Gå til innhold

Føler seg diskriminert

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror, på generelt grunnlag at det ofte kan være mange grunner til at man ikke får jobb. Kjemi og oppførsel som noen eksempel. Og tror ikke nødvendigvis det er rasisme. Tipper det var en mengde etnisk norske som ikke ble ansatt i dette tilfelle, sårt for alle, men sånn er livet. 

Endret av prekæs
Videoannonse
Annonse
Skrevet
prekæs skrev (Akkurat nå):

Tror, på generelt grunnlag at det ofte kan være mange grunner til at man ikke får jobb. Kjemi, fremtreden og oppførsel som noen eksempel. Og tror ikke nødvendigvis det er rasisme. Tipper det var en mengde etnisk norske som ikke ble ansatt i dette tilfelle, sårt for alle, men sånn er livet. 

De hadde jo aldri truffet ham.

Anonymkode: 06c84...3e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Man har ikke nødvendigvis problemer med å forstå norsk bare fordi man snakker med aksent. 

Anonymkode: 2437e...895

Nei, men du skal være veldig god i et språk og kjenne lulturen veldig godt, for å fange opp at noen drar litt på et svar sombkan tyde på at de ikke forteller hele sannheten, at de bruker ord som kan ha litt ulik betydning osv. I en slik jobb kan det være viktig å fange opp slike små nyanser.

Jeg er selv gift med en utenlandslk mann som snakker så godt norsk at de fleste tror han er norsk, men selv han kan slite med å opfatte de fine nyansene i språket. I smittesporingssammenheng kan det være kritisk.

Anonymkode: 41c15...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De hadde jo aldri truffet ham.

Nei, men mulig han hadde gitt referanser som ikke gikk god for ham. Hva vet vi? De hadde jo snakket med ham på telefon. Så det er sagt. Forsvarer ikke rasisme, men livet er slik at man kan ikke selv bestemme at den jobben skal jeg ha.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men du skal være veldig god i et språk og kjenne lulturen veldig godt, for å fange opp at noen drar litt på et svar sombkan tyde på at de ikke forteller hele sannheten, at de bruker ord som kan ha litt ulik betydning osv. I en slik jobb kan det være viktig å fange opp slike små nyanser.

Jeg er selv gift med en utenlandslk mann som snakker så godt norsk at de fleste tror han er norsk, men selv han kan slite med å opfatte de fine nyansene i språket. I smittesporingssammenheng kan det være kritisk.

Men da kan man jo heller ikke smittespore de mange utlendingene som bor i Norge hvis man ikke har deres språk som morsmål? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men da kan man jo heller ikke smittespore de mange utlendingene som bor i Norge hvis man ikke har deres språk som morsmål? 

Nå er det heldigvis flest av oss og ikke dem.

Skrevet

Dette er diskriminering. Det er ikke lovlig i Norge, men skjer antakelig hver eneste dag. Gjerne kun basert på navn. 

Anonymkode: 01669...21d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du mener dette, bør du også rette en pekefinger mot en Haug nordmenn fra det sentrale østland som ikke forstår hva folk fra Sogn eller Gudbrandsdalen sier. 

De skal så gjerne få en pekefinger av meg. En langfinger også, for den del. 

Anonymkode: d088e...2da

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Haha, vittig svar, må jeg innrømme

Skrevet
sug lut skrev (13 minutter siden):

Nå er det heldigvis flest av oss og ikke dem.

Det spiller ingen rolle hvem som er flest. Etter norsk lovverk har alle med lovlig opphold i Norge like rettigheter. Det gjelder også innenfor helsevesenet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mener du at du med letthet forstår absolutt alle dialektord som eksisterer i hele Norge? Ingen nordmenn jeg kjenner gjør det, så du må være helt unik. 

Skrevet
prekæs skrev (41 minutter siden):

Nei, men mulig han hadde gitt referanser som ikke gikk god for ham. Hva vet vi? De hadde jo snakket med ham på telefon. Så det er sagt. Forsvarer ikke rasisme, men livet er slik at man kan ikke selv bestemme at den jobben skal jeg ha.

Man innhenter ikke referanser for personer man ikke har inne på intervju. 

Anonymkode: ed137...dab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man innhenter ikke referanser for personer man ikke har inne på intervju. 

Nettopp. Og så vidt jeg forstår, hadde den norske kjæresten ikke noen relevant arbeidserfaring, og likevel fikk hun jobben uten å bli innkalt til intervju. De har med andre ord verken pratet med henne ansikt til ansikt eller innhentet referanser før de ga henne jobben. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Hvis de trengte smittesporere med spesiell språkkompetanse hadde de nok søkt spesefikt etter det. Nå vet vi jo ikke om det var språket som var ptoblemet her, men sansynligheten for at hans morsmål var akkurat det de manglet og trengte er vell ganske liten?

Skrevet

Jeg tenker at dette også kan gå på erfaring. Jeg jobbet sammen med en som har bodd i Norge i 12-14 år og til tross for at han hadde jobbet i Norge i alle fall 10 av de årene var det nærmest umulig å forstå han. Samtalene ble nesten slik som de man har i utlandet med servitører som kan 8 setninger på engelsk. Det virket nesten som det ikke brydde han at han ikke snakket norsk, så beklager hadde noen fra samme land sendt en søknad så ville jeg ha vært skeptisk og helt sikker heller valgt Trine fra Gjøvik. Noen ganger er det lettere å lære opp en person i oppgavene enn å skulle måtte lære personen norsk. 

