør denne distinksjonen, men som selv med den største selvfølgelighet og uten et snev av skam fremsnakker sin egen kultur over den norske, bruker uttrykk som «mitt EGENTLIGE hjemland», «min/vår kultur» og «mine folk» (i betydningen folk fra mitt hjemland).

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men når utlegningene selv skiller mellom oss og dem, så kan de jo ikke klandre nordmenn for å gjøre det samme.

Ja det kan jeg! Jeg har norsk mor og utenlandsk far og skiller ikke mellom «oss» og «dem».

Har fra jeg vært liten av fått høre at jeg ikke er norsk, at jeg kan pelle meg tilbake til hjemlandet mitt. Jeg har blitt diskriminert pga navnet mitt som ikke er norsk og selvom jeg er født og oppvokst i Norge, feire jul, pynter til påske, får tårer i øynene når jeg hører barnetoget synge «ja vi elsker» på 17.mai så er jeg i manges øyne ikke en del av «oss», jeg vil alltid være en av «dem»

Jeg kjenner mange som opprinnelig kommer fra andre land og har aldri hørt noen av dem skille mellom oss og dem. Ja, de fleste som er født i et annet land har sin egen kultur, men det betyr ikke at de ikke tar inn noe av den norske kulturen også. Går fint at å ha sin egen kultur fra fødelandet sitt pluss den norske. 

Skrevet

Ja det kan jeg! Jeg har norsk mor og utenlandsk far og skiller ikke mellom «oss» og «dem».

Har fra jeg vært liten av fått høre at jeg ikke er norsk, at jeg kan pelle meg tilbake til hjemlandet mitt. Jeg har blitt diskriminert pga navnet mitt som ikke er norsk og selvom jeg er født og oppvokst i Norge, feire jul, pynter til påske, får tårer i øynene når jeg hører barnetoget synge «ja vi elsker» på 17.mai så er jeg i manges øyne ikke en del av «oss», jeg vil alltid være en av «dem»

Jeg kjenner mange som opprinnelig kommer fra andre land og har aldri hørt noen av dem skille mellom oss og dem. Ja, de fleste som er født i et annet land har sin egen kultur, men det betyr ikke at de ikke tar inn noe av den norske kulturen også. Går fint at å ha sin egen kultur fra fødelandet sitt pluss den norske. 

Ok, da er ikke du en av dem jeg snakker om. Men jeg kjenner mange utlendinger som selv setter seg selv i en annen bås enn den norske gjennom atferden jeg forklarte. Og det er selvsagt ikke noe galt i å anse seg selv som noe annet enn «helt norsk», fremsnakke hjemlandet sitt, kulturen man identifiserer seg med og snakke om «sitt folk». Dette handler jo om identitet.

Men da kan man heller ikke bli fornærmet over at nordmenn plukker opp på dette og anser deg for å være mer «dem» enn «oss».

Er du uenig i det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.7.2021 den 21.00):

Rasistisk pisspreik 

Anonymkode: c0f2f...432

Dette er ikke rasisme, det er fremmedfrykt. Veldig mange som forveksler disse begrepene.

Anonymkode: 6d4df...6bd

Skrevet

Dette er ikke rasisme, det er fremmedfrykt. Veldig mange som forveksler disse begrepene.

Anonymkode: 6d4df...6bd

Fremedfrykt er vell å være redd for folk fra andre kulturer forde man ikke har kjennskap eller eefarinc til dem. Det er ikke tilffellet hos oss. Her skyldes uviljen mot å ansette folk fra spesielle land at vi har mye dårlig erfaring med folk fra de landene. 

Anonymkode: 41c15...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.7.2021 den 8.06):

Og du skjønner heller ikke at det her vil handle om hvorvidt HAN forstår DEG.  Du forstår ikke at det forefinnes for at dere skal liksomkommunisere og du skal kunne slå deg på brystet og føle inkludering og ikkediskriminerende aadferd. Men det forstår du muligens om du på 113 treffer en som ikke skjønner hva du sier,  eller en lege som ikke skjønner hva du sier, eller en annen helsearbeider som har fått jobb på kvota og ikke på kvalifikasjoner.

Anonymkode: e3616...148

Enig. Jeg snakket med en hos Skatteetaten som virkelig ikke forstod noenting og jeg klarte ikke å forstå hva han sa. Og det var en viktig samtale. I yrker hvor det er snakk om problemstillinger som er viktige å ta tak i, helse og omsorg ++ er det faktisk vesentlig å klare å forstå hverandre. Diskriminering er derimot ikke ok om alle kvalifikasjoner (herunder språkforståelse) er like bortsett fra navn eller hudfarge. 