Jeg tenker også at det ikke er bra å svare på jobber med det samme de kommer ut. Grunnen til dette er at det sitter folk på NAV-kontorer som må vise til et vist antall søknader sendt for å få sosialstønad. Så der jeg jobber ser man ofte 4-6 søknader som er fullstendig bak mål men som kommer innen de første timene. 

Anonymkode: a02fd...81e

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Det blir mok litt vanskeligere, ja.

Det er likevell slik at det er viktigere å snakke språket til 90% av dem du skal smittespore godt enn at du snakker språket til 0.5% av dem du skal smittespore. Å ha en annen språkkompetanse enn den som etterspørres er som regel til øiten hjelp i en jobb.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nettopp. Og så vidt jeg forstår, hadde den norske kjæresten ikke noen relevant arbeidserfaring, og likevel fikk hun jobben uten å bli innkalt til intervju. De har med andre ord verken pratet med henne ansikt til ansikt eller innhentet referanser før de ga henne jobben. 

Men de snakket med ham på tlf. Ergo vet de.

Anonymkode: e3616...148

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men de snakket med ham på tlf. Ergo vet de.

Anonymkode: e3616...148

Hva er det de vet? At referansene hans ikke kunne gå god for ham? Telefon er heller ikke et optimalt hjelpemiddel for jobbintervju. 

Skrevet

Jeg har gjennom min jobb møtt utallige utlendinger som hardnakket påstår at de er sååå gode å snakke norsk, samtidig som de nesten er umulige å forstå! Det er også en greie at de nekter for at de trenger mer trening på språket, og blir hissige når man formidler at de snakker for dårlig. Vi bruker vanvittig mye ressurser på å realitetsorientere disse, og dessverre lykkes vi nok ikke. Typisk skjeller de oss saksbehandlere ut og forlater i sinne. 

Personlig må jeg si at det irriterer meg noe sinnsykt å møte personer på kundeservice som er gebroken og dårlig forstår min Stavangerdialekt. 

Anonymkode: 6f3b0...173

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hva er det de vet? At referansene hans ikke kunne gå god for ham? Telefon er heller ikke et optimalt hjelpemiddel for jobbintervju. 

Men telefon er et utmerket hjelpemiddel for å teste evnen til å formidle informasjon.

Anonymkode: 236cb...32a

Skrevet

De pratet med henne på telefon. De hørte hvordan hun ordla seg.

Anonymkode: 236cb...32a

Skrevet

Jobber selv på et vaksinasjonssenter og skulle vel gitt mye nå for å få ansatt noen som er utenlandske. Har hatt flere tilfeller nå hvor vi har måttet ty til google translate og håpe det går bra fordi de ikke kan engelsk, de kan litt norsk, men har vært her i veldig kort tid og ikke fått norskkurs enda pga korona.

Anonymkode: df543...cd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hva er fullstendige norskkunnskaper da?

Jeg for min del forstår mye bedre hva en afghaner med aksent sier framfor ei fra Vågå! 

Hvis du snakker med en person fra Vågå og denne skjønner at du ikke forstår dialekten, da har den personen en mulighet til å legge om og snakke mer "bokmålsk". Den muligheten har ikke den afghaneren hvis noen ikke forstår det han sier fordi han har dårlig aksent, og i en jobb som krever at både han forstår og andre skal forstå ham, da blir det et større problem, enn om noen ikke forstår en som snakker en bred norsk dialekt. Når mennesker møtes ansikt til ansikt kan man ofte få ekstra hjelp av å se munnen, blikket, ansiktet, mimikken og kroppsspråket til den andre, så det er et mindre problem. Men når man skal "treffes" kun via telefon, da setter det langt større krav til å snakke korrekt, for da har man kun stemmen å forholde seg til.

Nå regner jeg med at det ikke er problemet i den saken linker til, så dette er en generell kommentar.

Anonymkode: d2f6a...741

Skrevet

Jobber selv på et vaksinasjonssenter og skulle vel gitt mye nå for å få ansatt noen som er utenlandske. Har hatt flere tilfeller nå hvor vi har måttet ty til google translate og håpe det går bra fordi de ikke kan engelsk, de kan litt norsk, men har vært her i veldig kort tid og ikke fått norskkurs enda pga korona.

Anonymkode: df543...cd3

Det kommer jo litt an på hvilket dptåk de snakker. Det hjelper lite med en som snakker italiensk hvis den du skal snakke med bare snakker urdu og det hjelper lite med en som snakker swahili for å kommunisere med en polakk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mener du at du med letthet forstår absolutt alle dialektord som eksisterer i hele Norge? Ingen nordmenn jeg kjenner gjør det, så du må være helt unik. 

Flott stråmann. Det er vel ingen i denne tråden som har hevdet at de forstår samtlige ord i alle norske dialekter. Men å forstå de fleste setninger i norske dialekter når de er satt inn i en kontekst synes jeg alle nordmenn burde sette seg som mål. Det har med respekt å gjøre. Har du norsk som fremmedspråk får du ekstra slack. Men å bare drite i å  forsøke å forstå noen bare fordi de snakker en annen dialekt enn Oslodialekten er bare arrogant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...