Anonymkode: c0cb5...3c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ok, da er ikke du en av dem jeg snakker om. Men jeg kjenner mange utlendinger som selv setter seg selv i en annen bås enn den norske gjennom atferden jeg forklarte. Og det er selvsagt ikke noe galt i å anse seg selv som noe annet enn «helt norsk», fremsnakke hjemlandet sitt, kulturen man identifiserer seg med og snakke om «sitt folk». Dette handler jo om identitet.

Men da kan man heller ikke bli fornærmet over at nordmenn plukker opp på dette og anser deg for å være mer «dem» enn «oss».

Er du uenig i det?

Hva vil du kalle mennesker som er halvt norske og identifiserer seg med begge kulturene? Oss eller dem?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 18.7.2021 den 21.55):

Hva er fullstendige norskkunnskaper da?

Jeg for min del forstår mye bedre hva en afghaner med aksent sier framfor ei fra Vågå! 

Anonymkode: ed137...dab

Det sier jo kanskje mer om deg? Det er da ikke så vanskelig å forstå dialektene i Norge.  Legger man godviljen til så går det bra. 

Anonymkode: 0f641...620

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hva vil du kalle mennesker som er halvt norske og identifiserer seg med begge kulturene? Oss eller dem?

Nå blir dette trukket ganske langt, syks jeg. Her er det ikke snakk om kulturer ‘oss og dem’, men de som kan snakke norsk (i Norge) og de som ikke kan. I noen yrker er det essensielt å kunne uttrykke seg korrekt og forståelig, og det må man kunne kreve uten å bli anklaget for verken rasisme eller fremmedfrykt. 

Når det er sagt så oppfatter jeg artikkelen beskriver en sak hvor jeg kan forstå at arbeidssøkeren føler at han ble diskriminert iom at han ikke fikk en sannferdig forklaring på hvorfor han ikke ble tilbudt jobb. Han var på på papiret kvalifisert, så om det var pga for dårlig språk burde han selvsagt fått beskjed om det. 

Anonymkode: 0cdc6...962

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå blir dette trukket ganske langt, syks jeg. Her er det ikke snakk om kulturer ‘oss og dem’, men de som kan snakke norsk (i Norge) og de som ikke kan. I noen yrker er det essensielt å kunne uttrykke seg korrekt og forståelig, og det må man kunne kreve uten å bli anklaget for verken rasisme eller fremmedfrykt. 

Når det er sagt så oppfatter jeg artikkelen beskriver en sak hvor jeg kan forstå at arbeidssøkeren føler at han ble diskriminert iom at han ikke fikk en sannferdig forklaring på hvorfor han ikke ble tilbudt jobb. Han var på på papiret kvalifisert, så om det var pga for dårlig språk burde han selvsagt fått beskjed om det. 

Det står ingen steder i artikkelen at han ikke kunne norsk. For øvrig ble det ansatt folk som ikke var kvalifisert, slik som hans kjæreste uten relevant arbeidserfaring. Skal man begynne å ansette folk ene og alene fordi de snakker perfekt norsk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det står ingen steder i artikkelen at han ikke kunne norsk. For øvrig ble det ansatt folk som ikke var kvalifisert, slik som hans kjæreste uten relevant arbeidserfaring. Skal man begynne å ansette folk ene og alene fordi de snakker perfekt norsk? 

Gjerne, når kommunikasjon er alt stillingen handler om.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Gjerne, når kommunikasjon er alt stillingen handler om.

Så da kan det ansettes folk helt uten noen andre kvalifikasjoner her i livet? Da må det stå i stillingsannonsen - " Det eneste kravet for å få stillingen, er perfekte norskkunnskaper. Alle andre kvalifikasjoner er irrelevante". Da ville ikke det ha vært en sak nå. 

Skrevet

Det må jo komme an på hva man snakker om.

Vi som bare har en kultur og de som har flere eller vi i norge og de utlendingene er jo ikke det samme.

Anonymkode: 41c15...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er du uenig i det?

Nei, er ikke uenig i det. Hvis de selv ikke føler seg norsk så er det jo noe annet. Men det er så mange av oss andre som er halvt norsk eller født i et annet land/har utenlandskfødte foreldre som i mange etnisk norskes øyne aldri vil bli norsk. 
Jeg har fått barn med en mann som er fra et annet land så våre barn er da genetisk 25% norsk, men norsk er det eneste språket de kan. De er akkurat som alle andre etnisk norske barn, men min sønn på 10 år har flere ganger fått høre at han ikke er norsk. Det synes jeg er feil. Han kjenner kun til den norske kulturen og er norsk tvers igjennom, mens nordmenn vil se på mine barn som utlendinger og en av «dem» og det synes jeg blir helt feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Akkurat. Du understreker jo bare mitt poeng? Jeg skrev at OM det var pga språkvansker burde han få tilbakemelding om det. Siden det ikke ble presisert skjønner jeg at han føler seg diskriminert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...